Armonlaakson ajo 28.1.2012
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Armonlaakson ajo 28.1.2012
Sisäpiirin tietoa kisan valmisteluista...
Ratamestaritiimi on pyrkinyt maksimoimaan kisan järjestämisen laatimalla kaksi kilpailua. Ehdottomana tavoitteena on että jompi kumpi näistä voidaan ajaa kalenteriin merkityn mukaisesti 28.1.2012.
LUNTA ON -KISA
Ensisijainen vaihtoehto on perinteinen auraukseen perustuva talvikilpailu, joka tullaan auraamaan 12.-15.1. Edellyttäen että on lunta, jota aurata ja että traktorit eivät uppoa peltoon - ainakaan kovin syvälle.
LUNTA EI OLE -KISA
Mikäli ensimmäinen vaihtoehto ei ole mahdollinen, on pöytälaatikkoon jo valmistettu "kesäkisa" varmasti kantaville ajourille. Näitä uria ei kuitenkaan tulla auraamaan vaan mahdolliseen lumeen ajetaan AS-auton vaatimat jäljet.
Mahdollinen kolmas vaihtoehto tullaan mahdollisesti julkistamaan - jos tarpeen - joskus myöhemmin... Toivottavasti näillä kahdella kuitenkin pärjättäisiin.
http://www.autosuunnistus.net/kisainfo/ ... index.html
Ratamestaritiimi on pyrkinyt maksimoimaan kisan järjestämisen laatimalla kaksi kilpailua. Ehdottomana tavoitteena on että jompi kumpi näistä voidaan ajaa kalenteriin merkityn mukaisesti 28.1.2012.
LUNTA ON -KISA
Ensisijainen vaihtoehto on perinteinen auraukseen perustuva talvikilpailu, joka tullaan auraamaan 12.-15.1. Edellyttäen että on lunta, jota aurata ja että traktorit eivät uppoa peltoon - ainakaan kovin syvälle.
LUNTA EI OLE -KISA
Mikäli ensimmäinen vaihtoehto ei ole mahdollinen, on pöytälaatikkoon jo valmistettu "kesäkisa" varmasti kantaville ajourille. Näitä uria ei kuitenkaan tulla auraamaan vaan mahdolliseen lumeen ajetaan AS-auton vaatimat jäljet.
Mahdollinen kolmas vaihtoehto tullaan mahdollisesti julkistamaan - jos tarpeen - joskus myöhemmin... Toivottavasti näillä kahdella kuitenkin pärjättäisiin.
http://www.autosuunnistus.net/kisainfo/ ... index.html
JAA HÄH!
Nyt tuli paineita. Kisahan melkeen kotipihassa!
Viime viikonloppuna siirsin tojon 15km päästä lähtöpaikasta 100km:n päähän. EI Näin!
Lähtöluettelo siis julkaistu ja täällä:
http://www.autosuunnistus.net/kisainfo/ ... index.html
-Ville
Nyt tuli paineita. Kisahan melkeen kotipihassa!
Viime viikonloppuna siirsin tojon 15km päästä lähtöpaikasta 100km:n päähän. EI Näin!
Lähtöluettelo siis julkaistu ja täällä:
http://www.autosuunnistus.net/kisainfo/ ... index.html
-Ville
Kilpailun eri luokkien lähtöjärjestykseen vaikutta moni asia. Armonlaakson ajon lähtöjärjestyksen tavoite on tarjota erityisesti cup-luokalle mahdollisimman tasapuolinen ja erinomainen kilpailun. Nimensä mukaisesti kyseessä on arvokilpailu nimen omaan cup-luokkalaisille.Åke wrote:B-CUP, Kansalliset M, A ja C. Huom! Kansalliset M- ja A-luokat ajavat ennen CUP -luokkaa!
Mitä mä en nyt ymmärrä?
