Page 1 of 1

kisojen budjetti

Posted: Sun Oct 14, 2012 4:54 pm
by LVee
1.Vierestäohi ajo SM ajettiin mainioissa olosuhteissa. MUTTA, mikä mättää kun kisailijoita ei tule tarpeeksi pohjoiseen ajamaan vaikka kyseessä on SM-osakilpailu, tämä näkyy suoraan kisan budjetissa joka tällä kertaa meni plusmiinus nolla suunnilleen , ilman talkoohenkeä oltaisiin varmasti miinuksella. Pitäisikö SM kisojen osallistumismaksua nostaa etenkin pohjoisen kisoissa joihin kilpailijat tulevat lähes yksinomaan kaukaa eli pohjanmaalta ja etelä -suomesta. no jos nostettaisiin hintaa niin vähentäisikö se entisestään kisailijoita jolloin hintaa pitäisi taas nostaa... kauas on pitkä matka ja se selittää osin miksi ei lähdetä pitkän matkan päähän kisailemaan, mutta ei kaikkea, onko laji kuihtumassa???? Mukava oli kisa järjestää mutta vielä mukavempi olisi jos kisa budjetti menisi niin että kaikille järjestäjille jäisi muutakin kuin hyvä mieli onnistuneesta kisasta kuten bensarahat KAIKISTA ajeluista. no nyt on takki tyhjä ja uutta kisaa ei tee mieli edes aatella, mutta kisa oli kuitenkin mukava järjestää ja tulevaisuudessa voin itse olla mukana järjestämässä, mutta siihen mennessä pitäisi tämä tärkeä kisan budjetti asia saada kuntoon, muut asiat meni kuitenkin 1. Vierestäohi ajoissa nappiin. Sponsorin saaminen as-kisoihin on hankalaa joten sillä ainakaan me ei pelasteta kisan budjettia. Lopuksi: kun on kyse SM-kisasta niin pitäisi myös seuralle jäädä jotain.

Posted: Tue Oct 16, 2012 12:19 pm
by matti
No,

Ei kai kukaan kuvittele, että AS-kisan pystyisi nykyään tekemään niin, että siitä saisi jotain taloudellista hyötyä. Omasta pussistahan näitä tehdään ja bensoja maksetaan (hyvässä lykyssä seuran kassasta) talkoohengessä.

Kisan teon motiivina kun ei ole raha, vaan se että voi mennä pystypäin, itsekunniotuksensa säilyttävänä ja hyvillä mielin ajamaan muiden yhtälailla talkoilla tekemiä kisoja.

matti

Posted: Tue Oct 16, 2012 1:06 pm
by LVee
juu olenkohan sitten poikkeus kun kuvittelen että yleensäkin kisoja järjestämällä seura pysyy pystyssä. Jos seura on keskittynyt pelkästään as-kisojen järjestämiseen niin tällä ajatuksella seura on koko ajan miinuksella. OMU:n etu on se että MSP-jm tuottaakin jotain ja sen tuotoilla voi paikata jos tarvetta on, mutta esim jos joku as-seura järjestää as-kisan ja jää tappiolle niin mistä repii ne rahat, seuran pj:n lompakosta tietty. Uskoisin kuitenkin että etelä suomessa as-kisat tuottaakin jotain kun tän vuoden sm kisoissa on ollut noin 35 osallistujaa se on melkein tuplat meidän järjestämään kisaan. Lohdutukseksi voin kuitenkin kertoa että 1.Vierestäohi kisa ei nyt tarkkojen laskelmien jälkeen jäänyt tappiolle mutta kauas ei heittänyt. Ei meilläkään motiivina raha ollut, oli mahtavaa järjestää kisa ja mielellään järjestetään joskus uudestaankin kunhan pidetään nyt sopiva tauko kuitenkin. Talkootunteja tuli tehtyä runsaasti esim ite aloitin kartan piirron jo puoltoista kuukautta ennen kisaa ja ja kävin maastossa gps viivaa tekemässä, kartttoja sitte korjailin välillä yön pikkutunneilla varsinkin mitä lähemmäs kisa tuli. Sitten vielä kyltitys päälle ja kisan purku ja urien lapiointi. eikä harmita talkootunnit yhtään. mutta mielipiteitä tänne mahtuu ja jos joku haluaa maksaa kisojen tekemisestä niin siitä vaan, mieluummin kuitenkin ite maksan siitä kun saa ajaa kisoja.

Posted: Tue Oct 16, 2012 4:48 pm
by pertti
Kannattaisiko harkita ensi vuodelle, että SM ja BC-cup sarjoihin osallistuvilta perittäisiin sarjakohtainen osallistumismaksu, joka jaettaisiin kaikkien sarjan kilpailujen kesken tasan. Tällöin tulot jaettaisiin tasaisemmin riippumatta kulloisestakin osallistujamäärästä, kuluthan eivät ole suoraan suhteessa osallistujamäärään. Viimeisen kilpailun osallistujamäärä mahtaa olla yleensä pienempi kuin ensimmäisten.
Sarjan ulkopuolella kilpailevat maksaisivat sitten kilpailukohtaisen osallistumismaksun kuten tähänkin asti, mutta eivät saisi sarjapisteitä.

