:-)

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Jyrki Kujala
Posts: 7
Joined: Sun Feb 10, 2008 6:21 pm
Location: Lohjan Kirkonkylä

:-)

Post by Jyrki Kujala »

... :D
Last edited by Jyrki Kujala on Sat Aug 11, 2012 11:31 pm, edited 2 times in total.
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

No huh huh! Lajityöryhmä oikaissee kai tuon pikana? Anteeksipyyntöjen kera!
Jos ei, ja / tai tuo on sieltä lähtöisin niin... Elämme kai vielä oikeusvaltiossa? Jossa "tuomitulla" on edes puolustuspuheenvuoro, muuallakin kuin netissä?

Jari Ojanperä
Jyrki Kujala
Posts: 7
Joined: Sun Feb 10, 2008 6:21 pm
Location: Lohjan Kirkonkylä

Post by Jyrki Kujala »

:-)
Last edited by Jyrki Kujala on Thu Aug 09, 2012 4:03 pm, edited 1 time in total.
HaAS
Posts: 162
Joined: Tue Sep 26, 2006 11:36 am

Post by HaAS »

Taitaa lajiryhmämme jäsenet olla joululomilla kun ei ole vastausta vielä tullut... Kaiken kaikkiaan omituiselta tuntuvaa menettelyä niin isolta AKK:lta kuin lajiryhmältäkin. Uskon kyllä asiaan tulevan jotain selvitystä julkisestikin. Lajiryhmän jäsenet kun yleensä saavat sanaisen arkkunsa auki :D . Ja kai sinäkin Jyrki sentään olet taas ensi vuonna mukana kisoissa edes kiusallasi.

T: Team HaAS Hannu Halme
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

kerroppas kuitenkin kaikille mistä sait ensimmäisen varoituksen ja mistä toisen, niin ei jää kuulopuheiden varaan syyt.
Jyrki Kujala
Posts: 7
Joined: Sun Feb 10, 2008 6:21 pm
Location: Lohjan Kirkonkylä

Post by Jyrki Kujala »

:-)
Last edited by Jyrki Kujala on Thu Aug 09, 2012 4:04 pm, edited 1 time in total.
boreham
Posts: 25
Joined: Sun Jan 06, 2008 3:29 pm
Location: PAIMIO

Post by boreham »

Oletko tosiaan saanut 2011 vuonna ajetussa kilpailussa sanktion vuoden 2006 sääntökirjan mukaan? Miten se pykälä on vuoden 2011 sääntökirjassa? Vai ymmärsinkö vuosiluvut väärin... Entä miten sun oikeudet -> vastalause! Yleiset säännöt 92-98 (autosuunnistus 10.13) koskevat vastalausetta ja vastalause aikaa ja ovat samanmuotoiset nykyään kuin 2006 vuonnakin. Eli toisin sanoen... pitää olla kuuleminen jos aiotaan sanktioida ja tuomaristo valvoo et käsittely menee oikein.
rasa
Posts: 28
Joined: Sun May 29, 2011 4:55 pm

Post by rasa »

Kyllä Akk:lla onnistuu Kaikki Mikä on muka niitten sääntöjen puitteessää oiken .Kaiken lainenen sääntöjen tulkinat on tuonee varotuksia ilman osa puolten kuulemista.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Hyvät uudet vuodet kaikille harrastajille ja muillekin foorumin lukijoille.

Lohjan UA:n hallituksen (Jyrkin seura) valtuuttamana olen pyytänyt AKK-Motorsportin hallitukselta selvitystä huomautuksesta ja olen jo saanut tiedon, että asia käsitellään ensimmäisessä AKK-Motorsportin hallituksen kokouksessa 2012. Uskon ja toivon, että kyseessä on väärinkäsityksestä lähtenyt lumipalloefekti, johon toivottavasti saadaan oikeudenmukainen päätös.

