Auto nimeltä Justy
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Auto nimeltä Justy
Kuten edellisessä viestiketjussa kerroin niin ostimme Justyn 1.2 -91. Tässä jotain mietteitä siitä. ja myöskin tyhmiä, helppoja kysymyksiä. Autosuunnistuspiireistä todennäköisesti löytyy nippelitietoutta justyn tekniikasta. Itse en ole vielä just kyseisen härpättimen tekniikkapuoleen tutustunut ja en siitä kaikkea tiedä mutta oppia ikä kaikki. Justy on kuulemma opettavainen laite
Muutama sata kilometriä takana ja ihan positiivinen yllätys melki ilmaiseksi laitteeks. No eipähän tällä kuuhun lennetä tai tuskin tällä naista saa mut as-leluna hauska. Eikä oo ees kovin mätä.
Ensi tutustuminen herätti kysymyksiä:
Kylmäkäynnistys on aika takkuista ja kylmänä käy huonosti eli automaattiryyppy ei liene toimi. Oisko sen korjaamiseen jotain vinkkejä?
Mikä tarkoitus on läpinäkyvällä letkulla joka menee takaperälle?
Nettipalstoilla on ollut puhetta justyn kulmavaihteista jotka hajoilee...mitä tällä kulmavaihteella tarkoitetaan? Sydeemi lootan ja kardaanin välissä, vai..?
Voimansiirron kestävyyteen varmaan voi ajokäyttäytymisellä vaikuttaa? Oisko vinkkejä miten ainakin saa voimansiirron rikki?
Jos edellämainittu kulmavaihde hajoaa niin meneekö hinausautohommiks?
Mitä kaikkia vikoja on joiden vuoksi on justyllä jääty välille?
Kiitoksia vastauksista
Muutama sata kilometriä takana ja ihan positiivinen yllätys melki ilmaiseksi laitteeks. No eipähän tällä kuuhun lennetä tai tuskin tällä naista saa mut as-leluna hauska. Eikä oo ees kovin mätä.
Ensi tutustuminen herätti kysymyksiä:
Kylmäkäynnistys on aika takkuista ja kylmänä käy huonosti eli automaattiryyppy ei liene toimi. Oisko sen korjaamiseen jotain vinkkejä?
Mikä tarkoitus on läpinäkyvällä letkulla joka menee takaperälle?
Nettipalstoilla on ollut puhetta justyn kulmavaihteista jotka hajoilee...mitä tällä kulmavaihteella tarkoitetaan? Sydeemi lootan ja kardaanin välissä, vai..?
Voimansiirron kestävyyteen varmaan voi ajokäyttäytymisellä vaikuttaa? Oisko vinkkejä miten ainakin saa voimansiirron rikki?
Jos edellämainittu kulmavaihde hajoaa niin meneekö hinausautohommiks?
Mitä kaikkia vikoja on joiden vuoksi on justyllä jääty välille?
Kiitoksia vastauksista
siitä on kyllä jo aikaa kulunut kun kurvailimme justylla. Piti muistella miten justiina on meidät hylännyt. Kerran katkesi kolmipyttyisen laulu kun nokkahihna katkesi. Toisella kerralla olimme Savitaipaleella ajamassa traileriparkista lähtöön, perän mennessä lukkoon n. 80km/h vauhdista syynä oli kulmavaihteen hajoaminen. Niin ja lähti meiltä kerran sparcon vanne irti takaa lyöden yhdenpultin jarrurummun sisään tuosta kuitenkin selvisimme pariminuuttia vailla maksimimyöhiä maaliin. Ei suostunut etenemään kolmella pyörällä vaikka yritettiin.
Olisikohan tuo kirkasletku perän huohotusta varten?
Kulmavaihde on juuri tuossa vaihdelaatikon ja kardaanin välissä. Siinä on sellainen alipainekello joka kytkee kulmavaihteen päälle/pois. Varmaankin kulmavaihteet voisi kestää jos laittaisi uuden osan paikalle ja ei antaisi sikaa.
Olisikohan tuo kirkasletku perän huohotusta varten?
Kulmavaihde on juuri tuossa vaihdelaatikon ja kardaanin välissä. Siinä on sellainen alipainekello joka kytkee kulmavaihteen päälle/pois. Varmaankin kulmavaihteet voisi kestää jos laittaisi uuden osan paikalle ja ei antaisi sikaa.
Saahan sen metrin ratakiskonkin taipumaan...
