Toyota Corolla 4wd Sportswagon AS-autoksi, kärsimyskertomus

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Huh huh, olipahan taas remonttiviikonloppu. ~20h tuli tehtyä hommia kahteen päivään, vähän meinas käydä raskaaksi sunnuntaiehtoolla.

Sain auton kuitenkin lopulta toimimaan, miljoonan uusiksitekemisen jälkeen. Suunnilleen joka mahdollinen kohta vuosi, alkaen täyttöletkusta missä oli ihan letkukaupasta ostettu simohintainen kiristin. Välisäiliöviritys osoittautui huonosti pitäväksi, joten se hylättiin ainakin toistaiseksi, ja ryöstin pihalla makaavasta mitsusta bensasuodattimen välisäiliön virkaan. Samalla joutui myös parissa paikassa käyttämään vähän arveluttavan laatuista letkua, joten niitä joutunee hieman vielä vaihtelemaan. Varsinaiset bensalinjat osoittautuivat olevan 50% aromaattisuuden kestolle leimattuja, joten ne kyllä kestänevät.

Homma kuitenkin tuntuisi toimivan vaikkei systeemi mikään optimaalinen olekaan, erityisesti suuttimilta palaavan linjan liitos suoraan pumpun imupuolelle ei välttämättä ole hyvä. Tiiviyskin tuli saavutettua kun ensin oli käynyt kaikki liitokset vähintään kertaalleen läpi. Käsittämättömän määrän sai putkiteippiä survoa kierteisiin ennen kuin alkoi pitämään. Jos vihdoinkin olisi sellainen systeemi ettei tarttis nuuhkia jatkuvaa bensankäryä. Painepumppu pitää aika rumaa ääntä, tiedä sitten onko systeemissä kuplia vai onko vm. 82 mallisesta autosta peräisin oleva pumppu mukamas jo jotenkin kulahtanut...
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Minulle riitti tällä kertaa noin puoli tuntia -tankki pois, letkunkiristimet kireämmälle, tankki takaisin- jumppaan. Tänään en havainnut minkäänlaista bensan hajua muualla kuin varakanisterin luona. Ensimmäisen kerran neljään vuoteen ei bensan hajua Corollan vieressä. Mullakin piti pumppu jossain vaiheessa ääntä, mutta nyt ehjillä ja hyvin kiristetyillä letkuilla en ääntä huomannut.

Mika
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jaahas, kirjoitellaas kesän aktiviteetteja taas pitkästä aikaa.

Tankkivirityksen toiminta on ollut vähän sellaista ja tällaista. Kievarin kierroksen sikahelteessä teki sen mitä vähän pelkäsin jo tehdessä eli kierrossa oleva bentsiini lämpeni niin pahasti että höyrynmuodostuksen vuoksi koneesta katosi käynti lähes kokonaan. Kaikkea muutakin löytyi, mm. moottorinohjaimelle menevä letku näyttää olevan jokseenkin hapertunut, vaikkei ole kuin reilun vuoden vanha. Helvatti tämmösiä p**kaletkuja.
Höyrylukko-oireita ei ole ollut edes helteillä muulloin kuin kisassa, mutta ilmeisesti montussa ajaminen lämmitti paikat sen verran perusteellisesti. Välisäiliö täytyy ottaa käyttöön kunhan saa sen pitäväksi ja löytyy aikaa.

Kievarin kierroksen lopullisen keskeytyksen aiheutti maastoon putoileva takapönttö, asentajan virhe. Tuenta ei ollut riittävä kisarytkytykseen. Oli persiistä ripustaa pönttöä takaisin maalipaikan hyttyspilvessä. Tuenta parannettu sittemmin.

Jotain syttypuolen ihmeellisyyksiäkin on, ajoittain rötää ylärekisterissä todella pahasti, ja välillä taas toimii ihan mutinoitta. En ole vielä kerinnyt ottamaan logia että mitä oikein tapahtuu mutta se selvittänee paljon. Kierroslukutiedon sekoilu on suurin epäilty.

