Nyt olen päässyt vähän karttojen käpistelyn makuun ja tämähän tuntuu ihan mukavalta.
Aluksi siis vähän kertomusta mitä tein ja lopuksi tarvittavia vinkkejä että taitoja voisi jalostaa karttojen piirtämiseen autosuunnistuskäyttöön (toivottavasti taidolle olisi pian tarvetta Kuopiossa). Niin ja kaikki, ennen kaikkea kehittävät, kommentit olisivat erittäin tervetulleita näin aloittelijalle.
Mitä tuli tehtyä:
Kartta aineistoksi latasin maanmittauslaitokselta peruskartat painovärisenä
http://www.maanmittauslaitos.fi/aineist ... stopalvelu
Tarittaessa karttojen yhdisteleminen oli helppoa. Ei ollut siirtymiä ja kulmissa sekä keskelläkin oli tarjolla valmiit kohdistusmerkit. Yhdelläkin karttapohjalla sai peitettyä hyvin ison alueen, mutta karttojen yhdistelemisessä on ongelmana suuret tiedostot, jotka vaativat tehoa koneelta ja laittavat Gimp-ohjelman koville (tässä tapauksessa pienentelin kartat ennen niiden yhdistelyä, koska mittakaavalla ei ollut niin merkitystä).
Linessiehtoja tulkitessani päädyin sellaiseen ratkaisuun että autosuunnistuskäytössä voisi riittää maininta maanmittauslaitoksen maastotietokannan käytöstä kartoissa pelkkään ajomääräykseen. Miten te muut olette tätä lisenssi seikkaa tulkinneet, jos olette kyseistä aineisto käyttäneet?
Karttapohjan värityksen muuttaminen:
- Ensin varmistin että kuva oli RGB väreissä.
- Korvasin julkisten rakennusten ja kirkkojen värityksen ruskeaksi (ohjeissa annetuksi RGB arvot 204-101-0, reunojen epätasaisuuksiin en jaksanut tässä puuttua kun mittakaava tulee olemaan nii iso, ettei sillä tällä kertaa olisi merkitystä).
- Loin päälle läpinäkyvän tason jonka värjäsin samaisella ruskealla ja muutin tason tilaan ”screen”.
Tämä oli kokeiluiden tulosta. Näin sain pidettyä vedet sinisen sävyisenä ja pellot sekä viheralueet keltaisen sävyisinä. Osa teollisuusrakennuksista jäi edelleen harmahtaviksi. Ilman nuita julkisten rakennusten ja kirkkojen värin vaihtoa ne paistaisi läpi ruskeasta omalla violetilla värillään, siksi niiden värjäys etukäteen. Tämän lähemmäs sääntökirjan vaatimuksia ei vaan ensikertalaisena päässyt.
Reitit piirtelin (/piirtelen) polkutyökalulla kaiken päälle omalle läpinäkyvälle tasolleen. Kartat tulee Savon Pihistykseen tiekirjan tueksi, jossa niitä pääsee ihailemaan tai kauhistelemaan. (Vielä on hetki aikaa ilmoittautua mukaankin : http://www.autoliitto.fi/autoliitto/pai ... -pihistys/)
Löytyisikö lisää apua autosuunnistuskarttojen tekoon, ja käytössä nimenomaan vain ja ainoastaan Gimp:
1. Olisiko jollakulla antaa hyvää tietoa miten menee nuo peruskartan mittakaavat ja niiden muunnokset tuosta maanmittauslaitoksen aineistosta?
2. Löytyisikö valmiita pohjia Gimpille seuraavista:
- reittipisteen merkki (mihin saisi vain kirjoitella oikean numeron)
- hevosenkengät (sivellin työkaluun tehtynä tms. että saisi vain napsia paikoilleen ja käännellä tarpeen mukaan)
- karttapohjoisen nuoli
- pohjat tulostukseen (johon voisi helposti leikellä tarvittavat kartta ja merkitä tiedot ennen tulostusta)
Toivottavasti teiltä kokeneemmilta saan hyvää palautetta, jolla voin jatkaa kartan piirron harjoittelua.
