Toyota Corolla 4wd Sportswagon AS-autoksi, kärsimyskertomus

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jep Jep...


Viikonloppuna hommia taas jatkettiin, ja jotain edistystäkin saavutettiin.
Koneen poisotto ei nähtävästi ole mitenkään mahdollista yläkautta, joten pudotimme sitten koko etukelkan laatikoineen päivineen pois autosta. Ei mikään ihan kevyt möykky, aparaatissa kun on normi etuvetokorollaa huomattavasti järeämpi vaihdelaatikko jossa vielä lisänä on keskitasauspyörästö ja kulmavaihde. Vetaritkin ovat paksut kuin maastureissa konsanaan.
Laatikon ja koneen välillä on 3 tukirautaa jotka ovat kiinni n-kappaleella pultteja. Osaan ei yksinkertaisesti pääse käsiksi jos tekniikka on autossa kiinni.

Noh, kone on nyt irtaallaan ja uuteenkin koneeseen on jo siirretty osa apulaitteista ja muista systeemeistä. Vauhtipyörä on vielä vaihtamatta, toivotaan että saadaan se niin lujaa kiinni ettei käy niin kuin tersselin kanssa... Ens viikonloppuna koneen tarttis kyllä olla jo lootassa kiinni ja koko hässäkän takaisinripustusta aloitettu..

Samalla tulee jarrupäivitys ajankohtaiseksi (E10 Corollan jarruihin) kun jarruletkujen havaittiin olevan siinä määrin paskat että ei alettu irrottelemaan liittimiä vaan letkut katkottiin tylysti puukolla. Pääsee yhdellä ilmauskierroksella. Samalla sitten vaihtaa vetarin kumit, sekä raidetangonpäät joiden avaamisessa jouduttiin käyttämään brutaalia väkivaltaa...

Jumppaa siis piisaa lähiajoiksi, ja kaiken lisäksi talvella näyttää jopa olevan reippaasti kisoja... Kiirehän tässä tulee...
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Moottori paikallaan

Post by Baas 009 »

Viikonloppuna sain kammettua moottori-vaihteistopaketin takaisin autoon.

Ei ollut koneen sovittaminen laatikkoon mikään ihan pikku homma, etuvetolohkon vuoksi joutui lohkoa rälläköimään aika lailla ja lisäksi kone pitää laittaa laatikkoon kiinni ihan kummassa asennossa jotta sopii menemään. Tästä johtuen vanhan raadon irrottaminenkin oli jokseenkin mielenkiintoinen projekti. Koneeseen piti vaihtaa myös vauhtipyörä ja kytkin koska nelikossa ne ovat aivan omanlaisensa. Kytkin tuli samalla uusittua, vanhassa levyssä oli tilanne sama kuin Leone-tiimillä aikanaan, ei ollut varmaan kuin kymppi jäljellä ennen niittejä. Ei kylläkään luistanut.

Tekniikan takaisinasennus sujui ihmeen helposti, mitä nyt luonnollisesti yhdestä kiinnityspisteestä korkkasi kierre. Väänsin sitten standardikierteen tilalle, pitää vahtia että pysyykö kiinni. Toyota kun käyttää hauskoja 12x1.25 kierteitä alustassa...

Vielä tarttis laittaa kaikki koneen ulkopuoliset osat, nesteet ja sähköt kiinni, sitten vois koitella käymään.. Säädöt ovat joka tapauksessa metsässä, täytyy säädellä riittävästi että saa käyttökuntoon ennen talven kisoja. Jääratapäiviäkin on ilmeisesti tiedossa, joten motivaatiotakin alkaa vähitellen löytyä.

Jarruremppa tulee vielä lisäksi, levyt, palat ja letkut tarttis vielä investoida. Raidepäät pitää myös vaihtaa, voi olla aika mielenkiintoinen jumppa se...
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Tämähän valmistuu kohta :shock:

Loppiaisena ja viikonloppuna laiteltiin lisää pulikoita kiinni. Itte kasasin moottorin loppuun ja sen verran koetettiin että käyntiin lähtee, vedet on vielä laittamatta niin ei voinu käytellä enempää. Tarvitaan lohkolämppäriin uus tiiviste ennen ku laittaa vesiä koneeseen. Moottoripuoli olis nyt mekaanisilta osiltaan valmis paitsi ilmanputsarin tuki puuttuu, pitää värkätä jotain koska muuten kuminen imukärsä ei kestä pitkään. Orkkisputsaria ei ole ja se ei edes mahtuisi olemaan nykyisellä setupilla kun sen paikassa on AS-sähkökeskus.