Koko moottorinohjausta on tarkoitus muutenkin päivittää, pitää ottaa käyttöön moottorin oma asentoanturi, korjata TPS-anturin kytkentä, implementoida tyhjäkäynniohjaus ja varmaankin muuttaa sytytys hukkakipinäsysteemiksi.

Ihmeellistä kyllä, kaiken tämän sekoilun jälkeen auto meni kertalaakista läpi katsastuksesta, joten ei tarvitse sitäkään enää jännittää. Toinen takaiskari osoittautui kypsäksi, mutta inssi armahti kun kerroin että bilsteinit ovat jo matkalla. Joka jopa on ihan todellinen väite. Kisakelpoisuus kohenee taas reilusti kunhan nämä saadaan alle.

Kaikenlaista kevyttä on suunnitelmissa. Kesällä oli ns. muuta puuhaa niin paljon ettei auton eteen kovin paljon tullut tehtyä, jos tässä syssyllä sitte sais aikaan. Auto on nyt ajokuntoinen ja katsastettu niin ei tarvitse sitä pitää liian kaukana olevalla tallilla jatkuvasti, pääsee pienempiä hommia tekemään nopeammin.
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Videon tunnelmat olivat kyllä vahvasti läsnä vielä viime viikolla kun auto taas päätti vittuilla oikein urakalla.

Vieläkin autosta tuppaa kuulumaan kaikennäköistä kilinää ja kolinaa, mutta eiköhän se koossa pysy.

Ei vaan jouda tekemään parannuksia tässä syyskauden keskellä. Se asentoanturi pitäisi tosiaan saada käyttöön. Bensapumpun toki vaihdan, se kun pitää aikamoista rutinaa.

Kevyitä virityksiäkin toki tein.

Image

Etuiskarit on vielä asentamatta kun säädettävä alalautanen oli jokseenkin jumahtanut.

Ehkä tässä vielä tälläkin pommikoneella päästään ajelemaan...


-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Mitäs tässä taas olikaan tehty...

Pensansaannin kanssa oli ongelmia, siirtopumppu joko hajosi tai jotain muuta tapahtui. Johti jokatapauksessa painepumpun kavitoimiseen ja pahemmanpäiväiseen bensapulaan. Tällä hetkellä painepumppu imee suoraan tankista. Tankki vain on väliseinätön, joten hieman epäilyttää saako pumppu ainetta joka tilanteessa. Ufak-lenkillä ei ollut ongelmia, kun muistettiin tankata tauolla. Ilman välitankkausta pidemmässä kisassa saattaa tulla hankaluuksia.

Vinkkejä paikoista joista voisi löytyä edullista turvavaahtoa, otetaan vastaan.

Ufak-lenkillä oltiin trailerikyydillä, on kyllä huomattavasti mukavampaa kuin ajaen. Möly korollassa on sen verta kova että alkaa jurppia pidemmän päälle. Eikä tartte jännittää että jos jotain kenties hajoaa...

Iskarit on hyvät, kun niitä ei kisassa edes huomaa. Eikä hypi tai pohjaa. Toimii.

Valot sen sijaan ovat syvältä. Välillä tuntui että näkee taaksepäin paremmin kuin eteen. Asensin nääs peruutusvalot, sen jälkeen kun peruutettiin päin seinää pohjanmaalla. Valot pitää rakentaa uusiksi hieman noita 20e siriuksia paremmalla kalustolla. Hankaluuksia aiheuttaa inhottavan matala keula, joka rajoittaa valovalikoimaa. En haluaisi asentaa mitään vesakkorautaa autoa pidentämään, nytkään meinaa taipua käännöksissä.