kartanpiirtua
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Re: kartanpiirtua
1:20000 -karttojen värjäyksen olen tehnyt poistamalla ensin korkeuskäyrien ruskean, muuttamalla kartan harmaasävyiksi ja takaisin RGB-muotoon ja sitten mainitulla "screen" layerilla värjännyt sopivaksi oranssin-ruskeaksi eli lopputulos on täysin oranssi-ruskean eri sävyissä. 1:50000 tehnyt vain tuon viimeksi mainitun, jolloin jää tosiaan niitä värejä vähän enemmän ja ollaan yleisen sääntötulkinnan mukaan "muuttamattomassa" kartassa. Itse käytän työkoneen Photoshopia ja Ocad 8.12 kokeiluversiota, jossa on Jarin mainitsena 1000 objektin rajoitus.
Olettekos jo muut huomanneet, että Karttapaikka on muuttunut ja karttoja on vaikea saada helposti tiedostoksi saati mittakaavassa uudistuksen jälkeen. Karttapaikan sivuilta löytyy vielä linkki vanhaan versioon ja sen luvataan olevan "jonkun aikaa" rinnalla.
Mika
Olettekos jo muut huomanneet, että Karttapaikka on muuttunut ja karttoja on vaikea saada helposti tiedostoksi saati mittakaavassa uudistuksen jälkeen. Karttapaikan sivuilta löytyy vielä linkki vanhaan versioon ja sen luvataan olevan "jonkun aikaa" rinnalla.
Mika
Re: kartanpiirtua
Oletko Mika huomannut että peruskartat saa suoraan "riittävän" kokoisina, kunnollisina, GPS:ään kohdistettuina, tiedostoina latauspalvelusta:
https://tiedostopalvelu.maanmittauslaitos.fi/tp/kartta
Itse olen käyttänyt tuota siitä asti kun palvelu tuli saataville.
https://tiedostopalvelu.maanmittauslaitos.fi/tp/kartta
Itse olen käyttänyt tuota siitä asti kun palvelu tuli saataville.
Re: kartanpiirtua
Ensinnäkin kiitoksia Lasselle kattavasta paketista, joka tulikin hyvin nopeasti. Sillä pääsen varmasti pitkälle, jos tämä karttojen piirtely saa jatkoa.
Tuohon mittakaava asiaan en ole vielä perehtynyt.
Esa kun näytät kanssa ladanneen aineiston tuolta latauspalvelusta niin olisiko sinulla vinkkiä (tai oikeastaan varmistusta) tähän. Miten nuo skaalaukset aineistosta pitää tehdä, että saa käyttöön yleisesti autosuunnistuksessa käytettyjä mittakaavoja?
Tuohon mittakaava asiaan en ole vielä perehtynyt.
Esa kun näytät kanssa ladanneen aineiston tuolta latauspalvelusta niin olisiko sinulla vinkkiä (tai oikeastaan varmistusta) tähän. Miten nuo skaalaukset aineistosta pitää tehdä, että saa käyttöön yleisesti autosuunnistuksessa käytettyjä mittakaavoja?
Re: kartanpiirtua
Nyt on koetulostuksia tehty ja mittakaavat varmistettu.
Ja kun ongelmaa näyttää olevan karttapaikan käytössä niin kertaanpa mistä hain kartat ja miten ne saa mittakaavoihin.
Peruskarttarasterit saa tilattua Maanmittauslaitoksen aineistosta (Esankin laittamasta suorasta linkistä): https://tiedostopalvelu.maanmittauslaitos.fi/tp/kartta
Kartat ovat valmiiksi tarkkuudeltaan 254dpi ja mittakaavaltaan 1:10000
(ainakin painoväriset peruskarttarasterit, muista ei kokemusta)
Mittakaavanmuunnokset on helppoa tehdä suoraan % skaalauksina alkuperäisestä:
200 % = 1 : 5000
100 % = 1 : 10000
50 % = 1 : 20000
40 % = 1 : 25000
20 % = 1 : 50000
10 % = 1 : 100000
5 % = 1 : 200000
4 % = 1 : 250000
Tämän jälkeen kaikki kartat on samassa tarkkuudessa on niiden leikkely ja yhdistely helppoa. Ei tarvii sitten pelätä mittakaavojen sekoittumista.