Koneen säädöt ovat aivan metsässä ainakin käynnistyksen ja kiihdytysrikastuksen osalta, mutta todennäköisesti ne saa suht helposti katsastuskuntoon, "kohdalleen" saamisessa sitten lienee hieman enemmän hinkkaamista...

Kaveri tonki raidetangonpäät ja loput jarruroippeet irti, pitää vielä kasata takaisin uusilla osilla. Auraus täytyy kattoa metrimitalla sinne päin, ja käydä sitten jossain pajalla se oikeen säädättämässä jos on ihan poskellaan. "Uusista" jarrusatuloista jopa ilmausruuvit aukesivat suhteellisen suosiolla, enää epäilyttää takapään ilmausruuvien ja etupään letkuliitosten aukeaminen....

Vaihteensiirtäjän vaijerien asennuksen jälkeen ihmettelimme kateissa olevia ylärivin vaihteita, syynä oli irrotuksen yhteydessä vääntynyt liukuputki jossa vaijerin päätytappi ei päässyt kunnolla liikkumaan. Väänsin putken takaisin suoraksi niin johan alkoi pelaamaan...

Tämähän näyttää siltä että saattaa jopa keritä valmiiksi ekaan kisaan mennessä. Ainakin siinä tapauksessa ettei katsastajalla ole mitään erityistä pottuilemista asioista...

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Kertokaas kokeneemmat:

Jos jäykällä taka-akselilla varustetussa autossa korvataan takajouset Coil-over ratkaisulla, niin yleisin tapa taitaa olla tehdä se Coil-over siten että se kiinnitetään iskarin tilalle.
Tällöin tulee vain se että takajousen kuormat kaikki siirtyvät iskarin alakiinnityspultin ja tietysti myös iskarin korikiinnityksen varaan. Mitenkähän mahtaa olla kiinnityspisteiden kesto tällaisissa tapauksissa.

Wilsalla ainakin taitaa olla tersselissä tämän tyylinen systeemi, joten kertokaas kokemuksia miten hommat toimivat?

-Ville
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

etuveto tercelissä on takana pherssonit. minun autossani on iskaritornit jätetty paikoilleen ja tolppa on rakennettu alkuperäisen mallin mukaan ja alakiinnitys jäykän akselin mukaan. auton alkuperäinen rakentaja teki seuraavaan versioon pohjan vaihdon ja sai siihen erillisen iskarin ja jousen. ilmeisesti sellainen rakenne on helpompi/halvempi rakentaa toimivaksi. farkuissa käytettiin meilläpäin starletin bilsteinia ja jonkun farkkuvolvon jousta. se toimi siinä erinomaisesti.
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Nonih

Post by Baas 009 »

Nyt alkaa olla hommat jo liian hyvin hanskassa.

Sain auton liikkeelle jo toissa viikonloppuna mutta katsastukseen ei tuolloin vielä kerinnyt, ja lisäksi oli hieman roplaamista vielä jäljellä.

Viime viikonloppuna sitten katsastin auton, pari käyntiä tarvittiin kun säätäjä-ässämme oli jättänyt toisen raidetangonpään kartion kiristämättä pohjaan asti. Eniten epäilytti päästöt jotka menivät läpi tuosta vain, vaikka seossäädöt olivat mitä sattuu ja pakoputkikin huono. Katsastaja nyt tietysti alkoi urputtaa putken vuotamisesta vaikka päästöt rajoissa olikin. Etujarrut uusiutuivat remontin yhteydessä myös, ja vaihtuivat pykälää suurempiin E10-corollan jarruihin. Ei ainakaan näillä keleillä ole vielä kummoista eroa havaittavissa, katsotaan keväämmällä kun saadaan pitävät kelit.

Kävin heti seuraavana päivänä ajamassa jäärataa autolla, ainoat ajossa haittaavat tekijät oli pohjaan ja panssariin koliseva pakoputki sekä ruiskun epämääräiset säädöt. Pakoputkea kävin pariinkin otteeseen nosturilla käsittelemässä, mutta takaosa pitää vuodon takia joka tapauksessa uusia, ja samalla pitänee hieman muuttaa putken reittiä koska menee todella läheltä pohjaa ja kardaania.