Posted: Tue Oct 16, 2012 5:45 pm
by LVee
Pertillä on hyvä idea, jotakin tuonkaltaista kannattasi harkita.

Posted: Thu Oct 18, 2012 9:39 am
by poutsi
Jep,

Eihän AS kisan järjestämisellä kerhon taloutta pystyssä pidetä. Edes SM kisasta ei juuri mitään jää viivan alle
(kahden kisan kokemuksella, 2008 ja 2012). Ja haukut tulee kuitenkin, miksi siis hakata päätä seinään ?

Mutta toisaalta, pitäähen sekin laskea 'tuloksi', että Harra Pekka Virtanen haukkuu SM kisan kuukautta myöhemmin
(719,5h liian myöhään) valtakunnallisessa aikakauslehdessä täysin alimpaan helvettiin ?
Luulisi Pekankin jo tietävän että sääntökirjassa on kuitenkin puolen tunnin aikarajoitus, jolloin pitäisi protestit
tehdä ja jos siinä ajassa ei mussustusta reitistä keksi niin sitten pidetään turpa kiinni.

Tuolla VM:n kirjoituksellako sitä AS arvostusta ja kilpailuntekijöitä kannustetaan eteenpäin.
Mutta onneksi kisan tekijöitä (varsinkuín SM:n) riittää? (sarkasmia, jos joku ei ymmärtänyt).

Esitän avoimen kysymyksen, miten yksi 'sensuroitu' voi tuhota lajia vuodesta toiseen kenenkään siihen puuttumatta?

Peräänkuulutan lajiryhmän vastuuta myös kisajärjestäjiä kohtaan, vaikka usko siihenkin tämän kisan osalta oli
jo saanut riittävän kolauksen (= never again).

Näistä johtuen olisi kalustokin myynnissä: http://www.autosuunnistus.net/phpBB2/vi ... =5983#5983

... no, ehkä joskus harkkareita harkiten?

Kirjoitti, ja vaikenee:
Risto Poutanen (pj) Kurikan UA

Posted: Thu Oct 18, 2012 6:02 pm
by Jarkko Minni
Suomen luonnossa ei ole varmaan mitään muuta lajia, jota ei ole lailla rauhoitettu Klikkaa tästä , kuin AS-kisan tekijät, sitä saa rauhassa lyödä kaikkina vuoden aikoina, pitkin kisakautta ja sen ulkopuolella.

Taas tuli käytettyä lähes puolen vuoden vapaa-ajat (Risto ja Esko kuluttivat vielä enemmän), ja tässä kiitos, ihan valtakunnallisessa lehdessä kerrotaan toimittajan kirjoittamana sääntöjen vastaisesti asetetuista kylteistä, vaikka tuomariston puheenjohtajan lajiryhmälle toimittamassa raportissa on maininta, ettei tuomariston käsittelyyn määräaikaan mennessä toimitettu YHTÄÄN reittiä, reittitapahtumia tai muutakaan kilpailua koskevaa vastalausetta. Jos kisasta ei ole kerrottavaa kuin vajaat viisi riviä, niin nekin olisi voinut jättää kirjoittamatta.

Autosuunnistuksen säännöissä sanotaan seuraavaa:

10.13. Vastalauseet

Vastalauseen jättämisoikeus kuuluu ainoastaan kilpailijalle....

...Oikeus vastalauseen tekemiseen koskien ilmoittautumisen
pätevyyttä, ajoneuvon asianmukaisuutta
tai reittiä ja reittitapahtumaa päättyy 30 min kilpailijan
maaliin saapumisen jälkeen lisättynä maalin ja tuloslaskentapaikan
välisellä ajoajalla. Järjestäjän tulee huolehtia
siitä, että kilpailijalla on 30 min aikaa reittipiirrosten
ja tarkastusasemien sijainnin tarkistamiseen mallikartoista...


Eli jos ei puolessa tunnissa keksi mistä kyltistä valittais, niin silloin voisi olla sanomatta/kirjoittamatta mitään.

Rakentava kritiikki/keskustelu esim. tällä foorumilla on ihan suotavaa ja jopa toivottavaa, siihen voi sitten asianosaisetkin vastata jos tuntevat siihen tarvetta, mutta tuollainen toiminta ei ole mistään kotoisin.

Jokapaikassa muistetaan muistuttaa kilpailijan oikeusturvasta, mutta mikä on järjestäjän ”oikeusturva” esim. edellä mainittua nurkan takaa lyömistä vastaan.

Kun seuraavan kerran haluan vapaa-ehtoisesti turpaan, menen mieluummin Ilmajoen ABC-asemalle kritisoimaan kovaan ääneen painia ja pesäpalloa kuin alan järjestämään AS-kisaa....

Kiitos ja anteeksi

Terveisin viimeisen Pitkämön pyörityksen toinen ratamestari.

