SRT / SM

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

hjh
Posts: 9
Joined: Tue Oct 31, 2006 6:53 am

SRT / SM

Post by hjh »

Lajiryhmä on antanut luvan KOKEILLA SRT-asemaa SM-kilpailussa! Tyhmä kysymys, mutta JOS kilpailija tekee vastalauseen juuri SRT -aseman suunnistusperustetta?, -asemakylttiä-asemakyltin korkeutta?, -asemakyltin näkyvyyttä?, tai ihan mitä vastaan vaan, niin KUINKA TUOMARISTO ASIAN RATKAISEE; KUN EI OLE OLEMASSA HYVÄKSYTTYJÄ SÄÄNTÖJÄ? Kaikenkaikkiaan, onkohan kaikki kilpailijat edes ajaneet kilpailua, jossa ko asemia on ollut käytössä, eli onko kaikki kilpailijat ARVOkisassa samalla viivalla? Eikö kokeilut tulisi suorittaa muissa kuin arvokisoissa ja ottaa käyttöön vasta kun on hyväksi todettu ja oikeat säännöt olemassa?
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Naantalin SM:n perusteella itse väittäisin, että tuomaristolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin poistaa SRT asemat tuloksista.

Jyväskylässähän taas testattiin SRT asemia, ja koska unohdin täyttää palautelapun niin tulkoon palaute nyt. Eli SRT asemien yksi tarkoitus lienee on hidastaa nopeuksia siirtymillä, kun joutuu vauhtia hiljentään SRT:n kohdalla. Itse kyllä havaitsin juurikin päinvastaisen, eli varsinkin nopeudella mentäessä kun SRT oli löytynyt, olikin kompussa jo sen verran myöhää, että sitten saikin vetää tallan pohjaan ja nauttia pikataipaleesta.
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Mikäköhän se on tämä SRT? Löytyyköhän mistäpäin neuvontaa? Miksiköhän sellaista on ruvettu pitämään tarpeellisena?
Tähän asti ollaan onnistuttu välttämään, mutta nyt olis tarkoitus lähteä Lohjalle, ilmeisesti nolla-auton jälkiä tutkimaan; ainakin alkumatkasta.
Pepe
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Tässä muutama vuosi sitten yritimme aluekisaan, jossa oli kokonaista 15 kilpailijaa, sääntökirjan ulkopuolista ns.miehittämätöntä MRT-asemaa.

Silloinen lajiryhmä tyrmäsi ajatuksen ihan 100-0 ja perusteluna oli, että kyseiset kokeilut pitää suorittaa harjoitusajoissa, ei kalenterikisoissa.

Ja nyt sitten SM-kisassa saa luvan kokeilla ihan mitä vaan, niin se aika vaan muuttuu :evil:

P.S. Yksi syy miksi emme Jyväskylään lähteneet oli juurikin nuo SRT-asemat.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Ari K
Posts: 18
Joined: Tue Oct 03, 2006 4:13 pm
Location: Laihia

srt

Post by Ari K »

Palaute lappu jäi jyväskylässä täyttämättä,mutta en minäkään näe nuossa mitään järkeä,vaaratilanteita kyllä tulee ja oli tullut kun pimeässä suoralla tiellä tullaan pakki päällä vastaan.takana tulevahan ei välttämättä etsi srt asemia. S-asemat sen sijaan on tervetulleita,oikein käytettynä..
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Re: srt

Post by Åke »

Ari K wrote:S-asemat sen sijaan on tervetulleita,oikein käytettynä..
Minä kun en lajin saloihin ole perehtynyt "wanhoina hyvinä aikoina", enkä siis ole koskaan S-asemia nähnyt, niin mulle ei ole valjennut miksi se S-asema olis niin hyvä? Siis millain se on parempi kuin MRT?
jasu
Posts: 42
Joined: Tue Aug 21, 2007 8:13 am

Re: srt

Post by jasu »

Åke wrote:...Siis millain se on parempi kuin MRT?
Ratamestarille ei tule niin huono omatunto kun laittaa S-aseman sinne vesisateeseen koko illaksi verrattuna niihin makkara-palkalla paikalle saatuihin MRT-kavereihin :lol: :lol:
wrc
Posts: 27
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:35 pm
Location: LIETO

eli onko kaikki kilpailijat ARVOkisassa samalla viivalla?

