Harjoitusajot vs. kansalliset kilpailut

Kilpailun järjestämiseen liittyvät kysymykset, pohdinnat ja kommentit.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
jari willner
Posts: 244
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

tehkää ensi vuonna oikeita kisoja viikonlopuiksi. ainakin ne missä on oltu olisivat olleet pienellä pidennyksellä kansallisiksi kisoiksi sopivia. arki-iltoina täältä kaukaa on vaikea lähteä, vaikka mieli tekisi.
juhei
Posts: 166
Joined: Thu Sep 28, 2006 6:39 am
Location: Syke

Post by juhei »

Ihan mielenkiintoinen ajatus. K-H sarjan tärkein tehtävä on saada ensikertalaisia kokeilemaan lajia. Ja toiseksi tärkein tehtävä on antaa seuralle mahdollisuus harjoitella kilpailun tekemistä ja kisaorganisaation taitojen hiomista (uudet ratamestarit, kilpailun johtajat, tuloslaskijat, asemamiehet, jne.). Harkkari myös opettaa uusia nolla-auton miehistöjä/valvojia, jos vaan järjestäjä tämän mahdollisuuden haluaa hyväkseen käyttää. Harkkareissa siis uudet kokeilijat, kokeneet kilpailijat ja kilpailuorganisaatio harjoittelevat.

Mutta miksei joissakin K-H sarjan kisoissa voisi myös järjestää kansallista kisaa samassa yhteydessä? E-luokan pystyy liittämään kansalliseen kilpailuun hyvinkin eli ensikertalaisten tutustumistehtävä täyttyy siinä. Mutta entä sitten MABC-luokat? Nämä kun ajavat K-H sarjan sarjapisteistä sekä haluaisivat kansallisen nousupisteetkin, jos oikein hyvin menee. Yksi vaihtoehto voisi olla, että kansallisen kilpailun N ensimmäistä jaksoa muodostavat harkkarin. Loppuun ajanut kilpailija saisi näin pisteet K-H sarjaan sekä kansallisen kilpailun tuloksen. Joka ei haluaisi ajaa kansallista, voisi ajaa alkupään N jaksoa ja tulla sieltä sitten maaliin. Tämä tietysti pitäisi ottaa huomioon kilpailumaksuissa ja voin kuvitella, että tuloslaskenta repii hiuksia jo pelkästä ajatuksesta. :-)

Yllämainittu idea ei ole omani, vaan seurakaverilta varastettu. :-) Kuvittelisin, että siitä saa silti vapaasti keskustella ja sen saa vaikka toteuttaakin, jos vaan K-H sarja ja AKK sen sallivat.
mikky
Posts: 303
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Hyviä ajatuksia, joita on joskus mietittykin.

Tässä muutamia ajatuksia harkkarisarjan tästä hetkestä:

Osallistujien motiivi osallistua harkkariin:
E-luokka: kokeilijoita suurin osa ja siten "ainoa" vaihtoehto
C-luokka: osa jatkaa E-luokan kokeilua himan vaativampana, osa käy harkkareissa, koska ovat edullisempia kuin kansalliset ja lähempänä
B-luokka: osa C:n motiiveista ja osa ajaa kakki kilpailut joltain etäisyydeltä, joihin vain ehtii
M ja A -luokat: osa ajaa kaikki mahdolliset kilpailut, osa "huvittelee" ja kokeilee uusia juttuja kuten kuski kartturina tai juuri kasatun auton toiminta ennen kansallista

Näiden lisäksi osalla vain ei ole mahdollisuutta osallistua viikonloppujen kilpailuihin ja ennen tutustumislisenssin palauttamista jotkut ajoivat harkkareita kun eivät voineet kansallisiin osallistua.

em seikoista osa vaikuttaa ehdotukseen ja osa ei... tämä oli lähinnä tajunnanvirtaa aiheesta

Vielä tärkeä asia lopuksi: Konkareiden pitäisi ottaa uusia harrastajia harkkareiden tekoon mukaan vaikka pieniä osia tekemään ja seuraava harkkari sitten kokonaan. Itselläni oli alussa Bitterin Riku hyvänä tukena sain vanhoja karttoja, ettei tarvinnut aloittaa kaikea alusta. Toivottavasti tämä rohkaisee tulevia ratamestareita konkareiden pakeille ratamestarioppiin ja rohkeasti tekemään harkkareita.

Mika
Tsaari
Posts: 102
Joined: Tue Jan 25, 2011 1:12 pm

Post by Tsaari »

Viime aikoina on ollut hyviä keskustelun haaroja, joihin olisi tehnyt mieli vastailla. Mutta kun ei oikein meinaa ehtiä, niin on jäänyt lueskelun tasolle.

Tämä ketju, joka tosin alkaa mennä ohi siitä otsikon pistetilanteesta (johon ei omalta kohdalta ole valittamista :wink: ), sai tarttumaan näppikseen, koska...

