etu iskarit RAVistimeen
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Ensimmäinen ainakin meni takuuseen, tiedä sitten onko kukaan tarkemmin edes tutkinut, maahantuojalle se varaosaliikkeestä lähetettiin.
EI ollut ainakaan ensimmäinen vuotanut mistään ja käsin painellen tuntui terveeltä, mutta se tosi inhottava kolahdus! Alla olevassa kolahtelevassa, tuntuu vaimennusteho olevan toistaiseksi hyvä.
Saattaa herättää maahantuojassa ihmetystä, kun just tietyn mallin RAVeissa ei tahdo Bilsteinit kestää.
EI ollut ainakaan ensimmäinen vuotanut mistään ja käsin painellen tuntui terveeltä, mutta se tosi inhottava kolahdus! Alla olevassa kolahtelevassa, tuntuu vaimennusteho olevan toistaiseksi hyvä.
Saattaa herättää maahantuojassa ihmetystä, kun just tietyn mallin RAVeissa ei tahdo Bilsteinit kestää.
Tuohon kyllä sanoisin että on vakiona nopean liikkeen vaimennus. En oikeastaan ymmärrä miten iskari voisi toimia ilman nopean liikkeen vaimennusta? Tosin ei ole kokemusta RAVin iskareista, mutta muuten Bilsteinin sporteista.Åke wrote:Bilsteinissä ei ole vakiona nopean liikkeen vaimennusta, vaan se tehdään sinne erikseen shimmaamalla. Ilman tuota iskarit pohjaa herkästi ja lopputuloksen tiedätkin. Kittelä Kellokoskella tekee tuon muutoksen, ja sen jälkeen iskarit on aivan eri maata. Bemarissa mulla oli Kittelän tekemät Bilsteinit eikä ollut kestävyyden kanssa ongelmia. Turhan kovat oli alkuun, mutta sekin hoitui muutamalla uudelleen shimmaamisella.Jussi_K wrote:Olen ollut siinä uskossa, että näiden "up-side-down" bilsteinien kestävyys pitäisi olla hyvä.
Auton alustan säätö on tietenkin aika pitkälle "makuasia", mutta omassa oli Bilsteinit jotka oli shimmattu hitaan vaimennuksen kiristämisellä ja nopean vaimennuksen löysentämisellä, Kittelän suosituksesta, ja mielestäni oli onnistunut ratkaisu. Pyörä pysyy tiessä pahoissakin rytkyissä, eikä kori heijaa loivissa heitoissa / hyppyjen alastuloissa.
Kittelän mukaan iskarin sisäiset liikkeenrajoittimet ei ole tarkoitettu jatkuvaan rasitukseen, vaan ulos ja sisäänjouston rajoitus on tehtävä muulla tavoin. Ts. iskarin sisäiset rajoittimet on "nylonrinkuloita" jotka ei kestä jatkuvaa kovaa "päähänlyöntiä". Omissa oli aluksi ongelmia ulosjouston rajoittimien kanssa.
Näin mulle Kittelä sanoi kun teki bemain iskarit. Kertoi että vakio-bilsteinissä ei nopean liikkeen vaimennusta ole, koska sitä ei katu ajossa tarvita. Siviilikäytössä pohjaamisia sattuu harvoin, mutta kisakäytössä iskari ei kestä jos pohjaamisia sattuu usein, jonka vuoksi sinne rakennetaan nopean liikkeen vaimennus.joteam1 wrote:Tuohon kyllä sanoisin että on vakiona nopean liikkeen vaimennus. En oikeastaan ymmärrä miten iskari voisi toimia ilman nopean liikkeen vaimennusta? Tosin ei ole kokemusta RAVin iskareista, mutta muuten Bilsteinin sporteista.Åke wrote:Bilsteinissä ei ole vakiona nopean liikkeen vaimennusta, vaan se tehdään sinne erikseen shimmaamalla.
Siviili bilstein on vain aihio, josta saa rakennettua hyvän kisaiskarin. Mielestäni Koni/Spax on parempi vaihtoehto jos meinataan vakioiskarilla ajaa.
Joo, toki tästä on mullakin jo muutama vuosi aikaa, mutta muistan hyvin kun ihmettelin syytä vakioiskarin pohjaamiseen, niin vastaus oli että niissä se hoidetaan pohjaanlyöntikumeilla.
Mutta yhtäkaikki, tarkoitin sanoa sitä, että kaupan hyllyltä bilstein ei ole valmis kisakäyttöön, vaikka olis kuinna USD-iskari, se on vastaava kuin muutkin hyvälaatuiset vakioiskarit. Etenkin painavalla ja isolla autolla tuntuu kaiken sellaisenkin saavan rikki, mikä ei kevyessä ja pienessä autossa aiheuta edes päänvaivaa.
Mutta yhtäkaikki, tarkoitin sanoa sitä, että kaupan hyllyltä bilstein ei ole valmis kisakäyttöön, vaikka olis kuinna USD-iskari, se on vastaava kuin muutkin hyvälaatuiset vakioiskarit. Etenkin painavalla ja isolla autolla tuntuu kaiken sellaisenkin saavan rikki, mikä ei kevyessä ja pienessä autossa aiheuta edes päänvaivaa.
