EMIT:istä jälleen

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
AMa

EMIT:istä jälleen

Post by AMa »

Lohjan sunnuntaisarjan harjoitusajossa 22.5. käytettiin EMITtiä, ja siellä ollut käytäntö (kokeilu?) kartanjakoasemalla oli ensi kertaa todella toimiva - käsittääkseni aukoton. Menettely on käytännöllinen ja nykyistä repertuaarille parempi kaikille osapuolille:
  • - mahdollisimman yksinkertainen asemahenkilölle; ensin leimaus (jonka ajoitus ei ole kriittinen) ja sitten oikeaan aikaan kartta kilpailijalle eli lähtöhetki toimii kuten ei-EMIT-kisassakin.

    - selkeä ja tasapuolinen kilpailijalle, kun kaikki kilpailijat saavat kartan samaan aikaan verrattuna JATia vastaan laskettavaan lähtöaikaan. Karttoja ei anneta turhaan liian aikaisin pällisteltäväksi ja ennen kaikkea se täysin turha ja älytön leimaussählinki juuri lähtöaikaan on pois.

    - tehokas ja nopea tuloslaskennalle, kun kaikki ajat (paitsi mahdollinen miehitetty AT) otetaan EMITiltä.
Kari korjatkoon mutta jotensakin näin se meni:
- karttoja jakavalla JAT-asemalla on tuloleimasin, joka kuittaa tuloajan
- kilpailija siirtyy miehitetylle asema-autolle.
- asemahenkilö antaa uuden lähtöajan, joka on jokin tuleva tasaminuutti.
- kilpailija leimaa EMITin tuota lähtöaikaa edeltävän minuutin aikana, 30-10 sekuntia ennen lähtöaikaa (tuloslaskennassa on helppo laskea vertaamalla nollaushetkeen, mikä on laskentaan käytettävä todellinen lähtöaika)
- lähtöajalla kartta käteen ja menoksi!

Yksinkertaisuudessaan nerokas! :idea:

Tämän soisi tulevan ainoaksi käytännöksi, jotta päästäisi eroon kaikenkarvaisista tavoista sekä säännöissä että vielä värikkäämmistä käytännöistä kilpailuissa.
Post Reply