Tuomarit eivät ole järjestävän organisaation kouluttajia eivätkä opastajia. Heidän tehtävänsä on tarkkailla, miten hyvin tuo kouluttaminen on onnistunut eli että järjestäjä toimii oikeudenmukaisesti ja sääntöjen mukaisesti. Korkeintaan Tuomariston pj tai maastovalvoja voi (=kannattaa) muistuttaa järjestäjää ennen kisaa, että kouluttaminen hoidetaan kuntoon, jos asemalle tulee hommaan kokemattomia.HaAS wrote: Nolla-autot ja tuomaristo olisi voinut asemahenkilöitä hieman opastaa ennen kilpailijoita...
Nolla-autonkaan kontolle koulutusta ei kannattaisi jättää, nolla-autot mieluumminkin tarkistavat asemien toiminnan ja korjaavat virheitä, jos sellaisia havaitsevat.
Koulutus olisi hoidettava etukäteen, joko kisapäivänä ennen asemien paikalleen viemistä tai sitten jo ennen kisapäivää. Yleensä se kai jää kisapäivään mutta poikkeuksiakin on. Kisapäivänä on tunnetusti hässäkkää enemmän kuin riittävästi, joten kaikki, minkä voi järkevästi tehdä etukäteen, kannattaa tehdä etukäteen. Ja mieluiten kouluttajana joku muu kuin ratamestari.