kartanpiirtua

Kilpailun järjestämiseen liittyvät kysymykset, pohdinnat ja kommentit.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

kartanpiirtua

Post by LVee »

Täytyypä ekaksi kiittää Eero Mäki-Tulokasta hyvistä gimp-ohjeista. Sitten kokemukset: Piirrettiin eka kertaa harkkarin (Siikajoki 30.10.-10) kartat ja ilman suurempia valituksia onnistuttiin. Velimiehen Sepon kans kesän ja syksyn aikana opeteltiin gimpin käyttö kun oli kova tahto että ne kartat pitää vielä ite oppia piirtään. Jonkun verran oli molemmilla jo kokemusta gimpistä niin oli luontevin ohjelma meidän käyttöön (lisäksi ilmainen). Hieman työläämpihän tuo saattaapi olla , varsinkin korjaukset. Piirrettiin gimpillä siis karttapohjat , reittiviivat ja tekstit , siis kaikki. Reittiviivan tekemisessä gimpillä on se ongelma että jos pitää korjata niin joutuu pyyhkimään entisen pois (ainakin meidän taidoilla). Eri tasot mahdollisti kuitenkin ettei karttapohja lähtenyt samalla pyyhkimisellä pois. Lopputulos oli likimain mitä oon nähny muitten kisojen karttoja, ehkä hiukan terävänpi vois kuva olla....kirjotinpa tämän täsä aikani kuluksi ja sitä varten että jos joku hoksaa tekemisessämme jotain outoa niin kommentois...tarkotin nyt vain tätä kartanpiirtua....
terveisin Lasse V
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Post by LVee »

Tässäpä malliksi muutama kartta:
http://sbr.suntuubi.com/?cat=63

Värit hiukan muuttui ja mittakaavat ku muutin jpegiksi, mutta onne sinnepäin. Kuvat on imuroitu karttapaikasta ja erikoiskartat karttapaikan ilmakuvista joita maastotiedustelulla käsivaralla täydennettiin, ens kerralla vois vaikka opetella gepsin käyttöä ni sais vielä tarkemmin kasan ym. paikat. saa kommentoida...
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

LVee wrote:Värit hiukan muuttui ja mittakaavat ku muutin jpegiksi
Älä muuta jpegiksi, menee päin sitä itteensä. Käytä tallennusmuotona bmp:tä niin ei tapahdu muutoksia. Tulee kyllä melko suuria tiedostoja, mutta tallennustilahan on nykypäivänä halpaa..
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Post by LVee »

Kiitos neuvosta, jpeg oli nyt vaan ainoo muoto millä osasin laittaa ne esille meidän tiimin sivuille, kisakartathan oon tulostanu suoraa gimpillä ni ei tuu muutoksia. Jatkossa toimin ohjeesi mukaan.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Ok, no nettiin taitaa olla tuo . jpg käypänen tai sitten .png, ei ole itsellä tuosta jälkimmäisestä hirveästi kokemuksia. bmp muotoiset on hieman suuria nettiin laitettavaksi.

Meillä on ollut tyylinä laittaa kartat ocadiin taustalle ja piirtää ocadilla vain viiva päälle. Kerran tallennettiin pohjakartat .jpg muodossa ja tuli melkoista suttua, ongelmat loppui kun siirryttiin .bmp tallennusmuotoon.
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Post by LVee »

Juu, meillä ei oo ocadia, mut paint shop pro8 ja corel on, joita me ei vielä osata käyttää, mut tarkoitus on opetella ni se on kuulema helpompaa ku gimpillä...
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

:oops:

Kiitokset kiitoksista. Gimppi on lähinnä pikselihommiin tarkoitettu ja tuo mainitsemasi Coreli onkin sitten jo pro värkki tuohon kartan piirusteluhommiin, sillä voit sitten tehdä alusta loppuun eli kuvankäsittelyn ja vektoripuolen, hyvä softaani mutta liian kallis mulle. Ocadin 8 version voin nakata jos haluat sitä kokeilla, hyväpuoli siinä on tuo valmis symbaali/reittiviiva kirjasto jonka Andrei (Iso käsi hänelle) on tehnyt ja ylläpitää.

-e-
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

OCAD on maksusoftaa sekin jos ihan tarkkoja ollaan.

Mulla on käytössä 1990-luvulta kotoisin oleva Micrografx:n Graphics Suite 2 (Designer 7.1 vektorigrafiikka ja Picture Publisher 7a bittikartan käpistelyyn), sen ohjelmilla saa kohtuullisen helposti hyvän jäljen mutta ohjelma on tehty W95/NT4:lle ja se on herkähkö kaatuilemaan nyky-Windowseissa. Jälkimarkkinoilla tuota on silloin tällöin näkynyt parin kympin hintaan. Corel osti aikanaan Micrografxin pois kuleksimasta ja otti Graphics Suite -nimen omalle tuotteelleen, ilmeisesti ihan pätevä peli sekin mutta uusimman version 700+ euron hinta kyllä säikäyttää.

