Ohessa lyhyt tiivistelmä muutoksista lajiryhmän kommenteilla.
10.1. Sähköinen ajanotto – EMIT
- Jatkossa kilpailunjärjestäjälle annetaan mahdollisuus joko tarjota kilpailussa käytettävät EMIT-kortit itse tai edellyttää kilpailijapareilta oman EMIT-kortin käyttöä.
- Kilpailija kirjaa ilmoittautuessaan EMIT-kortin numeron KITI-järjestelmään. Tämä EMIT -kortti luovutetaan kilpailunumerolla varustettuna kilpailun ajaksi kilpailunjärjestäjälle, lähtöpaikalla tapahtuvan ilmoittautumisen yhteydessä.
Lajiryhmän kommentti: EMIT-järjestelmään rinnastettavien ajanottojärjestelmien mahdollistamista ei vielä tehty 2022 sääntöihin. Lajiryhmä kuitenkin suhtautuu näihin myönteisesti ja voi myöntää poikkeuslupia tapauskohtaisesti uusien järjestelmien kokeilemiseen kilpailuissa.
50.1. Osanotto-oikeus
- Kilpailunjärjestäjille annetaan jatkossa mahdollisuus valita, onko tutustumislisenssillä osallistuminen mahdollista
Lajiryhmän kommentti: Sääntömuutoksen taustalla eri reittialueiden luvanhakuprosessiin helpottaminen
- Tutustumislisenssin käyttö ei kuitenkaan jatkossa edellytä AKK:n jäsenseuran jäsenyyttä ja Motorsport ID -jäsennumeroa
Lajiryhmän kommentti: Toiveena olisi, että kynnys harjoituskilpailusta kansallisiin siirtymiselle pienenisi
50.1. Roolit
- Jatkossa sääntökirjassa puhutaan miehistön sijasta kilpailijaparista ja lisähenkilöstöstä
Lajiryhmän kommentti: Muutos tasa-arvon hengessä. Vastaavat muutokset tehty jo esim. rallin sääntökirjaan.
50.1. Osanotto ja vastuu
- Jatkossa kuljettajalta tullaan vaatimaan ajokortti jo tässä sääntökohdassa.
- Autokunnassa, jossa on mukana alaikäinen henkilö, toisen tulee olla vähintään 18-vuotias, joka toimii alle 18-vuotiaan nuoren huoltajana kilpailussa.
Lajiryhmän kommentti: Alaikäisen kilpailijan huoltajanvastuu on puuttunut sääntökirjasta. Sääntömuutos rallin sääntökirjaa mukaillen.
70.10 Arvokilpailut ja niiden lähtöjärjestys
- Sääntöä tarkennettu ja erillinen CUP-sarjaan ilmoittautuminen poistettu.
80.3. Ulkopuolinen kommunikaatio
- Sääntökohtaa nykyaikaistettu ja vaikeasti valvottavat kohteet vapautettu
Muut sääntöehdotukset:Lajiryhmän kommentti: Puhelimen käyttö jatkossa sallittu (esim. satelliittipaikantamiseen ja matkamittarina), mutta ulkopuolinen kommunikaatio on edelleen kielletty.
AS lajiryhmän puolesta,Lajiryhmän kommentti: Lajiryhmä ei esittänyt muutoksia nykyiseen ratamestarien pistesääntöön vuodelle 2022, sillä tahtotila on kerryttää lisää kokemusta säännöstä täysiltä kausilta.
-Olli Riiho