Post by wrc »

eli onko kaikki kilpailijat ARVOkisassa samalla viivalla? hjh kysyy näin ja minun mielestäni eivät ole ! Jos haetaan uutta niin harkkareissa ja muissa kisoissa mutta ei SM kisassa. Kaikki uusi on kyllä tervetullutta.
jps
Posts: 26
Joined: Sun Nov 05, 2006 4:41 pm
Location: loimaa

srt/mrt/s-asema/1:50000vanhantienpohjat

Post by jps »

Kaikki "hienoja" tapoja saada siirtymille lisää vauhtia, kun ei tahdo aina tavallisetkaan aseman paikat vähän kehnommille kartanpitäjille aueta niin sittempä sitä mennäänkin jo "vähän" kovempaa kuin ajomääräyksessä lukee!
Koitetaampa nyt saada noita siirtymiä ihan oikeesti rauhoitettua siviili liikenteen sekaan sopivammaksi ne kun ei kaikki ymmärrä hienoa lajiamme, ja lajin pariin uusillekin olisi helpompi sopeutua kun noita erikoiskikkailuja ei viljeltäisi kokoajan lisää tavallisiin kisoihin, pidetään sitten vaikka kikkailu as-kisa erikseen jossa kokeillaan kaikkia mahdollisia selkärangan katkaisu keinoja!
Itsekin olen kokenut 20v. harrastus aikana monenlaisia kohtaamisia tuolla tien päällä ja vähiten hauskoja ovat isojen teiden reunoilta laakista löytämättömien tieltä poistumisten etsinnät u-käännöksiä tehden, järjettömät a-b-c-d-e kikkailut ja äärettömän aktiivinen yritys saada kilpailijoilta jäämään vaikka väkisin paaaaljon tauluja pois!
Ratamestareiden voimavaroja pitäisi säästää perusrehellisten kilpailujen tekoon eikä vannottaa tekemään mahdollisimman vaikeita ja pitkiä kisoja, mennävuosien srintit olivat hyvä esimerkki kisanteosta ja jopa satunnaisille laji kokeilijoillekin hyvän tutustumisen kisaamiseen antavia!
ugh,olen purkautunut!
T:Juha
eero
Posts: 391
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Ei poijjaat, ei näin, käännetääns tää voitoksi:

Jaksokohtaisia kortteja käytettäessähän on vaara että tila loppuu kesken, joten nythän on kaikilla mahdollisuus kikkailuun. Siitä vaan rahaa tiskiin ja SRT poies => hupsis, lisärivejä tupsahtelee korttiin lisää.

Tämähän ei ole pelin henki, vaan rehti ja reilu kilpailu, mutta kun olitten taas noin pessimistejä.

-vaskio vaikenee-
hjh
Posts: 9
Joined: Tue Oct 31, 2006 6:53 am

Post by hjh »

Eero oivalsi sen taka-ajatuksen, joka minulla oli mielessäni tämän kirjoitteluan aloittaessani..
Näinhän siinä saattaa käydä ja ne jotka keräävät SRT asemat häviävät sekä aikaa, että kilpailukorttirivejä eli mahdollisen paikkaamisen tms tuoman mahdollisen edun.
Onkohan lajiryhmän miehet ajatelleet tällaisia mahdollisia vaihtoehtoja lupaa ARVOKISAAN myöntäessään,tuskin.
Eiköhän kokeilut kokeilla muualla ja kun säännöt löytyy sääntökirjasta niin otetaan vasta SM kisoihin mukaan. SRT sinänsä ei ole mielestäni ollenkaan huono asia, hyväksyttyjen sääntöjen puuttuminen sensijaan vielä toistaiseksi on!!
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Post by Timo »

Minäkin olen pari kertaa "päässyt" kokeilemaan SRT-asemia (muutamia vuosia sitten Lohjalla ja olikohan Kiikoisten kisassa), mutta ei niistä mitään positiivista ole jäänyt mieleen. Mielummin pitäisin ns. siirtymillä vauhdit kohtuullisina sillä että käytetään peruskarttoja jolloin pitää lukea kartasta joka mutka vanhanpohjan varalta. Lohjallahan ajettaneen ainakin osa kisasta pimeässä, joten joutuuko sitten hakuvalolla tähyilemään ojanpenkkoja ja peruuttelemaan isolla tiellä? Jos mennään pienempiä teitä niin GT:tä tarkemmilla kartoilla joutuu kuitenkin vähän seuraamaan että missä mennään.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Pari kolme vuotta sitten SRT oli ensimmäisiä kertoja kokeilussa J-kylän suunnalla harkkarissa.Jos silloin sahailtiin tietä edes takaisin puskaan kätkettyä lappua etsien----päivänvalossa.

Jo aikanaan S-asemia etsittiin perusteellisesti,kun ratamestari oli tehnyt oikean karttaväärennöksen saadakseen aikaan tien keskelle tanakkaa metsää,jossa ei ole ollut edes hevosaikaan polkuakaan olemassa.Sääntökirjan säätöä S-asemien sijoittelussa rikottiin räikeästi ja valvojat hyväksyivät mitä vaan,kun oli joko hyvä kaveri ratamestarina tai itse oli saman henkinen mulkku.Oli pelkästään hyvä että koko S-asema poistettiin säännöistä.

