Page 4 of 5

Re: RAV4

Posted: Thu May 15, 2014 6:18 pm
by okulaari
Eläinlääkäri kertoi sen mitä epäilinkin, vitosen laakerit ainakin vaihtoon. Todennäköisesti mitään suurempaa ei ole mutta senhän tietää kun laatikolle on ruumiinavaus tehty.

Re: RAV4

Posted: Thu May 15, 2014 6:50 pm
by anssi
okulaari wrote:Eläinlääkäri kertoi sen mitä epäilinkin, vitosen laakerit ainakin vaihtoon. Todennäköisesti mitään suurempaa ei ole mutta senhän tietää kun laatikolle on ruumiinavaus tehty.
Vitosvaihteen remonttiin laatikkoa ei tarvi kokonaan avata, siihen pääsee käsiksi laatikon päässä olevan peltikuoren alta. Vitosen rattaisiin ja laakerin vaihtoon ei pitäisi osaavan tohtorin aikaa kulua paljon päivää enempää. Silloin yleensä oireena on vitosella kuuluva vinkuna ja vitosvaihteen hylkiminen. Aika yleinen vik... ominaisuus näissä muuten luotettavissa Toyotissa, myös etuvetoisessa on sama perusrakenne. Teidän ruunan oireet on kyllä vakavamman kuuloiset, saattaa kivestää muualtakin kohtaa laatikosta... ja se vaatii sitten sitä isompaa ruumiinavausta.

Tässä jutussa on kuvattu tuota vitoshommaa aika hyvin.

Re: RAV4

Posted: Thu May 15, 2014 7:56 pm
by okulaari
Viime elokuussa vaihdettu nuo 5 rattaat, synkropakka ja 5 neulalaakeri. Ilmeisesti auto oli tarkoitus jobata
eteenpäin koska Toyota huollon suosittelusta huolimatta edellinen omistaja päätti jättää option 5 akselin
laakerien vaihdosta käyttämättä. Tai sitten kustannus kysymys...

Ja joo, tuosta laatikon päästä aikoo tohtori sisään hyökätä ilman suurempaa irroittelua.

Re: RAV4, pohjaanlyöntikummi

Posted: Fri Jan 02, 2015 4:20 pm
by eero
Image

Onkos tuo osa 6 kiinni tuossa osassa 5 ihan vaan läpipainamalla? Sillä näet nimittäin tuo osa 5 köllii nyt irrallisena siellä jousensisällä ja herra intsinööri nyt sanoi et tuon voisit laittaa vaikkei tähän häksättimeen nyt kovinpaljoa ees mahdu lastia laittamaan... Totesin että tämmönen vanhan raudan keräilijästä nyt ei koskaan tiedä =)

Re: RAV4

Posted: Fri Jan 02, 2015 6:22 pm
by anssi
Tarkotitkai että osa 6 on irrallaan? Ihan kauheesti joutuu ihmettelemään, jollei ole M8 pultilla tms. kiinni siitä aluslevystä johon kumitötsä yleensä on vulkanoitu. En oo vielä kyllä purkanu tuota kohtaa, mutta ehkä sinä olet kohta ja ollaan sitten varmoja asiasta :mrgreen:

Toi puskin saattaisi näyttää tältä KVG:n mielestä:
Image

Re: RAV4

Posted: Fri Jan 02, 2015 8:02 pm
by eero
Siellä se pomppii tuo kumitappi juu, en sit viittinyt viisastella että kyllähän se noinkin sen työn tekee kun kerran niin oli innoissaan tuosta kärristä että onpa makiassa kunnossa, johon hetken tuumattuaan totesi; no tää onkin TOJOTA !

Joo, purkuun meneepi tuo kohta ja voisikin yrittää ottaa kuvatuksia tuosta kohdasta, hmm, taidanpa laittaa uudet jouset ja iskarit samalla kun siel alla kömpii.

-e-

Re: RAV4

Posted: Fri Jan 02, 2015 8:33 pm
by anssi
Kävin myös hakemassa vihreään mambaan leiman tänään. Tutkailin katsastushuoltoa tehdessä samoja pohjaanlyöntikummeja, merkit näytti siltä että kumit on olleet hyvinkin aktiivisena osana jousitusta... Jäykempien takajousien teettäminen on käynyt mielessä. Vahvempien etujousien teko osui Vallilan jousitakomolta nappiin joten paikka olisi tiedossa.

