Toyota Corolla 4wd Sportswagon AS-autoksi, kärsimyskertomus

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Talven loppumista odotellessa.

Post by Baas 009 »

Tuli taas käytyä jäärataa ajelemassa. Tällä kertaa siis uusin renkain. Oli vielä hauskempaa kuin edellisellä kertaa.
Kunnolla pitävät renkaat aiheuttivat sen että lukko päällä ajaminen ei ollut enää nopeampaa kuin ilman lukkoa, auto muuttui renkaiden myötä selvästi puskevammaksi ja ajokäytökseltään lähemmäksi etuvetoista. Erona etuvetoiseen lähinnä se että mutkasta poistuttaessa voi kaasun survoa pohjaan ja teho ei mene pelkkään sutimiseen. Lisäksi kaasulla voi edesauttaa kääntyvyyttä vielä aika hilpeissäkin nopeuksissa 8)

Pohjapanssarin hyödyllisyyskin tuli todettua, kovan yrittämisen myötä humpsautin kotteron niin syvälle penkkaan että pannuhuone olisi ollut peltiin asti täynnä lunta ilman panssaria. Onneksi paikalla oli hinuri, lapiolla olisi mennyt ensi viikkoon ennen irtipääsyä.

Nyt saisi tämä talvi päättyä, niin saisi ulkonakin jotain tehtyä ilman perskarvojen huurtumista. Saisi vähän vauhtia hommiin, talli on niin kaukana että tulee poikettua varsin harvoin.

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Kevätpäivitys

Post by Baas 009 »

Noniin, lumet on sulaneet sitten viime viestin, joten on aika jorista hieman kevään aktiviteeteista.

Nastarenkaat eivät ilmeisesti tykänneet että niitä rankaistiin melko reilulla kädellä, nastoista katosi varmaan yli puolet ~3000km matkalla.

Tuossa huhtikuussa kun kelit vain alkoivat suinkin sallimaan, aloitin Megasquirtin asennuksen, ja parin päivän nysväämisen jälkeen sain kotteron tulille. Tällä hetkellä käytössä on vain sytytyksen ohjaus, bensaa annostelee vielä vanha kaasutin. Kunhan PP-ajo on ajettu ja kesäloma koittaa, tulee sitten ajankohtaiseksi kannen vaihto ja ruiskun implementointi. Koneen asentotunnistus on hoidettu kahdella pultilla kampiakselin hihnapyörällä, pultteja laskee aikanaan justyssä kompun käytössä ollut Hall-anturi. Vedenlämpöanturina on toyotan oma, ja imuilman lämpöanturina FAE:n perusanturi joka on alun perin käytössä kymmenissä automalleissa. Lambdaa ei vielä ole, laajakaistainen on tarkoitus asentaa kannen vaihdon yhteydessä.

"Kesä"renkaat vaihtuvat onneksi ennen seuraavaa kisaa paremmin asiaan soveltuviin, nykyiset nypityt nastat eivät ole soveltuvat oikein mihinkään.

Heti kotteron ostettuani havaitsin että syyläri hikoilee jatkuvasti, ja varsinkin kylmillä ilmoilla nousi melkoinen höyry konehuoneesta auton ollessa paikallaan käynnissä. Nyt sitten tartuin siihenkin epäkohtaan, heivasin vanhan syylärin mäelle, ja asensin tilalle Griffinin täysalumiinisen jäähdyttimen. Sovittamista oli ns. tarpeeksi, toinen vesilähtö oli 30cm eri kohdassa kuin alkuperäinen, ja huolimatta suunnilleen samoista mitoista, joutui mm. paisuntasäiliön sijoittamaan uudelleen syylärin tieltä.
Syy ns. yleismallisyylärin käyttöön on että 4wd-mallien syyläri on sekä 15cm leveämpi että tuplasti paksumpi kuin etuvetoisen vastaavan, ja hinta sitten sen mukainen. Griffinin tekele oli motorsport-leimastaan huolimatta puolta halvempi.
Kaiken värkkäyksen jälkeen systeemi vaikuttaisi olevan jokseenkin tiivis ja toimiva, ainoastaan yksi anturitiiviste pitää vaihtaa kun ei ollut uutta käsillä asentaessa.

Auton pakoputki on ollut melkoisen kypsässä kunnossa jo pidempään, ja samalla on ollut tiedossa että uuden kannen kanssa tullaan käyttämään ko. kanteen kuuluvaa peltipakosarjaa. Koska sarjat olivat erilaiset, en ollut viitsinyt rakentaa pakoputkea kuntoon vanhan pakosarjan kanssa.
Selvitettyäni että peltisarja sopii myös tähän vanhaan kanteen, päätin vaihtaa sen saman tien kun syyläri kerran oli poissa tieltä. Samalla rakensin pakoputken uudelleen tähän peltisarjaan sopivaksi. Homma onnistui muuten, mutta yksi sovellettu kiinnike on tällä hetkellä pelkästään metallia, joten pörinät auton sisällä ovat sitä luokkaa että jotain pitää tehdä, muuten menee kuulo ja lisäksi kuski ei kuule puoliakaan nuoteista.

