Projekti: Vanhan kisaratsun paluu eli Toyota Starlet

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

matti
Posts: 138
Joined: Wed Oct 04, 2006 2:44 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by matti »

Åke wrote:Se uusi sähkölukollinen malli on aika hanurista.
Sähkösyöttöisen etu on , että kun asentaa kytkimen noiden vöiden sähköpiuhaan, niin voi valita tilanteen mukaan käyttääkö rullavyönä vai kiinteänä nelipistevyönä.

Ei muuten kannata jättää sähköä päälle noihin vöihin pidemmäksi aikaa. Syö akkua melko tehokkaasti !

matti
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Mun mielestä se sähköinen malli on huono, koska:

- rulla on oletusarvoisesti lukossa ja vasta sähköllä se avataan. Eli kun auto on parkissa niin saat vyöt ulos rullalta vasta kun sähköt on päällä. Tai voit laittaa kyllä katkaisijan jonka saa päälle vaikka ei olisi virtoja autossa, ja tyhjentää sillä kätevästi akun kuten Matti mainitsi.

- sähkömallissa molemmat olkavyöt on kiinteästi rullaan tulevassa lukkokappaleessa. Kun nostat toista olkapäätä (esim. käännyt peruuttamaan) niin toinenkin olkavyö löystyy ja tipahtaa olkapäältä. Eli saat olla tämän tästä nostelemassa olkapäiltä tipahtaneita vöitä takaisin paikoilleen. Vanhassa mallissa olkavyöt pääsee liukumaan lukkokappaleessa siten, että ne ovat kokoajan kireällä.
matti
Posts: 138
Joined: Wed Oct 04, 2006 2:44 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by matti »

Åke wrote: Kun nostat toista olkapäätä (esim. käännyt peruuttamaan)
Eipä tarvii paljon kääntyillä, kunhan odottelee kun kuski peruuttaa :) ja toisaalta mehän ei peruutella :wink:
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

Åke wrote:Mun mielestä se sähköinen malli on huono, ...
K.o. sähkörullanelipistevyöt on ollut Ravissa käytössä alusta alkaen ja kovasti niihin olen ollut tyytyväinen. Kartturi voi napin painalluksella lukita itsensä kiinteisiin vöihin niin tiukasti, että pysyy penkissä kovemmassakin vaudissa. Ja napin paikalluksella on taas vapautettu pyörimään jakkarassa puolukan lailla.

Kuskilla nuo vyöt on jatkuvasti rullavyöasennossa, enkä koskaan ole kuullut vöiden tippuneen tai valuneen mihinkään.

Tämäkin keskustelu kuvannee sitä, että vyötkin on sovitettava auton ja henkilön mukaan. Ilmeisesti sähkövyöt käyvät vain riittävän leveäharteisille harrastajille...??? :lol:

Se on kyllä totta ja koettuakin, että auki unohtuneet sähkölukot tyhjentävät akun tehokkaasti. Tässäkin kohdin siperia opettaa :oops:
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Meinaa se auto valmistua kuitenkin, vaikka hieman rauhallisemminkin rakentaa :)

Alkais oleen katsastuskunnossa. Muutama polttimon vaihto ja kaasariin pienempi suutin niin sitten, ensi viikolla olis tarkoitus koittaa konttorille.

Image


Takakulma ja takaluukku tuli oiottua välttävästi, mutta saa toistaiseksi kelvata. Takaluukku vaihtuu jossain vaiheessa ja auto on muutenkin tarkoitus maalata niin hierotaan kulma sitten paremmaksi. Takapuskuri puuttuu vielä, tarkoitus olisi tehdä 2 mm seinämällä olevasta palkista puskuri myös taakse, edessähän sellainen jo on.

Image


Kun ei tässä ketjussa päästy yhteisymmärrykseen että onko sähköinen rullavyö parempi vai ei, niin laitoin kiinteät 4-pistevyöt kuskille ja kartturille, eipä sitten pyöritä turhia siinä jakkaralla kisan aikana. Penkit on hieman aikaa nähneet ja vaihtuu jossain vaiheessa, mutta en ole saanut aikaiseksi ostaa uusia, joten menkööt toistaiseksi. Tarkoitus on nyt saada auto katsastettua että pääsee kisaamaan ja hieroa ja hifistellä sitä sen jälkeen pikkuhiljaa siistimmäksi.

Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Katsastus varattu huomiseksi klo 8:20. Saas nähdä miten käy, miltei itseäkin jännittää... :D
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Hyvä yritys..

Takana käyttöjarrussa liikaa eroa, tai siis oikealla jarruvoima tasan 0, toisesta takaiskarista alapään kumihela rikki, ja pienempinä vikoina äänimerkki sekä rekisterikilven valo ei toimi.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

No niiiin, katsastus on saatu suoritettua ja Forssaankin on ilmottauduttu ennakkoluulottomasti. Sen jälkeen vielä tehtyä:

- ajovalot vaihdettu (jotta sai referenssit kohdilleen)
- kuulokkeet asennettu (näissä ei ollut paljon asentamista kun ovat ilman keskusyksikköä, johto vaan luurien välissä)
- asenneltu ja kiinnitelty takaluukkuun mm. 2 vararengasta, lumilapio, hinausköysi, EA-laukku ja varoituskolmiot, sekä tunkki ja ristikkoavain (jostain sitä painoa pitää taikoa vetäville pyörille)
- compu asennettu, mutta vielä kytkemättä

Jotenkin kiire ja motivaatiopula leimannut tätä projektia, ja kameraakaan ei ole muistanut tallilla pitää mukana, mutta kyllä tällä nyt ajamaan päästään. Ja tästähän se projekti vasta oikein alkaa..
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Noniin, talvikisoihin päästiin ja kyllä oli kivaa. Eteneminen ei ole ihan Bemarin tasoa mutta vähintäänkin yhtä hauskaa, ja siitä kai harrastuksessa on kyse.

Jotain tekemistä ja parantelua/siistimistä autossa vielä on, mutta hyvä se on noinkin. Kesärenkaat nyt ainakin pitää hommata.

Moottori tuntuu mukavan pirteältä, mutta silti siihen tuli hommattua 2 kpl tupla Webereitä, kun ei tuo bensankulutus vielä tunnu huolestuttavalta.

Sen verran on koneessa puristuksia, että meinaa nakuttaa aika herkästi, mutta sekin ongelma tuli ratkaistua:
Image
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Noniin, nyt alkaa olla jo varsinaista kisatouhua, kun on kisabensaakin.

Ainoa mikä heti hyppäs vastaan oli maininta tuplakaasareista....

Itse en kaasuttimiin koske enää pitkällä tikullakaan omissa autoissa. Ainoa poikkeus voisi olla museokilpinen auto.
Sen lisäksi, että säädettävyys on jokseenkin työläs, osat kaasareihin alkavat olla jo aika kiven alla.

Että mites Åke olis jos tekiskin niitten tuplien tilalle läppärunkoruiskun? Imusarjan puolesta molemmat menee samalla. Polttoainelinjojakaan ei tarvi muuttaa kun laittaa pienen kerääjäsäiliön konehuoneeseen ja mekaanisen pumpun tai erillisen sähköpumpun sitä täyttämään, ja sitten normi ruiskupumppu imemään kerääjästä.

Säädettävyys noilla on jotain ihan muuta kuin kaasareilla. Samalla voi sitten käyttää myös sytytyksen ohjausta, jolloin päästään eroon nakutuksestakin. Luotettavuus on homma kunnolla tehtäessä vähintään sama kuin täysmekaanisella systeemillä. Ja herran tyylin ainakin näitten kertomusten perusteella tietäen, tämä ei liene ongelma. Ja koneen käyttäytyminen varsinkin lämpötilan funktiona paranee varmasti paljon.

Ohjelmoitavia on sitten joka hintaluokkaan, alkaen ~200e Megasquirtista useiden tonnien moteciin ja hesteciin jne.

