Mitäs tämän jälkeen?
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Mitäs tämän jälkeen?
Nyt kun Kanta-Hämeen harkkarisarja on saatettu onnellisesti loppuun ja meidät vasta-alkajat on totutettu lajiin, niin olis kiva jatkaa kun "rauta on kuumaa". Mutta miten? Pitäiskö hankkia loppuvuodeksi kallis lisenssi ja mennä joukkoon tummaan ajamaan muutamat loppuvuoden kisat kovassa seurassa? Vai olisko mitenkään mahdollista että näissä Hämeen maisemissa järjestettäisiin vielä helppoja E ja C luokille tarkoitettuja harjoituskisoja, joissa orastavaa taitoa voisi vielä hioa ennen ensi vuoden tosikoitoksia? Kisathan voisivat olla pelkästään em. luokille ja kenties jopa "bannattuja" A ja M luokkalaisille.
Varikkokeskusteluissa olen myös ollut havaitsevinani, että lajin pariin toivottaisiin runsaasti uusia tulokkaita. Voisiko tätä edesauttaa järjestämällä muutamia helppoja harjoituskisoja, joissa vasta-alkajillakin olisi menestymisen mahdollisuus; sekä mainostamalla lajia sekä näitä kilpailuja esim. positiivisten lehtiartikkeleiden muodossa sopivissa medioissa. Muistuu mieleen vielä kultainen 60-luku, jolloin ST ajot olivat todella suosittua kansanhuvia. Silloin järjestettävillä firmojenvälisillä tai "puulaakikilpailuilla" saatiin paljon uusia osanottajia lajin piiriin. Jonnekin he ovat vaan ajan myötä kadonneet. Monet seuratkin näyttävät olevan enemmän kiinnostuneita rallien järjestämisestä kuin autosuunnistuksesta, mutta kelläpä tavallisella tallaajalla on mahdollisuuksia kunnolla panostaa ralleihin pärjätäkseen niissä. Autosuunnistus sen sijaan tarjoaisi kohtuullisilla kustannuksilla mahdollisuuden "oikean" autourheilun pariin, sekä myös menestymismahdollisuuksia siinä.
Varikkokeskusteluissa olen myös ollut havaitsevinani, että lajin pariin toivottaisiin runsaasti uusia tulokkaita. Voisiko tätä edesauttaa järjestämällä muutamia helppoja harjoituskisoja, joissa vasta-alkajillakin olisi menestymisen mahdollisuus; sekä mainostamalla lajia sekä näitä kilpailuja esim. positiivisten lehtiartikkeleiden muodossa sopivissa medioissa. Muistuu mieleen vielä kultainen 60-luku, jolloin ST ajot olivat todella suosittua kansanhuvia. Silloin järjestettävillä firmojenvälisillä tai "puulaakikilpailuilla" saatiin paljon uusia osanottajia lajin piiriin. Jonnekin he ovat vaan ajan myötä kadonneet. Monet seuratkin näyttävät olevan enemmän kiinnostuneita rallien järjestämisestä kuin autosuunnistuksesta, mutta kelläpä tavallisella tallaajalla on mahdollisuuksia kunnolla panostaa ralleihin pärjätäkseen niissä. Autosuunnistus sen sijaan tarjoaisi kohtuullisilla kustannuksilla mahdollisuuden "oikean" autourheilun pariin, sekä myös menestymismahdollisuuksia siinä.
Matias puhuu asiaa ja tämä nykyjärjestelmähän kyllä näivettää tätä lajia, senhän kaikki voi huomata.
Varsinkin C-luokka josta laji aloitetaan, tulisi olla kertalisenssillä ajettavissa tai sitten lopettaa nuo C-luokan kisat kokonaan ja ajattaa C ja E luokat kisojen yhteydessä harkkareina vaan eipä taida säännöt sellaista sallia? Nythän lajiryhmä voisikin sitten tuumailla kuinka tätä asiaa tulevat viemään eteenpäin.
-vaskio on puhunut-
Varsinkin C-luokka josta laji aloitetaan, tulisi olla kertalisenssillä ajettavissa tai sitten lopettaa nuo C-luokan kisat kokonaan ja ajattaa C ja E luokat kisojen yhteydessä harkkareina vaan eipä taida säännöt sellaista sallia? Nythän lajiryhmä voisikin sitten tuumailla kuinka tätä asiaa tulevat viemään eteenpäin.
-vaskio on puhunut-
Kertalisenssi takaisin ja heti. Ainakin arvokisoihin saataisiin hetimiten muutama pari lisää. Se miten muuten saadaan lisää harrastajia niin sitähän tässä on puitu jo vuosia. Ihmisillä on nykyään niin paljon tarjontaa vapaa-ajan viettämiseksi että as ei taida olla "trendikästä". Noh, jatketaan innokkaiden etsimistä:)
-kAitSu-
-
- Posts: 29
- Joined: Wed Dec 24, 2008 12:41 pm
- Location: nastola
Olisihan se mukava tulla mukaan kisoihin, mutta ei tällä nykysysteemillä kannata ostaa lisenssiä, varsinkaan, jos on tarkoitus ajaa muutama kilpailu.
