Tullin ajoluvalla ajaminen (tarrakilpiä on erillaisia)

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Tullin ajoluvalla ajaminen (tarrakilpiä on erillaisia)

Post by Jarkko Minni »

Olen tässä vuoden aikana havainnut useammassakin kisassa tullin ajoluvalla varustettuja kilpa-autoja (ne on samanlaiset tarrakilvet kuin ne katsastuskonttorilta haetut, mutta ne on tarkoitettu erillaisiin ajoihin). Miten ko. autot on kisaan hyväksytty, koska sääntökirja ja tullin ohjeet kieltävät tämän mahdolisuuden?

Sääntökirjassa kohdassä 80.1 kerrotaan seuraavaa:

80.1. Autosuunnistuksen katsastusvaatimukset
Autosuunnistuskilpailuun saa osallistua ainoastaan ajoneuvoasetuksen mukaisessa kunnossa olevalla ajoneuvoluokkien M1 ja N1 autoilla, joka on varustettu turvavöillä, joiden käyttö on pakollista kilpailun aikana. Kattovalot ovat kiellettyjä.

Kilpailuvarusteisiin kuuluu kaksi varoituskolmiota ja ensiapupakkaus. Kaikissa autosuunnistuskilpailuissa katsastus on pakollinen.

Autosuunnistuskilpailussa on mahdollista käyttää autoverovapaa autoa seuraavin edellytyksin:

autolla on Suomessa voimassa oleva liikennevakuutus
kaikki autoa koskevat asiapaperit ovat mukana kilpailussa, ja ne esitettään pyydettäessä
auton tullausta ja verovapautta koskevia lakeja ja säännöksiä tulee noudattaa niistä annettujen määräysten mukaisesti
valmistusvuoden 2003 ja sitä vanhemmille verovapaille autoille on suoritettava kuntokatsastus; katsastus on suoritettava ennen kilpailuihin osallistumista, ja sen voimassaolo on yksi vuosi; tiedot hyväksytyistä katsastuspaikoista saa AKK-Motorsportista
Mikäli kyseessä on kilpa-autoksi muutosrekisteröity auto, sitä saadaan käyttää seuraavin edellytyksin:

ns. "suomi-auton" veroseuraamuksesta johtuvasta (ei ajoneuvoveroa) käyttötarkoituksen muutosilmoituksesta tulee esittää pyydettäessä kopio
valmistusvuoden 2003 ja sitä vanhemmille verovapaille autoille on suoritettava kuntokatsastus; katsastus on suoritettava ennen kilpailuihin osallistumista, ja sen voimassaolo on yksi vuosi; tiedot hyväksytyistä katsastuspaikoista saa AKK-Motorsportista


Ja kyseiset autot eivät täytä ajoneuvoasetusta, koska vielä sillä hetkellä ei autoveroa ole maksettu ja autot eivät ole vielä Suomen rekisterissä. Ja verovapaan kilpurin määritelmä ei toteudu, koska tullin papereissa ei ole mainintaa kilpa-autoksi tuonnista ja kilpa-autoille tarkoitettua kuntokatsastusta ei ole suoritettu.

Vai onko tähän asiaan tullut joku lievennys, jota en vain ole nähnyt?
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Ko. auto on kuitenkin katsastettu ja hyväksytty käytettäväksi suomen tieliikenteessä, miksei tällaisella saisi osallistua AS-kisaan, tai siis mikä kohta mielestäsi säännöissä sen kieltää?
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Käytettynä maahantuodulla ajoneuvolla saa ajaa tullin ajoluvalla 3kk, ja ajoluvan edellytyksenä on vain, että maahantuontikatsastus aloitetaan 10 vrk:n kuluessa maahantuonnista.

Ajoluvan hakija itse vastaa auton kunnosta sitä liikenteessä käytettäessä.

Ja toisaalta autoverolaissa sanotaan seuraavaa:

1 §
Henkilöautosta (M1-luokka), pakettiautosta (N1-luokka) ja sellaisesta muusta autosta, jonka oma massa on alle 1 875 kilogrammaa, moottoripyörästä (L3- ja L4-luokka) sekä muusta L-luokkaan luettavasta ajoneuvosta on ennen ajoneuvon rekisteröintiä tai käyttöönottoa Suomessa suoritettava valtiolle autoveroa siten kuin tässä laissa säädetään.



