Page 1 of 1

Hevosenkenkämielipide

Posted: Thu Oct 02, 2008 9:56 am
by Pepe
Silloin tällöin olen kovasti joutunut pohtimaan hevosenkekäreitinvalintaa ja joskus sortunut vääriin valintoihin, kun ymmärrys ei ole riittänyt. Tosin ne jotka ovat ottaneet tavakseen pärjätä, ovat nokkelia tässäkin asiassa.

Tarkoittamatta mitään yksittäistä tapausta, olen yleisesti sitä mieltä, että hevonkenkien tehtävä tulisi ainoastaan olla ajettevaksi tarkoitetun reitin opastaminen, niinkuin reittiviivan tehtäväkin on. Ei siis reitinvalintaymmärryksen mittaaminen.

Kenkiä ei tulisi sijoitella niin, että ne puntaroisivat sijoittelusta johtuvaa oivalluskykyä. Ei kai ole tarkoitus, että erilaiset kenkien sijoittelun antamat nokkeluustehtävät muokkaisivat tapahtuman tulosluetteloa erilaiseksi, kuin miksi se varsinaisella autosuunnistuksella olisi muotoutunut.

Tällainen nokkeluustehtäväkilpailu voitaisiin vaikka erikseen järjestää tuloslaskentapaikalla niille, jotka kokevat kärsineensä kisassa sen puuttumisesta. Ei tarvitse edes autoa, ja kuskikin tykkää, paitsi että haluaisi lähteä jo kotimatkalle, kun ei ajetusta kisasta palkintoakaan ole tulossa.

Että tätä mieltä, mutta pääasia että mestaroidaan ratoja, että saadaan ajaa, koska se on hauskaa.

Mikä on kenkien käytön idea?
Onko jokin muu kuin piirtämisen helpottaminen ja vaihtelu?
Jos niin mikä? Kertoisko joku?

Posted: Thu Oct 02, 2008 12:32 pm
by Tepi S
Pikkupyörityksissä paljon enemmän ajettavaa mahtuu yhdelle kartalle + Ei tarvi miettii mennäkkö puun tai kiven oik/vas puolelta, vaan pysytään polulla/tiellä. Paljonvaikempi ihmetellä onko reittiviiva millin sivussa pohjapolkua, kuin katsoa lyhin tie seuraavaan kenkään.

Posted: Thu Oct 02, 2008 2:00 pm
by Pepe
Heppakenkiä vastaan en ole. Pohdiskelen vain niiden käyttöä.
Kiitti Tepille kommenteista:
Mahtuupa hyvinkin paljon enemmän ajettavaa yhdelle kartalle. Toivottavasti kuitenkin vältetään mahduttamisia. Sääntökirjan esimerkin 9 heppakenkää numeroineen on sekin pienemmälle karttapläntille aika paljon. Riippuu kai siitä miten paljon se peittää muuta tarpeellista karttatavaraa.

Minä taas olen ymmärtänyt, että jos heppakenkiä käytetään viivan sijasta, niin silloin aivan samalla tavalla tarvii miettiä puun ja kiven kierrot. Karttapolku kun menee usein juuri sieltä, eikä siitä edestä niinkuin tämä "mikä lienee vetävä polku".

Posted: Fri Oct 03, 2008 8:08 am
by KariM
Heppakengällä toteutettu reitti on vaativampi lukea kuin viiva. Jos (esim. talvikisassa) alueella on selkeä ja harvahko polkuviidakko on hevosenkenkä omiaan lisäämään kartanlukuhaastetta. Peruskartta-ajossa heppakengän piirtäminen on kevyempää verrattuna viivan piirtoon. Lajin kannalta se lisää monimuotoisuutta. Haittapuoli on tulkintaerot ja näkemykset, joista toisaalla on keskustelua. Mausteena kyseinen reitinmäärittelytapa on erinomainen - oikein käytettynä.