Vielä puuttuu monenlaista ennen kuin kilpurissa olisi kaikki ajatellut kisaparannukset. Mutta vähitellen pyritään asioita edistämään. Työlista lienee nykyään seuraavanlainen

Jonkinlaisessa järjestyksessä

-Pakoputken kiinnityksen korjaus.
-Renkaiden vaihto
-Ruiskun asennuksen esivalmistelut (mm. polttoainelinjat ja pumppu)
-Peruutusvalojen asennus
-"Uuden" kannen huolto ja madallus
-Kannen vaihto ja ruiskun asennus
-Jäätävä määrä ruiskun säätöjen etsintää + mahdollinen säätö dynolla
-Tiukempien iskareiden asennus, jouset löytyy jo.
-Etujarrujen päivitys uudemman mallisilla
-Penkkien vaihto tukevampiin, monipistevyöt.

Kun nuo on saatu tehtyä, voi kikottimen sanoa olevan niin valmis kun kilpavehkeet voivat ylipäänsä olla.

Huoltopuolelle mennee jossain vaiheessa ovien uusinta, nykyiset ovat siinä määrin kamalat että meinaa itteäkin häiritä. Vetonivelten suojakumit näyttivät myös siltä, että viimeistään jarruja päivitettäessä ne on vaihdettava. Ehjät olivat vielä, mutta ilkeästi halkeilleet.

Leone-tiimi on vaihtanut ajokkia nopeampaan, joten saas nähdä pärjätäänkö näilläkään parannuksilla... Ahtimen asentamista on toki spekuloitu mutta listalle tullee vielä muutama pykälä ennen sitä.

-Ville
Volvo242
Posts: 168
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:29 pm
Location: Loppi

Re: Kevätpäivitys

Post by Volvo242 »

Baas 009 wrote: Leone-tiimi on vaihtanut ajokkia nopeampaan, joten saas nähdä pärjätäänkö näilläkään parannuksilla... Ahtimen asentamista on toki spekuloitu mutta listalle tullee vielä muutama pykälä ennen sitä.
Tämän päiväisten soratestien perusteella mennään lujaa paikassa kuin paikassa, jos vaan on luotettavuus kohdallaan.

:twisted:

mm
Subaru Leone RX 4WD -85
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

joo-o

Post by Baas 009 »

Ei pärjätty näilläkään virityksillä...

Lauantai meni muuten vallan mainiosti, ellei itse kisaa lasketa...

Pakoputkea muuteltiin vielä perjantai-illalla mutta ärsyttävät resonanssit jatkuvat edelleen, lisäksi ne tuntuvat muuttuvan joka kerta kun auto on välillä jäähtynyt... Perjantaina purkhasoin myös pykälää uudemman korollan etujarrusatulat.

Jäähdytys toimii hyvin, mutta alavesiletkun tuningsupistin on vähän väärää kokoa ja hikoilee, pitää muuttaa lähiaikoina.

Lauantaina ennen kisaa hain Ipeltä uudet fedimat alle, ja ainakin kuski tykkäsi, pitoa piisaa. Ihan hyvät ajaa maantielläkin, ainoa haitta on pieni vonkuna mitä renkaat pitävät.
Samalta suunnalta hain myös vähän käytetyn paineasetelman ja kytkinlevyn erittäin kohtuulliseen hintaan, paikallaan oleva tarraa sen verta ylhäältä että joutunee jossain vaiheessa vaihtamaan.

Kisassa sitten jo ekalla montulla auto sammui yhtäkkiä täydestä vauhdista. Syyn arvasin jo ennen kuin autosta loppui vauhti. Koneen asentoanturi oli päässyt osumaan pulttiin joita anturi laskee, ja anturin teline oli mennyt irtipoikki. Ei siinä muuta kuin autoa vähän ylös ja pyöräkaivon kautta ronkkimaan. Vääntelin uuden tukevamman telineen reikänauhasta ja matka jatkui. Aikaa meni parisenkymmentä minuuttia, lisäksi jakso meni muutenkin aivan päin seiniä niin tuloksena yli 2000 at-pistettä ja puuttuvia n kappaletta.

