AS-Tercelin elvytys

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
S.K.
Posts: 5
Joined: Sun Jul 27, 2014 9:31 pm
Location: Wähänkyrön pitäjä

AS-Tercelin elvytys

Post by S.K. »

Tervehdys!
Tuli pelastettua vanha AS-Tercel (AL11), tarkoitus olis kunnostaa se aikansa AS-asuun. Kilpailukäyttöön se tuskin tulee takaisin, vaikka muutaman AS-kisan olen kartturina ollut.
Ko. auton tarkempi historia olis nyt hakusessa. Tarvetta on myös 90-luvun AS-varusteille.

Eli auto on 1979 Toyota Tercel, alkuperäinen rek.tunnus ALU-917, myöhemmin HMJ-879, 1990-> FAL-491 ja viimeisin on UYL-434 vuodesta 2003 eteenpäin.
Omistajina olleet ainakin Timo Heikkilä, Irma Koivula, Raimo Aho, Marko Hakola ja Ossi Berg.

Kaikenlainen materiaali AL11 4-vedoista ja kuvat kiinnostaa.

Tiedot ja kuvat voi lähettää s.postiin skracing@netikka.fi
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by anssi »

Kymmenen pistettä tälle projektille! Täällä usutin jo aikoja hakemaan tuon talteen ettei mene prässiin, sen verran harvinainen systeemi tuokin. Olisin ollut itsekin kiinnostunut, mutta yksi nelivedoksi värkätty on jo entisöitävänä...

Lienetkö ollut jo Vaasan seppien, lähinnä Kivimäen Hannun kanssa puheessa. http://www.vaaapm.com/ tuolla on yhteystietoja jos et vielä, siellä lienee vahvin tieto ja suurin osa näistä nelivetoiseksi muutetuista on jotain sukua tuonne, ainakin AL20 koppaiset.
S.K.
Posts: 5
Joined: Sun Jul 27, 2014 9:31 pm
Location: Wähänkyrön pitäjä

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by S.K. »

Eka 4-veto AL11 tehtiin isäni tallissa Rinkinevan Ilpon Tercelistä (multa löytyy joitain valokuvia muutoksista) ja ties kuinka monta sen jälkeen muissa talleissa Vähässäkyrössä, Laihialla ja Vaasassa.
En ole vielä ehtinyt jutella Kivimäkien kanssa.
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by Jarkko Minni »

Hienoa, että tuo auto pelastui, töitähän se elvyttämiseen pitää reilusti tehdä, mutta eipä niitä parempiakaan aihioita enää ole.

Tuo kyseinen yksilö on muistaakseni Kari Vesterberg-Veikkarin tekemä (joskus 80/90-luvun vaihteessa), ennen kuin teki AL20:sen, joka taitaa olla Karin tallissa yhä.

Mutta onko kenelläkään tietoa niistä 4wd-KE20 Corolloista, joita tietääkseni tehtin kaksi kappaletta, toisella muistaakseni Timo Luoma ja Esa Similä ajoivat siirtokilvillä yhden? kauden 90-luvun alussa, jonka jälkeen säätömuutoksellä ko. yksilö tehtiin "laittomaksi" ja se toinen (suunnistamaton?) yksilö olisi huhujen mukaan yhä jossakin Vähäkyrö-Vaasa-akselilla tallessa.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
S.K.
Posts: 5
Joined: Sun Jul 27, 2014 9:31 pm
Location: Wähänkyrön pitäjä

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by S.K. »

Kivimäen Auliksella oli 90-luvulla AS-KE20, mutta en tiedä oliko se kuitenkaan 4-veto...
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by Jarkko Minni »

Korjaus edelliseen tuo yksilö taitaa kuitenkin olla Rosendahlin Hannun (yhteystiedot löytynee firman kautta, Pohjanmaan LVIS-Säätö ja Huolto, Laihia) tekemä, muistaakseni sekä Karin, että Hannun autot oli 90-luvun alussa FAL-??? kilvillä.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
S.K.
Posts: 5
Joined: Sun Jul 27, 2014 9:31 pm
Location: Wähänkyrön pitäjä

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by S.K. »

Hakolan Markolta sai s.postia, tuo tosiaankin on Rosendahlin Hannun tekemä.

