Reitti/aikamerkintä kilpailukortin ulkopuolella

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply

Reitti/aikamerkintä kilpailukortin ulkopuolella

Poll ended at Tue Sep 30, 2008 4:10 pm

a) Kilpailusta sulkeminen
1
3%
b) Aina 600vp
3
10%
c) Jos kilpailija huomannut virheensä ja asema löytyy seuraavasta kortista, niin 0vp. Jos ei niin, puuttuvasta 600vp.
17
59%
d) Huono mäihä. Tekevälle sattuu. Ei rankaista. 0vp
8
28%
 
Total votes: 29

juhei
Posts: 168
Joined: Thu Sep 28, 2006 6:39 am
Location: Syke

Reitti/aikamerkintä kilpailukortin ulkopuolella

Post by juhei »

Syksyn nettiäänestyksen paikka.

Kuvitteellinen tilanne: Kilpailija on epähuomiossa kirjoittanut reitti/aikamerkinnän kilpailukortin alareunaan varsinaisten rivien alapuolelle.

Reunaehdot: Todennäköisenä syynä tähän on se, että kilpailukortti ei ole sääntökirjassa esitetyn tai "totutun" mukainen. Tyhjä tila kilpailukortin alareunassa nimittäin kun on silmämääräisesti katsottuna yhtä korkea kuin varsinainen rivi/"ruutu". Sen lisäksi kilpailussa saman virheen on tehnyt useampi (15%) kilpailija eli mistään satunnaisesta yhden tai kahden kilpailijan harhautus/vahinkotilanteesta ei näyttäisi olevan kysymys.

Sääntökohdat, joita tähän voisi soveltaa ovat:
§10.8: "...Tarkastusasemamerkinnät tehdään kilpailukorttiin perättäiseen järjestykseen kukin merkintä aina ensimmäiselle vapaalle merkintäriville. Kilpailija saa kirjoittaa kilpailukorttiin vain miehittämättömien reittitarkastusasemien tunnukset, tehdä reittileimaukset järjestäjän asettamilla leimasimilla tai automaattista ajanottoa käytettäessä kirjoittaa todelliset leimausaikansa. Muiden merkintöjen tekeminen tai kilpailukortin kadottaminen merkitsee kilpailusta sulkemista..."

§10.13: "...
- oikeasta asemajärjestyksestä puuttuva RT-merkintä 600 vp
– muutettu, sotkettu tai leima-aseman kanssa samalle riville tehty RT-merkintä 600 vp
(muutettua tai sotkettua merkintää ei huomioida reittijärjestyksessä, leima ja samalla rivillä oleva RT merkintä huomioidaan reittijärjestyksessä)..."


Minä AS-nettiläisenä tekisin seuraavan tulkinnan tuloslaskennassa:

a) Selvä tapaus. Minä tulkitsen, että §10.8 perusteella merkintä rivien ulkopuolella tarkoittaa kilpailusta sulkemista (eli siis hylkääminenkö?). Kilpailija ei saa tehdä muita merkintöjä kuin mitä sääntö sanoo! Paitsi että sääntöhän sanoo, että kilpailija saa kirjoittaa RT/aikamerkinnän (mutta ei kerro minne). Mutta jos se merkintä on rivien ulkopuolella...? Öööö... Pykälän henki on kuitenkin se, että ruutujen ulkopuolelle ei mitään raapusteta ja jos ei erota ruutua tyhjästä tilasta, niin eiköhän kilpailusta sulkeminen opeta erottamaan!

b) Tämähän on selvä suttu. Paitsi että merkintä on SELVÄ numero/aika, jota ei ole muutettu tai sutattu. Hhhmmm... Kilpailija ei ole pyrkinyt muuttamaan numeroa/aikaa toiseksi. Pirskatti. §10.8 on aika raju. Inhimillinen virhehän se on. Jotenkin siitä on kuitenkin rangaistava. Laitetaan tuo "vakio" 600vp. Muistaapa sitten ensi kerralla katsoa ja kirjoittaa tarkemmin!

