Rengasmääräykset 2009

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Rengasmääräykset 2009

Post by Åke »

Nostetaas kissa pöydälle...

Onko jollakin faktatietoa, tai vahvoja huhuja, onko kaudelle 2009 tulossa rengassääntöihin muutoksia?

Asia tuli ajankohtaiseksi kun pohdittiin renkaita ensikaudeksi, eli voiko turvallisin mielin hommata käytettyjä rallirenkaita vai pitääkö varautua hankkimaan E-hyväksyttyjä renkaita?

Tänä vuonnahan on tullut napinaa "For rally use" -renkaista (johon ei kyllä selkeitä perusteita puolesta tai vastaan löydy).
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Harmaata aluetta Åke, tuskin selkeää vastausta löytynee.

Periaatteessahan autosuunnistuksessa käytettävä kulkine tulee olla tieliikkennekatsastuksen täyttävä menopeli, joten siihen peilaten nuo ei tieliikenteeseen tarkoitetut gummit eivät tuota lainkirjainta täytä, mutta mutta, mitens sitten ns. punakilpiset? Niissähän on rallikatsastus (vaimikäsenytoli) ja niillähän osallistutaan vain kilpailuihin, koskeeko samat rengasmääräykset niitä?

Toisaalta ei niitä ole erikseen säännöissä kiellettykään, kuten ei tsenon valojen laittoa tavallisiin umpioihin, mutta silti niitä käytetään...

Minulle asia aivan sama, renkailla ei ole suurtakaan merkitystä minulle ole, kunhan niitä tarvittaessa on riittävästi mukana... =)

-e-
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

eero wrote:Periaatteessahan autosuunnistuksessa käytettävä kulkine tulee olla tieliikkennekatsastuksen täyttävä menopeli, joten siihen peilaten nuo ei tieliikenteeseen tarkoitetut gummit eivät tuota lainkirjainta täytä.
Itseäni on aina kiinnostanut, että miksi rengasvalmistajan informatiivinen teksti kieltää tieliikennekäytön? Siviilikatsastusmies ei löytänyt syytä miksi "For rally use" -renkaita ei saisi käyttää. Kysessähän voi olla ainoastaan rengasvalmistajan keino vältää korvausvastuuta ameriikan markkinoilla kun rengas on sileä 2000km ajon jälkeen. Itselläni on myös talvirenkaat, joissa lukee "M+S for mud and snow" niin enkös mä saa noilla ajaa asfaltilla lainkaan?

Rengasmääräykset (siviili liikenteeseen) ovat todellakin harmaata aluetta, oikeastaa ainoa selkeä sääntö joka löytyy kesärenkaille, on että niissä pitää olla 1.6mm kulutuspintaa ja nastoja ei saa olla. Mitään e-hyväksyntöjähän ei vaadita kuin uudemmissa autoissa, ja dot-hyväksyntöjen kelpaaminen sotkee asiaa entisestään. Ja niin usein hyväksyntänä selitetty M+S kertoo ainoastaan että rengasvalmistaja on tarkoittanut renkaan talvikäyttöön, ei mitään muuta.

Mutta sen verran on huhuja taas tulkittu, että ilmeisesti mitään muutoksia sääntöihin ei tämän osalta ole tulossa, joten nykyisillä hyviksi havaituilla säännöillä mennään jatkossakin. Pitääkin ruveta taas pohtimaan rengas spekulaatioita...
Post Reply