Ihan sama?

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Ihan sama?

Post by Pepe »

Kyllä kilpailun pitäisi olla kaikille sama.

Viime viikonloppuna sääntötuntemusta testattiin vain muutamilta, arvokilpailussa. Kyllä olisi pitänyt testata kaikilta. Sama vilppi olisi ollut mielessä monella muullakin. Eli keskitytään vain autosuunnistamiseen, eikä ollenkaan keskitytä sääntöjen vaatimaan järjestäjän vahtimiseen.
Kun kerran tällaisia sääntöjä on olemassa, niin kyllä rangaistusten pitää olla kunnollisia; ei tuollainen osittainen suorituksen pilaantuminen ole mistään kotoisin.
Pitäisi hylätä! Oppisivat olemaan, tai pysymään poissa, kun eivät kunnioita sääntöjä.

Hei Haloo.....
Onks tässä mitään järkee....

Vihdoinkin pitäisi käydä käsiksi sääntöihin, ja nyt perusteellisesti.

Nyt on vuosikymmenien aikana tilkitty kilpailijoiden luovuudesta ja tulkintatilanteista johtuvia tapauksia ja saatu aikaiseksi tilkkutäkki, joka jo rupee haittaamaan lajia. Monet "ongelmatilanteet" olisi voitu ratkaista ohjeistamalla kilpailujen järjestämistä sen sijaan, että sääntöihin on ripoteltu läjäpäin asioita, jotka ovat sitten osoittautuneet järjen vastaisiksi.

Kyllähän kisan ja etenkin arvokisan peruslähtökohtana on se, että reitti on kaikille sama; järjestäjän toiminta mukaanlukien.
En pysty keksimään yhtään syytä, miksi juuri autosuunnistuksessa kilpailijan tulisi rangaistuksen uhalla valvoa ja ohjata järjestäjän toimintaa.
Pepe
matti
Posts: 138
Joined: Wed Oct 04, 2006 2:44 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Ihan sama?

Post by matti »

Pepe wrote: Vihdoinkin pitäisi käydä käsiksi sääntöihin, ja nyt perusteellisesti.
Kokemuksesta en malta olla sanomatta, että toiveesi kaikuu kuuroille
korville tai ainakin jos korvasta pääsee sisään, niin jää pyörimään tyhjään tilaan.

ref:....Lähetetty: 23.03.08 14:55 Viestin aihe: Uudet säännöt (ehdotus) olkaa hyvä

matti
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Mitä taitoa AS:ssä mitataan?

Post by Ari »

Mietitäänpä millaisilla taidoilla autosuunnistuskilpailussa tulisi menestyä:

Taito 1. Suunnistaa oikein, nopeasti ja tarkasti?
Taito 2. Konttorityöskentelyn taito?
Taito 3. Veikkaamisen ja arvaamisen taito?
Taito 4. Sääntökirjan nippelintarkan tulkinnan taito?


Taito 1. lienee itsestään selvä. Suomen mestariksi tulkoon siis se pari, joka tarkimmin ja nopeimmin pystyy suoriutumaan suunnistushaasteista.

Taito 2. onkin sitten hieman haastellisempi. Takavuosina oivaltavalla konttorityöskentelyllä on ollut mahdollista nostaa sijoitustaan, vaikka suunnistuksessa olisi tullut virheitä. Tätä mahdollisuutta on tehokkaasti koitettu tukkia monilla sääntömuutoksilla. Tavoitteena onkin ollut se, että Suomen mestariksi tulisi edelleenkin tarkin ja nopein suunnistuspari, ei esimerkiksi näppärin konttoritekniikan hallitsija.

Kääntöpuolena asiassa on se, että nykysääntöjen ahdasmielisellä tulkinnalla myös olemattoman vähäiset konttorivirheet pudottavat suunnistamalla saavutettua tulosta. Konttoritaidosta onkin tullut suunnistustaidon veroinen taito arvioitaessa kilpailijoiden välistä paremmuutta. Mielestäni tämä ei ole oikein. Konttoritaitokilpailut kuuluvat vaikkapa "sihteeriopistoon", mutta ei autosuunnistuskilpailuun.