c) No voi hemmetti! Tässä on nyt meillä järjestäjillä käynyt pieni käpy ja kilpailukortti tosiaankin on erehdyttävän oloinen. 1) Kappas, kilpailija on huomannut virheensä ja laittanut saman numeron seuraavan kortin ensimmäiselle riville tai 2) kappas, se on AT-aika. Mutta sehän löytyy EMIT:ltä, niin me saamme sieltä ajan. Muutenkaan tuota kilpailukortin aikaa ei olisi käytetty mihinkään. Näin ollen kortin ulkopuolella olevasta numerosta/ajasta ei ole kilpailijalle mitään etua ja reitit löytyvät virallisissa ruuduissa oikeassa asemajärjestyksessä. En rankaise siis ollenkaan. Mutta jos kilpailija ei ole huomannut virhettään ja numero puuttuu oikeasta asemajärjestyksestä, kun lasketaan vaan viralliset rivit, niin kyllä puuttuvasta on pakko 600vp antaa. Teoriassahan on mahdollista, että kilpailija on paikannut virheensä laittamalla puuttuvan kyltin tyhjään tilaan. Tämä mahdollisuus pitää tukkia!

d) No voi pihkanan pihkana. Ettäpä piti sattua ikävästi tuon kortin kanssa. Eipä tullut ajateltua, että joku voi kirjoittaa kortin ulkopuolelle. Kilpailija on ollut huolimaton, mutta onhan tässä vähän meidänkin syytä. Kilpailijalla on numerot oikeassa järjestyksessä ja kyllä se on selkeästi nähtävissä, että kilpailija on oikean reitin ajanut. Ei tämä nyt niin tiukkapipoista hommaa ole, joten teen urheilullisen päätöksen ja hyväksyn kortin ulkopuolelle tehdyn merkinnän. Kilpailijaa tästä voisi torua ja seuraavaan kilpailuun meidän tarvitsee muuttaa näitä kilpailukortteja, jotta tämä ei pääse toistumaan.

Onneksi yo. esimerkin tapaus on epätodennäköinen ja toivottavasti sitä ei satu arvokilpailussa. Variaatioita kysymyksen asetteluun saa, jos virheen olisikin tehnyt vain 1 tai 2 kilpailijaa tai jos kilpailukortti olisikin sääntöjen/"totutun" mukainen.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Ei tietysti yhtään lohduta mutta sympatiani ovat Juhei sinun (ja muutaman muun kilpailijan) puolella. Sääli tuota tulkintaa Tervaskannon lenkillä. Taas sai pieni kilpailija tarpeettomasti päihin. En (joistakin lupauksistani huolimatta) itse ehtinut ottaa kantaa tuohon asiaan kun tein talkoilla tuloksia parin muun kilpailijan kanssa.
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Varmaankin pitäisi tahtoa sellainen kortti, jossa ei ole merkintätilaa sen enempää merkintäsarakkeiden ala kuin yläpuolellakaan.

Merkattiin RT nimittäin kerran arvokilpailussa YLÄPUOLELLA olevaan sopivaan tilaan. Tämä kun sitten viiden asemamerkinnän jälkeen huomattiin, niin harmittihan se. Seuraavan jakson aikana asian pohdinta (tuleekohan 600 vaiko ei) johti siihen,että eksyttiin. (Sillä tavalla se on terveellistä eksyminen itselleen selittää). Ilman tätä 600 ja eksymistä olisimme tehneet tämän vuosikymmenen parhaan arvokisasuorituksemme.

Harmitti niin vietävästi ja ajattelin, että kirjoitanpa tästä kortintekijöille. Nyt sitten vasta tämä tahtominen kortintekijöille tuli kirjoitetuksi.

Olemme oppineet katsomaan tarkkaan kortin järjestysnumeron ja kortin yläosan. Tämän jälkeen osaamme katsoa varmaan alaosankin.
Eksymisen kokemisesta sen sijaan emme ole oppineet mitään.
Pepe
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

P.S.
Kurkistin sääntökirjan kohtaa 10.8 Kilpailukortti.
Kurkistapaaka onko sääntökirjan mukaisessa kilpailukortissa tilaa tällaisille ylä- tai alapuolisille vahinkomerkinnöille, niinkuin aina silloin tällöin kisakorteissa näyttää olevan. Itse en löytänyt.
Vamaankin valvoja voisi tästedes yrittää katsoa sen perään, ettei sääntöjen vastainen korttti aiheuttaisi tämän kaltaisia ropleemia, ainakaan hyvissä ja hyväksi tarkoitetuissa kisoissa.
Pepe
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Post by Timo »

Sääntökirjan esimerkissä kilpailukortista ei ole ylimääräisiä marginaaleja ylä- eikä alareunassa joten se on hyvin yksiselitteinen. Kisassa josta tämä keskustelu alkoi, oli kortissa tilaa 14 rivin verran. Ylimmän ja alimman (joka siis oli varsinaisen ruudukon ulkopuolella) rivin erona oli että ylimmän rivin oikeassa reunassa oli pystyviiva joka puuttui alimmalta riviltä.