Ei justya parempaa olekaan, ainakin jos hinta/laatusuhdetta katsotaan. Ja miten se voi olla huono jos justylla voitetaan cuppi ja sm:ssäkin melkein hopeata. Ja muutamaa nelivetoa autoa talvella ajaneena voin sanoa että justy on "johdonmukainen" ajettava... tai jotain..ja hauska ja liikennevaloissa talvella tykki...
Luulisin että justyn kulmavaihteen saa "parhaiten" sököksi kun ajat sekarengastuksella tai nappaat nelivedon päälle ja pois aina kääntäessä rajusti vedättäen...(onneksi nelivedon kytkin toimii alipaineella) Ei välttämättä mene hinausautohommiksi, sillä hammas sieltä kai yleensä katkeaa ja riippuu siitä mihin se rattaan pala sen jälkeen menee.
Pyörijän "kiinnitysruuvi" on irronnut ainakin muutamasta justysta, tarkista kiinnitys. Silti ei tietenkään matka katkea...ehkä..Öljyä pitää muistaa lisätä koneeseen
Ja tilaihmekin vielä.. farmari 4wd corollaan ei mahtunut lasten 50cc mönkijä mutta justyyn mahtui. Ja tämä tarina on tosi.
Ei justya parempaa olekaan, ainakin jos hinta/laatusuhdetta katsotaan. Ja miten se voi olla huono jos justylla voitetaan cuppi ja sm:ssäkin melkein hopeata. Ja muutamaa nelivetoa autoa talvella ajaneena voin sanoa että justy on "johdonmukainen" ajettava... tai jotain..ja hauska ja liikennevaloissa talvella tykki...
Luulisin että justyn kulmavaihteen saa "parhaiten" sököksi kun ajat sekarengastuksella tai nappaat nelivedon päälle ja pois aina kääntäessä rajusti vedättäen...(onneksi nelivedon kytkin toimii alipaineella) Ei välttämättä mene hinausautohommiksi, sillä hammas sieltä kai yleensä katkeaa ja riippuu siitä mihin se rattaan pala sen jälkeen menee.
Pyörijän "kiinnitysruuvi" on irronnut ainakin muutamasta justysta, tarkista kiinnitys. Silti ei tietenkään matka katkea...ehkä..Öljyä pitää muistaa lisätä koneeseen
Ja tilaihmekin vielä.. farmari 4wd corollaan ei mahtunut lasten 50cc mönkijä mutta justyyn mahtui. Ja tämä tarina on tosi.
-
- Posts: 72
- Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
- Location: Ylöjärvi
Justy
10 vuotta on nyt kokemusta Justysta.
Kilpailukykyisyys
Kohtuullisen kilpailukykyinen auto kieltämättä ja ehkä vähän yllättäen on, mistä osoituksena auton kunniakas menestyshistoria... Ihan huipputasolla Justy alkaa ehkä nykyään olla vähän alitehoinen. Mutta tämä tulee oikeasti ongelmaksi vain aivan huipulla ja tehoa vaativilla jaksoilla. Kuten esimerkiksi hiljaisen pojan "vuoristojaksolla". Toisaalta justy on kapea ja ketterä. Etenemiskyky on hyvä koska nelivedollaa aina vetää vähintää yksi takapyörä ja etupyörä.
Tekniikka
Subarun akilleen kantapää on kulmavaihde ja vaihdelaatikko, minkä hajoittamisessa minulla ehkä on suomenennätys...? Mutta, sen kestoon pystyy vaikuttamaan ajotyylillä melko paljon. Subarun vaiteita ei kannata koskaan repiä vaan vaihtaa sen verran rauhallisesti että synkronointi ehtii mukaan . Lukko tai lähes lukkojarrutuksia pitää välttää neliveto päällä. Kulmavaihde kestää vetoa vaikka kuinka paljon, mutta ei "työntöä". Eli sellaista pitäisi välttää että kulmavaihteeseen kohdistuu vääränsuuntainen voima... Parasta on siis pitää vaan kaasu pohjassa kokoajan Uskon, että epätasainen pinta ja kova nopeus on myös myrkkyä kulmavaihteelle. Itse olen alkanut olemaan sitä mieltä, että joskus huonolla alustalla on parempi ottaa neliveto pois niin voi surutta antaa mennä.
Moottori on kohtuu luotettava, mutta kaikki sytytysosat kannattaa uusia säännöllisesti. Minulla on ollut ongelmia kannentiivisteen keston kanssa useita kertoja... mutta uskon sen johtuvan siitä että olen käyttänyt tarviketiivisteitä. Alkuperäisellä tiivisteellä ei ole ollut kannentiivisteen kanssa ongelmia.
