Mistä kompuun anturi?
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Mistä kompuun anturi?
Minulle on kerrottu jo kaksikin ihmistä, joilta kannattaisi kysyä kaksisuuntaista anturia ST Pilot 2:een, mutta olen jo onnistunut unohtamaan ne. Tästä tiedosta voisi olla hyötyä muillekin, joten vastauksia mielummin tänne kuin yv:nä.
Mika Salo
Mika Salo
AS-vinkit sivulla (http://www.autosuunnistus.net/vinkit.html) on tällainen vinkki:
"ST Pilottien korjausta kannattaa kysellä Veli-Matti Hovattalalta p. 0400-495 143. Häneltä voi tiedustella myös mittarien antureita."
Toisaalta tee-se-itse anturin värkkäminenkään ei liene ylitsepääsemätön juttu. Rakenne on kuulemma seuraava: kaksi putkimallista reed-relettä (http://www.yeoy.fi/productPics/extraThumbs/IA33.jpg) kytketään siten, että toisesta saadaan matkapulssi ja toisesta suunta. Releet pieneen suojaputkeen ja putki täyteen epoksia.
Tällaisen ohjeen perusteella meillä kuljettaja ehti värkätä yhä luotettavasti toimivan anturin ennen kuin itse edes ennätin tallille asti...
"ST Pilottien korjausta kannattaa kysellä Veli-Matti Hovattalalta p. 0400-495 143. Häneltä voi tiedustella myös mittarien antureita."
Toisaalta tee-se-itse anturin värkkäminenkään ei liene ylitsepääsemätön juttu. Rakenne on kuulemma seuraava: kaksi putkimallista reed-relettä (http://www.yeoy.fi/productPics/extraThumbs/IA33.jpg) kytketään siten, että toisesta saadaan matkapulssi ja toisesta suunta. Releet pieneen suojaputkeen ja putki täyteen epoksia.
Tällaisen ohjeen perusteella meillä kuljettaja ehti värkätä yhä luotettavasti toimivan anturin ennen kuin itse edes ennätin tallille asti...
Montakohan kertaa olen tuolla sivulla käynyt, mutta puusilmä kun olen niin en tuota huomannutAri wrote:AS-vinkit sivulla (http://www.autosuunnistus.net/vinkit.html) on tällainen vinkki:
"ST Pilottien korjausta kannattaa kysellä Veli-Matti Hovattalalta p. 0400-495 143. Häneltä voi tiedustella myös mittarien antureita."

Pitää tutkia...Ari wrote: Toisaalta tee-se-itse anturin värkkäminenkään ei liene ylitsepääsemätön juttu. Rakenne on kuulemma seuraava: kaksi putkimallista reed-relettä (http://www.yeoy.fi/productPics/extraThumbs/IA33.jpg) kytketään siten, että toisesta saadaan matkapulssi ja toisesta suunta. Releet pieneen suojaputkeen ja putki täyteen epoksia.
Kiitos
Tietääkseni kaikki komput toimii yhdelläkin anturilla. Tosin silloin ei luonnollisestikaan pakituksia vähennetä.
Tee-se-itse version tekisin hall antureilla reedien sijasta.
Reedin puutteena on se että se sisältää liikkuvia osia ja siten pitkässä juoksussa huomattavasti haavoittuvaisempi. Omista kilpureista reed anturi on pitänyt uusia vuoden tai parin välein. Vanhenmiten antureista on tullut lämpötilariippuvaisia. Yhdessä lämpötilassa toimii ok, mutta jossain toisessa lämpötilassa laskee takaperin ja siinä välissä vuorotellen kumpaankin suuntaan.
Hallin puutteena on hiukan suurempi koko ja se tarvitsee käyttösähkön toimiakseen. --> Anturille pitää vetää neljäskin johto.
Tee-se-itse version tekisin hall antureilla reedien sijasta.
Reedin puutteena on se että se sisältää liikkuvia osia ja siten pitkässä juoksussa huomattavasti haavoittuvaisempi. Omista kilpureista reed anturi on pitänyt uusia vuoden tai parin välein. Vanhenmiten antureista on tullut lämpötilariippuvaisia. Yhdessä lämpötilassa toimii ok, mutta jossain toisessa lämpötilassa laskee takaperin ja siinä välissä vuorotellen kumpaankin suuntaan.