Eli auto ei ole vielä rekisterissä ennen kuin verot on maksettu ja kilvet on haettu eli se ei täytä ajoneuvoasetuksen vaatimuksia.

Ja toisaalta esimerkiksi vastaavan tullin ajoluvalla olevan auton käytöstä rallien nuotitusautona on tullut AKK:lta erillinen kirjelmä, jossa on tiettyjä lievennyksiä.

Ajattelin vain saada tähän asiaan jonkun selvyyden, ettei tätä punakilpi-mahdollisuutta peruta AKEn toimesta. Ralli puolella on ainakin väärin käytöksiä tarrakilvillä ajossa.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Mikä se ongelma olikaan...

Post by Ari »

Sorry Jarkko mutta kuvaamasi / havaitsemasi ongelma ei oikein aukea. Valaisisitko ja vääntäisitkö rautalangasta…

Punakilpisiä voi AS-kisoissa käsittääkseni olla kolmenlaisia:

1. Auto, joka ei ole minkään maan rekisterissä tuodaan Suomeen, kilpa-autokatsastetaan, varustetaan katsastuskonttorin siirtolupatarralla ja ei muuta kuin kisaamaan...
2. Auto, joka on jonkun muun maan rekisterissä tuodaan tilapäisesti Suomeen, varustetaan tullin siirtolupatarralla ja ei muuta kuin kisaamaan tilapäisesti.
3. Auto, joka tullaan rekisteröimään Suomeen, rekisteröintikatsastetaan ja varustetaan tullin siirtolupatarralla ja ei muuta kuin kisaamaan. Kun oikeat rekisterikilvet saapuvat niin tarrat irti ja kisaaminen jatkuu oikeilla kilvillä.

Oletko näistä vaihtoehdoissa löytänyt ongelmallisia kohtia, vai onko kyse vielä jostain muusta "kekseliäämmästä" tavasta ajaa tarrakilvillä?

Vai oletko huolissasi vaihtoehdon 3 mukaisesti tuodun auton käyttämistä kisassa ennen rekisteröintikatsastusta?
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Re: Mikä se ongelma olikaan...

Post by Jarkko Minni »

Ari wrote:3. Auto, joka tullaan rekisteröimään Suomeen, rekisteröintikatsastetaan ja varustetaan tullin siirtolupatarralla ja ei muuta kuin kisaamaan. Kun oikeat rekisterikilvet saapuvat niin tarrat irti ja kisaaminen jatkuu oikeilla kilvillä....

...Vai oletko huolissasi vaihtoehdon 3 mukaisesti tuodun auton käyttämistä kisassa ennen rekisteröintikatsastusta?
Eli tämän kohdan kolme, se tullin ajolupa kun ei kerro mitään auton teknisestä kunnosta, noin joka kolmannessa -95 ja vanhemmassa maahantuontiautossa on jotakin hylkäämiseen johtavaa vikaa tekniikassa. Tietysti ne viat on korjattava ennen lopullisten kilpien saantia.

Tietysti kyseistä ongelmaa ei olisi jos näistä tullin luvalla olevista autoista siinä kisakatsastuksessa vaadittaisiin myös hyväksytysti päätetty maahantuontikatsastuksen tarkastuskortti.
Ari wrote:2. Auto, joka on jonkun muun maan rekisterissä tuodaan tilapäisesti Suomeen, varustetaan tullin siirtolupatarralla ja ei muuta kuin kisaamaan tilapäisesti.


Ja tässä kohdassa kaksi mainitulla ajoneuvolla ei taida edes AS-kisoihin päästä ilman kilpa-autokatsastusta, ainakaan vielä, tulevaisuudessahan se voimassa oleva ulkomaan leima saattaa riittää ainakin maahantuontikatsastuksessa, mutta se menee jo liikaa työasioiden puolelle.