Re: RAV etuiskarit
Eli tämä sopii nimenomaan tuohon vanhempaankin korimalliin? Jos koittas laittaa tuollaiset tilaukseen ja vaihtas samalla kun uusii patruunan.jariit wrote:
Pohjaan lyömistä voi ainakin vähentää vaihtamalla jäykemmät jouset eteen. Olen laittanut omaani 5-ovisen dieselmallin jouset (2000-2005). Langan paksuus on 0,5mm paksumpi ja se on 3 cm pitempi jousi kuin vakio. Lesjöfors nro 4092591.
RAV etuiskarit
Joo, kyllä nuo jouset sopii sekä vanhemmanmalliseen ja myöskin uudemman malliseen.
Laitettu molempiin, sekä nykyiseen kiisa-autoon, että minulla olevaan vanhemmanmalliseen RAViin.
Iskaria pitää myös muistaa jälkikiristää, muuten alkaa kolinaa kuulumaan. Kierre on niin tiuha, että kun iskari asettuu kunnolla paikoilleen, se voi alkaa kolisemaan kun se löystyy. Näin ainakin meillä edellisessä kisa-autossa tapahtui. Kiristimme ainakin kahteen otteeseen yläpään mutteria. Siis sitä isoa jousijalassa olevaa.
Laitettu molempiin, sekä nykyiseen kiisa-autoon, että minulla olevaan vanhemmanmalliseen RAViin.
Iskaria pitää myös muistaa jälkikiristää, muuten alkaa kolinaa kuulumaan. Kierre on niin tiuha, että kun iskari asettuu kunnolla paikoilleen, se voi alkaa kolisemaan kun se löystyy. Näin ainakin meillä edellisessä kisa-autossa tapahtui. Kiristimme ainakin kahteen otteeseen yläpään mutteria. Siis sitä isoa jousijalassa olevaa.
Ilmeisesti hankit tuollaiset? Jos, niin kerroppas muutoksesta, kun saat asennettua. Nouseeko keula miten ja onko ajotuntumassa eroa.anssi wrote:Tässä näkyy ero RAV4 mk2 (diesel) ja mk1 (bensa) jousien välillä.
Ensin mainittu näyttääkin enemmän auton kierrejouselta kuin ykköskorisen "vääntösauva". Ja tosiaan , lanka on uudesta Lesjöforsin tarvikejousesta mitattuna jopa millin paksumpi kuin kuvan alkuperäisessä vanhan mallin jousessa.
-
- Posts: 72
- Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
- Location: Ylöjärvi
Olishan tuossa vielä tilaa ylöspäin vaikka kuinka
Mä oon jostain kehittänyt sellaisen luulon, että kilpa-auto ei sais olla kauhean korkea, niin en olis kovin innokas aikanakaan as-ravia lisää korottamaan. RAV on jo muutenkin aika korkea. Tosin, yllättävän matalalla se öljypohja kuitenkin kulkee. Välillä tuntuu että ihan yhtälailla pohjapanssari kolisee kuin justyssa.

Keula nousi minun tapauksessa noin 25 mm. Tuntuu jonkin verran jämäkämmältä mutta ei missään tapauksessa liian kovalta. Tosin jäätikkönimismiehenkiharaa pahemmassa paikassa ei ole päässyt testaamaan.Jussi_K wrote:Ilmeisesti hankit tuollaiset? Jos, niin kerroppas muutoksesta, kun saat asennettua. Nouseeko keula miten ja onko ajotuntumassa eroa.
Jääkööt nyt paikalleen, kunhan muutama kisa on ajettu niin sitten tietää paremmin.
-
- Posts: 72
- Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
- Location: Ylöjärvi
Tässä tapauksessa nettikauppa oli nopein ja halvin. Salosta otin jouset ja suojakumit. Tarvikemallin suoja"kumin" materiaali on hiukan muovisen oloista, saas nähdä kestääkö ja kuinka kauan. Suojakumisarjoista käy joko mk1 tai mk2 koska pohjaanlyöntikumia ei voi ainakaan Bilsteinin kanssa voi käyttää sellaisenaan.
Kierrejousi LESJÖFORS Osamies koodi: 91581-06 56,01 €
EDIT: Varastosaldo näköjään meni nollaan sen jälkeen kun minun jouset tuli, joten toimitusaika lienee nyt jotain muuta. Minulle tavarat tuli todella joutuisasti...
Suojakumisarja Sachs Osamies koodi: 749001NF 44,30 €
Kierrejousi LESJÖFORS Osamies koodi: 91581-06 56,01 €
EDIT: Varastosaldo näköjään meni nollaan sen jälkeen kun minun jouset tuli, joten toimitusaika lienee nyt jotain muuta. Minulle tavarat tuli todella joutuisasti...
Suojakumisarja Sachs Osamies koodi: 749001NF 44,30 €
http://www.osamies.fi/yhteystiedotanssi wrote:EDIT: Varastosaldo näköjään meni nollaan sen jälkeen kun minun jouset tuli, joten toimitusaika lienee nyt jotain muuta. Minulle tavarat tuli todella joutuisasti...
Keskellä kuvaa palkintolautasta esillä pitelevä herrasmies mahdollisesti osaa auttaa toimitusajan selvittämisessä

