Poloisesta kisarassiksi (edit: Tasauspyörästö ja sen ...)
Posted: Sat Jan 19, 2013 5:54 pm
Morjensta kaikille!
Talvitauon aikana sitä inspiroituu puuhastelemaan vaikka mitä mielenkiintoista. Viime vuoden kisoissa keikkunut keltainen polo tullaan jollain aikavälillä korvaamaan hiukan uudemmalla. Talliin on pysäköitynyt konevikainen 2001 vuosimallin Polonen. Suunnitelmien mukaan kohta pitäisi moottori/vaihteistopaketin hypätä konehuoneesta lattialle. Siksipä aloinkin pohtia modauksia.
Tämä kikotinhan on niin sanotusti yksipyörävetoinen, ja kovasti olisi kiinnostusta saada toinenkin pyörä mukaan kinkereihin. Eli tasauspyörästön lukitusta on päivänä parina googletettu ja kyselty sieltä täältä. Wavetrac ainakin tarjoisi mielenkiintoisen vaihtoehdon, suora lainaus:
"Wavetrac® lukkoperän patentoitu rakenne takaa sen että perä lukitsee myös haastavissa olosuhteissa, silloin kun kuormaa ei ole. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi toisen pyörän nouseminen maasta rata-ajossa tai erittäin liukas tienpinta. Vastaavantyyppiset lukkoperät, kuten Quaife toimivat tällöin avoimen perän tavoin pystymättä siirtämään vetoa pitävälle pyörälle. Wavetrac®:in vallankumouksellinen rakenne auttaa luomaan kuormaa jolla tasauspyörästö lukkiutuu.
Quaife toteaa näin omilla sivuillaan: "Whilst requiring some torque in the slipping wheel, the Quaife unit is progressive in action but never locks". Ongelma on piilotettu lauseen ensimmäisiin sanoihin. Quaife ja muut vastaavat tasauspyörästöt vaativat siis itseasiassa pitoa toimiakseen. Asia, jota ei voi pitää toivottavana ominaisuutena lukkoperässä. "
Summa summaarum, onko polossa asennuksen jälkeen yhtä monta vetävää pyörää kuin esimerkiksi Justyssä? Tokikaan eihän tämä nelivetoa korvaa, mutta ajatus kiehtoo kovasti. Onkos Foorumilaisilla kokemuksia moisista vempeleistä?
Kyselee Jani.
Koko Wavetrac tarina: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7381.0
Talvitauon aikana sitä inspiroituu puuhastelemaan vaikka mitä mielenkiintoista. Viime vuoden kisoissa keikkunut keltainen polo tullaan jollain aikavälillä korvaamaan hiukan uudemmalla. Talliin on pysäköitynyt konevikainen 2001 vuosimallin Polonen. Suunnitelmien mukaan kohta pitäisi moottori/vaihteistopaketin hypätä konehuoneesta lattialle. Siksipä aloinkin pohtia modauksia.
Tämä kikotinhan on niin sanotusti yksipyörävetoinen, ja kovasti olisi kiinnostusta saada toinenkin pyörä mukaan kinkereihin. Eli tasauspyörästön lukitusta on päivänä parina googletettu ja kyselty sieltä täältä. Wavetrac ainakin tarjoisi mielenkiintoisen vaihtoehdon, suora lainaus:
"Wavetrac® lukkoperän patentoitu rakenne takaa sen että perä lukitsee myös haastavissa olosuhteissa, silloin kun kuormaa ei ole. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi toisen pyörän nouseminen maasta rata-ajossa tai erittäin liukas tienpinta. Vastaavantyyppiset lukkoperät, kuten Quaife toimivat tällöin avoimen perän tavoin pystymättä siirtämään vetoa pitävälle pyörälle. Wavetrac®:in vallankumouksellinen rakenne auttaa luomaan kuormaa jolla tasauspyörästö lukkiutuu.
Quaife toteaa näin omilla sivuillaan: "Whilst requiring some torque in the slipping wheel, the Quaife unit is progressive in action but never locks". Ongelma on piilotettu lauseen ensimmäisiin sanoihin. Quaife ja muut vastaavat tasauspyörästöt vaativat siis itseasiassa pitoa toimiakseen. Asia, jota ei voi pitää toivottavana ominaisuutena lukkoperässä. "
Summa summaarum, onko polossa asennuksen jälkeen yhtä monta vetävää pyörää kuin esimerkiksi Justyssä? Tokikaan eihän tämä nelivetoa korvaa, mutta ajatus kiehtoo kovasti. Onkos Foorumilaisilla kokemuksia moisista vempeleistä?
Kyselee Jani.
Koko Wavetrac tarina: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7381.0