Ei voida vaatia että seurat joutuisivat heittämään tuhansia jo painettuja kilpailukortteja roskiin, mutta ehkä tälläisissä epäselvien korttien tapauksissa järjestäjä (tai jopa kilpailijat?) voisivat esim. vetää viivan sen varsinaisen ruudukon ulkopuolella olevan "rivin" yli.

ps. itsekin tuli yhdessä talvi-SM:ssä kirjoitettua RT-tunnus kortin yläreunaan.
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Mun mielestä toi vaihtoehto 4 ei voi tulla kyseeseen missään tapauksessa, koska sääntökirja määrittelee korttiin 13 riviä, ja tuolloin kekseliäs kilpailija sais käyttöön yhden ylimääräisen rivin, kun taas toinen ei sitä uskaltais käyttää ja saa vähemmän tilaa merkinnöille.

Vaihtoehto 3 olis sinänsä oikeudenmukainen, eli ylimääräistä merkintää ei huomioitais mitenkään, jos se on siellä niin olkoon, eli ei rankaista, mutta siinä olevaa merkintää ei myöskään huomioida tuloslaskennassa millään muotoa. Eli jos kilpailija olis hoksannut virheensä ja kirjoittanut korjauksen seuraavaan korttiin niin kaikki ok, mutta jos ei ole huomannut niin sitten se on puuttuva merkintä.
eero
Posts: 391
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

hmmm... kiusallinen tilanne kaikenkaikkiaan. Tuo vaihtoehto c vaikuttais aika inhimilliseltä. Kuvitellanpas tilanne että asemahenkilö yön pimeinä tunteina laittaa merkinnän seuraavalle tyhjälle riville kuten ohjeissa sanotaan ja kappas vain, sinnehän se sujahtaa rivien alle tyhjälle alueelle aivan huomaamatta.

Eli aivan varmasti olisitten mun asemalta saanut merkinnän sinne "tyhjälle" riville jos sellaista korttia olisi tarjottu missä oikeat rivit olisivat olleet täynnä. Nyt kuitenkin olitten fiksumpia kuin asemahenkilö ja tällaista korttia ei kait mulle tarjottu, olisin nimittäin lopettanut tän lajin jos minun merkinnästä olisi jokin kilpakumppani saanut tarpeettomia virhepisteitä.

Savitaipale taitaa olla viimeisin kerta kun näin mallikortin lähdön ilmoitustaululla täytettynä, ehkä sen näytille laittaminen voisi auttaa tämäntapaisessa tilanteessa.

-e-
Volvo242
Posts: 164
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:29 pm
Location: Loppi

Post by Volvo242 »

Eiköhän se tuo C olisi paras nuista. Jos joku seura on sattunu saamaan 10 000kpl ylimmäisestä ruudusta epäkurantteja planketteja, niin niihinhän voi katsastusmies rustata puumerkkinsä, taikka AT heti nurkan takana

Pitäiskö samalla puuttua sarakkeiden leveyksiin, kävipä tuossa taannoin NaSun opiskelijarähinässä JRT merkkasi sarakkeen vas. reunaan ja väärän kätisenä se jäi karvasen kämmen alle jolloin seuraavan numeron kirjotin juurikin samaiselle riville. En ole katkera, mutta kuitenkin, meni se kisa muutenkin reisille...

mm
Subaru Leone RX 4WD -85
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Vaihtoehto e

Post by Ari »

Mites olisi vaihtoehto E:
Epäkurantistakin kortista saa priimaa tavataa eikä ole edes iso juttu. Joka kylästä löytyy paikallinen kirjapaino, jossa on se sellainen autosuunnistusauton kokoinen paperileikkuri. Vaikkapa kaikki 10.000 ylipitkää kilpailukorttia nippuina leikkuulevylle ja napin painalluksella ylimääräinen häntä korttien alareunasta on siirtynyt Paperinkeräys Oy:n omaisuudeksi.