Vieläkään en ymmärrä ,miksi aikanaan se (kertalisenssi) piti poistaa.Ja kuitenkin koko ajan käydään keskustelua siitä, kuinka tämä laji näivettyy, ja kohta ei löydy esim. arvokilpailuihin järjestäjiä, kun organisaation pitää olla isompi, kuin maksavien kilpailijoiden.
Syysterveisin.
Pertti Kokkonen
Vieläkään en ymmärrä ,miksi aikanaan se (kertalisenssi) piti poistaa.Ja kuitenkin koko ajan käydään keskustelua siitä, kuinka tämä laji näivettyy, ja kohta ei löydy esim. arvokilpailuihin järjestäjiä, kun organisaation pitää olla isompi, kuin maksavien kilpailijoiden.
Syysterveisin.
Pertti Kokkonen
Monet sanoo, ettei kertalisenssi ole ratkaisu kilpailijamääriin. Mielestäni sillä on yllättävän suuri vaikutus. Jos mietitään aloittelevaa "eksyjää", lisenssin hommaaminen ja seuraan liittyminen on aika suuri kynnys. Monelle riittää harjoitusajot. Esim. täällä pohjoisessa kilpailuja ei paljon kannata tehdä 3-4 lisenssin omaavalle parille. Kertalisenssillä saataisiin huomattavasti enemmän. Ja kun täällä ei ole kisoja, ei kannata lisenssiä lunastaa. Meistä katsottuna tän hetkiset kisat on kohtuullisen kaukana. Ajatellen suurempia määriä. Aina kuitenkin joku "hullu" täältäkin käy etelässä kisaamassa. Oulu/Raahe akselilla ollaan saatu kohtuullisen hyvin uusia lajin kokeilijoita käymään harkkareissa. Osa on koukuttunut lajista hyvästikkin, mutta moniko on hommannut lisenssin? Ei yksikään. Kansallisia pitäisi pystyä kokeilemaan ja huomata, että hyvinhän siellä pärjää muitten mukana. Sokeampikin huomaa, että siinä se kynnys on.
Syysterveisin: Seppo Vainikainen
Syysterveisin: Seppo Vainikainen
Ehdottaisin kertalisenssin palauttamista ja E-luokan ottamisen mukaan kisoihin, joille tehtäisiin ns. "city"-reitti, sillä ainakin Raahessa on näkynyt muutamia uudehkollakin kalustolla ajavia, viime syksynä yhden parin auton mittarissa oli 3000km !!! Tarkoitan "city"-reitillä sitä että vois ainakin pari-kolme vuotta ajaa siviiliautolla ilman mittareita ym. lisäpanostusta autoon, ainoastaan rennolla mielellä löytämisen iloja kokemaan.... En tiiä onko tämä loppuun ajateltu ehdotus, mutta jotenkin se tulppa kansallisiin kisoihin siirtymiseen pitäisi poistaa... vai tarviiko? ajetaanko sittenkin vaan enimmäkseen harkkareita...
No niin, ihan kivasti sain kirvoitettua mielipiteitä esiin. Ja kaikki tuntuu olevan suht`koht samaa mieltä. Milläs me nyt saatais nuo päättäjät ottamaan sen kertalisenssin uudelleen käyttöön, sekä organisaattorit tekemään helppoja harjoituskilpailuja E ja C luokille? Pitäiskö ihan ruveta kansalaisaddressia rustaamaan?
En usko kovinkaan monen autosuunnistajan oikeasti halunneen kertalisenssin poistumista mutta käsittääkseni kertalisenssin väärinkäyttö jossain lajeissa oli syy poistaa se kokonaan kaikista AKK:n alaisista autourheilulajeista. Autosuunnistuksesta ei kai haluttu tehdä poikkeusta uuteen sääntöön. Kumma kyllä, Ruotsissa homma toimii ihan hyvin, samoin AL:n lajeissa EcoRun, tasanopeus ja autoslalom - ja perusteena on, että näissä lajeissa voidaan harrastaa normaalilla, turvakaarettomalla henkilöautolla ja niissä ajetaan normaalin liikenteen seassa. Haloo, miten AS tästä eroaa?
http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_osal ... tourheilu/
Uskon kyllä, että lajiryhmä on tehnyt kertalisenssin palauttamisesta autosuunnistukseen hartiavoimin lobbaustöitä mutta tulokset vain ovat jääneet laihoiksi. AKK:lla on tutustumislisenssikin olemassa mutta sitä saa käyttää vain jässäreissä ja kerhojen välisissä kilpailuissa. <sarkasmi>Autosuunnistushan on toki paljon rajumpaa kuin jäsentenvälinen rallikilpailu.</sarkasmi>
http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_osal ... tourheilu/
Uskon kyllä, että lajiryhmä on tehnyt kertalisenssin palauttamisesta autosuunnistukseen hartiavoimin lobbaustöitä mutta tulokset vain ovat jääneet laihoiksi. AKK:lla on tutustumislisenssikin olemassa mutta sitä saa käyttää vain jässäreissä ja kerhojen välisissä kilpailuissa. <sarkasmi>Autosuunnistushan on toki paljon rajumpaa kuin jäsentenvälinen rallikilpailu.</sarkasmi>
Mitäs jos autosuunnistus olisikin autoliiton puolella?