Meikäläinen paasaa täällä aina modernimpien systeemien puolesta, mutta ainakaan minä en ole mitään "vanhan liiton" laitetta saanut toimimaan niin hyvin kuin nämä nykyaikaisemmat. Niissä esiintyneet ongelmat ovat sataprosenttisesti johtuneet asentajan omista virheistä. Ainuttakaan kaasaria en esimerkiksi saanut toimimaan toivotulla tavalla, ja justyn Hitachi-pommin kanssa pelleillessä hermot menivät lopullisesti.

-Ville
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Ei tuo ruisku ole mitenkään pois suljettu ajatus, mutta sen verran työläämpi (ja hinnakkaampi) että saa toistaiseksi odottaa. Mulla on harrastuskohteena toinenkin auto johon tulee ruiskun teko jossain vaiheessa ajankohtaiseksi niin jospa sitten tähänkin.

Kaasareiden kanssa taistelu helpottuu melkoisesti kun käyttää kaasareita joita yleisesti käyttävät muutkin (Dellorto DHLA/DRLA tai Weber DCOE/IDF), ja vie suosiolla asiansa osaavalle säätäjälle penkkiin säädettäväksi. Kaasareitakin ja niihin varaosia on vuosien varrella kertynyt sen verran että helpoimmalla pääsee nyt kun hommaa vaan imusarjan jostain.

Hyvin tuo toimii nykyiselläkin kaasarilla (2-kurkkuinen progressiivinen Weber), mutta kun nuo tuplat nyt on olemassa niin tekee mieli kokeilla kuinka julmasti niillä saa lisää alavääntöä :)
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Paljoks tollanen kisapensa kustantaa per litra?

-e-
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

eero wrote:Paljoks tollanen kisapensa kustantaa per litra?

-e-
No tuo erä oli halpa.. Lähes tyhjiä tynnyreitä, vajaa kymmenen litraa oli yhteensä jäänyt astioiden pohjalle, jotka tosin otin talteen ;) Nuo astiat menee muuhun käyttöön. On se kisabensa sen verran kallista että saa Starletti tyytyä normi 98:iin.

Tyypillisesti kisabensa maksaa n. 4,50 eurosta / litra ylöspäin, tuo Shellin tavara taitaa olla karvan auki 5 euroa, mutta ei 9 euroa maksava kisabensakaan vielä mitään harvinaista ole, että ollaan vaan ihan tyytyväisiä tähän pumppubensan hintaan eikä valiteta yhtään, eihän..

Ja kisabensan käyttöhän on nykyään kielletty, myös autosuunnistuksessa, joten eihän tässä nyt sääntöjä aleta sentään rikkomaan ;)
Volvo242
Posts: 168
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:29 pm
Location: Loppi

Post by Volvo242 »

Åke wrote: Ja kisabensan käyttöhän on nykyään kielletty, myös autosuunnistuksessa, joten eihän tässä nyt sääntöjä aleta sentään rikkomaan ;)
Tai sitten tarvii vaihtaa lajia :shock:

Kaikki lajit siirtyvät käyttämään ensi vuoden alusta huoltamoiden 98 polttoainetta. Poikkeuksena on rallicrossin kansainvälinen divisioona 1, formula offroad, pienoisautoilun polttomoottoriluokat ja drag racing.


mm
Subaru Leone RX 4WD -85
rousri
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:22 am

Post by rousri »

Volvo242 wrote:
Åke wrote: Ja kisabensan käyttöhän on nykyään kielletty, myös autosuunnistuksessa, joten eihän tässä nyt sääntöjä aleta sentään rikkomaan ;)
Tai sitten tarvii vaihtaa lajia :shock:

Kaikki lajit siirtyvät käyttämään ensi vuoden alusta huoltamoiden 98 polttoainetta. Poikkeuksena on rallicrossin kansainvälinen divisioona 1, formula offroad, pienoisautoilun polttomoottoriluokat ja drag racing.


mm
Siinä voi riisselit alkaa "naputtaa" kun tankkailee 98 bensaa ;-) Tehot ainakin häviää (on kokeiltu).
Post Reply