Lähtöjärjestys on toki laadittava sääntöjen ja lajiryhmän antamien ohjeiden puitteissa. Mahdollisimman suuren tasapuolisuuden varmistamiseksi lajiryhmä onkin ohjeistanut järjestäjiä sekä muistiolla että keskusteluilla arvokisajärjestäjäpäivillä.
Åken viestistä ei suoraan ilmene, mitä asiaa hän ei lähtöjärjestyksessä ymmärrä. Mieleeni tulee kaksi vaihtoehtoa: (1) lähtöjärjestyksen optimointi ei ole onnistunut tai (2) kilpailun kutsussa ollut maininta poikkeaa lopulta toteutetusta.
Cup-luokan osalta tasapuolisuuteen päästään esim. sillä, että M, A tai MA-luokka toimii cupilla "nolla-auto" -luokkana. Silloin cup:n ensimmäiset lähtijät eivät joudu uranavaajiksi.
Arvokisan järjestöjien päivällä keskustellun mukaisesti on mahdollista ja jopa suositeltavaa, että "nolla-auto" -luokka ennen cup -luokkaa ei saisi kuitenkaan olla niin suuri, että se voisi vaikuttaa ajourien kuntoon. Nyt kun M ja A -luokkalaiset ovat suureksi iloksemme ilmoittautuneet kilpailuun varsin runsaslukuisesti, oli ennakkosuositusten mukaisesti järkevää sijoittaa vain M-luokka "nolla-auto" -luokaksi.
C-luokan sijoittaminen ensimmäiseksi on vaatunut järjestäjiltä useamman excel-aikalaskentaharjoituksen, mutta usko on vielä vahva, että tämäkin järjestely antaa kaikille kilpailijoille mahdollisimman hyvän autosuunnistuselämyksen.
Tavoitteemme on siis yksinomaan tähdännyt mahdollisimman erinomaisen autosuunnistuselämyksen tarjoamiseen kaikille kisaan osallistuville, mutta aivan erityisesti tämä tavoite on kohdistunut arvokilpailuna ajettavaan cup-luokaan.
Villen kanssa olen samaa mieltä. Näin ei kisaa pitäisi joutua järjestämään. Kun alkuperäisille kisapelloille ei alkuun satanut lunta ja kun lunta viime tinkaan hivenen saatiin, niin pellon pinta ei kestänyt tarktoria uppoamatta, heikompiluonteiset (ja ehkä viisaatkin) olisivat heittäneet pyyhkeen kehään. Jääräpäisyyden uholla kisa on kuitenkit nyt toteutettu aivan muualle, kuin se oli alunperin tarkoitus järjestää. Tiettyä tehokkuuden maksimointia on ollut ilmassa, kun ilmeisesti samaan aikaan kun Toyo liikkui kisapaikalta kohti Turkua, niin kisa-alueella aurattiin, laadittiin reitti, valvottiin, mitattiin ja luvitettiin saman aikaisesti. Kuhina oli melkoinen. Vasta sunnuntai iltana asia oli selvä: kilpailu saatiin kasaan ja sellaisessa muodossa, että ainakin ennakkoon järjestäjät ovat aikaansaannoksestaan jopa hieman ylpeitä. No viikonloppuna kilpailijat voivat taas palauttaa ajatukset maan pinnalle...Baas 009 wrote: Viime viikonloppuna siirsin tojon 15km päästä lähtöpaikasta 100km:n päähän. EI Näin!
Tätäpä tässä hain takaa.Ari wrote:(2) kilpailun kutsussa ollut maininta poikkeaa lopulta toteutetusta.
Sääntökirjahan antaa tähän yksiselitteisesti vain yhden mahdollisuuden. CUP-luokka lähtee ensin, mitään muita vaihtoehtoja ei ole. Toisekseen en ymmärrä sitä miksi CUP-luokalle pitäisi saada "0-auto luokka" eteen, eihän SM-kisoissakaan sellaista ole, vaan ensimmäinen joutuu "puhtaille" urille. Siksihän tuo lähtöjärjestys CUP:ssa kiertää kisasta toiseen, ettei samat kilpailijat joudu ensimmäisenä reitille joka kisaan, toisin kuin SM:ssä.
