Ratamestaripisteiden merkitys tasapistetilanteessa

Lajiryhmän tiedotteille. Ei keskustelumahdollisuutta.

Moderator: Moderaattori

Post Reply
rhinoe
Posts: 43
Joined: Wed Jul 22, 2015 5:25 pm

Ratamestaripisteiden merkitys tasapistetilanteessa

Post by rhinoe »

SM- & CUP-kausien huipentuessa tasapistetilanteesta ja erityisesti ratamestaripisteiden merkityksestä on ollut harrastajien keskuudessa epäselvyyttä. Tasapistesääntö on myös muuttunut lähivuosien aikana muutamaan otteeseen, joten ohessa kertauksena nykyinen sääntökohta ja sen tulkinta ratamestaripisteiden osalta.
70.10. Arvokilpailut ja niiden lähtöjärjestys

Suomen mestaruudesta tai Cup-mestaruudesta kil­pailtaessa kunkin kuljettajan ja kartanlukijan lopullisiin SM- tai Cup-pisteisiin huomioidaan tulokset seuraavan taulukon mukaisesti:

Tasapisteiden sattuessa paremmuus ratkaistaan seu­raavassa järjestyksessä:
  1. Se, jolla on huomioon otettavista kilpailuista enemmän voittoja, toisia sijoja, kolmansia sijoja, jne.
  2. Se, jolla kaikkien osakilpailuiden yhteissarjapiste­määrä on suurin.
  3. Se, jolla on pienimmät yhteenlasketut virhepis­teet kilpailuista, joista molemmat ovat saaneet kilpailijana mukaan laskettavat pisteet. Tarkas­telu tehdään kahden kilpailijan välillä kerrallaan.
Jos nämä eivät tuo ratkaisua, katsotaan sijoitus jaetuksi.

Osanotto-oikeus SM-kilpailuihin on kaikilla pohjois­maisilla autosuunnistajilla luokituksesta riippumatta. SM-ja Cup -sarjapistekelpoisia ovat AKK:n kilpailijalisenssin haltijat.

Tasapisteiden sattuessa ensimmäisenä noudatettava peruste on kilpailuista saavutetut sijoitukset.

Ratamestaripisteet eivät ole sijoituksia, joten tasapisteissä niitä ei lasketa ykkös-, kakkos- jne. sijoiksi.
Eli tasapistetilanteessa kilpailemalla hankitut pisteet voittavat saman suuruiset ratamestaripisteet.

 
AS-Lajiryhmän puolesta,
-Olli Riiho
 
Post Reply