Ihmettelen kyllä suunnattomasti miksi tällaista asiaa pitää tähän tyyliin käsitellä. Sanotaanhan jo lajisääntöjen ensimmäisessä pykälässä, jotta "Kilpailussa arvostellaan kilpailijan taitoa ajaa kartan mukaan järjestäjän laatimaa reittiä määrättyjä ajoaikoja tai -nopeuksia noudattaen." Minusta liian usein tämä unohdetaan eli mistä autosuunnistuksessa on perimmiltään kysymys.

Tässä Jyrkin tapauksessa järjestäjän tuloslaskennassa tekemän urheilullisen päätöksen kaataminen jälkikäteen osallistujan rankemmanpuoleiseksi rikkomukseksi tuntuu hyvin, hyvin omituiselta. Etenkin näin "länsimaisessa oikeusvaltiossa". Myös huomautuksen viittaus viisi vuotta vanhaan sääntökirjaan ihmetyttää.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Avoin kirje AS-lajiryhmälle

Post by KariM »

Sain AKK Motorsport ry:n hallituksen vastauksen ja minun oli pakko nukkua yön jos toisenkin yli ja miettiä mitä tuohon sanoisin.

Kyseessä on siis autosuunnistuksen lajiryhmän vaatima rangaistus Jyrki Kujalalle heidän tekemästään vilpin yrityksestä Pohjois-Päijänteen ajossa. Oliko teko oikeasti sellainen, että siihen piti hankkia rangaistus kattojärjestöstä saakka mainitsematta sanallakaan asiasta suoraan asianomaisille. Ja edelleen perustellaan, että koska järjestäjä ei hylännyt vaikka olisi pitänyt... Kuitenkaan kyseisen kilpailun tuloksia ei missään vaiheessa kyseenalaistettu vaikka järjestäjän virhearvio toimia urheilullisesti ja lajin hengen mukaisesti tuli AKK:lta tulleen selvityksen mukaan lajiryhmän tietoon jo kilpailua seuranneena päivänä.

AKK Motorsportin hallitus on siis pyytänyt ja saanut lajiryhmältä selvityspyynnön ja lajiryhmä on edelleen sitä mieltä, että kilpailija ansaitsi nämä raipaniskut koska järjestäjä ei heitä hylännyt ja ansaitsisi vaikka olisi hylännytkin.

Ei näin. Ei tosiaankaan näin.

Arvoisa autosuunnistuksen lajiryhmän jäsen,

Erittäin hyvä asia on, että sääntömuutoksista ja arvokilpailupäivillä sovituista asioista tiedotetaan avoimesti. Erittäin hyvä myös, että sääntörikkomukset käydään läpi. Kuitenkin, kuka on se, joka päättää mikä sääntöpykälä on kiveen hakattu ja mikä joustaa? Yksin lajiryhmäkö?

Tässä muutamia esimerkkejä sääntötulkinnoista, joita mielestäni toistuvasti ja melko järjestelmällisesti rikotaan. Näitäkö seuraavaksi ruvetaan karsimaan pois harrastuksen parista?

Kilpailijoista luntinkäyttäjät ja paikkaajat ks. 40.10.
Järjestäjät: vierekkäisillä urilla olevat kilvet ja RT:AT suhde, kilven alareunan korkeus, ks. 40.1. 40.3. ja 40.4.

Arvostaisin kovasti sitä, että myös pienimpiä harrastajia kuultaisiin ja heidän näkemyksiään arvostettaisiin ennen kuin aletaan ampua haulikolla - järjestetään kattojärjestöltä huomautuksia ja kyseenalaistetaan mielipiteitä. Harrastajia ei ole liikaa, sen jokainen tietää. Yksikin mielensä pahoittaja voi olla liikaa.

Jospa autosuunnistuksen sääntöjen seuraavassa versiossa palattaisiin nyanssien pyörittelystä oleelliseen. Palautetaan tärkeimmäksi se mistä autosuunnistuksessa on kysymys ja hyväksytään inhimilliset virhearviot siitä mikä on sallittua ja mikä ei. Keskustellen, ei sanellen, elämmehän 2010-lukua.