Re: RAV4

Posted: Sat Jan 03, 2015 6:45 am
by Seppo Järvinen
Jos en ihan väärin muista,niin se kumi on kiinitetty koriin pultilla.
Mutterin pitäisi näkyå kun kumi on lähtenyt irti vulkanisoidusta rikasta.
Pultti on hitsattu kiinni koriin kotelon sisältä.

Re: RAV4

Posted: Sat Jan 03, 2015 9:17 pm
by jariit
Tiedoksi mitsu space runner 91 - 99 takajouset käy rav4:een.
Langan halkaisija paksunee 13,25 -> 14,25 mm
Halkaisija on sama 128mm
Pituus hiukan lyhyempi 255 -> 249 mm
Samalla langanlujuudella n.15% jäykempi jousi.

Re: RAV4

Posted: Tue Mar 01, 2016 2:48 pm
by eero
Samalla kun seuraavankerran vaihdatte renkaita niin sinne kuskinpuolen takapyöränkoteloon kannattaa varata vartti aikaa ja avata ne muutamat kymppimillin kannalla olevat pultit siitä polttoaineen täyttöletkun päältä ja huuhdella putket ulkoa. On nimittäin sellainen kurankerääjä ja ei kestä jos ei pysy suhtkoht puhtaana sillä 21vuotta => ja putki ruostunut puhki. No huomaa sen kyllä että rikki on sillä tulee tankatessa mehut tennareille... ei siis että mulla niin olis käyny :shock:

Re: RAV4

Posted: Fri Mar 04, 2016 7:36 pm
by anssi
Tuo on ihan hyvä vinkki. Sama operaatio tuli tehtyä kun tuo viheriä kotiutui tänne Suomeen ja tutkin mitä se on syönyt. Päästelin kilon verran saksanmaata samaisen muovin alta, täyttöputken ympäriltä. Samoin sieltä ylempää tankkausluukun seutuvilta. Täyttöputki näytti ottaneen sen verran ruostetta että koetin putsata puhtaalle pellille, tuloksena tusinan verran pienenpieniä reikiä :x eli täyttöputki sitten vaan irti ja paikattavaksi.

Re: RAV4

Posted: Fri Apr 15, 2016 8:06 pm
by anssi
Kuva-arvoitus edelliseen löyhästi liittyen:

Image

Re: RAV4

Posted: Sat Apr 16, 2016 10:45 am
by jukka p
Löyhästi edelliseen liityvä asia, hmm....
Olisiko pissapojan säiliön ripustuspanta?

Re: RAV4

Posted: Sat Apr 16, 2016 11:13 am
by anssi
jukka p wrote: .....säiliön ripustuspanta?
mutta eri säiliön :P
Yksi tarkastuskohde RAVin omistajille lisää jos haluaa välttää tankin roikkumisen kardaanin päällä. Sellainen tapahtuman raporttia ja kuvia muistan nähneeni jostain ei niin kovin kauan sitten pohjanmaan suuntaan palailleen kilpailijaparin autosta. Sen jälkeen on pitänyt noiden henkseleitä kuntoa tutkia. Nyt vasta sain tutkittua ja molemmat pannat suurinpiirtein samassa kunnossa. Ei näytä pahalta päälle päin mutta tankin takaa juuri sen muovilistan pään alta menossa poikki. Tässä pienen putsauksen jälkeen. Kantavaa materiaalia hyvin, hyvin vähän.

Image


EDIT:
Eli vaatii "pienet" korjauspalat lattaraudasta polven päällä taivutellen:
Image

Re: RAV4

Posted: Fri Sep 02, 2016 7:20 am
by TomiViitala
Edellisessä kisassa RAViin ilmestyi siis sellainen vika että etuiskari repi yläpään laakerin irti kolostaan. Lainakartturi yritti tarjoutua syylliseksi vikaan :) mutta kyllä siinä ilmeisesti vain vuosien (n 3v) saatossa oli pieni klappi pikkuhiljaa repinyt prässätyn reunuksen hajalle, mikä piti laakeria paikallaan. Eli vinkkinä voin sanoa että jos RAVin etupäässä tuntuu kuuluvan kolinaan niin ne iskarin yläpäät ehkä kannattaa uusia. Iskarin yläpää oli merkkiä Kyb mutta kyllä uudessa Lemförder merkkisessäkin on samannäköinen rakenne. Lemförder ehkä kuitenkin hiukan tukevamman näköinen, mutta vaikea sanoa onko se sitten kestävämpi.

Tomi