Hallin puutteena on hiukan suurempi koko ja se tarvitsee käyttösähkön toimiakseen. --> Anturille pitää vetää neljäskin johto.
Mitenkäs hall-anturi (tai induktiivianturi) toimii X-trip 1:n kanssa? Siinähän signaali on sellainen, että reedien kautta tulee maa-pulssit tripille. Jos sinne tunkee sähköä maan sijasta niin kärvähtääkö (taas) jotain?EsaT wrote:Hallin puutteena on hiukan suurempi koko ja se tarvitsee käyttösähkön toimiakseen. --> Anturille pitää vetää neljäskin johto.
Kuva ois kiva, mutta yritetään vielä verbaalisesti.
Kahteensuuntaan laskevaan anturiin tarvitaan seuraavat osat
2kpl hall anturia
2kpl vastus noin 10k (Koko tarkistettava hall anturin datalehdiltä)
Yhdessä hall anturissa on kolme jalkaa. Plussa, maa ja signaali. Eteen/taakse laskevalle anturille tarvitaan kompulta neljä johtoa:
1. maa, kytketään molempien antureiden maahan
2. plussa, kytketään molmepien antereiden plussaan, ja kompun sähköihin (5V)
3. anturin 1 signaali, tämän ja plussan väliin "ylösveto" vastus
4. anturin 2 signaali, tämän ja plussan väliin "ylösveto" vastus
Normaalitilassa kun magneetti ei ole antureiden lähellä, johdoissa 3 ja 4 on kutakuinkin sama jännite kuin johdossa 2, eli 5V.
Kun mageetti on antureiden lähellä, johdoissa 3 ja 4 on kutakuinkin sama jännite kuin johdossa 1, eli 0V.
Hall-antureita on "miljoona" erilaista, joten datalehdiltä täytyy tarkistaa oikea jalkajärjestys.
Kahteensuuntaan laskevaan anturiin tarvitaan seuraavat osat
2kpl hall anturia
2kpl vastus noin 10k (Koko tarkistettava hall anturin datalehdiltä)
Yhdessä hall anturissa on kolme jalkaa. Plussa, maa ja signaali. Eteen/taakse laskevalle anturille tarvitaan kompulta neljä johtoa:
1. maa, kytketään molempien antureiden maahan
2. plussa, kytketään molmepien antereiden plussaan, ja kompun sähköihin (5V)
3. anturin 1 signaali, tämän ja plussan väliin "ylösveto" vastus
4. anturin 2 signaali, tämän ja plussan väliin "ylösveto" vastus
Normaalitilassa kun magneetti ei ole antureiden lähellä, johdoissa 3 ja 4 on kutakuinkin sama jännite kuin johdossa 2, eli 5V.
Kun mageetti on antureiden lähellä, johdoissa 3 ja 4 on kutakuinkin sama jännite kuin johdossa 1, eli 0V.
Hall-antureita on "miljoona" erilaista, joten datalehdiltä täytyy tarkistaa oikea jalkajärjestys.
Minä olen tehnyt itse reed kytkimillä anturit (siis kaksi, varmuuden vuoksi). Ne on nyt olleet 'justiinan' takavetareissa yli kaksi ja puoli vuotta ilman mitään ongelmia. Edes magneettia ei ole tarvinnut vielä vaihtaa. Luotan siis edelleenkin noihin reed kytkimiin ja niistä kun vielä niin helppo anturit tehdäkkin. Sikamassan sisään kun ne laittaa niin näköjään toimii hyvin.
Itse itselleni vastaten Trippi Oy:n Seppo Räsäsen sähköpostista kun kysyin signaalin ottamista ABS:ltä:
Seppo Räsänen wrote:joka tapauksessa väliin tulee jakaja joten jos pilotille kelpaa mmadoittava pulssi niin max on noin 100 ma joka jakajalta lähtee.
jakaja kuormittaa abs-anturia n 0.1 mA mutta on joka tapauksessa huolellisesti varmistuttava että siitä ei kytkennän jälkee aiheudu minkäänaista häiriötä abs:n toiminnalle
samoin kytkennät jakajalle on pidettävä mahd. lyhyinä.
hintaa jakajalle tulee n 30€
jako 8:lla voisi olla sopiva
anturilta tulee n 50 p / kierros eli 25 pulssi / m
jolloin pilotille menee n 4 pulssi / m
mahdollisesti 16 jako ?