Tänään kävin ajelemassa hieman ja etsiskelin säätöjä ruiskuun, ja sainkin enempiä nykimisiä vähennettyä. Nyt toimii jo varsin mallikkaasti. Kylmäkäynnistys on vielä perseellään kun en ole kerinnyt implementoimaan tyhjäkäyntiventtiilin ohjausta. Samoin kaasuläpän asentotunnistus on poissa käytöstä kun se ei ilmeisesti väärän kytkennän vuoksi toimi.

Jo näilläkin suunnilleen hihasta ravistetuilla säädöillä on käynyt selväksi että vanhasta koneesta oli kyllä joko hevosia pahasti hukassa tai sitten ero koneiden välillä on todella suuri. Onhan se toki numeroidenkin valossa suuri, mutten usko että tuossa vielä ainakaan olisi edes kaikki tehtaan hevoset tallissa. Vetoja on joka tapauksessa aivan toiseen malliin, varsinkin ylärekisterissä. Vielä kun säädöt saa oikeasti kohdalleen (ehkä keväämmällä dynossa), voi kulku olla jo melkoisen iloista.

Tällä hetkellä laite on jo kelvollisessa kisakunnossa, mutta parannuksia ja korjauksia pitää kyllä vielä tehdä. Ennen kaikkea korjata pakoputki ja rakentaa pitävä tankkisysteemi. Mitkään temput vanhan tiivistämiseksi eivät tunnu tepsivän, joten jotakin on keksittävä. Ideoita on mielessä, mutta niitä voi silti esittää. Uuden alkuperäisen ostaminen ei tule kyseeseen, hinta on suurempi kuin auton alkuperäinen hankintahinta. Motonjet tahi muut tarvikekaupat eivät tällaiseen luonnonoikkuun tankkeja myy.

Pari Kisavarustettakin odottaa edelleen asennusta, mutta ne paljastan vasta sitten kun ovat käytössä... Viimeistään kesäkaudella onkin sitten kaikenmoista käytössä...

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jaha, talvikaudesta puolet ajettu ja auto on edelleen kisakunnossa! Ilman ongelmia ei toki ole selvitty, mutta keskeytyksiä tai muita fataaleja ongelmia ei ole ollut.

Pakoputken rakentelin menneenä viikonloppuna uudelleen jälleen kerran, nyt ei ota kiinni minnekään, ja on suunnilleen tiivis. Ääni tosin on hieman kovempi ja ärsyttävämpi kun poistin huonosti paikalleen mahtuneen keskivaimentimen ja takavaimennin on aika pieni. Soundi muuttui sellaiseksi peltiseksi pärinäksi, onneksi maantieajossa meteli on ihan siedettävä. Jos jaksaa tai tulee komplikaatioita, muutan putkea vielä vähän kun taka-akselin edestä se voisi aavistuksen ylempänä olla.

Armonlaakson Cupissa auto jälleen kerran simahti kesken jakson, tällä kertaa en keksinyt ihan heti että mistä nyt pätkii. Aikamme ihmeteltyämme huomattiin että yksi johto on irti, ja kun suuttimien sähkönsyöttö katkeaa, homma toimii aika huonosti. Syyn irtoamiseen huomasin myöhemmin, akku oli päässyt siirtymään niin paljon että navalta tuleva syöttöjohto kiristyi liiaksi. En kyllä taas tajua miten, vakiomallinen kiinnitysrauta oli taatustii kireällä. No, nyt laitoin reilun kuminpalan jouseksi väliin, ja ainakin sprint-viikonloppuna akku pysyi kiltisti paikoillaan.

Laatikossa olevat ohjekirjan mukaiset öljyt ovat näillä keleillä lievästi sanottuna jäykät ennen kuin lämpenevät. Ennen ei näin ollut, mitäköhän lientä laatikossa mahtoi olla. Lisäksi laatikko tai perä vonkuu sopivalla nopeudella hieman, mutta jos ei kummemin pahene, niin en kyllä asiaan öljynvaihtoa enempää puutu. Ei se ihme ole jos voimansiirto elämöi liki 400tkm jälkeen..

Väliaikaisasennuksella on kiinni Terratripin luurisetti, joka iankaikkisen vanhana vaati "hieman" tohtorointia että alkoi toimimaan. Mukana tuli onneksi kypäräsetit josta pystyi kannibalisoimaan osia, mm. kuskin mikki piti vaihtaa pahojen häiriöiden vuoksi. Auttaa toki meluongelmaan ja säästää kartturin äänijänteitä. Lisäksi kommunikaatio vaikutti ekoissa kisoissa huomattavasti täsmällisemmältä.