Toivottavasti SRT ei tule sääntöihin,sillä koko ajatus on perseestä.Kilpi antaa mahdollisuuden sellaiseen kikkkailuun,ettei kellään ole enää hauskaa ratamestarin ejakuloidessa.Autosuunnistuksella ei ole varaa menettää yhtäkään kilpailijaa järjettömien sääntöjen ansiosta. :evil:
Ei oo heleppoo....
matti
Posts: 116
Joined: Wed Oct 04, 2006 2:44 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by matti »

***DEL***
Last edited by matti on Sun Sep 06, 2009 9:11 am, edited 1 time in total.
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

Ihan hyvä, että ratamestareille annetaan ennen kilpailua positiivisen rakentavaa palautetta ja kannustavia ehdotuksia mielekkään kilpailun aikaansaamiseksi. Kilpailun onnistumistahan me kaikki toivomme ja tavoittelemme - niin kilpailijat kuin kisan tekijätkin. Lohjalla on nyt koossa kokenut, taitava ja asiaansa paneutuva järjestäjäryhmä ja siksi ennakko-odotukseni onnistuneen kilpailun suhteen ovat erittäin korkealla.

Edellä esitettyjä kommentteja voisi hieman pilke silmäkulmassa kääntää toisinkin päin. Mitäs tuumitte, jos kisan jälkeisenä maanantaina työpaikan kahvipöydässä lajia tuntemattomille tulisi selitettyä vakavalla naamalla jotain seuraavan suuntaista (nämä kommentit on sitten varattu vain minun henkilökohtaiseen aamukahvikäyttöön (C)!!:wink: :wink: ):

"Kyllä nyt harmittaa ja on se niin väärin. Mää oon Suomen melkein paras autosta suunnistaja, kalakaveritkin on niin sanonut... En nyt vaan osaa suunnistaa just' 25-tonnisella kartalla. Eihän niistä kukaan mitään selvää saa, kun sentti on 250 metriä maastoosa eikä 200 niin kuin vaarivainaan peruskartoissakin on aina ollut. Ja just' SM-kisassa sitten pitää käyttää näitä 25-tonnisia. Voittanut olisin ..."

"Ja sitten ne jaksokohtaiset kortit. Aivan käsittämätöntä että ei enää saa haalia kaikkia alueella näkyviä ja itse keksittyjä numeroita ihan vapaasti korttiin. Suunnistuksesta menee ihan maku, jos muka koko ajan pitäis tietää mistä se reitti tarkasti ottaen menee ja vain ne oikeat kilvet kirjoittaa ylös. Ihan tässä kahvikin jäähtyy ja sappi kiehuu kun kisassa pärjää parhaiten ne, jotka ajaa nopeiten sitä oikeaa reittiä ja kerää korttiinsa vain oikeat asemat. Varmasti olisin voittanut tai ainakin sijoittunut kymmenen sijaa paremmin, jos olisi saanut haalia asemia ihan vapaasti..."

"Ja voitteks' te kuvitella, sitten siinä kisassa olis pitänyt osata löytää karttaan merkittyjä rasteja. Mitäs se sellanen suunnistaminen muka oikein on, että rastitkin on karttaan merkitty. Ei mitään sanon mää. On se maailma mallillaan eikä mikään ole niin kuin ennen."

"Ja kaikkein pahinta on se, että asemilla ei enää ole oikeita eläviä ihmisiä vaan jotain käsittämättömiä ajanottokoneita. Eihän semmosia kukaan löydä mistään metsästä. Kyllä jonkun pitäs ihan oikeesti säätää, että asemalla pitää olla vähintään paripyörällinen JumboTransit. Ja kirkkaan värinen maalaus - vaikka keltanen tai oranssi, jotta löytyis varmemmin. Oli se vaan ennen niin hianoo, kun sai ihan elävän asemamiehen kanssa jutustella ja tarvittaessa purnata millon mistäkin. Nyt on pakko säästää kaikki kiukku maalipaikalle asti. Johan siitä puolet ehtii matkalla unohtua. Onneksi sentään purnattavaa löytyy nyt enemmän, kun ne emittiloorat ei osaa ees puolustaa itteensä, mutta ei se kyllä oikeesti paljoa oo oloa helpottanut. Kyllä aina vaan potuttaa, että oikeen elektroniikka, voitteks' te kuvitella. Ihan sama juttu täällä töissäkin, kun ennen meillä oli palkattu nätti sihteeri keitättämässä kaffetta ja leipomassa pullaa ja nyt on vaan toi siropapuaparaatti ja keksitkin on ihan loppu tai ainakin ne maistuu pahvisilta lasinalustoilta. Ja kesätkin oli ennen paljon lämpimämpiä ja naiset kauniimpia ja... "
Post Reply