"AL-Sport lisenssin hinta on 40 € kaudella 2010"
"AL-Sport lisenssissä on sama vakuutusturva kuin AKK -peruslisensseissä"
"AL-Sport lajien kilpailuihin voi ottaa osaa myös tutustumislisenssillä, jonka hinta on 15€ / kerta. Tämä lisenssi hankitaan kisapaikalla. Tällöin Autoliiton tai AKK:n jäsenyys ei ole välttämätöntä"
Kannattaiskos miettiä...
Ja sitten se pakollinen miinus
"AL-Sport lisenssi on voimassa Suomessa"
"AL-Sport lisenssin hinta on 40 € kaudella 2010"
"AL-Sport lisenssissä on sama vakuutusturva kuin AKK -peruslisensseissä"
"AL-Sport lajien kilpailuihin voi ottaa osaa myös tutustumislisenssillä, jonka hinta on 15€ / kerta. Tämä lisenssi hankitaan kisapaikalla. Tällöin Autoliiton tai AKK:n jäsenyys ei ole välttämätöntä"
Kannattaiskos miettiä...
Ja sitten se pakollinen miinus
"AL-Sport lisenssi on voimassa Suomessa"
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
tuossa on kyllä ideaa, MUTTA autoliiton puolelle siirtyneissä lajeissa on koettu kilpailu- ja kilpailijakato ainakin taloudellisuusajon puolella.
ei akk paljonkaan lajiimme panosta, mutta kilpailukalenterin ylläpito ja omat as-sivut pitävät kilpailuista tiedottamisen paremmassa tilassa kuin AL-puolella.
kertalisenssiä kaivattaisiin kyllä kipeästi, satunnainen harrastaja ei vahingossakaan siirry kansallisten kisojen puolelle harkkareista nykylisenssi käytännön voimassa ollessa
ei akk paljonkaan lajiimme panosta, mutta kilpailukalenterin ylläpito ja omat as-sivut pitävät kilpailuista tiedottamisen paremmassa tilassa kuin AL-puolella.
kertalisenssiä kaivattaisiin kyllä kipeästi, satunnainen harrastaja ei vahingossakaan siirry kansallisten kisojen puolelle harkkareista nykylisenssi käytännön voimassa ollessa
-
- Posts: 29
- Joined: Wed Dec 24, 2008 12:41 pm
- Location: nastola
Tästä vois vetäistä sellaisen johtopäätöksen, että kun joku on suuressa viisaudessaan jotain päättänyt,niin sitä ei enää voi muuttaa.
Historia toistaa itseään. Muistan kouluajoilta, hissan tunneilta että eräskin sotpäällikkö teki huonoja päätöksiä, totesi valittajille lakoonisesti" Minkä kirjoitin , sen kirjoitin". Että silleen.
PeeKoo
Historia toistaa itseään. Muistan kouluajoilta, hissan tunneilta että eräskin sotpäällikkö teki huonoja päätöksiä, totesi valittajille lakoonisesti" Minkä kirjoitin , sen kirjoitin". Että silleen.
PeeKoo
Esim. taloudellisuusajo on AL:n laji mutta tiedot löytyvät myös AKK:n sivuilta. Voisiko olla vastaava kuvio AS:ssä? "Taloudellisuusajoa hallinnoidaan yhteistyössä Autoliiton kanssa."
Toki KITI on hyvä palvelumuoto kun silloin muutkin kuin lajin harrastajat näkee milloin kisoja on. Kilpailukalenterin ylläpito ei varmaan ole suurimpia ongelmia. Tälläkin hetkellä tää autosuunnistus.net on monipuolinen foorumi joten sen varmaan vois hoitaa tätäkin kautta. Mutta mitä siihen sanoo AKK, koska FIA:n alaisuudessa AKK suomessa hoitaa autourheilua ja Autoliitolla on autoilu ja turismi.
Myös 1 asia ihmetyttää vieläkin itseä: "AL-Sport lisenssin hinta on 40 € kaudella 2010, AL-Sport lisenssissä on sama vakuutusturva kuin AKK -peruslisensseissä!" Mistäköhän tuo peruslisenssin hintaero johtuu?
Toki KITI on hyvä palvelumuoto kun silloin muutkin kuin lajin harrastajat näkee milloin kisoja on. Kilpailukalenterin ylläpito ei varmaan ole suurimpia ongelmia. Tälläkin hetkellä tää autosuunnistus.net on monipuolinen foorumi joten sen varmaan vois hoitaa tätäkin kautta. Mutta mitä siihen sanoo AKK, koska FIA:n alaisuudessa AKK suomessa hoitaa autourheilua ja Autoliitolla on autoilu ja turismi.
Myös 1 asia ihmetyttää vieläkin itseä: "AL-Sport lisenssin hinta on 40 € kaudella 2010, AL-Sport lisenssissä on sama vakuutusturva kuin AKK -peruslisensseissä!" Mistäköhän tuo peruslisenssin hintaero johtuu?