Ohjaamojärjestyksen muutin tyystin, korttiteline sai kyytiä ja siirsin kompun ylemmäs kojelautaan, suunnilleen telineen paikalle. Lisäksi härskisti kopioin Anssin käyttämän kynä-mittaviritelmän.

Jos tässä joutaisi paneutumaan alustaan forssan kisojen jälkeen, sikäli jos kaikki muut paikat pysyvät ehjänä. Palikoita olis jo, asennus vaan odottaa...

Talvikauden päätyttyä koittaa tankkirojektin aika, joka onkin sitten koneenvaihdon jälkeen työläin homma tämän auton kanssa. Keväällä saattaa kaikenmoista muutakin löytää tiensä autoon jos aikaa ja inspistä riittää.

-Ville
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

Baas 009 wrote: Lisäksi härskisti kopioin Anssin käyttämän kynä-mittaviritelmän
tuloksena siis härski kopion kopio :wink:
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Taas tuli tallissa pari päivää nysvättyä, tällä kertaa jotain jopa tapahtuikin.

Rakensin luurisysteemille pysyvämmän kiinnityksen, väliaikaisviritys pysyi Forssan rytkytyksessä vähän heikosti paikallaan. Kompu kiukutteli kummankin kisan aikana ihmeellisesti ja nollaantui yhtäkkiä, kuin virta olisi katkennut. En vain saanut ilmiötä enää uusiutumaan, mutta täytyy vielä tutkia jos vika löytyisi.

Forssassa jälleen putosi rengas vanteelta, nyt oli onneksi normaali varapyörä joten vain vaihtotöihin jouduttiin. Oli päässyt paineet hieman vajumaan jo pakkasenkin vuoksi, ja spooriin osuessaan rengas putosi vanteelta. Sunnuntaiksi paineita nostettiin reilusti ja ainakin kisan ajan renkaat pysyivät vanteella, tosin toinen etupyörä oli ilmeisesti pieraissut osan paineista pihalle kisan aikana. Sisärenkaat vois olla jees...
Pohjapanssari vääntyi jälleen rakenteellisen heikkouden vuoksi, pakoputkelle tehty kolo heikentää takareunaa ratkaisevasti. Nuijin takareunan suoraan ja tinuroin 5x50x200mm latikanpätkän vahvikkeeksi reilulla virralla, jos nyt ei tarttis joka kisan jälkeen olla vääntelemässä panssaria takaisin muotoonsa.

Etupäähän asensin Camryn tolpista rakennetut korkeussäädettävät tolpat uusilla iskareilla. Aikanaan sain tietoa että muutos olisi hankala, mutta todellisuudessa vain jarruletkun kannake täytyy muuttaa, ja kääntölaakeri vaihtaa corollan malliin. Tolpat aikanaan tehnyt tunaaja vaan näyttää valinneen aika pehmeät jouset ja iskarit, joten sopivaan, vähän normaalia ylempään korkeuteen nostettuna auto on vähän huojakkaamman oloinen. Taakse vaihdoin jälleen saabin etujouset, näyttivät sopivan sinne yhtä hyvin kuin terceliinkin. Jäykkyydessä ei hirveasti ollut eroa, saabin jousi on paljon paksumpilankainen mutta kierteitä on enemmän. Tercelissä ero on selvempi mutta auto on nyt hieman korkeammalla mikä oli koko homman tarkoitus. Etujousia ja iskareita täytynee miettiä, jos nuo osoittautuvat liian veteliksi kisakäyttöön.

Takajousia vaihtaessa selvisi ihmettelemäni jarrunesteen vajuminen, olin kyllä suunnitellut vuodon etsintää muutenkin. Huomasin ihmeekseni että takarummun sisältä valuu jotakin, joka paljastui tarkemmin hutkiessa jarrunesteeksi. Rummun avattuani löytyi syy jarrunestekatoon ja käsijarrun huonoon pitoon, rumpu oli aivan märkä ja töhnäinen, ja sylinteri ns. kypsä. Aikani nysvättyäni, sain sylinterin vaihdettua rikkomatta mitään muuta, ja jarrut tuntuvat nyt toimivan hyvin. Toimivuudessa ei ollut vikaa ennenkään joten siksi ihmettelin jarrunesteen vähenemistä.