Sääntöjen mukaan:

Autosuunnistusajon tarkoituksena on kehittää taitavia kuljettajia ja kartanlukijoita, jotka maamme vaihtelevissa tie- ja ilmasto-olosuhteissa pystyvät vaativiinkin suorituksiin auton ohjaamisessa,
suunnistamisessa ja auton varustamisessa. Kilpailussa arvostellaan kilpailijan taitoa ajaa kartan mukaan järjestäjän laatimaa reittiä määrättyjä ajoaikoja tai -nopeuksia noudattaen.

Tätä sääntöpykälää vastaanhan sääntöjen kehitys on mennyt eikä parannusta ole näköpiirissä. Konttorityöskentely ja huolellisuusvaatimukset ovat nousseet itse suunnistustehtävää tärkeämmäksi. Lähimenneisyydestä löytyy kaksi asiaa hyvin havainnollistavaa esimerkkiä:

1 - Tapaus Lahtinen Oulun SM, asemamies eli järjestäjän edustaja unohtaa kirjoitaa korttiin JRT-merkinnän -> kilpailijalle 600 vp ja se vielä siunattiin sääntöihin.

2 - Tapaus Viljanen, Kyrön CUP, asemamies eli järjestäjän edustaja kirjoittaa aikamerkinnän jättäen kilpailukorttiin yhden tyhjän rivin -> kilpailijalle 600 vp. Onneksi tämä asia ratkaistiin urheilullisesti vaikka tällä foorumillakin moni oli sitä mieltä että kilpailijan kuuluu tarkistaa saatu merkintä ja annetut virhepisteet olivat ihan aiheellisia.

Ketä esimerkiksi palvelee esim. se, että kilpailukortin hukannut hylätään vaikka puuttuva kortti olisi tyhjä? Tai kenen mieli parani siitä että tämän viestiketjun aloittaja päätti priorisoida aikansa muihin ajanvietteisiin kuin autosuunnistukseen.
hjh
Posts: 9
Joined: Tue Oct 31, 2006 6:53 am

Post by hjh »

Vastaava tapaushan on sattunut muistaakseni forssassa pari vuotta sitten ja siitä "rangaistiin" samalla tavalla kuin nyt.
Mielestäni tässä ei ole mitään puolustettavaa.
Jos kilpailija muuttaa kilpailun järjestäjän tekemiä merkintöjä kilpailukorttiin on aivan oikein, että siitä "rangaistaan".Se, että ei vienyt tieten vääryyttä tehneenä keneltäkään suuria voittosummia ja pokaaleita, ei oikeuta sääntöjen vastaiseen tekoon. Tekoa tehdessähän ei tekijä voinut tietää tuleeko kisan jälkeen suuret voittojuhlat vai nopea poistuminen maalipaikalta kotimatkalle. Jos siitä, että itse tietoisesti päättää rikkoa sääntöjä ja saa "rangaistuksen", pahoittaa mielensä niin ettei enää jatka lajin parissa lienee ymmärrettävää ,luultavasti hävettää.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Kiitos kommentistasi, hjh. Luultavasti enemmistö harrastajista on kanssasi samaa mieltä. Tuntuu, että tässä lajissa on tärkeintä rangaista mahdollisimman monia mahdollisimman monin eri tavoin.

Se, mistä allekirjoittanut ja myös Jyrkin entisen seuran hallitus pahoitti mielensä on tapa, jolla Jyrkille asia tehtiin selväksi. Säännöt ovat sääntöjä, kyllä, mutta miksi joku pykälä on tärkeämpi ja sen noudattamatta jättämisestä seuraa huomautus kattojärjestöltä ja joku toinen taas - no - näinhän se on aina ollut.