Mutta sääntökirja siis joutaa roskiin kun ei sitä tarvitse noudattaa? Eihän sitä tosin ole enää pitkään aikaan tarvinnut noudattaa, vaan esim. emit-kisan on saanut tehdä parhaaksi näkemällään tavalla, jopa arvokisoissa...
Edit: Piti vielä lisäyksenä todeta, että yo. vuodatus ei ole mitenkään tarkoitettu Armonlaakson kisan tekijöille, vaan yleisemmin, lähinnä sen johdosta kun tuntuu nykyään olevan muotia tehdä kisat omalla tavalla, vaikka sääntökirja muuta sanoisi. Sääntöjä pitää siis muuttaa jos ei niiden puitteissa pystytä kunnollista kisaa tekemään.
Armonlaakson kisa on varmasti hyvä kuten on totuttu ja hauskaa tulee olemaan. Ja mähän olen siellä enimmäkseen sen kisamakkaran perässä...
Morjens
En kirjoita tätä maastovalvojan roolissa vaan ihan kisailijan näkökulmasta vaikken ookkaan vähään aikaan laduilla ollu:
-pitääkö B-cupin kisan olla tehty ihan samoin kuin SM-kisan? Ei minun mielestä koska silloin voi ajaa SM-kisaa B-cupin sijaan...
-On hienoa että voi käyttää M(A) luokkaa etuautoina takaamaan riittävä määrä urantekijöitä varsinkin näin talvikisassa koska nykypäivänä ei ole mahdollista saada talkooporukkaa ajamaan aamupäiväksi "kulmia" auki
Ainakin näin pikaisesti ajatellen voin tukea tuota lähtöjärjestystä vaikka ei ihan olekaan sääntökirjan mukainen, hengen mukainen mielestäni kyllä sillä arvokilpailijoiden tasavertainen kohtelu on ehkä (?) näin paremmin taattu.
t: eero, joskus kans talvikisaa väkästänyt ihan hulluna eräiden herrasmiesten kanssa... =)
En kirjoita tätä maastovalvojan roolissa vaan ihan kisailijan näkökulmasta vaikken ookkaan vähään aikaan laduilla ollu:
-pitääkö B-cupin kisan olla tehty ihan samoin kuin SM-kisan? Ei minun mielestä koska silloin voi ajaa SM-kisaa B-cupin sijaan...
-On hienoa että voi käyttää M(A) luokkaa etuautoina takaamaan riittävä määrä urantekijöitä varsinkin näin talvikisassa koska nykypäivänä ei ole mahdollista saada talkooporukkaa ajamaan aamupäiväksi "kulmia" auki
Ainakin näin pikaisesti ajatellen voin tukea tuota lähtöjärjestystä vaikka ei ihan olekaan sääntökirjan mukainen, hengen mukainen mielestäni kyllä sillä arvokilpailijoiden tasavertainen kohtelu on ehkä (?) näin paremmin taattu.
t: eero, joskus kans talvikisaa väkästänyt ihan hulluna eräiden herrasmiesten kanssa... =)
Mä en nyt malta olla tarttumatta tähän (kuten en yleensä mihinkään muuhunkaan)...eero wrote:Ainakin näin pikaisesti ajatellen voin tukea tuota lähtöjärjestystä vaikka ei ihan olekaan sääntökirjan mukainen, hengen mukainen mielestäni kyllä sillä arvokilpailijoiden tasavertainen kohtelu on ehkä (?) näin paremmin taattu.