Kaikennäköistä pitää suunnitella. Pensasysteemin jatkoevoluointi pitää tehdä, en vielä päättänyt miten. Penkit täytyy vaihtaa jo siksikin että kuskin penkki on jokseenkin paskana. Muutakin pientä kenties. Trailerikuljetuksiin siirtyminen mahdollistaa muuttamisen puhtaammaksi kisapirssiksi, takapenkin vois heivata ja tehdä kunnon paikat mukana kulkeville varusteille.

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jaahas, kisatauko olis käytetty.

Tauon aikana auto on mm. muuttanut huomattavasti lähempänä olevaan talliin, toivottavasti tämä nopeuttaa remonttien valmistumista.

Auto seisoi syyseksytyksen jälkeen pari kuukautta ulkona käytännössä koskematta, mutta lähti silti käyntiin kuin palmun alta muutaman asteen pakkasesta. Nyt auto onkin pysyvästi katon alla, ja ainakin vähän ulkoilmaa lämpimämmässä.

Kovin kummoisia juttuja ei ole autolle tehty, Nesteet tarkistin ja päivitin moottorinohjauksen ohjelman. Imuilman lämpöanturi näytti jotain mitä sattuu, joten se piti korjata. Nykyisen ohjelman pitäisi olla bensansyötön kannalta tarkempi, ja lyhyellä koeajolla en havainnut ainakaan huonontumista käytöksessä. Vähän riskaapeliahan tämmöinen on juuri ennen kisaa, mutta eipä tuo ole muiden kuin asentajan munailujen takia oikutellut koskaan.

Koeajolla pakoputki tietysti päätti irrota yhdestä liitoksesta, joutuu vielä punkeamaan auton nosturille ennen kisaa. Pitänee tarkistaa myös muut liitokset.

Bensasysteemiin tilasin jo uuden välisäiliön, saas nähä koska saa (englantilainen) äijä moisen saa tänne asti. Eka kisa menee vielä ilman, toivottavasti tauolla saa auton tankattua. Hölskyminen kun voi aiheuttaa pätkimistä jos tankki on kovin tyhjä.

Penkkien asennusta vähän spekuloin, mutta se homma siirtynee talvikisojen jälkeiseen aikaan. Samoin on valojen kanssa, aikaa ja likviditeettiä on kuitenkin hieman niukasti.

Kevään tauolla pitää myös koneremonttia tehdä. Kansipahvi ilmeisesti vuotaa hieman kun jäähdytysvesi haisee ihan pakokaasulle. Ei ainakaan vielä tule kummoista painetta jäähdytykseen tai muitakaan oireita, joten paniikkiratkaisuja ei ole tarvis tehdä. Saattaapa olla että vaihdan kannen samalla vähän tiukempaan malliin....
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Talvikisat lähes käyty. Motorsportti osoitti arvaamattomuutensa jälleen kerran rengossa. PÖH!

Hihnapyörältä katkesi toinen pultti josta anturi lukee koneen asentoa. Sen jälkeen ei oikein edetty minnekään. Kiitokset Oraville avusta jotta saatiin autoa pois tieltä niin että muut pääsivät ohi. Ja kiitokset muillekin poispääsyssä ja raadon keräämisessä avustaneille.

Varapulttikaan ei olisi auttanut kun vanhaa tynkää ei saanut irti ilman hitsauskonetta. Nyt laitoin vähän jämymmät pultit. Tämä viritys on sitten tasan viimeistä kertaa kisakäytössä kiikoisissa. Alle 10cm päässä on koneen oma tehdastekoinen anturisysteemi, mutta sen käyttöönotto vaatii muutoksia ruiskunohjaimeen joten sen käyttöönottoa ei voi näin lyhyeen kisataukoon millään tunkea.

Ennen Renkoa rakentelin valot lähes tyystin uusiksi, kiitokset vorssalaisille oivasta vihjeestä. Nyt näkee. Vähän vielä suuntauksen parannusta niin on vielä parempi.