Ja kun kerran Forssassa on muistaaksemme ollut ihan vastaava tilanne niin asiahan on sitten sitä myöten selvä. Hävetkäämme me urheilullisuuden perään huutavat.
hjh wrote:Vastaava tapaushan on sattunut muistaakseni forssassa pari vuotta sitten ja siitä "rangaistiin" samalla tavalla kuin nyt.
Mielestäni tässä ei ole mitään puolustettavaa.
Jos kilpailija muuttaa kilpailun järjestäjän tekemiä merkintöjä kilpailukorttiin on aivan oikein, että siitä "rangaistaan".Se, että ei vienyt tieten vääryyttä tehneenä keneltäkään suuria voittosummia ja pokaaleita, ei oikeuta sääntöjen vastaiseen tekoon. Tekoa tehdessähän ei tekijä voinut tietää tuleeko kisan jälkeen suuret voittojuhlat vai nopea poistuminen maalipaikalta kotimatkalle. Jos siitä, että itse tietoisesti päättää rikkoa sääntöjä ja saa "rangaistuksen", pahoittaa mielensä niin ettei enää jatka lajin parissa lienee ymmärrettävää ,luultavasti hävettää.
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Vuonna 1962, kun ryhdyin harrastamaan tätä lajia, jota nykyisin sanotaan autosuunniistukseksi, pelotti niin vietävästi. Olisi kuulunut tuntea säännöt. Piti oikein allekirjoituksella todistaa. En muistanut alkuunkaan kaikkia kohtia, vaikka sääntökirjassa oli tekstiä vain pieni murto-osa nykyisestä. Siksi aina kovasti jännitti ja kisapaikoilla pelotti, että osaanko toimia oikein ja että osaanko edes olla niinkuin kaikki muut automiehet osaavat olla.
Sitten helpotti kun rupesin kisaamaan B-luokkalaisen kanssa, joka osasi olla ja tiesi kaiken tarpeellisen, ja oli iso ja vahvakin.

Nyt vuosikymmenien kisailemisen jälkeen on taas ruvennut pelottamaan. Jos ne vaikka keksii sen mitä kaikkea vilppiä on tullut tehdyksi. Kauan kauan sitten mm.ryhdyin käyttämään lunttia, koska kuski ei aina pysähtynyt ja vaikka tein vilpittömän parhaani numeroiden kirjoittamiseksi, niin tuloslaskenta ei ymmärtänyt töhryjäni, niin kuin itse tiesin niiden olevan.
Edelleen olen joutunut lunttaamaan, kun kuski ei aina tarvitessani malta saattaa autonpyöriä lepokitkan tilaan. Ehdotan, että sääntöihin laitetaan, että kartturi ei hylkäämisen tai sitä ankarampien rangaistusten uhalla saa kirjoittaa, eikä piirtää, ellei auto ole täysin pysähtyneenä. Sais meikäläisten ikäiset edes vähän tasapuolisuutta.

Niin, ja se mikä nykyään pelottaa kaikkein eniten, on meno postilaatikolle. Koskaan ei voi tietää, koska joku on jotakin huomannut.

Toivotan kuitenkin pelotonta innostusta lajista kiinnostuneille ja aloitteleville harrastajille. Älkää pelästykö. Ei tämä kuitenkaan niin vakavaa ole miltä näyttää.
Pepe
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Re: Avoin kirje AS-lajiryhmälle

Post by Åke »

KariM wrote:Kilpailijoista luntinkäyttäjät ja paikkaajat ks. 40.10.
Tästä on joskus ennenkin ollut puhetta, mutta itse en oikein ymmärrä miksi tuon pykälän (tai minkään muunkaan) perusteella olisi luntin käyttö kielletty? Osaisiko joku selventää?
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Yksi mielipide lisää topiikin aloittajan asiaan http://www.digipaper.fi/akk/85002/
(kahdeksas aukeama)
Lehden lopussa toki vielä hyvä juttu AutoSuunnistajista
Post Reply