Laskuri N800:lle

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Lost Boy
Posts: 2
Joined: Fri May 04, 2007 7:03 am

Laskuri N800:lle

Post by Lost Boy »

Bilteman sekuntikello ei osoittautunut parhaaksi mahdolliseksi ajo-ajan seurantatyökaluksi edellisessä (=ensimmäisessä) harjoitusajossa. Olimme aina väärään aikaan AT:lla.

Näppäränä nörttinä tein Nokian N800 Internet Tabletiin softanpätkän joka kertoo selkeästi milloin pitää olla seuravalla reittipisteellä. Tämä AS-laskuri on tarkoitettu siis vain ajan mittaamiseen kilpailuissa joissa on määritelty ajoaika, ei keskinopeutta.
Image

Seuraava harjoitusajo on 17.5, kerron käyttökokemuksia sen jälkeen. Löytyyköhän vastaavia ratkaisuja muilta?

Lost Boy[/img]
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Re: Laskuri N800:lle

Post by Ari »

Hieman vastaava kehitelmä on bongattu erään PM/NEZ-parin autosta Norjasta. Vuosi taisi olla 2003.

Image

Suomalaisissa kisoissa kännykkäkompun käyttöä hankaloittaa säännöissä oleva kännykänkäyttökielto. Sen suhteen on tuomaristolla ja kanssakilpailijoilla ollut aikas tiukka linja viime vuosina, sillä muutamia kilpailijoita on kisoissa hylätty kännykän käytön vuoksi.
eero
Posts: 397
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Kehitys kehittyy ja hienoa että joku tekee tuollaisia sovelluksia. Itse kännykän käyttö yhteysradionahan on säännöissä kielletty kuten kaikenlainen puhelinliikenne muutoinkin, mutta puhelimen käyttöä laskimena ei ainakaan vielä ole kielletty. Muutoinkin tuo puhelinliikennekielto on hiukan hassu sillä ns. kypäräpuhelinhan on jo itsessään puhelin ja kaikki jotka luurit korvilla ajelee tulisi siis sääntöjen mukaan hylätä ;), (tai ei siis kaikkia sillä voihan jollakin olla niin kovaääninen auto/kuski/kartturi ettei tärykalvot kertakaikkiaan kestä).

Koskahan radion kuuntelu kielletään, sillä nythän on markkinoilla laitteita joilla voi esim mp3 soittimen outputin generoida radioaalloiksi ja kuunnella sitä omasta radiosta eli yhteysradiohan tuokin on. Lisäksi monessa nykyajan luurissa on ihan FM-radio ja mp3 soitin ja voihan sitä tauolla (tai eihän sitä tiedä vaikka reitilläkin jos alkaa pitkästyttämään) kuunnella hiukan musiikkia tai uutisia napit korvilla; joten mistä sitä tietää kuunteletko Ipodia vai puhelinta ja soittaako siellä Uriah Heep vai oma vaimo tai kenties rakas kilpakumppani antaa vääriä vihjeitä... siellä kun taskussahan se vekotin möllöttää ja ei taida epäilys riittää hylkäämiseen tuossa puhelussa vai onko se sääntötulkinta niin että puhelinta ei saa käyttää eli siihen ei saa koskea muiden nähden (?). Voihan sitä itsekseen jutella ja laulaa mukana jos hyvä biisi soi... ja ei muuta kuin poliisit paikalle ja rikostutkinta päälle että voidaan teletunnistetiedot kaivaa esille.

-vaskio vaikenee eräänlaisissa ratioaalloissa ja sulkee lähiverkon-
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Re: Laskuri N800:lle

Post by TomiViitala »

Ari wrote:Hieman vastaava kehitelmä on bongattu erään PM/NEZ-parin autosta Norjasta. Vuosi taisi olla 2003.

Image

Suomalaisissa kisoissa kännykkäkompun käyttöä hankaloittaa säännöissä oleva kännykänkäyttökielto. Sen suhteen on tuomaristolla ja kanssakilpailijoilla ollut aikas tiukka linja viime vuosina, sillä muutamia kilpailijoita on kisoissa hylätty kännykän käytön vuoksi.
Onpas hieno vekotin!