Tasavertaisuus näkökulmasta ajatellen: Jos ensimmäisessä (talvi)kisassa laitetaan CUP-luokan eteen M luokka, niin 1-ryhmään sijoitettu CUP-luokkalainen pääsee suoraan M-luokan jälkiä ajamaan. Uskallan väittää että tästä saa melkoisen hyödyn verrattuna siihen että lähtisi puhtaille urille. Entäs jos seuraavassa osakilpailussa järjestäjä ei laitakaan M-luokkaa ensin, vaan CUP-luokka lähtee puhtaille urille, ja nyt siis ryhmä 2. lähtee ensin, ja ryhmä 1 viimeisenä, ja saa taaskin aika hyvät jäljet eteensä, ei tosin tällä kertaa M-luokan tekemänä mutta kuitenkin.
Ovatko kilpailijat tasaveroisessa asemassa tässäkin tilanteessa?
Aikaisemmassa kirjoituksessani ajoin kyllä lähinnä takaa sitä, ettö mihin vedetään raja sääntöjen noudattamisessa, jos niitä kerran ei tarvitse noudattaa? Mitä sääntöjä kilpailijana saan "rikkoa" kuten kisajärjestäjät saavat? Voinko esimerkiksi asentaa autooni laittomat lisävalot koska mun mielestä mä en nää riittävästi ja olis parempi että näkisin? Tai saanko käyttää "piikkirenkaita" talvikisoissa kun mulla on vaan 2-vetoinen ja 4-vetoiset etenee niin paljon paremmin?
Eikö sääntökirja ole sitä varten, että sitä noudatetaan? Jos jokin sääntö on huono, niin muutetaan se ja vasta sitten muutetaan toimintatapa, ei toisinpäin.
Ja kertokaa saanko mä laittaa ne ylimääräiset lisävalot ja piikkipyörät, vielä ehtisin..
-
- Posts: 243
- Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
- Location: Panttila
Autosuunnistuksessahan noudatetaan sääntöjä ja vakiintuneita käytäntöjäÅke wrote:Mä en nyt malta olla tarttumatta tähän (kuten en yleensä mihinkään muuhunkaan)...eero wrote:Ainakin näin pikaisesti ajatellen voin tukea tuota lähtöjärjestystä vaikka ei ihan olekaan sääntökirjan mukainen, hengen mukainen mielestäni kyllä sillä arvokilpailijoiden tasavertainen kohtelu on ehkä (?) näin paremmin taattu.
Tasavertaisuus näkökulmasta ajatellen: Jos ensimmäisessä (talvi)kisassa laitetaan CUP-luokan eteen M luokka, niin 1-ryhmään sijoitettu CUP-luokkalainen pääsee suoraan M-luokan jälkiä ajamaan. Uskallan väittää että tästä saa melkoisen hyödyn verrattuna siihen että lähtisi puhtaille urille. Entäs jos seuraavassa osakilpailussa järjestäjä ei laitakaan M-luokkaa ensin, vaan CUP-luokka lähtee puhtaille urille, ja nyt siis ryhmä 2. lähtee ensin, ja ryhmä 1 viimeisenä, ja saa taaskin aika hyvät jäljet eteensä, ei tosin tällä kertaa M-luokan tekemänä mutta kuitenkin.
Ovatko kilpailijat tasaveroisessa asemassa tässäkin tilanteessa?
Aikaisemmassa kirjoituksessani ajoin kyllä lähinnä takaa sitä, ettö mihin vedetään raja sääntöjen noudattamisessa, jos niitä kerran ei tarvitse noudattaa? Mitä sääntöjä kilpailijana saan "rikkoa" kuten kisajärjestäjät saavat? Voinko esimerkiksi asentaa autooni laittomat lisävalot koska mun mielestä mä en nää riittävästi ja olis parempi että näkisin? Tai saanko käyttää "piikkirenkaita" talvikisoissa kun mulla on vaan 2-vetoinen ja 4-vetoiset etenee niin paljon paremmin?
Eikö sääntökirja ole sitä varten, että sitä noudatetaan? Jos jokin sääntö on huono, niin muutetaan se ja vasta sitten muutetaan toimintatapa, ei toisinpäin.