Loppukisa meni tuon remontin takia vähän sinnepäin suunnistaen ja tähän kisaanhan se ei sitten pätkääkään sopinut joten puuttuvia ns. riittävästi. Lisäksi kompun toimintaa pitää tarkistaa, mittis näytti ihan hehtaarilla olevia lukemia, mutta taas tuli AT-asemilta ennakkoa siihen malliin että alkaa ottamaan pattiin. :evil: Kalpalinnassa ajatin yhteen väärään väliin, tuloksena ensin kiinnijääminen missä meni tosin vain pari minuuttia ja sen jälkeen poispääsy paikasta oli niin tiukka että se ainoa suunnilleen suora ovi ei ole enää suora... Samasta paikasta näytti tosin joku muukin ajaneen, toivottavasti pienemmällä autolla... Paikoitellen kolisi runsaastikin auton alla, mutta ei ainakaan mitään oireita ole ilmennyt. Vetonivelten kumit pitää tarkistaa, AS-puistossa pyöri hetken joku keppi jossakin välissä kun kuului sellaista naputusta.

Nyt on osahankintoja tehty siinä määrin että pitää keskittyä asentamiseen. Ennen PP-ajoa pitää saada ainakin pakoputki ja syylärin putkitukset kuntoon, tehtyä asentoanturille kunnon teline ja ruiskun valmisteluja tehtyä.

-Ville
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Re: joo-o

Post by joteam1 »

Baas 009 wrote:Ei pärjätty näilläkään virityksillä...

Vääntelin uuden tukevamman telineen reikänauhasta ja matka jatkui.

-Ville
:shock: :shock: :lol: :lol:
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Re: joo-o

Post by Baas 009 »

joteam1 wrote:
Baas 009 wrote:Ei pärjätty näilläkään virityksillä...

Vääntelin uuden tukevamman telineen reikänauhasta ja matka jatkui.

-Ville
:shock: :shock: :lol: :lol:

Syy koko souviin oli että olin tyystin unohtanut tehdä ns. pysyväismallin telineen koska myös reikänauhasta tehty tilapäinen toimi normiajossa täysin. Ei vaan tykännyt kisarytkytyksestä. 20min evoversio on samaa tavaraa kaksinkertaisena... Kyseessä on tosin 2mm paksu versio reikänauhasta., joka on huomattavasti jytkympää kuin monilla mm. pakoputkikiinnikkeenä oleva...

-Ville
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Re: joo-o

Post by EsaT »

Baas 009 wrote:AS-puistossa pyöri hetken joku keppi jossakin välissä kun kuului sellaista naputusta.
Tuollaista oli liikenteessä. Harmi kun ei tullut ikuistettua kameralle miten toista metrinen vajaa ranteenpaksuinen koivunrunko mahtuu konehuoneeseen.

Onneksi naapuritalosta löytyi käsisaha että saatiin auto taas ajettavaan kuntoon.
Poppius
Posts: 2
Joined: Tue Jun 22, 2010 8:59 am
Location: Salo

Post by Poppius »

Moikka vaan! Mulla on kanssa threadin mukainen nelivetofarkku. Olen kanssa koittanut kartoittaa miten siitä voisi saada maastokelpoisemman. Kaikki vihjeet/linkit toisille sivustoille kiinnostaa... Tässä oli jo jotain juttua Camryn etutolpista etc... onko kukaan vaihtanut ja paljonko maavara lisääntyi?
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Poppius wrote:Moikka vaan! Mulla on kanssa threadin mukainen nelivetofarkku. Olen kanssa koittanut kartoittaa miten siitä voisi saada maastokelpoisemman. Kaikki vihjeet/linkit toisille sivustoille kiinnostaa... Tässä oli jo jotain juttua Camryn etutolpista etc... onko kukaan vaihtanut ja paljonko maavara lisääntyi?
Eräässä B-luokassa kilpailevassa etuveto-Corollassa on edessä Camryn tolpat ja on aika hyvä. Itselläni nelivetosedanissa vain jäykemmät iskarit ja diesel-Corollan etujouset, joilla korottui n. 2-3cm ja renkailla toinen mokoma. Taakse farkkuun voi laittaa takavetoladan jouset niin nousee ainakin 5cm jos ei katkaise. Suuremmalla korotuksella takana pitää muistaa säätää Panhard-tankoa, jotta pysyy pyörät oikeassa paikassa.
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

edessäkin liika korotus lyhentää vetoakseleiden kestoa.
Poppius
Posts: 2
Joined: Tue Jun 22, 2010 8:59 am
Location: Salo

Post by Poppius »

mikky wrote:renkailla toinen mokoma.
Mikä rengas/vanneyhdistelmä sulla on käytössä?
Ei kellään tietoa korkeussäädettävistä seteistä tohon wagoniin? Mitä muuten katsastussetä sanoo korotetusta autosta?
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Sain tuossa taannoin yhdeltä toyota-gurulta tietoa että camryn tolppien sovittamisessa on yllättävän paljon jumppaa. Alareikiä joutuu muuttamaan ja yläpäässäkin oli vissiin sovittamista. Sikäli kyllä lienevät hyvät, että löytynee tiukempia iskareita helpommin.