Ennen Lapuaa täytyy käyttää auto pyörien suuntauksessa, kulmat ovat nyt senverran vinksallaan että auto on vähän hölmön oloinen ajaa. Samaten etujousten säätö pitää vielä tarkistaa, varmuuden vuoksi.

Kevään tauolla pitää sitten saada tankkisysteemi uusittua, nykyinen on täysin kelvoton. Samaten sisustaan tehtäneen vielä kevään aikana muutoksia, mutta niistä uutta tarinaa ajan ollessa kypsä.

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Alustan säätöä..

Post by Baas 009 »

Noniin, nyt olis taas autossa pyörät menosuuntaan. Kävin korjaamolla säädättämässä kulmat järjellisiksi, ja nyt ohjaustuntuma alkaa olla samanlainen kuin alun perinkin. Auraus oli jokseenkin nollassa, mutta vinossa, joka luonnollisesti oikaistiin. Suurempi heitto oli kartturin puolen etunurkassa ollut reipas positiivinen camber-kulma, joka jokseenkin selitti ennen esiintyneen lievän puoltamisen oikealle.

Taka-akseli on myös aavistuksen vinossa, mutta eipä tuolle mitään tehtävissä ole kun ei ole takapäässä säätöjä. Auto kulkee siis hieman kylki edellä mutta kulkekoon, heitto on niin pieni ettei merkitse käytännössä mitään.

Ennen säätöä kävin vielä ronkkimassa etutolppia, ja käänsin eteen vielä jonkinverran lisää esijännitystä. Tämä paransi etupään toimintaa huomattavasti, notkuminen väheni selvästi. Edelleen on kyllä sellainen olo että etupää on ylipäänsä liian pehmeä, mutta pohjanmaalla se sitten lopullisesti selviää.

Auto säädettiin Kaerlan kumissa Turun Orikedolla, ja voin kyllä suositella. Hinta oli edullisin minkä äkkihakemisella löysin, ja asentaja oli erittäin osaava ja palveluhenkinen.

Ja nyt vain kisaa odottelemaan, leonen pätkivän koneen perässä pysyttiin jo viimeksi hyvin, nyt ohitetaan penkan kautta :twisted:


-Ville
Mörkö
Posts: 32
Joined: Mon Oct 02, 2006 2:04 pm
Location: LAPUA

Post by Mörkö »

Ja penkan kautta ei muuten ohiteta..
Volvo242
Posts: 168
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:29 pm
Location: Loppi

Re: Alustan säätöä..

Post by Volvo242 »

Baas 009 wrote:Ja nyt vain kisaa odottelemaan, leonen pätkivän koneen perässä pysyttiin jo viimeksi hyvin, nyt ohitetaan penkan kautta :twisted:
Sanotaanko vaikka näin, että Valencian testien ja bensasutin uusimisen jälkeen tehot tuntuisit olevan tallella, jos muuten pysyy akselit paikoillaan.

Tulos tai ULOS!!

mm
Subaru Leone RX 4WD -85
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jaaha, pitäisköhän julkaista tekemättömien töiden listaa.

Lapuan reissulla auto toimi kohtuullisesti, hetkellisiä häröjä lukuunottamatta. Nämä eivät kuitenkaan vaikuttaneet tulokseen juurikaan.

Ainoa harmittamaan jäänyt juttu oli se, että ilmeisesti raidetanko vääntyi tai jotakin vastaavaa tapahtui, sillä ratti on taas vinossa, ja auto puoltaa vähän. ARGH!

No, saas nähdä mitä alustan kanssa tapahtuu. Etupää nimittäin osoittautui aivan liian löysäksi lapualla, jopa vakiojousitus on parempi korkeutta lukuunottamatta. Takapääkään ei kovin vakuuttava ollut. Joten nyt paikalla olevat Coil-overit lähtevät pois piakkoin ainakin kunnes jämäkämpiä palikoita on hankittu. B6-bilsteinit E10-sarjan korollasta ovat harkinnassa.

Kävin tuossa myös jäärataa ajelemassa, ja kaljuuntuneet eturenkaat ja muutenkin päin persettä olevat etupään palikat eivät hommaa ainakaan edistäneet. Perässä ajelleet raportoivat myös melko villisti pomppivasta taka-akselista joten jotakin on todennäköisesti sinnekin tehtävä. Pensankulutuskin radalla osoittautui melkoiseksi, lähinnä siksi että auto nähtävästi räkii aina vain enemmän tankista pihalle.