Ja kertokaa saanko mä laittaa ne ylimääräiset lisävalot ja piikkipyörät, vielä ehtisin..
Mutta tästä cupin lähtöjärjestys asiasta keskusteltiin Riihimäellä arvokisajärjestäjä-päivien yhteydessä. Ja silloin sovittiin, että ennen cup-luokkaa pitää olla riittävä määrä "nolla-autoja" (n.10 ???) ja kilpailun järjestäjä saa päättää riippuen kansallisten M/A-luokkien osanottajista ajattaako se M-, A- vai molemmat luokat ennen cup-luokkaa.
Kuinka tasapuolista asia olisi silloin, jos 1-arvontaryhmä pistetään ekassa kisassa ajamaan "umpihankeen" ja loput kisat ajetaan kesällä/syksyllä, jolloin jäljistä ei ole niin paljon hyötyä.
SM-kisoissa ko. ongelmaa ei ole, koska 90 prosenttia kärkisijoista ajavista kilpailijoista tulee talvella ensimmäisten ja kesällä viimeisten 10 kilpailijaparin keskuudesta, mutta cupissa lähtöjärjestys arvotaan ekaan kisaan kaikkien kesken ja muissa kisoissa arvontaryhmien kesken.
Last edited by Jarkko Minni on Sat Jan 28, 2012 5:24 pm, edited 1 time in total.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Mutta tästä cupin lähtöjärjestys asiasta keskusteltiin Riihimäellä arvokisajärjestäjä-päivien yhteydessä. Ja silloin sovittiin, että ennen cup-luokkaa pitää olla riittävä määrä "nolla-autoja" (noin 10 kappaletta) ja kilpailun järjestäjä saa päättää riippuen kansallisten M/A-luokkien osanottajista ajattaako se M-, A- vai molemmat luokat ennen cup-luokkaa.
Tässäpä hyvä uudistus ja antaa pelivaraa aikatauluissa ym. kisantekijöille kun tuskimpa moni tekee cup kisaan montaa reittiä, vielä kun annetaan siunaus sääntökirjalla niin hyvä tulee! Tuo cupin lähtökaavio olisi varmaan kanssa hyvä selkiyttää eli muuttaa Sm kisojen mukaiseksi, vai vieläkö ryhmiä tarvitaan?? Mutta mutta nyt olemme tämän alkuperäisen keskustelun aiheesta melko kaukana eli tämä jatkukoon tarvittaessa toisaalla, joten hyville kisajärjestäjille oikeen paljon tsemppiä loppurutistukseen ja uskon vahvasti että sieltä tehdään parhaaksi katsomalla tavalla!
T:juha (itsekkin joskus jotain tehnyt??)
Tässäpä hyvä uudistus ja antaa pelivaraa aikatauluissa ym. kisantekijöille kun tuskimpa moni tekee cup kisaan montaa reittiä, vielä kun annetaan siunaus sääntökirjalla niin hyvä tulee! Tuo cupin lähtökaavio olisi varmaan kanssa hyvä selkiyttää eli muuttaa Sm kisojen mukaiseksi, vai vieläkö ryhmiä tarvitaan?? Mutta mutta nyt olemme tämän alkuperäisen keskustelun aiheesta melko kaukana eli tämä jatkukoon tarvittaessa toisaalla, joten hyville kisajärjestäjille oikeen paljon tsemppiä loppurutistukseen ja uskon vahvasti että sieltä tehdään parhaaksi katsomalla tavalla!
T:juha (itsekkin joskus jotain tehnyt??)
Ok, vielä kun saisi jonkinlaisen listan noista vakiintuneista käytännöistä.Jarkko Minni wrote:Autosuunnistuksessahan noudatetaan sääntöjä ja vakiintuneita käytäntöjä
Nyhän on siis selvinnyt, että sääntökirjan määräämää lähtöjärjestystä ei tarvitse noudattaa, ja aiemmin on käynyt selville että EMIT-kisassa saa lipsua säännöistä, jos oma systeemi tuntuu paremmalta.
