No tarkoitin lähinnä että sais osallistujamääriä suuremmiksi SM-kisoihin. C-luokan keskiverto pari ei välttämättä halua ajaa B-Cuppia koska B-luokkalaiset ovat kokeneempia ja silloin jäävät todennäköisesti kotiin ennemmin kuin lähtevät kilpailemaan 2 nousupisteestä satojen kilometrien päähän oman luokkansa kansallisiin. Jos C-luokalla olisi oma SM arvo toisi se todennäköisesti enemmän osallistujia SM-kisoihin kuin B-cupiin. Samoin B-Cup olisi silloin turha jos sillä olisi SM-kisoissa oma arvonsa.
Hitonmoinen järjestely tappiolla ei ole kannattavaa. Mutta sarja on päivän sana. Suomalaiset ovat kilpailuhenkistä kansaa joille kelpaa vain voitto ja sitä tavoitellaan viimeiseen asti. Yksittäisen kilpailun voitto ei tuota mielihyvää kuin kerran ja tappion jälkeen ei välttämättä kiinnosta mennä seuraavaan kansalliseen, varsinkaan jos oman itsensä lisäksi ilmoittautuneita on 2 paria ja kisat 400 km päässä. Sarjassa kun kaikki on mahdollista lähes viimeiseen kisaan asti niin periksi ei anna kukaan ja seuraavaan kisaan mennään satoja kilometrejä vaikka anopin laakerivikaisella Micralla jos ei muuta kalustoa löydy. Sarjathan ovat muutenkin muotia.
On johtosarjoja, tv-sarjoja, kirjasarjoja, muumimukisarjoja, rakennussarjoja ja lisääntymiseen yleisestikin vaikuttava munasarja, joista kaikki tavalla tai toisella meitä suomalaisia kiinnostaa. Joka luokalle nyt oma sarja niin saadaan kilpailijoita. Ja vielä kun kisojen tekijöistä alkaa olla pulaa.
Siksipä syntyi ajatus. Mitäpä jos kansallisella tasolla ei ajettaisikaan kuin SM-kisat ja joka luokalla olisi oma SM arvo. Lisättäisiin SM-sarjan kisa määrää vaikka 8 osakilpailuun joista 5 parasta laskettaisiin. Nykyiset yksittäiset kansalliset kisat ajettaisiin harkkareina. Nousu ylempiin luokkiin tapahtuisi siten, että SM-sarjan lopputuloksissa C,B,A-luokkien kärjestä joku prosentti (esim 10%) oman luokan kilpailijamäärästä nousisi ylempään luokkaan kun vastaava prosentti M,A,B-luokkien osallistujamäärien loppupäästä pudottaisi luokan alaspäin. Silloinhan se tasoittaisi luokkien kilpailijamääriä ja tasoeroja jolloin C-luokan nousija näkisi tasoeron A-luokan putoajaan B-luokassa. Vaihtuvuus luokkien välillä piristyisi kummasti eikä tarvitse olla pari vuotta ajamatta jotta tippuisi jos on joutuna liian kovaan kyytiin...
Ja kun muuten ei voisi nousta kuin oman luokan SM-menestyksellä niin pakkohan se kai sitten olisi ottaa osaa jos meinaa joskus nousta tai pitää paikkansa.
Kun katsoo tämän vuoden kansallisia kisoja kiertäneiden luokkakohtaisia osallistujamääriä jotka ovat C-luokan osalta 82 kilpailijaa, B:n 38 , A:n 55 ja M:n 29 saadaan tulos 204 kilpailijaa, jotka Suomea ovat kiertäneet. Näistä jos ainoastaan 50% kiertäisi SM-sarjaa omissa luokissaan tarkoittaisi se että yksissä SM turnajaisissa kilpailisi 102 kilpailijaa/51 paria. Kai siinä nyt kasvuakin olisi.
Harkkareita näyttää olevan kohtalaisesti tarjolla joten niissähän voi käydä harjoittelemassa vaikka joka viikonloppu eikä kukaan varmasti pahastuisi vaikka niitä lisääkin olisi. Niissä kun on kiva käydä jos on lähellä.
No NEZ kisat vois kyllä olla erikseen jos niissäkin meinaa joskus käydä...
Eikä tuommoiset Wanahan Aijaan ästee ajotkaan hullumpia olis...
Reiteistä sen verran että joka ikinen kansallinen kisa on tänä vuonna ajettu läpi täysin vakiokuntoisella, laatikkovikaisella Nissan Micralla ilman pohjapanssaria. Paitsi Raahen SM, kun piti testata Pimprezaa
UGH! Olen kirjoittanut..