Aikaisemmin asia oli selvästi mainittu sääntökirjassa, eli ajaa sai Suomeen rekisteröidyllä henkilö- tai pakettiautolla ja sitten niillä siirtotarrakilpa-autoilla, nykyäänhän siellä lukee vain ympäripyöreästi ajoneuvoasetuksen mukaisella henkilö- tai pakettiautolla.

Ja moniko kilpailija tai kisakatsastaja oikeesti tuntee sen ajoneuvoasetuksen. Ja AKK:n katsastuspäällikköpäivillä ei paljon autosuunnistusauto jutut pahemmin osallistujia kiinnosta
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
eero
Posts: 397
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Tämähän on oikeasti vakava ongelma. Autosuunnistajathan tuovat ulkomailta sellaisia vanhoja raatoja, (kun eivät tekniikasta ymmärrä mitään), jotka ovat vaarana sekä itselleen että muille.

Korjausehdotus:
let's use common sense eli jos joku tuo komeita ja uudehkoja kärryjä kisapoluille niin mikä ettei. Jos rajoitetaan vain suomessa rekisteröityihin ajoneuvoihin, niin siinähän on oiva peruste sitten tehdä valitus Brysseliin vapaan osallistumisen rajoittamisesta/syrjinnästä.
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Kohta 2 ) Saariolta n:vuosi sitten asiaa kysyttynä. "Riittää jos autossa on voimassaoleva vuosikatsastus, ts. jos auto on esim. Viron kilvissä ja Virossa katsastettu, niin ei tarvitse kilpa-autokatsastaa erikseen Suomessa." Kilpailijallahan on tässäkohden todistusvelvollisuus, että auto on katsastettu.
Kohta 3 ) Mielestäni aika selvää, jos maahantulokatsastettu niin siitähän saa kuitin / todistuksen, ja jos ei, niin on kilpa-ajoneuvokatsastettava.

ps. KAIKKI todistukset ym. asiakirjat on pidettävä ajossa mukana, ja esitettävä katsastuspäällikölle tai poliisille pyydettäessä. (Ei muille??)
Timo Leinonen
Posts: 5
Joined: Tue Dec 12, 2006 6:53 pm
Location: Nummela

Punakilpi autot AS : Kilpailuihin

Post by Timo Leinonen »

Bilos Team kertoo !

Tuotuamme kesällä 2006 vm .95 volkkarin Olemme toimineet seuraavalla tavalla .
- Tullaus . Väliaikainen veroton käyttö on sallittu ainoastaan autoverolain 35 § :ssä mainituissa tapauksissa . veroa ei ole suoritettava , jos kohta :7.Ajoneuvoa jota ei rekisteröidä suomessa , käytetään siirtokilvillä yksinomaan kilpailu tarkoituksiin yhtäjaksoisesti enintään seitsämän päivän ajan .

Siis tullaus autoverolain pykalän 35 § mukaan

- Sen lisäksi suoritettu kilpa-auton kunto katsastus.

Jossa huomioitavaa se että autosuunnistukseen tarkoitetun auton täytyy täyttää tieliikenne määräykset ja asetukset . ( täytyy läpäistä pakokaasu testit mm . katalysaattori täytyy olla ) tämä tarkastettu AKK:sta Saariolta.

Näiden lisäksi oltava katsastus konttorilta väliaikainen siirtolupa ja liikenne vakuutus, jonka saa kilpailu päivälle kilpailun ollessa voimassa . tämän lisäksi ajoneuvolla saa ajaa ainoastaan kilpailu kutsussa ilmoitetuilla alueilla .

kilpailu katsastuksessa pitää olla mukana tullaus todistus , katsastus todistus , katsastus konttorin siirtolupa ja vakuutus todistus .

mielenkiintoiseksi asian tekee se , että ralli autolla saa osallistua as. kilpailuun (luokiteltu auto) jolloin ei tarvitse olla katalysaattoria eikä päästötodistusta . Ja voi olla punakilpi auto, joten kun katsastatte autoa harkitkaa millaisen kilpa-auto katsastuksen teette . tietysti ralliauton pitää täyttää muutkin kilpa-autoihin asetetut turvamääräykset . turvakehikko , yms. vyöt ja penkit joissa oltava päiväys kunnossa . Ko. katsastus on voimassa 1 vuoden katsastus päivästä .

