Justy nykii...

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
bahis
Posts: 14
Joined: Thu Nov 30, 2006 4:42 pm

Justy nykii...

Post by bahis »

Mikähän justia vaivaa kun nykii pahasti ja kuluttaa normaali ajossa 9-10L/100km.. Tasaisessa matka- ajossa toimii suht ok, lähinnä kiihdyttäessä nykii. Suodattimet, tulpat, jakajan kansi, pyöriä on vaihdettu ilman tulosta. Kylmänä nykii tosi pahasti mutta se johtuu ettei ryyppy toimi, oliskohan helppo muuttaa manuaaliseksi. Auto on vm90 "vähäpäästöinen"
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Auto on ilmeisesti ruisku koneella?

Jos kyllä => bensan paine liian alhainen => bensapumppu vetelee viimeisiään

nimim. "mitään en subarusta tiedä" :D
bahis
Posts: 14
Joined: Thu Nov 30, 2006 4:42 pm

Post by bahis »

Onkohan tuo sit joku 1 piste ruisku.. näyttää kyl äkkiseltään kaasuttimelta. Tosin sähköinen pumppu siinä on. Ei oo vielä ehtinyt hirveesti syventyä autoon kun vasta vähän aikaa sitten ostin. Pitää tarkastaa tuo pumppu, käykö siihen tarvike pumppu?

nimim. "mitään en autoista tiedä" :roll:
jouni
Posts: 37
Joined: Mon Nov 06, 2006 12:30 pm
Location: Hauho

Post by jouni »

Pikkuvinkkinä vielä justyä opetteleville, että siellä takapenkin lattian alla auton ulkopuolella tankin edessä on myös suodatin. Sen vaihto kannattaa tehdä aika pehmeäkätisesti ettei tarvi korjata vuotavia bensaputkia esim. kemiallisella metallilla!
Jos autosi on saastekaasarimallia niin ilmavuoto jostain monista letkuista teettää aika kivasti puuhaa.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

En tunne noita subaruja, mutta eiköhän tältä palstalta sellinenkin löydy joka tuntee..

Yleensä vähäpäästöiset (=kat) on ruiskuja, mutta olen sellaisiakin nähnyt joissa on kaasari, ja 1-piste ruisku on kyllä hämäävästi kaasarin näköinen. Yleensä selviää kun ottaa ilmanputsarin pois ja katsoo kurkusta sisään. Jos se on ruisku, niin siinä keskellä "kaasuttimen" kurkkua näkyy se ruiskusuuttimen mötikkä, halkaisija n. 20-25mm.

Jos autossa on kaasari, niin vika ei todennäköisesti ole bensapumpussa. Ruiskukoneissa (1-piste tai monipiste) riittämätön bensanpaine aiheuttaa seoksen laihalle menon. Tämä näkyy ensimmäiseksi kiihdyttäessä, kun silloin tarvittaisiin eniten bensaa eikä pumppu kykene tuottamaan. Yleensä tyhjäkäynti ja tasakaasu on vielä siinä vaiheessa ok, kun siihen pumpun tuotto vielä riittää.
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Suomeen tulleista katti-Justyistä 99% on sähkökaasuttimella.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
bahis
Posts: 14
Joined: Thu Nov 30, 2006 4:42 pm

Post by bahis »

Nissaniki on tehnyt joskus n. 1990 primeraa katti+kaasutin versiona, siinä oli myös kamala määrä alipainehässäkkää. Lankomiehellä oli semmoinen, oli kuulemma päästöissä aina vähän vaikeuksia.. Vaihdoin muuten sen "jemmassa" olevan suodattimen jo, sain siihen vinkin subaru foorumilta. Aika hyvin on piilotettu suodatin, mutta jossain fordeissa on kuulemma tankin sisällä... Käyköhän vm89 mallisen (ei vähä päästöisen) kaasutin tuohon uudempaan (vähä päästöiseen)
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

itsellänikin joskus ollut murheita..

Post by Jarkko Heino »

Eli nyki ja nytkytti vaikka kuinka ja PALJON..

No vikana oli että kaasareissa oli vettä. Juu ja suodattimet tietty oli ensin vaihdettu mut vika jatkui vaan. Huollossa ne avas jonkun läpinäkyvän ikkuna/luukun kaasarin kyljestä ja silleen poistivat veden. Älkää multa kysykö enempää mistä ja miten. Mut siihen loppui tuo vika.

Juurikin nuo edellämainitut alipaineletkut aiheuttaa kans ongelmia. Itselläni 1 irtoaminen teki sen ettei pysynyt käynnissä ollenkaan kun jalan nosti kaasupolkimelta.

Lisätään viel 1 omakohtanen ongelma jos jollekkin ois hyötyä viel nykyäänkin tästä.