Kilpailijoihin/autoihin kohdistuvista säännöistä tulee mieleen lähinnä kesärallirenkaat, niistä on joskus napistu etteivät olisi lailliset, mutta vakiintunut käytäntöhän on että niillä on ajettu, joten niistä ei siis enää napista. Valojen referenssejä on joskus katsottu läpi sormien, mutta se ei silti taida olla vakiintunut käytäntö em. kesärallirenkaan tapaan?
Olisko vielä muita ?
Eli arvokisajärjestäjien päivillä voidaan sopia säännöistä joita ei tarvitse noudattaa? Ja ilmeisesti ilman lajiryhmän suostumusta tarpeen vaatiessa?Jarkko Minni wrote:Mutta tästä cupin lähtöjärjestys asiasta keskusteltiin Riihimäellä arvokisajärjestäjä-päivien yhteydessä. Ja silloin sovittiin, että ennen cup-luokkaa pitää olla riittävä määrä "nolla-autoja" (noin 10 kappaletta) ja kilpailun järjestäjä saa päättää riippuen kansallisten M/A-luokkien osanottajista ajattaako se M-, A- vai molemmat luokat ennen cup-luokkaa.
Mistähän saisi aina luottelon näistä säännöistä ja poikkeuksista joista on ko. foorumissa sovittu, ettei tulisi ihan niin suurena yllätyksenä? En ainakaan itse muista että näistä olisi suuremmin tiedotettu, mutta voihan se olla että on vaan mennyt multa ohi...
Tässä Åke on oikeassa, tuo muistio olisi hyvä olla esillä esim. lajiryhmä tiedottaa osiossa, ihan noin avoimuuden kannalta.Mistähän saisi aina luottelon näistä säännöistä ja poikkeuksista joista on ko. foorumissa sovittu, ettei tulisi ihan niin suurena yllätyksenä? En ainakaan itse muista että näistä olisi suuremmin tiedotettu, mutta voihan se olla että on vaan mennyt multa ohi...
-e-
-
- Posts: 46
- Joined: Tue Oct 16, 2007 9:20 pm
- Location: Kangasala
Arvokilpailujärjestäjien koulutustilaisuus 12.11.2011
Arvokilpailujärjestäjien koulutustilaisuus 12.11.2011 RiihimäkiÅke wrote:
Eli arvokisajärjestäjien päivillä voidaan sopia säännöistä joita ei tarvitse noudattaa? Ja ilmeisesti ilman lajiryhmän suostumusta tarpeen vaatiessa?
Tämä koulutustilaisuus oli AS-lajiryhmän järjestämä, jossa oli läsnä myös lajiryhmän jäsenet.
Tilaisuudessa sovitut asiat ovat useimmat jopa lajiryhmän esittämiä, kuten oli suurta porua aiheuttanut lähtöjärjestyksen muutos.
Tilaisuudesta tehty muistio on tarkennus sääntöihin, eikä mikään kunhan nyt sovittu jossain. Muistio löytyy lajiryhmä tiedottaa osiosta.
Lajiryhmän toimivaltaan kuuluu kyseisten asioiden käsittely ja niistä päättäminen.
Toivoisin forumilla kirjoittavien henkilöiden esittävän vain omia mielipiteitä, eikä esiintyä lajiryhmän asioiden ja päätöksien esittelijänä tai pikemminkin arvaajana.
Tämä harvinainen kommentti ei tarkoita, että jatkossa voisin kommentoida mitä turhimpia vuodatuksia.
Lajiryhmän jäsenenä en osallistu forumilla väittelyihin tai muuhun keskusteluun, vaikka kuinka sitä odottaisitte tai haluaisitte.
AS-terveisin
Jari Kulmala
as-lajiryhmän jäsen