Paristokäytöinen Peltorin keskusyksikkö

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
AMa

Paristokäytöinen Peltorin keskusyksikkö

Post by AMa »

...jatketaan juttua paristokäyttöisestä Peltorin nouttikuulokkeiden keskusyksiköstä täällä.
Åke wrote:...Peltorille käyttöaikaa 10 tuntia patterilla, joten kannattaa pitää varapatteria mukana.
Itse olen käyttänyt tuossa Peltorin 2 x 9V-yksikössä ladattavia akkuja. Niin pitkää kisaa ei vielä ole kohdalle osunut, että täydestä loppuun olisivat ehtineet yhdessä kisassa kulua. Yleensä olen ladannut ne 3-5 kisan välein.

Käyttämäni akut ovat metallihybridiakkuja (NiMH) á la Biltema, joten olen päästänyt ne aina tyhjäksi asti ennen lataamista. Jätän vaan yksikön päälle kisan jälkeen, ja aamulla akut laturiin. Olisko viitisen vuotta tuollaista kohtelua saaneet ja kapasiteettimuutosta en ole vielä havainnut.

Tästä huolimatta pidän myös varaparistoja mukana. Liekö muuten niissäkään enää mitään eloa.. :roll:

Paristokäyttöisen hyviä puolia:
- täysin häiriötön
- helppo tarvittaessa siirtää autosta toiseen

Huonoja puolia:
- vaatii pieniä toistuvia "ylläpitotoimia"
- akut eivät siedä pakkasta
- se kerta (jota itselläni ei ole osunut vielä kohdalle), kun akkujen lataus unohtui ja varaparistoja ei ole mukana tai ne ovat tyhjenneet..

Mietinnässä on ollut tehdä noille akuille latausmahdollisuus auton sähköistä - lähinnä noita akun loppumistilanteita varten. Ei ole vaan vielä riittävästi tuo latailu haitannut..
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Akkuissahan tosiaan kapasiteetti voi helposti olla kolmikertainen paristoon verrattuna, joten vielä ei taida kisat olla niin pitkiä ettei se riittäis.

Mulla on Terratripin tekele tuo puhelin ja se toimii normaalisti 12 v:n jännitteellä, mutta äkkiähän sen testais jos se toimis yhtä hyvin 9 v:n paristolla.
Post Reply