Etulattiat täytyy lähes kokonaan vaihtaa, takaluukun pohja täytyy kokonaisuudessaan vaihtaa. Ne olis tarkotus sovittaa CE70-farkusta.
Etulokasuojat täytyy korjata tai löytää toiset...
Runkopalkin päät takaa on ruostunut pois...
Panhard-tangon tukipalkki täytyy vaihtaa, se on katkennut paristakin kohdasta...
Peltitöitä ja hitsaushommaa tässä suurimmaksi osaksi on, mutta ne on tuttuja hommia entuudestaan.

Mites noi AS-varusteet...apukuskille karttavalo, trippimittari(t), jonkunlainen kartta-alusta, kyniä ja yhteen teipataanpellistä tehty "mittapää"?
Puhelinyksikkö ja "kuulosuojaimet" turvakaaren koukuista päätellen tässä on myös ollut.
Entäs penkit, mukana oli jotkut eri pari sportti-jakkarat, mutta eikös näissä ollut niitä paksupehmusteisia kuppipenkkejä?
okulaari
Posts: 129
Joined: Sun Oct 16, 2011 9:28 pm

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by okulaari »

Löytyykö tuolta apuja: http://www.mc-scatter.com/advanced_sear ... &x=27&y=17
AL20 osat joku jo pois ostikin... :roll:
S.K.
Posts: 5
Joined: Sun Jul 27, 2014 9:31 pm
Location: Wähänkyrön pitäjä

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by S.K. »

Päivitetääs hieman vaikka juuri mitään ei autolle ole vielä tehty. Tulee kyllä tehtyä ajan kanssa.
Pikkusen osia saatu haalittua mm. paremmat etulokasuojat ja eteen alustan osia.

Edelleen vastauksia tarvis noista ohjaamon varusteista:
Minkälaista trippiä on käytetty?
Minkälaisia kuulokkeita/puhelimia on käytetty? Ilmeisesti kuulokkeiden telineet on pääkaaressa.
Minkälaista karttavaloa on käytetty?
Minkälaisia penkkejä on käytetty?

Kuvia tuon aikaisista ohjaamoista kellään? Entä löytyykö ko. autosta kuvia vuosien varsilta tai muista vastaavista?
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Re: AS-Tercelin elvytys

Post by anssi »

Valitettavasti ei ole tarjolla autenttisia faktoja mutta hyviä arvauksia.

Yleisimpiä tuon auton aikakauden trippejä oli vieläkin käytössä oleva ST-pilot I ta II. Erittäin todennäköisesti tuossakin jossain vaiheessa ollut kiinni tällainen:
http://www.nettivaraosa.com/kilpa-autoilu/2152325 (myynnissä tällä foorumillakin).
tai tällainen:
http://www.autosuunnistus.net/~autos211 ... ilot_1.pdf

AS käytössä on takavuosina ollut todella monennäköisiä ja usein itsetehtyjä luureja (jos ollenkaan). Vanhanmalliset keltaiset kuulosuojaimet tai sterokuulokkeet jne.

Karttavaloksi metallivartinen hehkulamppumalli ja mahdollisesti sekin omalla alkuperäistä isommalla varjostimella lisämaustettu, niin ei osu kauas autenttisesta.

Putkirunkoinen, plyyshiverhoiltu kuppipenkki, olisi paras arvaus penkiksi.

Nämä lienet jo selannut:
http://jimin.galleria.fi/kuvat/Albumien+aarteet/
http://karin.kuvat.fi/kuvat/Autosuunnis ... in+Kihara/
Post Reply