Jokos olisi aika poistaa säännöistä tuo kattovalojen kieltoa koskeva määräys nyt kun vuodenvaihteesta tulee katolle sijoitetut lisävalot laillisiksi tieliikenteessäkin? Kuitenkin perusperiaate on lienee ollut, että yleiseen tieliikenteeseen hyväksytyllä autolla saa kisoissa ajaa. Tästä siis lajiryhmälle vinkki, vielä ehtii ennen vuodenvaihdetta korjaamaan sääntöjä
Onko autosuunnistuksessa koskaan ollut rallista tuttua "valoerivapaussääntöä" käytössä?
Olisiko tuollainen mahdollinen?
Rallissakin siirtymät ajetaan siviililiikenteen seassa, jolloin lisävalojen käyttö on kielletty (jolleivat siis ole tieliikennelain mukaiset) ja EK:lla saa sitten käyttää vapaasti mitä vaan.
Eli periaatteessa samaan tyyliin kuin autosuunnistuksessa, kun pyöritykset ovat yleensä aina suljetuilla alueilla.
Tämähän toki vaatii sääntöihin muutoksen ja luvan Liikenneministeriöltä, mutta nuo eivät lie olisi mahdottomia asioita toteuttaa...
AnssiVee wrote:kun pyöritykset ovat yleensä aina suljetuilla alueilla.
Paitsi että alueethan eivät ole yleensä mitenkään suljettuja, kuten rallin erikoiskokeet. Kyllähän metsäkankailla pyörittäessä on joskus tullut siviiliautoja vastaan, ihmetellen että mitä täällä oikein tapahtuu..
Autosuunnistuskilpailuun saa osallistua ainoastaan
ajoneuvoasetuksen mukaisessa kunnossa olevalla ajoneuvoluokkien
M1 ja N1 autoilla, joka on varustettu
turvavöillä, joiden käyttö on pakollista kilpailun aikana. Kattovalot ovat kiellettyjä.
Oheinen lainaus säännöistä, pitäisi olla hyvin selkeä asia.
Oheinen lainaus säännöistä, pitäisi olla hyvin selkeä asia.
Niinhän se onkin, en tarkoittanutkaan että siinä olisi jotain tulkinnan varaa.
Tarkoitin, että tieliikenne säännöt muuttuvat vuodenvaihteessa, ja kattovalot tulevat laillisiksi normaali liikenteessä, joten tuon ehtisi vielä poistaa autosuunnistuksen säännöistäkin. Olisi sitten määräykset yhtenevät tieliikenne asetusten kanssa. Vai osaako joku antaa hyvät perustelut tuon säännön olemassaololle?
Teoreettinen tilanne:
E-luokkalainen saapuu paikalle kuvan mukaisella tieliikenne säädökset täyttävällä autolla. Mutta koska valmistaja on asentanut lisävalot katolle, niin eipä ole tuolla autolla asiaa AS-kisaan.
Autosuunnistuskilpailuun saa osallistua ainoastaan ajoneuvoasetuksen mukaisessa kunnossa olevalla ajoneuvoluokkien M1 ja N1 autoilla sekä harjoitusajoihin myös ajoneuvoluokan L6e autoilla, joka on varustettu turvavöillä, joiden käyttö on pakollista kilpailun aikana. Erilliset kattovalot ovat kiellettyjä.
Onko tuolle kattovalokiellolle löytynyt perusteita?
Ei sillä että semmosia omaan autooni hamuaisin, edes harjoitusajokalustoon. Kuitenkin tuo lauselma sotii nykyisin selkeästi tuota ensimmäistä perusperiaatetta vastaan.
ajoneuvoasetuksen mukaisessa kunnossa olevalla
Vai mitä mieltä muut ovat asiasta?
(tämän keskustelun voisi varmasti siirtää tuonne sääntöjen alle)
Mikähän tässäkin nyt oikein närästää? vai onko vaan niin, että kun joku on saanut päähänsä ettei niitä voi hyvksyä, niin sitten ei voi. Yhtä sotapäällikköä lainatakseni "Minkä kirjoitin, sen kirjoitin".
Mikähän tässäkin nyt oikein närästää? vai onko vaan niin, että kun joku on saanut päähänsä ettei niitä voi hyvksyä, niin sitten ei voi. Yhtä sotapäällikköä lainatakseni "Minkä kirjoitin, sen kirjoitin".
Hmm, =) =) =) eli kolme hymiöö.... Näinhän se taitaa olla, tarviihan jotenkin erottautua, minä kun oon laiska niin kirjuuttaisin vaan että katulaillisella kalustolla saa osallistua... Joskus on kerrottu että häikäisevät tuollaiset kattovalot ja tuottavat vaaratilanteita, ei jumankauta, kuka on ajanut pahan mällin sellaisen vehkeen kanssa jossa on valot päällä? Mää luulen että taitaa kartturia enempi tuollaiset häikäistä ja närästää, kuski painaa jarrua jos häikii ja vilkauttaa valoja. Mutta ihan kui vaan, mul käy kaikki niinku eräs kaveri sanois =)
Jarkko Minni wrote:Pakko on kommentoida tähän ketjuun seuraavaa, missä sanotaan, että autosuunnistusauton pitää olla katsastettu??? Siis Suomi-kilpisen.
eero wrote:Ei mssään =)
Säänntökohta 80.1 kylläkin käsittelee kirurgisen tarkasti kaikkea muuta mutta ei kyseistä asiaa.
Vaikkei sitä suoraan olekkaan sanottu niin itse näkisin sen sisältyvän ihan sääntöjen ensimmäiseen kohtaan 10.1. Autosuunnistuksen määritelmä... Autosuunnistusajon tarkoituksena on moottoriajoneuvoliikenteestä annettuja lakeja ja asetuksia noudattaen...
Toki nämä omat sääntötulkintani eivät vielä perustu kovin pitkään kokemukseen kaikki vasta argumeniti ovat siis erittäinkin toivottuja
Jarkko Minni wrote:Pakko on kommentoida tähän ketjuun seuraavaa, missä sanotaan, että autosuunnistusauton pitää olla katsastettu??? Siis Suomi-kilpisen.
Ote autosuunnistuksen säännöistä:
80.1. Autosuunnistuksen katsastusvaatimukset
Autosuunnistuskilpailuun saa osallistua ainoastaan ajoneuvoasetuksen mukaisessa kunnossa olevalla ajo-neuvoluokkien M1 ja N1 autoilla sekä harjoitusajoihin myös ajoneuvoluokan L6e autoilla, joka on varustettu turvavöillä, joiden käyttö on pakollista kilpailun aikana.
Väittäisin melko vahvalla mutu-pohjalla, että ajoneuvo ei ole ajoneuvoasetuksen mukaisessa kunnossa jos määräaikaiskatsastus on suorittamatta.
Mutta tuossa sääntökohdassa on myös mielenkiintoinen kielioppivirhe, joka määrää turvavyöt vain mopoautoihin...