Sääntöihin tällaisen asian kirjaaminen onkin sitten haastavampi juttu; sijoitusta nostavat konttoritaidot tulisi olla kiellettyjä, mutta suunnistustaidoilla hankittua sijoitusta pudottavat konttorivirheet tulisi jättää huomiotta. Tässä kohdin tarvittaisiin YMMÄRRYSTÄ järjestäjien ja tuloslaskennan osalta ja tietysti lajin harrastajien yhteinen näkemys siitä, millaisia taitoja kilpailussa arvioidaan.

Tämä taito ei siis mielestäni kuulu autosuunnistuksessa arvostettavien kykyjen listaan. Sijoitusta nostava kikkailu rankaiskoon ja sijoitusta pudottava nipottaminen jätettäköön huomiotta.

Taito3. Veikkaamista ja arvaamista esiintyy nykyisissa autosuunnistuskilpailuissa enää hyvin vähän. Menneinä vuosina tämä oli yksi hyvin yleisesti vaadituista taidoista, kun esimerkiksi epämääräisellä kartalla piti puikkelehtia ylimääräisten kylttien viidakossa. Ratamestareille suuri kiitos ja kunnia siitä, että "arvaussuunnistus" on lähes kokonaan poistunut. Arvaus/veikkaustaitoa vaativat kilpailut käsittääkseni hyvin yksimielisesti ovat ei-toivottujen listalla, kun niitä vielä jossain tavataan.
Tämä taito siis tulisi poistaa tulokseen vaikuttavien kykyjen listalta erinomaisen ratamestarityöskentelyn avulla.

Taito 4. Juristiautosuunnistuskikkoihin törmää silloin tällöin. Lenkkihässäkät, joista täällä foorumillakin on keskusteltu, on yksi esimierkki sääntökikkailusta. Muitakin löytyy... Sääntönippelinäppäryyttä ei yleisesti pidetä sellaisena taitona, jota tulisi erityisesti korostaa haettaessa Suomen parasta autosuunnistajaa.

Eli jospa yhteisenä tavoitteenamme olisi selkeästi se, että mestariksi ajaisi tarkin ja nopein suunnistuspari. Ollaanko tästä tavoitteesta yhtä mieltä?
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Ari analysoi ansiokkaasti ja loppulauseessa päätyy siihen oleelliseen, mistä lajin määritelmässäkin on kyse.

10.1 Autosuunnistuksen määritelmä.

.......... "Kilpailussa arvostellaan kilpailijan taitoa ajaa kartan mukaan järjestäjän laatimaa reittiä määrättyjä ajoaikoja tai -nopeuksia noudattaen."

Lajin määritelmässä on siis mainittu suorituksen tuloksen perusteet autosuunnistuskilpailussa.

Vuosien varrella säännöt ovat lähteneet elämään omaa elämäänsä ottamatta huomioon lajin määritelmää.

Olisi kai aika palata lähtöruutuun ja yksinkertaistaa lajin säännöt vastaamaan autosuunnistuskilpailun määritelmää.

-vai pitäsikö lajin määritelmää jotenkin muuttaa? Mielestäni ei. Laji sopii edelleenkin hyvin tuohon vanhaan lajimääritelmän sapluunaan.
Pepe
boreham
Posts: 25
Joined: Sun Jan 06, 2008 3:29 pm
Location: PAIMIO

Post by boreham »

Kannatan ehdottomasti sääntöjen yksinkertaistamista. Lukekaapa säännöt nyt läpi ensikertalaisen silmin, kenellä ei ole 30 - 40 vuoden kokemusta tästä meidän lajista. Jääkö selkeä kuva?
Post Reply