Kuten moni varmasti jo tiesikin, Pirkanmaalla otettiin käytännön ensiaskeleet lajin uudistamiseksi erityisesti nykyaikaista teknologiaa hyödyntämällä. Monien vaiheiden ja mietintöjen jälkeen ajatus edistyi kokonaan paperittomaan, hyvin läheisesti nykyistä autosuunnistusta muistuttavaan kilpailumuotoon, jossa kuitenkin mahdollistetaan lajiin uudenlaisiakin sävyjä.
AS:n nykyisen, ”kantoja kiertelevän” luonteen säilymisen lisäksi kehityksessä tavoiteltiin helppoa aloituskynnystä uusille harrastajille, mutta myöskin mahdollisuus mielekkääseen, suunnistamiseen perustuvaan kilvanajoon myös avoinaisissa ja tasaisissa maastoissa. Kun suunnistettavia kilpailuja voidaan tehdä ilman kaluston maastokelpoisuusvaatimuksia, saatettaisi saada myös entisiä harrastajia palaamaan lajin pariin siviilikalustollaan. Kaikkiaan kilpailijan saamassa kokemuksessa pyrittiin painottamaan selkeyttä ja löytämisen riemua. Tärkein huomio suunnittelussa keskittyi kuitenkin ratamestarin työn helpottamiseen. Ratojen tekemisen selkeä helpottuminen lisäisi oletettavasti kilpailujen määrää, mikä voisi lisätä harrastajia, joista osa alkaa tehdä kisoja jne. Tässä siis osa alussa asettamistamme tavoitteista.
Käytännössä toteutus on tehty mobiilisovelluksina tabletille ja älypuhelimelle sekä palvelinpuolen sovelluksena. Järjestelmän työnimi on ST-X. Ensimmäisen vaiheen on toteuttanut kokonaan Mikko Rintamäki, kun itse toimin suunnittelussa, konseptoinnissa, kaikenmoisessa miettimisessä ja muissa avustavissa tehtävissä. Kaikelle, mitä on tehty ja miten se on toteutettu, on perusteena jokin konkreettinen tarve, käyttötapa tai ongelmaksi mieltämämme asian ratkaisu. Näistä lisää tuonnempana.
Demosimme tätä ”digitaalista autosuunnistusta” tammikuussa 2017 Valkeakoskella lajipäivien osallistujille, ja jo lajipäivää edeltävänä iltana lajiryhmän jäsenille. Sitä aiemmin muutama yksittäinen henkilö oli jo kokeillut sitä sekä palaute- että testaustarkoituksissa. Saamamme palaute on ollut käytännöllisesti katsoen varauksettoman positiivista, mikä on rohkaissut jatkamaan ja lajipäivienkin jälkeen jatkokehityksen suunnitteluun ja ”jatkoprojektin” aloittamiseen.
Haluamme tämän kevään aikana tarjota mahdollisimman monelle (maksuttoman) tilaisuuden kokeilla ST-X:ää. Tässä ketjussa ilmoitellaan tulevista demomahdollisuuksista. Demossa tarjoamme kyydin, ja samaan kyytiin mahtuu 1-3 tutustujaa. Kartturin rooliin tutustujat saavat käyttöönsä tablettitietokoneen, kuskin roolista kiinnostuneet näkevät ”kupletin juonen” kuuntelemalla esittelyämme sekä seuraamalla kuljettajan tekemistä ja älypuhelimen näyttöä. Kuulemme mielellämme palautetta, näkemyksiä ja ideoita, ja toivotamme myös kaiken keskustelun eri foorumeilla tervetulleeksi.
Tässä ydinasiat lyhyesti:
- Kartturi käyttää tablettia, älypuhelin on kuljettajan käytössä (tuulilasissa).
- Tabletilla yksi pisteväli kullakin kartalla. Kartan mittakaava vaihtelee; näytöllä on mittapalkki ja lukema vastaavasta mitasta maastossa
- Karttaa voi täppäämällä zoomata tarkkuudeltaan kaksinkertaiseksi (mittakaavan puolitus)
- Aikataulu määritetty ajoaikana pistevälikohtaisesti, jokainen vaihtopiste nollaa myöhät
- Voidaan seurata reaaliaikaisesti nopeutta, joten ennakon tarkkailu on käytännössä tarpeetonta
- Reitin noudattamista seurataan sähköisillä tarkastusasemilla. Aseman löytymisestä ilmoitetaan kummallakin näytöllä sekä lisäksi äänimerkillä.
- Tuloslaskenta on täysin automatisoitu, ja tulos on saatavilla välittömästi kilpailijan saavuttua maaliin. Koko kilpailun reaaliaikainen tulosseuranta on helppo toteuttaa nykyiseen palvelinsovellukseen.
- Palvelinsovelluksessa on jo nyt kilpailijaseuranta (kilpailijat näkyvät pisteinä kartalla)
- Ratamestarin työn helpottamiseen karttojen osalta on kiinnitetty erityistä huomiota.
- * Järjestelmässä on peruskartat pohjakarttoina valmiiksi. Ratamestari voi korvata peruskartan haluamiltaan osin esim. itse piirtämillään erikoiskartoilla.
* Ajettava rata voidaan määritellä joko ”logaamalla” tai kokonaan piirtämällä. Logaamisessa rata ajetaan läpi, ja järjestelmä piirtää reittiviivan. Muodostunutta reittiviivaa voidaan editoida jälkikäteen (sähköisesti). Piirtäen toteutettu radan määrittely voidaan tehdä joko digitaalisella työkalulla tai käsin piirtäen&skannaten, miten kukin sen mieluiten tekee.
Jos tämä kuvaus antoi uutuudesta monimutkaisen kuvan, sitä se ei käytännössä ole. Kannattaa lähteä kokeilemaan demoa ja toteamaan sen hämmästyttävä helppous ja hauskuus!
Tarkempia tietoja nyt jo vanhentuneine kuvakaappauksineen löytyy täältä.
Olkaapa siis kuulolla ja ”huudeilla”!