Elektroninen kompassi
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Elektroninen kompassi
Kun aina silloin tällöin tulee syksyn/talven pimeydessä eksyttyä oikein kunnolla, niin olisi hyvä jos saisi kartan edes suunnilleen oikein päin. Onkos porukalla kokemusta että miten hyvin tuollaiset muutaman kympin elektroniset kompassit toimivat autossa? Näyttääkö kompassi edes suunnilleen oikeaa suuntaa?
Varmaan näitä kompassejakin on eri laatuisia, mutta mulla on kokemusta vain yhdestä elektronisesta halvasta kompassista. Sen lisäksi että laite päivittää suunnan törkeän hitaasti, se ei näytä oikein edes meidän pihalla, saatika autossa.
Sen verran on kokemusta kompassista autossa, että siinä pitäisi olla kompensointimagneetit, joilla autosta johtuvat magneettiset häiriöt voidaan eliminoida. Laadukkaissa venekompasseissa on tällaiset.
"Analogisten" (siis perinteisten) Venekompassien haittapuoli on, se että ne eivät kestä pakkasta nestetäytteen vuoksi. Neste ei kylläkään jäädy, mutta pakkanen saa aikaan ilmakuplan ja tämän jälkeen kompassi ei enää kunnolla toimi.
Jos jollakulla on tähän asiaan hyviä ehdotuksia, niin ilomielin niitä otetaan vastaan.
Sen verran on kokemusta kompassista autossa, että siinä pitäisi olla kompensointimagneetit, joilla autosta johtuvat magneettiset häiriöt voidaan eliminoida. Laadukkaissa venekompasseissa on tällaiset.
"Analogisten" (siis perinteisten) Venekompassien haittapuoli on, se että ne eivät kestä pakkasta nestetäytteen vuoksi. Neste ei kylläkään jäädy, mutta pakkanen saa aikaan ilmakuplan ja tämän jälkeen kompassi ei enää kunnolla toimi.
Jos jollakulla on tähän asiaan hyviä ehdotuksia, niin ilomielin niitä otetaan vastaan.
Autokäyttöön tarkoitettujen kompassien pitäisi kalibroinnin jälkeen osata huomioida magneettikentän häiriöt (=auton korin aiheuttamat). Sainkin suosituksen Wayfinder-merkkisestä kompassista, josta tämän yksinkertaisen mallin saisi Ebayn kautta Englannista 20 punnalla.
Tuon kalibroinnin tarkoitus on juuri huomioida nuo autosta aiheutuvat magneettikentän häiriöt. Eli se kalibrointi on syytä suorittaa vasta kun kompassi on asennettu autoon..Timo wrote:Autokäyttöön tarkoitettujen kompassien pitäisi kalibroinnin jälkeen osata huomioida magneettikentän häiriöt (=auton korin aiheuttamat).

Venekäytössä sama juttu, mutta en ole tutustunut digitaalisiin venekompasseihin.
Edit: Hetken kun hämäläinen miettii, niin huomasinkin että mehän puhuttiin Timpan kanssa juurikin samasta asiasta

Mutta nuo venekäyttöön tarkoitetut on varustettu samanlaisella kalibrointi mahdollisuudella.
Edit2: Tuon Timpan linkissä ollut laite vaikuttais ihan pätevältä. Kalliimmat venekompassi/autopilot systeemit kalibroidaan juuri tuolla tavalla, että ajetaan täysi ympyrä ja se on siinä. Jos olet Timppa tuollaista tilaamassa, niin mäkin voisin olla kiinnostunut.
Re: Elektroninen kompassi
Onkohan kompassien osalta tullut mitään uutta vajaassa kymmenessä vuodessa? Joskus kompassista olisi hyötyä. Kokeilin erästä jenkeistä tilattua elektronista kompassia pari vuotta sitten, mutta se ei suostunut kompensoitumaan auton sisällä, sähköiset kentät olivat luultavasti liian voimakkaita. Nyky navigaattorit näyttävät hyvin ilmansuunnat, mutta niitähän ei saa käyttää.
Re: Elektroninen kompassi
Elektroninen tai analoginen.
Mistä kompassi autoon ehkäisemään eksymistä?
Voisi olla tarvetta jo Ruotsin NEZ-viikonloppua.
Helposti siirrettävää malli ensisijainen, jotta voi vaihtaa kisa-autosta toiseen näppärästi.
Mistä kompassi autoon ehkäisemään eksymistä?
Voisi olla tarvetta jo Ruotsin NEZ-viikonloppua.
Helposti siirrettävää malli ensisijainen, jotta voi vaihtaa kisa-autosta toiseen näppärästi.
-
- Posts: 247
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
Re: Elektroninen kompassi
Katseleppas veneosastoilta. Sieltä luulisi löytyvän käyttökelpoisia.
Meilläkin oli Tercelissä ihan manuaalinen ja halpa sellainen. Ihan tarkka se ei kaikkiin ilmansuuntiin ollut, mutta ajoi tarvittaessa asiansa.
Varsinkin silloin kun keula osoitti etelään ja olisi pitänyt olla pohjoiseen
Meilläkin oli Tercelissä ihan manuaalinen ja halpa sellainen. Ihan tarkka se ei kaikkiin ilmansuuntiin ollut, mutta ajoi tarvittaessa asiansa.
Varsinkin silloin kun keula osoitti etelään ja olisi pitänyt olla pohjoiseen