En tossusuunnistuksesta tulleena jaksa lakata ihmettelemästä sitä, miksi Kanta-Hämeen sarjan kisat eivät ole kansallisia kisoja. Nykyisillä kalenterikisamäärillä ja osallistujilla olisi enemmän kuin tervetullutta, että tällä kohtuullisen aktiivisella alueella järjestettävien tapahtumien yhteydessä ajettaisiin kansallista kisaa. Tai oikeastaan ideologisesti toisin päin eli mielestäni harkkarin voisi, tai ainakin pitäisi voida, järjestää kansallisen yhteydessä. Näinhän monissa tossusuunnistuksenkin kisoissa tehdään eli on kuntosarja tai -rata lisenssittömille.

Näin aloittelevat harrastajat olisivat samassa tapahtumassa mukana kuin aktiivitkin, nähden samalla sitä aitoa kisatouhua. Tässä vaiheessa totean, että en ole täysin tietoinen tämän hetken säännöistä, joissa voi olla jotain em. toimintaa estävää. Juha ja Mika kuvasivat hyvin sitä problematiikkaa, joka tähän sarjaan yhdistämiseen liittyy, mutta silti uskoisin tällä ajatuksella olevan piristävä vaikutus osallistujiin ja jopa määriin.

Toinen puoli asiasta: Olen kaksi vuotta ajanut näitä harkkareita ja ne ovat itse asiassa muodostaneet oman harrastamisemme rungon, koska kansallisia on niin vähän. Reitit ovat olleet kaikki onnistuneita, kukin omalla tavallaan. Jarin kommenttiin on helppo yhtyä eli esim. VaToSUAn ja Riihimäen kisoista olisin voinut maksaa tuplamaksun, koska reitit ovat olleet todella hyviä, ja osa jopa suoraan valmiita kansallisia. Vieläpä sellaisia, joista ehtii illaksi kotiin, toisin kuin Siikakankaalta (ratamestarin huomautus) :wink: Tämän syksyn kisoista Lopen reitti oli täysin kansallisen arvoinen. Harmillisesti pari lopun kisaa jäi työkiireiden takia ajamatta, mutta ainakin TAUKin reitti sai kuskilta hyvät arvosanat, vaikka toimikin kartturina.

Eli pointti: Kun kisanteko tuntuu tuottavan tuskaa järjestäjille, ainakin kansallisen muodossa, pitäisi näitä harkkareiden eteen tehtyjä tunteja hyödyntää paremmin. Kansallisena voisi pyytää sen 40 eur ja seura saisi jotain tuottoja, tai oikeammin kuluja peitettyä. Näin olisi myös nousupisteitä jaossa, palkinnoista en tämän lajin kohdalla juuri perusta tai perään huutele. Jokainen itse ratamestaroinut tietää sen vaivan ja työmäärän, joka tämän lajin kisaan menee. Ja nykyään se itse reitti on jo palkinto eli kun pääsis vaan ajamaan...

Tämä kaikki edellä suollettu löpinä on siis puhetta, jolla hyville reiteille saataisiin lisää niitä aktiiveja, toivottavasti. Uusien tutustujien ja tuoreiden harrastajien kohdalla tämä nykyinen konsepti on hyvä, enkä edelleenkään keksi syytä miksei sitä voisi yhdistää kansalliseen. Reittejä tulisi normaalin kansallisen tapaan maksimissaan kolme, koska MAB voi ajaa hyvin saman viivan, kuten sarjassa on nytkin ajettu. Pyyntejähän voi vaihdella, jos haluaa saada eroavaisuutta. Uusi ajomääräys on huomattavasti nopeampi tuottaa kuin uusia reitin osia.

Mutta tällaista. En tiedä, sainko tuotuapunaista lankaani kyllin selvästi esille, ehkä jatkan joskus myöhemmin. Kuten pitäisi tehdä nousupistekeskustelulle, josta on kisamatkoilla höpisty useampaan otteeseen ja varmaan taas höpistään, kun mennään Kurikkaan harrastamaan.


-Tsaari

PS. Tänään tuli istuttua päivä höpöhöpökoulutuksessa mielenkiintoisen teollisuusaluepihan laidalla. Alkoi mielessä syntymään jo jaksoa. Lähtiessä osui pari vanhanpohjaa silmään, vieressä olisi joku rata-aluekin, lähellä vanha maankaatopaikka... Juu-u, laitetaan muhimaan 8)
LVee
Posts: 674
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Re: Harjoitusajot vs. kansalliset kilpailut

Post by LVee »

tuossa pohdittavaksi taulukko jonka väsäsin, mikään ei oo totta vaan heittelin lukuja suunnilleen. eli mietin mitä eroja on kun järjestää harkkarin, kansallisen tai SM-kisan, toimitsijoiden määrän ja eurojen kannalta.

http://sbr.suntuubi.com/datafiles/userf ... KSESSA.pdf

ja saa olla eri mieltä ja kommentoida :roll: :lol: :lol: :lol: :cry: :cry: :cry: :oops: :roll: :shock: :x :lol: 8) :mrgreen: :P :P :P
Post Reply