Eikä tarvitse edes rankaista ketään... :wink:
juhei
Posts: 168
Joined: Thu Sep 28, 2006 6:39 am
Location: Syke

Kivi, paperi, sakset

Post by juhei »

Ja tästä seuraa jatkokysymys Arin innovatiivisen ja lähes patentoimisen arvoisen idean johdosta. Voinko minä kilpailijana leikata sen "hännän" pois? Vai onko kilpailukortti pyhä (vrt. lehmä tahi auto)? Luomuecovaihtoehtona tietysti voidaan käyttää "hännän" taittamista niin että kilpailukortin alareunaan ei jää tyhjää tilaa.

Sinänsä mielenkiintoinen ilmiö, kun kahvipöydän äärellä korttia katsoo, niin ei siinä ole epäilystäkään, missä ruudut ovat. Vaan kun kello lähtee käyntiin ja kypärä isketään päähän, muuttuu itsestäänselvyydetkin vaikeiksi asioiksi. No, psykologilla olisi tässä lajissa muutenkin töitä... :)
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Sakset?

Post by Ari »

Juuhei! Sitäkö varten ne sakset kuuluvat välttämättömiin AS-konttorivälineisiin!!

Muistelen jokunen vuosi sitten (olisiko ollut 1986?) osallistuneeni aloittelijakoulutukseen, jossa meitä noviiseja opastettiin mm. oikeanlaisen konttorivälineistön hankinnassa AS-kilpailua varten. Kynien, viivoittimen ja nitojan lisäksi välttämättömänä AS-varusteena mainittiin SAKSET. Tuosta hamasta menneisyydestä asti olen kiltisti ja tyytyväisin mielin kuljettanut karttapöydän uumenissa aina SAKSIA, vaikken ole niille vielä keksinyt mitään erityisen tärkeää tehtävää.

Epäilen ettei edes Eeron erehtymättömän tarkka haukan katse löydä sääntökirjasta pykälää, joka kieltäisi kilpailukortin ylä- tai alamarginaalin hienoista supistamista - vaikka sen tekisikin tavoitteena välttää virhepisteitä kohdasta "Muut" eli siis selvästi hyötymistarkoituksessa. :wink:
eero
Posts: 391
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Epäilen ettei edes Eeron erehtymättömän tarkka haukan katse löydä sääntökirjasta pykälää, joka kieltäisi kilpailukortin ylä- tai alamarginaalin hienoista supistamista - vaikka sen tekisikin tavoitteena välttää virhepisteitä kohdasta "Muut" eli siis selvästi hyötymistarkoituksessa.

hmmm.... voitaisiinko tässä nyt kuitenkin soveltaa sääntöjen kohtaa kilpailukortin hukkaamisesta? Aivan selvästikin on aikeissa hukata osa kortista.... =D

-e-
joteam1
Posts: 87
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Peitteillä :shock: ajettaessa leikeltiin peitteitä ja karttoja, että saatiin sopimaan kartalle. Ja usein sovitettiin montakin peitettä samalta alueelta päällekkäin.

Olenkohan tulossa vanhaksi :? kun tollasia "muistelee"
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Miksi ei Eestiläisittäin?

Post by Jarkko Heino »

Mikäli huomaat tehneesi väärän merkinnän sen saa ruksata ylitse ilman rankaisua!
(viivalla Eestissä puuttuva & ylimääräinen rankaisevat saman verran)

Onneksi tuon leiman jo saa kirjoittaa korttiin..... miksi sitä EI saa ympyröidä? yliviivata? tai vaikka piirtää täyteen kirjaimia tahi muita merkkejä KUNHAN ei vaan vahingossa kirjoita siihen päälle reittiasemaakin.... & miksi sitten se tulkitaan 1200vp:ksi kun on leima ja asematunnus samalla rivillä? Eihän ne ole puuttuvia kun on mokannut kirjoittaessa. MIKÄLI sitten viimeisen kortin viimeisessä ruudussa on maalimerkintä niin sitten voi vaikka suorituksen hylätä syynä taktikointi/tahallinen teko!
Post Reply