Onko kellään kokemuksia Inkscapesta?
Last edited by KariM on Tue Nov 09, 2010 12:06 pm, edited 1 time in total.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Ja sitten se tiedostomuoto, png on hyvä tiedostomuoto vähän värejä sisältäville kuville (esim. karttapohja oranssi + musta viiva) jotka laittaa nettiin. Pakkaa tehokkaasti mutta ei söhlää verejä niin kuin jpg. Itse tulostan nettimallikarttoja cute-pdf:llä tiedostoon ja sitten Adobe Readerissä sopiva skaalaus ja kuvaruutukaappaus jonka rajaan ja tallennan png:ksi IrfanView:llä.

Tekijänoikeusasia pitää sitten muistaa eli jos on karttapaikalta kopsannut AKK:n hankkimalla luvalla kisakäyttöön karttapohjia niin lupa ei anna (ainakaan silloin kun itse tein kisoja, viimeksi pari vuotta sitten) julkaista niitä internet-sivuilla - muuta kuin infokartan kilpailukeskukseen. Omat piirrokset ovat toinen asia.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

... ja komialtahan nuo poikain piirrokset näyttää. Koskas etelänmiehet pääsee kokeilemaan niiden lukemista eli arvokisaa tai parin kisan viikonloppua odotellaan...
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Post by LVee »

juu enpä hoksannu tuota tekijänoikeusjuttua, juu voin poistaa ne netistä, juu kiitoksia kehuista, sitten kisa-asiaan, vielä on täälä pohjosessa sen verta vähän kisailijoita että ei viitti muutamalle autoparille tehä kisoja ja toinen juttu se että speedy bros ainakin harjoittelee vielä kisojen tekemistä harkkarin muodossa niin sitten kun kansallisen aika tulee niin on jo kokemusta monipuolisesti. Paitsi huomattiin viime harkkarin kylttejä kerätessä että vaikka pitemmän K-luokan reitin ajoi vain kolme paria niin ite kisan tekeminen oli kuitenkin hauskaa ja sen arvoista. Lainaan velimiehen sanoja bensarahoja jaettaessa: pääasia että jokaiselle tulee vähän takkiin...
Ens vuodesta ollaan vähän jo puhuttu että speedy bros järjestäis saman verran kuin tänä vuonna eli kaks harkkaria, kisoja en uskalla ens vuodelle luvata, mutta tällä vauhdilla se on vain ajan kysymys milloin ensimmäinen kansallinen tehdään...ja kyllähän täällä pitää tosiaankin vähintään kaks kisaa samana viikonloppuna järjestää jos toiveissa on saada kilpailijoita sieltä etelästä... meillä onnistui toi viimeisin harkkari ainakin omasta mielestä sen verran hyvin että ens vuoden syksyllä on tarkoitus tehdä samanlainen eli c-luokan kansallisen tasoinen harkkari, askel kerrallaan mennään...
martinm
Posts: 15
Joined: Tue Nov 17, 2009 8:33 pm
Location: Pedersöre

Post by martinm »

KariM wrote:OCAD on maksusoftaa sekin jos ihan tarkkoja ollaan.
Juu mutta OCAD 6 saa ilmaisena http://www.ocad.com/en/downloads.htm ja suomenkielisenä. Kuutosversio pitäisi riittää tähän tarkoitukseen. Toki nuo AS-vinkkeissä olevat valmiit symboliit ovat toki 7 ja 8-versiota varten mutta muistaakseni voidaan OCAD 7 tallentaa kuutosversioon menemättä toiminnallisuutta. Seiskan ja kasin välillä on isompi ero.
JKo
Posts: 170
Joined: Fri Oct 06, 2006 7:31 am
Location: Forssa

Post by JKo »

Ocadin 8-versiosta on ollut netissä ilmainen, rajoitettu kokeiluversio. En tiedä löytyykö sitä enään. Se on sama mistä Eero mainitsi. Siinä on rajoitus 1000 merkkiä/ piirros. Muutaman kerran on tullut tuo raja vastaa kun olen Ocadilla koonnut myös nuo karttapohjat. Minulta ja Eerolta saa tuon 8-version ken tarvii. Taitaa olla jotain 2-2,5Mt kooltaan. Minä olen sillä tehnyt kaikki meidän erikoiskartat (5 000 ja 10 000) sekä koostanut nuo karttapohjat. Niin ja tietenkin piirtänyt nuo reittiviivat.
Ocadia olen minä käyttänyt vuodesta 2004 lähtien ja kisoja on sillä täällä meillä laadittu 32kpl. Mielenkiinnosta laskin kuinka monta erilaista 5 000 mittakaavaista erikoiskarttaa on tullut Forssan ympäristöstä tehtyä . Niitä on yli 70:stä alueesta ja siinä ei ole päivitykset mukana.
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Post by LVee »

Juu sain ocad 8:n Eerolta, kiitos. Kunhan oppis käyttämään sitä...
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Koiviston Jari on tehnyt loistavat ohjeet tuosta yhdistelmästä Gimp+Ocad as-hommeleissa, saiskohan sen jakoon vaikka tuon vinkkiosion kautta? Otaako Jari&Ari tästä kopin?

-e-
Post Reply