Itse olen yrittänyt etsiä nelikon alkuperäisiin tolppiin sopivia iskareita. Viri-viri-iskarit maksavat ns. hunajaa. Lähinpänä tähän mennessä on ollut saab 9-3:n iskari, mutta sekin on pari senttiä liian pitkä runkoputken sisään.

Pitäisi jostain löytää max. 43mm paksu ja 33cm pitkä tai lyhyempi iskari. 22mm männänvarsi olis hyvä mutta sille voitaneen tehdä jotakin...

Jousiksi eteen olen jo hankkinut samaran etujouset, saas nähä vaan ovatko liian jäykät. Taakse ajattelin koittaa saab 900:n etujousia, vastaavat sopivat ainakin tersselliin täydellisesti, ja korolla kun on kumman paljon sukua edeltäjälleen....

Renkaina on meikäläisellä nyt 185/65/15 fediman semi-offroad-renkaat. Pito hiekalla ja soralla on kyllä mahtava, vähän tuppaavat vonkumaan maantiellä, ei muita haittapuolia. Tuo koko sopii just ja just, ihan tappiin kääntäessä tuppaa ottamaan nurkasta kiinni konehuoneen seinään. 175/70 saattaisi olla passelimpi koko. Tietysti jos olis pienemmän et:n vanteet niin sekin auttaisi, nykyiset on civicistä, mutta mitat on samat kuin 110-sarjan korollassa. Talvella samankokoiset nastapyörät 110-corollan / yariksen vanteilla.

-Ville
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Mulla kesällä 185/65-15 ja talvella 175/80-14, jotka ottavat täydessä käännöksessä vähän sisälokasuojaan.
avee
Posts: 18
Joined: Wed Jan 27, 2010 7:43 pm

Post by avee »

meillä on etuveto-corollassa edessä hivenen katkaistut camryn jouset. Ilman katkaisua pito oli huono, mutta pieni lyhennys auttoi asiaa. maavaralla ei pysty ylpeilemään, mutta tokihan vakioon verrattuna parempi. iskareina/jousijalkoina corollan vakiot.
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jaahas, joristaas tähänkin jotain pitkästä aikaa.

Sitten juhannuksen ei ole paljon ollut jälkipolville kerrottavaa tästäkään projektista. Tuli pari mutkaa matkaan, jonka terävimmät ehkä huomasivatkin kun meikäläiselle tyypilliseen tapaan istuin muiden autoissa syyskauden...

Tosiaan, kesälomien aikaan kävin auton kimppuun aikomuksena muuttaa kone ruiskuksi vanhan kaasarin tilalle. Vaan eipä onnistunutkaan ihan noin vain. Kaikki luonnollisesti epäilevät että hah, mitäs meni kikkailemaan.

Se vain että vika ei ollut eikä ole ruiskussa. Ruiskua ohjaa megasquirt, mutta se ei vaikuta ilmenneeseen vikaan. Sain auton käymään yllättävänkin helposti, kiitos eräältä toyota-harrastajalta saadun asetustiedoston samanlaisesta koneesta, jolla säädöt sai hehtaarille saman tien. Ongelma on se että remontin aikana kone alkoi huohottaa aivan järjettömästi, ja tunkee perkeleesti painetta kampikammioon ja öljyä palotilaan niin että auto häviää näkyvistä 2 min tyhjäkäynnin jälkeen.

Koneeseen vaihtui kansi, koska kaasarin kannen kanssa ruiskua ei saa asennettua. Epäilin että uusi kansi olisi halki, mutta hommattuani varmasti ehjän, tilanne säilyi samana. Ilmeisesti kone ei tykännyt ennen remontin alkua läpiajetusta moottorinpesuaineesta. Kone siis ei sanottavasti savuttanut ennen rempan aloitusta, eikä syönyt öljyä kuin sen verran mitä 350tkm ajettu voisi kuvitella syövän.

No, ratkaisuna hain pohjanmaalta kokonaisen uuden moottorin. Pitäisi olla peräisin alle 100tkm ajetusta kolariautosta, joten luulis olevan kunnossa. Viikonloppuna jo aloittelin moottoriswappia, homma vaan on kertaluokkaa persemäisempi nelivedon vuoksi, laatikko on jokseenkin ns. tiellä.

Mutta pari-kolme viikonloppua vielä, niin eiköhän laitos henkiin saada. Samalla saa vaihdettua kytkimen joka todennäköisesti on ehjä mutta suht kulahtanut.

jatkuu...

-Ville
Post Reply