Eli tyhjäkäynti kylmänä 2500-3500 ja lämpimänä 1500-2000 välissä heitellen eli ei käyny tasasesti.
Syy: mustassa laatikossa oli kylmä juotos. Tarkemmin en kysellyt silloin.
Kun korjaus lasku oli 50penniä ja auto oli 3päivää merkkihuollossa!!
bahis
Posts: 14
Joined: Thu Nov 30, 2006 4:42 pm

Post by bahis »

Joo, kaasarin kyljessä on bensapinnan tarkastus silmä.. saakohan sen sit auki. Näinköhän sais vielä kaasarin kasaan jos ihan purkais ja puhdistais kunnolla. Pitäis ostaa starttipilottia,sillä löytyis nuo alipaine vuodot helposti, päälipuolin letkut näyttäis kyl ihan hyviltä. Subarufoorumilla joku vihjaisi että öljyvuodot kovettaa virranjakajan johdot, että niistäkin voisi vika löytyä.. onneks alkaa kesäloma niin on aikaa testailla kaikki vihjeet!
kAitSu
Posts: 52
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:42 pm
Location: Tuusula

Kiihdytys-nykimisestä

Post by kAitSu »

Subaruita en tunne mutta perus-settii/perus-oppii.
Nykiminen kiihdytettäessä:
JOS kaasutin,voi olla kiihdytyspumppu vika, kalvo kulunut tai sitten mekanismit ei toimi, vettä kiihd.pumpussa. Kannattaa ainakin tarkistaa. Muutenkin jos autolla on jo ikää niin se kaasutin kannattaa ehdottomasti putsata ja tiivisteet vaihtaa. Korjaus-sarjat on yleensä ihan sika hintaisia mutta kannen ja rungon tiivisteen voi tehdä itse oikean paksuisesta tiiv.paperista jota saa autovaraosaliikkeistä. Jotain o-renkaitakin löytyy yleensä muutenkin kun korj.sarjasta joten siinäkin pääsee vähemmällä hynällä. Sitten sytytys-ennakko on yksi mikä kannattaa tarkistaa, sillä jos ennakko ei toimi niin varmasti nykii kiihdytettäessä mutta tasakierroksilla toimii.
Ryypystä.
Ainakin pierburgin 2E2 kaasarissa esim. VW Golf 1,8, oli jatkuva ongelma vahapatruuna ja alipainesäätimet. Ryyppy-läppä meni vähän väliä täysin kiinni kun sen pitäisi täysilläkin jäädä noin 6mm auki! Eli kone rupesi tukehtumaan kun ei saanut ilmaa. Tämä helposti testattavissa kun laittaa koneen kylmänä käyntiin (ilmanputsari irroitettuna) avaa läppää vaikka sormella ja jos käynti nousee ja tasaantuu niin vika on läppää ohjaavassa systeemissä, volkkarin tapauksessa alipainekellossa.
Tässä nyt jotain, jos oli jotain apua asiaan niin hyvä.
Allekirjoituksena voisi vielä lisätä että:
"Osta kakkoskoppanen golffi, opit automekaanikoksi kaikilla osa-alueilla nopeammin kun koulun penkillä" :wink:
-kAitSu-
bahis
Posts: 14
Joined: Thu Nov 30, 2006 4:42 pm

Post by bahis »

Kiitokset vihjeistä, sen olen jo oppinut että VAG konsernin autoista pysyn kaukana (siis vanhoista) .. Taitaa olla paras konsti saada automaattiryyppy toimimaan muuttamalla se manuaaliseksi, ainankin tietää milloin ryyppy on päällä ja milloin ei. Pitää testailla nuo vinkit kun alkaapi kohta kesäloma!..7vk
kAitSu
Posts: 52
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:42 pm
Location: Tuusula

Post by kAitSu »

Jep, jos sille ryypylle saa sen korvaus-sarjan niin se on paras vaihtoehto. Isekkin silloin etsin golffiin kyseistä systeemiä mutta ei tuntunut löytyvän/jos löytyi maksoi enemmän kun uusi kaasutin :wink:
-kAitSu-
bahis
Posts: 14
Joined: Thu Nov 30, 2006 4:42 pm

Post by bahis »

Edelleen justi nykii.. en tiedä liittyykö löytö nykimiseen mutta kun tarkastelin kuskin jalkatilassa olevaa sähköboxia niin huomasin sen vieressä kaksi liitintä olevan irti, laitoin paikalleen ja lähdin koe-ajolle niin kohta alkoi check engine valo palamaan.. Oliskohan entinen omistaja nykässyt piuhat irti kun ei ole jaksanut katsella punaista valoa kojelaudassa.. täytyy kait viedä justi johonkin pajalle jos saisivat selville mikä siinä mättää.
Post Reply