Kännykkäkompulta voisi ehkä vaatia että kännykässä ei saa olla SIM korttia sisällä. Ongelmana tietysti on että älypuhelimeen saa myös GPS:n ja kartat, jotka myös on kiellettyjä suomessa... Toisaalta, minua ainakin vähän arvelluttaa GPS:n kieltäminen. Nyt on juuri menossa GPS buumi, ja GPS laitteiden uutuuden viehätys on aika kova. Jos AS:ssä saisi käyttää GPS:ää niin sitä kautta voitaisiin saada uusia harrastajia, jotka ovat innostuneita käyttämään GPS:ää. Kyllä ne sitten lakkaa tiirailemasta sitä GPS:ää kun huomaavat, että eivät pärjää ilman GPS:ää suunnistaville konkareille :)
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

eero wrote:Muutoinkin tuo puhelinliikennekielto on hiukan hassu sillä ns. kypäräpuhelinhan on jo itsessään puhelin ja kaikki jotka luurit korvilla ajelee tulisi siis sääntöjen mukaan hylätä
Pitää heti aloittaa saivartelu, kun Eero siihen nii'in hyvän tilaisuuden tarjoaa ;)

Kypäräpuhelin on puhelin. Säännöissä puhutaan yhteysradiosta. Radion määritelmä lienee, että signaali kulkee radioaaltoja pitkin, siis langattomasti. Eli ei perinteiset langalliset kypäräpuhelimet mitenkään ole kiellettyjä. Ei vaikka sääntöä lukis mitenkä kierosti.

Mutta ilmeisesti langattomat kypäräpuhelimet on selkeesti sääntöjen tarkoittama yhteysradio? Tätä varmaan AKK suuressa viisaudessaan on meinannut? Sillähän voi vaikka keskustella naapuriautoon jos kesken kisan vaihtaa kuulokkeita autosta toiseen... Onneksi autosuunnistajat on sen verta nuukaa porukkaa, että kukaan ei moisiin langattomiin härpäkkeisiin kehtaa investoida...
AMa

Post by AMa »

Tsekkaapas Åke uudemman kerran sääntökirjan luku 80.4.
"Yhteysradiot ja -puhelimet" :wink:

Mutta jos mennään saivartelussa vielä ihan uudelle atmosfäärille, tämä keskustelu on aikalailla off-topic ja pitäisi varmaan mieluummin olla forumin "Säännöt" -osiossa, eikö.. :lol:
eero
Posts: 397
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Hyvä hyvä että syntyykeskustelua tästäkin aiheesta ja oikeampi osoite olisi Säännöt. Kaikenkaikkiaan tulisi uusia harrastajia kannustaa lajin pariin joten tuo GPS:n käyttökielto on ensimmäinen joka pitäisi kumota.

Miettikääpäs kuinka paljon potentiaalista suunnistajaa on liikkeellä noiden juurihankittujen GPS heebeleiden kanssa ja sieltä löytyvillä ominaisuuksilla voisi houkutella aloittelijoita harrastuksen pariin. Nykyajan GPS härveleistä löytyy trippi, keskituntinopeus ja muutakin hauskaa ja kaikki alan tosiharrastajat tietävät jo valmiiksi kuinka "hyödyllisiä" nuo ominaisuudet ovat... Miksi siis teilata ja sulkea silmät kehitykseltä joka välttämättä ovat edessä. Paljonhan mainostetaan että E-luokan reitin voi ajella siviiliautolla, mutta haluaisimpa tavata kisajärjestäjän joka evää sellaisen aloittelijaparin osallistumisen jonka auton vakiovarustukseen kuuluu kiinteä GPS...

Ja kuten Ama totesi: puhelin on puhelin, kulkee sitten se tieto lankaa tai muuta reittiä pitkin joten ...
syrja
Posts: 1
Joined: Wed Oct 11, 2006 4:54 pm
Location: Vantaa

Post by syrja »

Terve,

Tämmöisen kommunikaattorivirityksen kanssa on muutama vuosi enemmän tai vähemmän säännöllisesti tullut pyörittyä E- ja C-luokissa:

Image

GPS:stä on tullut ajosuunta ja trippimatka. Molemmat tosin epätarkkuutensa takia lähinnä kuriositeetteja. Olennaisempi on ollut kommunikaattorin omasta kellosta otettu kellonaika ja jaksoaikalaskuri.