Kilpailukykyisyys
Kohtuullisen kilpailukykyinen auto kieltämättä ja ehkä vähän yllättäen on, mistä osoituksena auton kunniakas menestyshistoria... Ihan huipputasolla Justy alkaa ehkä nykyään olla vähän alitehoinen. Mutta tämä tulee oikeasti ongelmaksi vain aivan huipulla ja tehoa vaativilla jaksoilla. Kuten esimerkiksi hiljaisen pojan "vuoristojaksolla". Toisaalta justy on kapea ja ketterä. Etenemiskyky on hyvä koska nelivedollaa aina vetää vähintää yksi takapyörä ja etupyörä.
Tekniikka
Subarun akilleen kantapää on kulmavaihde ja vaihdelaatikko, minkä hajoittamisessa minulla ehkä on suomenennätys...? Mutta, sen kestoon pystyy vaikuttamaan ajotyylillä melko paljon. Subarun vaiteita ei kannata koskaan repiä vaan vaihtaa sen verran rauhallisesti että synkronointi ehtii mukaan . Lukko tai lähes lukkojarrutuksia pitää välttää neliveto päällä. Kulmavaihde kestää vetoa vaikka kuinka paljon, mutta ei "työntöä". Eli sellaista pitäisi välttää että kulmavaihteeseen kohdistuu vääränsuuntainen voima... Parasta on siis pitää vaan kaasu pohjassa kokoajan Uskon, että epätasainen pinta ja kova nopeus on myös myrkkyä kulmavaihteelle. Itse olen alkanut olemaan sitä mieltä, että joskus huonolla alustalla on parempi ottaa neliveto pois niin voi surutta antaa mennä.
Moottori on kohtuu luotettava, mutta kaikki sytytysosat kannattaa uusia säännöllisesti. Minulla on ollut ongelmia kannentiivisteen keston kanssa useita kertoja... mutta uskon sen johtuvan siitä että olen käyttänyt tarviketiivisteitä. Alkuperäisellä tiivisteellä ei ole ollut kannentiivisteen kanssa ongelmia.
-
- Posts: 72
- Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
- Location: Ylöjärvi
paras auto
Niin, jos tilastollisesti asiaa katsoo 90-luvulta eteenpäin, niin Justy lienee PARAS AS-auto!?
...Mikä on hämmästyttävää...
Ehkä justy on on vain niin hyvä kombinaatio ketteryyttä, etenemiskykyä ja "hitautta" (kartturi pysyy kartalla hätäisemmänkin kuskin kanssa)... tai sitten hyvät (tai sinnikkäät) autosuunnistajat ovat masokisteja ja siihen kuvioon Justy tietysti sopii kuin kulmavaihde laatikkoon....
...Mikä on hämmästyttävää...
Ehkä justy on on vain niin hyvä kombinaatio ketteryyttä, etenemiskykyä ja "hitautta" (kartturi pysyy kartalla hätäisemmänkin kuskin kanssa)... tai sitten hyvät (tai sinnikkäät) autosuunnistajat ovat masokisteja ja siihen kuvioon Justy tietysti sopii kuin kulmavaihde laatikkoon....
Re: paras auto
TomiViitala wrote: Ehkä justy on on vain niin hyvä kombinaatio ketteryyttä, etenemiskykyä ja "hitautta" (kartturi pysyy kartalla hätäisemmänkin kuskin kanssa)... tai sitten hyvät (tai sinnikkäät) autosuunnistajat ovat masokisteja ja siihen kuvioon Justy tietysti sopii kuin kulmavaihde laatikkoon....
itse olen kyllä justyä rankonut aikalailla eikä mitään ole VIELÄ paukkunut rikki.
Laatikosta sen verran että ei mitään maailman kestävimpiä ole mutta eivät ne paljon maksakkaan. Itsellä on kakkosen synkrot rutisseet siitä asti kun auton ostin eikä ainakaan pahempaan suuntaan oo menny:D
Laatikosta sen verran että ei mitään maailman kestävimpiä ole mutta eivät ne paljon maksakkaan. Itsellä on kakkosen synkrot rutisseet siitä asti kun auton ostin eikä ainakaan pahempaan suuntaan oo menny:D
Keke edition 058/150
Yleisin käytäntö lienee korvata Justyn yläpäät Golf MK1:n etuylälaakereilla, sekä edessä että takana. Koska Golfin yläpää on kuulalaakeroitu, Justyn ohjauskin kevenee muutoksella hieman.
Jos menet ostamaan tuota laakeria, muista ostaa myös sisäholkit (1/puoli), jotta iskarin ylämutteri kiristyy laakeria vasten eikä ylätuen "runkoon".
