Klapitehtaan kierros ajettu auton osalta onnistuneesti läpi, ensimmäistä kertaa "kisavarustuksessa". Ensituntuma autosta on mainio ja päällimmäisenä Golfin jälkeen erottui ajamisen keveys. Talvikisojen vähäisyyden vuoksi panostettiin rengasbudjetti suoraan kesärenkaisiin ja lumikourut ajettiin läpi auton mukana tulleilla
Nokian Hakkapelliitta CQ C-kitkarenkailla. Vaikka painetta pudotettiin 1,2bar saakka, oli rengastus aivan kohtuuttoman liukas ja auton "takavetomaisuus" tuli kyllä opeteltua hyvin. Ensi talveksi nastaa alle.
Tässä tammikuun aikana tehtyjä päivityksiä:
Pohjapanssariksi laitettiin 2mm teräksestä valmistettu Koy Sheriff -pohjapanssari. Toimitusaika oli kuukausia ja panssari valmistettiin tilauksesta Venäjän tehtaalla. Istuvuus kuitenkin erinomainen AS-henkisiin kolahduksiin varmastikkin riittävä suoja. Panssari nojaa etupalkkiin keskeltä metalli/kumikorokkeella, joka jakaa voimaa hyvin.
Testimielessä panssariin kokeiltiin hybridi-komposiittirakennetta ja päälle niitattiin 6mm PE300-polyeteenilevy. Seuraillaan kisojen kertyessä, miten muovi kestää pohjakosketuksia.
Kiinalaisille punaisille hinauslenkeille luvattiin kahden tonnin kesto, mutta molemmat katkesivat ensimmäisessä hinauksessa, jota sitäkin päästiin perjantaina preliminääri-harkkarissa harjoittelemaan. Soveltuvat lähinnä ovekahvoiksi. Panssarin etuna on myös se, että alkuperäiset hinauslenkit jäävät vapaiksi.
Kompuksi löytyi sattumalta käyttämätön JC-Trip kahdella lisänäytöllä. Tästä kiitos kilpakumpanille
amoracing! Kompu upotettiin mankan paikalle ja lisänäytöt sijoitettiin kojetaulun yläreunaan siten, että ne eivät peitä näkymään ollenkaan. Signaali saatiin
anssin ohjein Ravin speed-signaalia hyödyntämällä ja toimii erinomaisesti. Alle mahtui vielä muutama katkaisin lisävarusteille ja tupakansytytin korvattiin USB-laturilla mahdollisia tabletteja varten. Myös ratti vaihdettiin Golffissa hyväksi todettuun malliin, joka omaan makuun tuo ainakin reilusti fiilistä! Kuvan jälkeen on Kompun johdot viety siistimmin kojetaulun sisältä ja rattiin ilmestynyt töötin nappi.
Valot olivat isoimman työn takana. Tavoitteeksi otettiin, että yksikään lamppu ei saa tulla etupuskurin yli, joka vaati konepellin lyhentämistä aukaisemisen mahdollistamiseksi. Paikalle syntynyt avoin aukko täyttyi kuitenkin hyvin valoista.
Lyhyiksi valoiksi valittiin xenonit, sillä syttymysnopeudelal ei niiden kohdalla ole merkitystä. 90mm xenon-hyväksytyt "Sisu" umpiot kiinnitettiin alkuperäisten umpioden muovirunkoon ja peitettiin peitelevyllä, johon porattiin reijät myös LED-parkeille. Seeker 404 LED-sumarit mahtuivat myös samaan laatikkoon. Auton iän vuoksi (rek 03/1995) ei lähivaloihin tarvita korkeussäätöä, eikä ilmeisesti pesureitakaan (asiantuntevat voivat tarkentaa ja korjataan tarvittaessa)
Pitkinä ja lisäpitkinä on lisävalaistusta MR-Tuotteen valikoimista ja ne todettiikiin ensimmäisessä kisassa erinomaisiksi AS-olosuhteissa. LED-paneelien kiinitykset rakennettiin alumiiniprofiileista ja on nyt erittäin helppo säätää, eikä minkäänlaista värinää esiinny.
Kaiki valot on myös releytetty uusiksi ja auton alkuperäisiä sähköjä käytetään ainoastaan herätteinä.
Muille kabiinin varusteille rakennettiin oma sulake/reletaulunsa kartturin penkin taakse. Vastaavia jakokeskuksia löytyy myös konehuoneesta ja kojetaulusta. Tähän kiinni tuli mm. kuljettajan turvavyöt, pakkivalot, työvalot (joistaa lisää myöhemmin), puhelimet, karttalamput, incar-kameran virransyöttö, kartturin jalkakytkimet jne. Intercom asennettiin turvakaari-clampeilla katonrajaan vinoon siten, että se ei esta takanäkyvyyttä
Lisäksi asennuksiin kuului mm. turvakaaren pehmusteita, suuri taustapeili, nousukahvoja, poljinpintoja, karttataskuja, juomapullotelineitä ja muuta enemmän ja vähemmän tarpeellisia pikkuparannuksia. Lopputuloksena työskentelytila alkaa miellyttämään omaa silmää pikkuhiljaa, mutta kisakokemusten karttuessa varmasti vielä parannettavaa löytyy.
Ennen seuraavia kisakoitoksia olisi tarkoitus vaihtaa takatukivarsien puslat, laittaa kesärenkaistus ja -vanteistus kuntoon sekä myös hieman kohentaa ulkokuortakin kilpa-automaisempaan suuntaan. Tervetuloa tutustumaan autoon harkkareissa!