P.S. Moderaattori vois irroittaa tämän ja Poutsin viestin omaksi ketjuksi esimerkiksi otsikolla: ”Kisajärjestäjän kunnioitus????”

Posted: Thu Oct 18, 2012 7:07 pm
by anssi
Kisanteon budjetista en osaa sanoa mitään, kisanteosta ei ole valitettavasti kokemusta kertynyt. Mielipide kisan järjestäjien kunnioittamiseen on. Mielipiteet on niin kuin p**sreikä, jokaisella on yksi. Pitkämössä oli muistaakseni yli 40 kilpailijaparia, eli yhteensä yli 80 mielipidettä kisasta, osallistujan näkökulmasta.

Näitä mielipiteitä voi joko pitää itsellään (suurin osa tekee niin), kirjoitella suht anonyymisti netissä ja jotkut harvat neljännen valtiomahdin edustajat voi mahtailla niillä jossain mediassa. Sanotaan ettei yksi pääsky kesää tee, samoin katsoisin että yksi tietty mielipide ei tee kisasta sen huonompaa (tai parempaakaan), vaikka mielipide olisi lehteen painettu.

Muutamaan kisaan osallistuneena (vuodesta 1993 joka vuosi) voin sanoa, että tuskin yhdessäkään kisassa jokainen kyltti on ollut sääntöjen mukaan asetettu, jos sääntöjä luetaan niin että pilkut kirkuu tuskasta ja kylttien sijoituksia mitataan millin päälle. Kisan tekijällä on oma vastuunsa pyrkiä tekemään parhaansa mutta myös kilpailijan täytyy pystyä soveltamaan ja sopeutumaan ko. kisan tyyliin. Jos kisassa ei kilpailijan mielestä kaikki ollut kohdallaan niin palaute järjestäjälle pitää pystyä antamaan asiallisesti tai sitten voi pitää suunsa kiinni.

Pitkämön tekijöiden on turha provosoitua ja tuntea työnsä arvon jotenkin mitätöityvän yhden kärjistetyn mielipiteen takia, vaan sen sijaan olla ylpeä tekemisestään. Mielestäni kaikkine ominaisuuksineen kisa oli kelpo kisa muiden joukossa.

Sitäpaitsi en edes ymmärrä mihin ihmeen lehtijuttuun täällä viittaillaan, en nimittäin lue naistenlehtien juorupalstoja :wink:

Nimim. Kisaan osallistuja, tulisin kyllä uudelleen...

Posted: Thu Oct 18, 2012 9:52 pm
by okulaari
VM eli Vittuilun Maailma

Kyllä Pekan täytyy nyt käydä lähimmällä SpecSaversilla tarkistuttamassa näkönsä. On turha kritisoida julkisesti kisajärjestäjiä kylttien sijoittamisesta jos oma kisa menee päin persettä. Ei meidän parikaan siellä tuloksilla loistanut mutta vika oli kylläkin omissa taidoissa. Pitkämön pyöritys oli itse asiassa yksi parhaista kisoista tänä vuonna.

Mielestäni Autosuunnistuksen tarkoitus on sijoittaa kyltit siten että kaikki ei niitä löydä, ainakaan heti tai liian helposti. Pitäisikö niihin laittaa liiketunnistemella vilkkuvalo jotta kaikki ne löytäis. Silloinhan vain nopeus ratkaisisi. Eli sama vaikka alettais ajamaan rallia kaikki.

Kiitokset nyt kuitenkin kisajärjestäjille viimeisestä Pitkämön Pyörityksestä,
ja Herra Virtaselle joka antoi siihen mahdollisuuden...

Posted: Thu Oct 18, 2012 10:54 pm
by Arkka
Ei tämä nyt niin kauhiaa oo, me hävittiin järjestäjän tumpelointiin
kansallisen B:n voitto, mutta ei yhtään itketä! Mielummin pidän
sopivankokoista pikee-paitaa kun neljä numeroa liian pieniä
puutarhakenkiä :lol: . Hyvä kisa ku mikäki, ei kun uutta tekemään!

Varmasti tullaan vastakin!

Posted: Thu Oct 25, 2012 6:20 pm
by Koskela
Ajattelinpa kans panna lusikan soppaan.Nolla autoa kuljettaneena ja reitin valvojan kanssa ajaneena voin todeta,että kyltit varmasti näkyivät .Autossa oli myös videokamera jolla kuvasimme kyltit päivän valossa. Muutamaa kylttiä siirsimme niiden näkyvyyden vuoksi.Nyt jos joku on vielä erimieltä kylttien sijoittelusta niin ei muuta kun numerot tälle foorumille rohkeasti esille niin saadaan katsoa videolta onko vika auton sisällä olevassa parissa vai kylteissä
EI MUUTA KUN RATAMESTARIT PÄÄ PYSTYYN JONKUNHAN ON TEHTÄVÄ KISOJA ELLEI OO KISOJA EMME SAA PUHEENAIHETTA.