Takana holkkia ei teoriassa tarvita, koska mutteri saakin kiristää iskarin "kiinteäksi" ylätukea vasten. Käytännössä oltiin huomaavinamme, että ilman holkkia iskarin ja ylälaakerin välinen pieni välys päästää iskarin hakkaamaan ylälaakeriin ja tuo reikä suurentuu aika nopeasti liian suureksi ja alkaa kolkkaamaan. Käytännössä takanakin pidettiin holkkia paikallaan, ja ylälaakerin kuppiin pudotettiin iskarin yläpinnin ympärille prikka tai kaksi, joilla kiristys osuu laakerin runkoon, jotta iskari ei pääse pyörimään.
Golfin ylälaakeria on hieman "puukotettava", jotta se sopii Subarun korin reikiin. Golfin ylälaakerit ovat Subarun vastaavia isommat mutta edessä ne sopivat kulmittain Subarun korissa olevaan koloon, jolloin kosketuspinta koriin on mahdollisimman laaja. Takana ylätukea on rälläköitävä pienemmäksi. Alkuperäiset pinnapultit on korvattava M10-pulteilla Subarun korikiinnitysmittojen mukaan. Lisäksi noiden pulttien ympärille on laitettava vielä pari korilevyä, koska Subarun yläpäiden paikoissa on liian pienet keskireiät Golfin ylätuille. Holkkaa kiinnitystä vain sen verran kuin keskireiälle on tarpeen, koska kori nousee jousittamattomasti holkin paksuuden verran ylöspäin.
Golfin ylätukilaakereita on jos jonkin kioskin valmistamia, osa niistäkin on ilmeisesti melko heikkoja. Itse onnistuin silloin löytämään Febi-merkkisiä (Bilstein), jotka kestivät kohtullisen hyvin.
Nämä omia kokemuksia aikanaan kyseisetä aiheesta. Jos/kun jollain on parempia ideoita, tänne vaan muiden hyödynnettaväksi.
------------
Edit: Golfin yläpäiden käyttäminen onnistuu vain, jos iskarina käytetään sellaista, jossa on M12-yläpinni. Jos Subarussa on orkkisvaimentimet, Golfin ylälaakereita ei voi käyttää.
Jos menet ostamaan tuota laakeria, muista ostaa myös sisäholkit (1/puoli), jotta iskarin ylämutteri kiristyy laakeria vasten eikä ylätuen "runkoon".
Takana holkkia ei teoriassa tarvita, koska mutteri saakin kiristää iskarin "kiinteäksi" ylätukea vasten. Käytännössä oltiin huomaavinamme, että ilman holkkia iskarin ja ylälaakerin välinen pieni välys päästää iskarin hakkaamaan ylälaakeriin ja tuo reikä suurentuu aika nopeasti liian suureksi ja alkaa kolkkaamaan. Käytännössä takanakin pidettiin holkkia paikallaan, ja ylälaakerin kuppiin pudotettiin iskarin yläpinnin ympärille prikka tai kaksi, joilla kiristys osuu laakerin runkoon, jotta iskari ei pääse pyörimään.
Golfin ylälaakeria on hieman "puukotettava", jotta se sopii Subarun korin reikiin. Golfin ylälaakerit ovat Subarun vastaavia isommat mutta edessä ne sopivat kulmittain Subarun korissa olevaan koloon, jolloin kosketuspinta koriin on mahdollisimman laaja. Takana ylätukea on rälläköitävä pienemmäksi. Alkuperäiset pinnapultit on korvattava M10-pulteilla Subarun korikiinnitysmittojen mukaan. Lisäksi noiden pulttien ympärille on laitettava vielä pari korilevyä, koska Subarun yläpäiden paikoissa on liian pienet keskireiät Golfin ylätuille. Holkkaa kiinnitystä vain sen verran kuin keskireiälle on tarpeen, koska kori nousee jousittamattomasti holkin paksuuden verran ylöspäin.
Golfin ylätukilaakereita on jos jonkin kioskin valmistamia, osa niistäkin on ilmeisesti melko heikkoja. Itse onnistuin silloin löytämään Febi-merkkisiä (Bilstein), jotka kestivät kohtullisen hyvin.
Nämä omia kokemuksia aikanaan kyseisetä aiheesta. Jos/kun jollain on parempia ideoita, tänne vaan muiden hyödynnettaväksi.
------------
Edit: Golfin yläpäiden käyttäminen onnistuu vain, jos iskarina käytetään sellaista, jossa on M12-yläpinni. Jos Subarussa on orkkisvaimentimet, Golfin ylälaakereita ei voi käyttää.
termostaatti
Seuraa ylävesiletkua.