Mutta jos auto täyttää tieliikenne määräykset niin noilla ehdoilla saa osallistua tuonti autolla ilman veroseuraamuksia Autosuunnistus kilpailuihin .

terveisin BILOS
Kyllä Lähtee
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

joteam1 wrote:Kohta 2 ) Saariolta n:vuosi sitten asiaa kysyttynä. "Riittää jos autossa on voimassaoleva vuosikatsastus, ts. jos auto on esim. Viron kilvissä ja Virossa katsastettu, niin ei tarvitse kilpa-autokatsastaa erikseen Suomessa." Kilpailijallahan on tässäkohden todistusvelvollisuus, että auto on katsastettu.
Kohta 3 ) Mielestäni aika selvää, jos maahantulokatsastettu niin siitähän saa kuitin / todistuksen, ja jos ei, niin on kilpa-ajoneuvokatsastettava.

ps. KAIKKI todistukset ym. asiakirjat on pidettävä ajossa mukana, ja esitettävä katsastuspäällikölle tai poliisille pyydettäessä. (Ei muille??)
Mielenkiintoista ettei J.Saario ole mitenkään asiaa tuonut kakkoskohdan asiaa esim. sääntökirjaan tai tiedotteisiin, eli kerrotaanko asia vain kysyttäessä, ja saako niillä ulkomaan kilvillä ajaa myös kisassa (ei varmaan Suomen kansalainen). No pitää pistää Saariolle postia ja pyytää tästä jotakin tarkennusta ja mustaa valkoisella, olishan se kaikkien etu, että joka kisassa käytettään samoja sääntöjä ja uskoisin Saariollakin olevan muuta tekemistä lauantai-iltana kuin vastata puhelimen välityksellä autosuunnistuskisan katsastuksessa ilmenneisiin ongelmiin.

Ja kohtaan kolme, siitä maahantuontikatsastuksesta saa kyllä tarkastuskortin, mutta sitä ei tarvi pitää ajossa mukana, vaan riittää, että on se tullin ajolupa-lappu, jossa on myös leima katsastuksen aloittamisesta. Ja toisaalta se päätös auton kilvittämisestä tai punakilpiautoksi tekemisestä pitää ilmoittaa jo tullille ei katsastusmiehelle.

Ja Eerolle kommenttina, meikäläinen työn puolesta katselee ihmisten teknistä osaamista autojen suhteen ja voin kertoa sen olevan melko kirjavaa, ettei edes ne joiden tilinauhassa lukee autonasentaja saa autoja läheskään aina kuntoon ei edes kolmannella kerralla vaan puhumalla yritetään, että onhan sitä korjattu ja eihän sen siksi tarvi toimia :shock: . Ja toisaalta ne viimeiset herrasmies-autosuunnistajat taisivat kuolla sukupuuttoon viime vuosituhannella :( .

Eli siksi olisi paras, että ajokin teknisestä kunnosta on jonkun ulkopuolisen todistus (siis katsastusmiehen), oli se sitten leima otteen takana, kuntokatsastustodistus tai todistus hyväsytysti päätetystä maahantuontikatsastuksesta.

Niin en ole mitenkään vastaan uudemman kaluston tuontia metsiin, sehän vain luo uskoa lajin jatkuvuuteen, harvalla on varaa pistää vain yhden kisan autoon lähes 10Ke eli satsaus on kuitenkin useamman vuoden harrastukseen.

P.S. Tulipahan taas kaadettu bensaa liekkeihin, mutta nythän se on onneksi halvimmillaan puoleentoista vuoteen :wink:
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
eero
Posts: 397
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Kato nyt mitä olet saanut aikaiseksi:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/K%C3 ... 32?ref=rss

;) ;)

-RAV4orce-
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Tuontiautojen katsastus todellakin "helpottuu" LINKKI.

Ja kustannukset todellisuudessa kasvaa.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Post Reply