Mitään jaksojen etukäteissyöttöä ei tuossa ole, vaan joka jakson alussa syötetään sisään jakson kesto:

Image

Nuo 10s ja 30s nappulat mahdollistaa aikalaskurin käynnistyksen 10 tai 30 sekunttia ennen virallista lähtöaikaa ja nappula -10s puolestaan 10 sekunttia myöhässä, mikä on joskus ihan näppärää emitin kanssa sählätessä.

Lähtöajan kohdalla toinen laskuri alkaa laskea ylöspäin ja toinen alaspäin. Yliajalla laskurinäytöt vaihtaa väriä punaiseksi.

Softa on syntynyt lähinnä hupimielessä muun GPS-, kännykkä- ja ohjelmointipuuhastelun sivutuotteena, mutta kyllä se on asiansa ajanut.

Mikko
Lost Boy
Posts: 2
Joined: Fri May 04, 2007 7:03 am

Post by Lost Boy »

No niin, ensimmäinen harkkari älykellon kanssa on takanapäin. Olihan siitä vempaimesta jotain iloa, yhdelle AT:lle mentiin juuri ihanneajassa. Mutta mutta, jokaiselle JAT:lle menimme aina myöhässä. Nyt tosin näimme itsekin että myöhässä ollaan. Kuinka ihmeen kovaa pyöritysjaksoilla olisi pitänyt ajaa ettei oltaisi oltu aina myöhässä!

Fonttikokoa tulee suurentaa ennen seuraavaa kilpailua, nyt pienempien tekstien lukeminen meni arvailun puolelle.

Mukava nähdä muiden vastaavia viritelmiä. Tämä minun värkkini taitaa olla oikein deluxe malli. Tällä softalla voi seurata matkan edistymistä jokaisella reittipisteellä. Ohjelma lukee ajon aikana reittipisteet ja niitä vastaavat ajoajat tiedostosta johon ne kirjoitetaan ajomääräyksestä ennen lähtöä. Kullekin jaksolle on siis tiedosto joka on muotoa:

#lähtöaika
hh,mm
#reittipisteet muodossa nimi;ajoaika
lähtö;0,00
rt 1;1,30
rt 2;4,00
....
JAT;2,30

Jaksojen 2, 3 jne lähtöajaksi tulee kirjoittaa ajon aikana JAT:in antama aika.

Tuossa edellisessä on kommunikaattorisoftassa matka ja nopeus on otettu GPS:ltä. Onko GPS:n käyttö sallittua jos sitä käyttää vain matka/nopeusanturina?

Pasi Niemelä,
RT 2400 ja AT 1000 pistettä.
eero
Posts: 397
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Säännöthän kieltävät GPS:n käytön, tämä vuosi on eka , ennen ei ollut kielletty. Toivoisin kuitenkin että noilta osin säännöt muuttuisivat sillä juurikin tämänkaltaisten projektien vuoksi se olisi oikein.

Pimeällä kannattaisi ehkä harkita vaihtoehtoa, jossa tausta olisi musta ja kirjaimet vaaleita (ei häikäistyisi).

Pyörityksien pyynnithän ovat tarkoituksella niin korkeita että jos JATillä olet ajallaan on yleensä jokin lenkki jäänyt ajamatta... joten sitä kompua on oikeastaan turha pyörityksellä katsoa.

-e-
korpiaho
Posts: 6
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:32 pm
Location: Hämeenlinna

Post by korpiaho »

Onpas täällä hienoja virityksiä jaksoaikoja varten..
Itse olen käyttänyt ihan kommunikaattorin excel toimintoa ajoaikojen laskemiseen, mutta sille tasolle se onkin sitte jäänyt. Yleensä vielä puhelin pysyy piilossa, sillä nuo välit saa laskettua päässäkin.. ainoastaan silloin kun on kyse ajoista jotka eivät ole tasalukuja tulee kaivettua puhelin esiin. Tuon excelin käytöstä tekee vaan hankalan se aikojen syöttö, joka on jokseenkin työlästä.
Ehkä joskus vielä tulee hiottua tuo taulukko sellaiseen kuntoon että se olisi nopeampi kuin päässä ynnäily.. mutta kehitystä rajottaa itsellä taitojen puute
Post Reply