Välisäiliökin tuli lopulta. On kyllä just itte tehdyn näköinen. Eikä äijä sitte ottanu kuuleviin korviinsa toivomuksiani lähtöjen koosta. No, on tuo käytettävissä, mutta vaatii vähän enemmän sovittamista kuin jos olisi tasan sellainen mitä meinasin. Toki hinta sitten oli ~puolet muista mahdollisista, jotka olisivat tulleet kiinasta joskus sitten kun kerkiää...

Jaahas, laitetaas taas vähän listaa mitä pitäs oikee tehdä. Järjestys jonkinlainen tärkeysjärjestys:

Koneen asentoanturin käyttöönotto
Tyhjäkäyntiventtiilin käyttöönotto
Kaasuläppäanturin käyttöönotto
Imu- ja vedenlämpöanturoinnin järkeistys.
Liittyen kaikkiin edellisiin, ruiskun johtosarjan siistiminen ja uusinta tarpeellisin osin.
Bensansyötön rakennus lopulliseen muotoon. Välisäiliön ja soveltuvan siirtopumpun asennus.
Kansipahviremontti. Ehkä kannen vaihto korkeapuristeisempaan. Tämä vaatinee samalla myös säädettävän nokkapyörän, joka on varastossa.
Penkkien uusinta. Nykyiset huonot.
Nelipiste- tahi muut sport-turvavyöt.
Sisustan Race-muutos. Muutos kaksipaikkaiseksi ja tavaroiden kunnollinen kiinnitys.
Etuovien uusinta. Nykyiset varisevat reitille.


Jos tossa olis riittämiin tekemistä kevään kisatauolle. :lol: Kansipahviremonttiin asti lähes pakko tehdä. Joten tekemisenpuutetta tuskin keväällä esiintyy...
Parasta tässä on se, että lähes kaikki osat ovat jo varastossa. Ainoastaan tiivisteitä ja muita huolto-osia on tarvis hankkia.
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Tarttisko tätäkin välillä päivitellä?

Muut aktiviteetit ovat syöneet pahasti inspistä päivittämiseen.
Mutta koetetaanpas taas.

Keväällä rakentelin koneeseen uuden johtosarjan vanhan kolmessa minuutissa tehdyn harakanpesän tilalle. Vieläkään se tuskin millekään hipo-rakentajalle kelpaisi mutta toimivuus ratkaisee.
Samalla kertaa sain lopultakin käyttöön koneen kaikki anturoinnit. Tärkein parannus oli koneen oma asentoanturi, jonka luotettavuus on vanhaan viritykseen verrattuna eri planeetalta. Ajoittain esiintyneet misfiretkin käytännössä loppuivat. Muutkin anturoinnit toimivat nyt selvästi paremmin, mm. kaasuläppäanturi oli nähtävästi väärin kytketty.

Kansipahvinkin vaihdoin, ainakin veden väheneminen tuntuisi loppuneen. Kanneksi laitoin aika härskisti höylätyn kannen, muuta vaikutusta en havainnut kuin sen että jouduin maksikierroksilta vähentämään ennakkoa nakutuksen takia. Koneen säädöt ovat muutenkin jotenkin päin mäntyä, koska moottori toimii hyvin ja nikottelematta mutta tehoista on uupelo.

Katsastuskin sujui ihan mutinoitta, tein pieniä valmisteluja vaihtamalla mm. kuskin oven koska entinen oli kirjaimellisesti entinen. Tankkisysteemi aiheuttaa aina vain harmaita hiuksia, olin jo pitkään ihmetellyt että miksi autossa haisee bensa aina vain vaikka kaikki letkut on jo moneen kertaan tarkistettu. No eilen sitten tankkasin auton Oriveden reissua varten, ja totesin että tankkiin patentoitu tojotan oma bensanpinnan anturi vuotaa lähinnä seulaa muistuttaen. Tukin kyseisen reiän sitten kokonaan ainakin toistaiseksi, pitää muistaa tankkailla aina kun on mahdollisuus. Positiivinen yllätys oli että vähän omituisesta täyttöputkesta huolimatta tankki nähtävästi täyttyy normaalisti tankatessa hyvinkin täyteen, ehkä 2l jää täyttymättä.