Toivottavasti tästä on apua muille kartan piirtoa aloitteleville (ja vaikka jo kokeneemmillekkin)
Ja kun ongelmaa näyttää olevan karttapaikan käytössä niin kertaanpa mistä hain kartat ja miten ne saa mittakaavoihin.
Peruskarttarasterit saa tilattua Maanmittauslaitoksen aineistosta (Esankin laittamasta suorasta linkistä): https://tiedostopalvelu.maanmittauslaitos.fi/tp/kartta
Kartat ovat valmiiksi tarkkuudeltaan 254dpi ja mittakaavaltaan 1:10000
(ainakin painoväriset peruskarttarasterit, muista ei kokemusta)
Mittakaavanmuunnokset on helppoa tehdä suoraan % skaalauksina alkuperäisestä:
200 % = 1 : 5000
100 % = 1 : 10000
50 % = 1 : 20000
40 % = 1 : 25000
20 % = 1 : 50000
10 % = 1 : 100000
5 % = 1 : 200000
4 % = 1 : 250000
Tämän jälkeen kaikki kartat on samassa tarkkuudessa on niiden leikkely ja yhdistely helppoa. Ei tarvii sitten pelätä mittakaavojen sekoittumista.
Toivottavasti tästä on apua muille kartan piirtoa aloitteleville (ja vaikka jo kokeneemmillekkin)
Re: kartanpiirtua
50000 ja suuremmat kannattaa ottaa maastokartta rasterista, eikä pienentää kuten jkotajar ehdotti. Tulee "hiukan" luettavampaa lopputulosta..
Oletus dpit niissäkin 254.
Oletus dpit niissäkin 254.
Re: kartanpiirtua
Kiitos vinkistä. Pitääpä kokeilla tuota kun alkaa karttoja pyöritteleen.
Re: kartanpiirtua
Latasin tässä softaanin: http://openorienteering.org/apps/mapper/
Sinänsä mielenkiintoinen että lukee suoraan geopaikannetut kartat jotka ladattu aineistopalvelusta oikeille kohdille => eli ei tartte kartanpaloja kohdistella, jihaa!!
Lukee sitten suoraan gpx tiedoston sisään ja kohdistaa karttaan automatic !
Tuon luetun kepsiviivan voi suoraan muuntaa bezier viivaksi eli vaikkapa ajettavaksi reitiksi !
Toimii niin sitten windowsiissa, omenassa, linukassa kuin androidissakin.
Ja sillä Androidiversiolla voi ottaa kartat mukaan maastoon, laittaa gepsityksen päälle, ajella maastossa ja sitten illantullen palata taas työpöydänääreen ja jatkaa niiden päivän saalistuksien jalostamista.
Lukee Ocadin tiedostoja.
Eikä maksa yhtäään mitään.
Jos halukkaita niin jonkinsortin on-line tapahtumakin kyseisen softan tiimoilta voitaisiin järjestää.
-e-
Sinänsä mielenkiintoinen että lukee suoraan geopaikannetut kartat jotka ladattu aineistopalvelusta oikeille kohdille => eli ei tartte kartanpaloja kohdistella, jihaa!!
Lukee sitten suoraan gpx tiedoston sisään ja kohdistaa karttaan automatic !
Tuon luetun kepsiviivan voi suoraan muuntaa bezier viivaksi eli vaikkapa ajettavaksi reitiksi !
Toimii niin sitten windowsiissa, omenassa, linukassa kuin androidissakin.
Ja sillä Androidiversiolla voi ottaa kartat mukaan maastoon, laittaa gepsityksen päälle, ajella maastossa ja sitten illantullen palata taas työpöydänääreen ja jatkaa niiden päivän saalistuksien jalostamista.
Lukee Ocadin tiedostoja.
Eikä maksa yhtäään mitään.
Jos halukkaita niin jonkinsortin on-line tapahtumakin kyseisen softan tiimoilta voitaisiin järjestää.
-e-