Tämän vuoksi tarvikkeet on jo hankittu. Hydeliikkeessä meinasin vain saada slaagin kun kävin hakemassa hieman tarvikkeita. Ei ollut ihan halpoja. Setupiksi tulee irtotankki + kerääjäsäiliö ja siirtopumppu + painepumppu. Nämä kaikki tungetaan varapyöräkotelon ja takakopan lattian tilalle tulevaan koteloon, joka täyttää auton alla vanhan tankin tilan.
Varapyöräkotelo on turha, koska sinne sopii vain 13" pyörä, joka nykyisillä jarruilla ei edes mahdu eteen. Täyttö ja huohotus systeemiin tulee ulkokautta, sekä kontin puolelle tiivis kansi, jolloin systeemi on täysin laillinenkin.

Lisäksi kompun pottuilu jatkui lapuallakin, ja lisäksi ilmeni aivan käsittämättömästi. Tämä pitää selvittää ja korjata. Kisaa ei kylläkään haitannut.

Täytyy nyt ajankäytön salliessa alkaa kiukulla hommiin, niin valmistakin saattaa olla ennen Kievarin kierrosta...

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Laitetaas ny oikeen kuvia, eihän nykyinen uusmediatietoinen katselija tällaista pelkkää tekstipaatosta jaksa.

Tojotafoorumilta bongasin myynti-ilmon jokseenkin hyväkuntoisesta takaluukusta. Pitihän se ostaa pois. Kunto on kyllä hieman jotain muuta kuin entisessä, vaikkei tuokaan mikään virheetön ole. Eipä tosin ole autokaan.... Lisäksi tersselin perinne monivärisyydessä on jälleen saanut jatkajan. Seuraavaks vois harkita etuovien uusimista, lommoisuus nyt mitään haittaa mutta kun tuppaavat varisemaan tielle.

Image


Lisäksi aloin väsäämään tankin koteloa. V-mäisen syvän tuosta joutuu tekemään, tulee inhottavan alas. Bitumia ja muuta täytynee lisätä sisäpuolelle, meluhaitta lienee muuten sietämätön.

Image

Etutolpat vaihdoin takaisin vakioihin, ja ajo-ominaisuudet eivät ainakaan huonontuneet. Tosin nyt on ilmeistä että ainoa iskari missä on vaimennustehosta jotain jäljellä, on kartturin puoleinen etuiskari. Koko lotja keikkuu siihen malliin että tulee merisairaaksi.
Etupään kummallisuus johtui siitä että toinen etutolppa oli liikahtanut napa-tolppa-liitoksesta, ja kulmat olivat mitä sattuu. Nyt menee taas jokseenkin suoraan.

Iskarit ja pensapumput tarttis hommata. Asennusaikaakin tarvittais....

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jatkoin tankkiprojektin edistämistä, nyt sain jo orkkistankinkin pois paikaltaan. Eipä siinä muuta vikaa ollut kuin ettei täyttöputken laippa pitänyt juuri yhtään.

Jatketaas nyt kuvakertomuksen muodossa kun kerran vauhtiin päästiin. Uusi mukana kuljetettavaksi soveltuvampi kamera on innostanut ottamaan kuviakin...

Tästä aloitettiin, vararenkaana wanha kunnon Nokian Rollster. Lattian likaisuus johtuu taannoisesta öljyvahingosta takakopassa.

Image

Sitten jyrsin jäätävän reiän lattiaan. Paineilmapistosaha oli aika ässä tässä hommassa, ei ehkä niin tehokas kuin rälläkkä mutta kipinöimättömyys rokkaa

Image

Kehikon sovitusta. Tässä vaiheessa ärräpäät sinkoilivat kun havaitsin että pakoputki ei sovi olemaan lootan kanssa yhtä aikaa. Johan se kerkisi pari reilun kuukauden olla muuttamatta. No, täytyy pienet vuodot tilkkiä sitten samalla kertaa kun tekee lisämutkan.

Ihan riittämiin hommaa oli kun koputteli äänieristeet pois reiän reunoilta. Takakoppaan aikanaan kaatunut öljy oli mukavasti pehmittänyt bitumia paikoitellen ja palauttanut 22v sitten olleen elastisuuden.

Suurin osa loppuajasta menikin sitten koteloa pellittäessä. Jesus mikä tinaaminen.

Image

Lopuksi piti vielä sovitella kalustusta. Siirtopumppu on vain malliksi, tulee toisenlainen. Ihan suunnitellusti näyttävät sopivan.

Image


Tästä jatketaan....


-Ville
Post Reply