Vielä jäi lauantaiaamulle viimeiset säädöt ennen kisaa, täytynee nousta ennen sianpieremää että kerkiää kaikki tekemään ennen liikkeellelähtöä.

Monta juttua on edelleen tekemättä, muut autot yrittävät parhaansa mukaan estää toimintaa tojotan ympärillä rikkoutumalla mitä moninaisimmista paikoista. Pitää toivoa että tojo pysyy koossa syyskauden, yöllä tehdyt remontit eivät yleensä vastaa työnlaadultaan vaatimustasoa...
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Baas 009 wrote: Kansipahvinkin vaihdoin, ainakin veden väheneminen tuntuisi loppuneen. Kanneksi laitoin aika härskisti höylätyn kannen, muuta vaikutusta en havainnut kuin sen että jouduin maksikierroksilta vähentämään ennakkoa nakutuksen takia. Koneen säädöt ovat muutenkin jotenkin päin mäntyä, koska moottori toimii hyvin ja nikottelematta mutta tehoista on uupelo.
Urho-Matti.

Image

Note to Self: Korkea puristussuhde, härski sytytysennakko ja 95E10 eivät ole sopiva yhdistelmä.

Muita vaurioita ei vaikuttaisi olevan, joten kasataan uusilla tiivisteillä ja paremmalla polttoaineella.
joteam1
Posts: 91
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Jos / kun tiiviste on tuon näköinen. Ehdottomasti kannen taso hiottava. Muuten tuon homman saa tehdä taas seuraavan kisan jälkeen.
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Itsekin oletin kannessa olevan melkoisia syöpymiä havaittuani tiivisteen kunnon. Mitään näkyvää tai tuntuvaa ei kuitenkaan löytynyt. Toki hionta on paikallaan, ko. kannessa vain hiontavarat ovat hyvin vähissä, joten onneksi riittänee hyvin pieni hionta.

Tähän kiireeseen ei kuitenkaan tuota kerkiä tehdä, joten kaivan sen kolmannen ehjän kannen hyllystä. Täytynee höylätä muut vastaisuuden varalle....
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Kokemus justystä

Post by TomiViitala »

Justyssä oli aikoinaan ihan samanlainen vika ja muitakin tiiveysongelmia kannentiivisteen kanssa. Enimmät ongelmat tuntuivat loppuvan siihen kun laittoi alkuperäisen Subaru tiivisteen kanteen. Rikkoutuneet tiivisteet oli kaikki tarviketiivisteitä. Eli tällä kokemuksella pysyisin ainakin halvoista tarviketiivisteistä erossa kannen tapauksessa.
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

joo. kannattaa ostaa alkuperäinen toyota tiiviste. minullakin joskus rantasalmen kisassa kone oli sulaa. ei ole kuitenkaan vieläkään tarvinnut kannentiivistettä vaihtoa. ja kone kävi silloin niin kuumana että nokka-akselin stefakin suli :roll:
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Tarviketiiviste siellä nyt on, FAI:ta näytti motonet myyvän.
En vielä saanut pataa ihan nippuun asti, jos tänään kenties..

Eikä tuo vaurio johtunut huonosta tiivisteestä, syynä oli ihan yksinkertaisesti nakutus. Paikallaan ollutta kantta on laskettu aika ronskisti, ja mänttiyksissäni tankkasin ysiviitosta. Eli jälleen kerran, user invalid.
Edellisen kerran vaihdoin koska vettä tuppasi vähitellen häviämään.

Tekis mieli rakentaa autoon oikein ajan kanssa kunnon kone, osia kyllä olisi. Aikaa vain ei. Lisäksi tuohon autoon koneenvaihto on siinä määrin perseestä ettei kauheasti innosta. Tosin yhtä hanurista on tällaiset pikaremontit.
Post Reply