Golfin pelastus

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Tikkaoja
Posts: 19
Joined: Thu Oct 20, 2011 5:46 pm
Location: Rajamäki

Golfin pelastus

Post by Tikkaoja »

Moro

Pohjanmaalla majailee yksi etuveto Golf GT jota on käytetty autosuunnistuksessa. Tunnistaako kukaan kenen entinen tämä voisi olla? Kannattaako vielä pelastaa vai onko jo käytännössä "varaosalähde"? Ei viitisis turhanpäiten lähteä puoleen Suomeen.

Pitäis jotain keksiä alle, kun ei enää kehtaa Essä ajaa eikä siviilipelillä viitsi Chen mennä. Voishan sitä ihan oikeitakin kisoja lähteä kokeilemaan jos kalustoa olis.

Sen verran on VAG neulalla rokotettu, etten oikein muusta innostu...

Petteri

EDIT: poistettu turhanpäiväistä jorinaa
Last edited by Tikkaoja on Wed Nov 06, 2013 9:47 pm, edited 2 times in total.
juha aalto
Posts: 16
Joined: Mon Oct 09, 2006 7:15 am
Location: Renko

Re: Golfin pelastus?

Post by juha aalto »

Moro

Rengossa olis yksi AS käytössä palvellut kolmos Golf syncro melkein ylimääräisenä jos kiinnostaa soita 050-3479204
-Jussi-
Tikkaoja
Posts: 19
Joined: Thu Oct 20, 2011 5:46 pm
Location: Rajamäki

Re: Golfin pelastus

Post by Tikkaoja »

No niin

Ei tullut tuon ensimmäisen viestin "pelastusoperaatiosta" mitään. Projekti kuitenkin nytkähti eteenpäin.

Pihaan ilmestyi eilen illalla molemmilta akseleilta raapiva kolopallo, ei kuitenkaan tuo Juhan kauppaama kisa-auto, mutta läheltä liippaa...

Tekemistä tuossa on ennenkun sillä suunnistetaan tai muutenkaan ajellaan, mutta jonain päivänä vielä. Koitan muistaa päivitellä tätä välillä kun jotain tapahtuu, perheellisenä ei välttämättä ihan joka viikko.

Kaikki vinkit ja ideat kakkoskoppaisen syncrogolfin muokkaamisesta suunnistuskäyttöön ovat tervetulleita. Aluksi laitetaan tekniikka ja kuoria kuntoon. Sen jälkeen aletaan miettimään panssarointia, alustaa ja muuta aiheeseen liittyvää.

-petteri
Tikkaoja
Posts: 19
Joined: Thu Oct 20, 2011 5:46 pm
Location: Rajamäki

Re: Golfin pelastus

Post by Tikkaoja »

Laitetaas tänne jotain näin välipäivien kunniaksi.

Jotain pientä on golfille ehtinyt tapahtua. Takajarrut laittelin kokonaan uusiksi. Mukavampi siirrellä ja parkkeerata tuota pihassa, kun ei tarvitse aina etsiä tasaista kohtaa tai pölkkyä renkaan juureen pysäköintiä varten. Etujarrut pitää vielä käydä läpi, pitää selvitellä miten helpolla sinne vaihtuisi jäähdytetyt levyt kun vakiona tuossa on umpikiekot. Takarumpujen uskon olevan riittävät kun ovat 240mm ja samoja on käytetty mm 100 Audissa joka on hivenen painavampi kulkine. Jos ei riitä, niin saa sinnekin levyt...

Sisustan purin myös koska matot oli märkänä ja mielenkiinnosta nähdäkseni pohjan yläpuolelle. Tämän yksilön kohdalla täytyy todeta, että Keski-Euroopassa vietetyt nuoruusvuodet ovat olleet hyväksi. Pohjasta löytyi ainoastaan yksi kynän läpimenevä reikä. Kun tuon korjaa täysin ehjään peltiin asti, joutuu hankkimaan 5x5 cm kokoisen peltipalan :D . Muuten pitäisi pärjätä pelkällä pintaruosteiden putsauksella ja uudella pinnalla. Toki yllätyksiä voi tulla vastaan ja varmaan tuleekin.

Voimansiirrossa tuossa on hieman sanomista. Siihen pitäisi pureutua seuraavaksi. Joku aikaisempi "tuunaajatero" oli ajellut tuolla eripari renkailla akseleiden välillä ja siitähän nelivedot tykkää... Kardaanin ja kulmavaihteen välistä on ainakin pultit poikki. Toivottavasti tuo on ollut heikoin lenkki ja pulttien vaihto riittää. Kardaani on vaan pakoputken yläpuolella ja putki on siinä kunnossa, että ehjänä sitä ei pois autosta saa. Ennen kardaanihommia teen siis uuden putken alle.

Takajarruja rassatessa käytin irti takajousituksenkin. Samainen "tero" oli tainnut ratkaista alustan takapään osalta jo valmiiksi. Takana oli asennettuna etuvetoisen golfin madltavat coilover tolpat, jotka ovat n 4,5 cm pidemmät kun syncron vakiot. Nuooli säädettynä siten, että sisäänjoustoa oli pari senttiä ja ulosjoustoa n 13. Samalla jousi pääsi ulosjoustossa liikkumaan vapasti ylös-alas luokkaa 5 cm. Ruuvasin säädöt siten, että pitkänä jousi juuri puristuu heilumattomaksi. Tuolla paketilla maavaraa tulee lisää n 4 cm ollen luokkaa 20 cm. Joustoja jää suunnilleen saman verran molempiin suuntiin. Vaimennus tuntui jämäkämmältä kun vakiotolpilla. Metriäkään en noilla ole vielä ajanut, mutta tulokset perustuvat tallissa vetokoukun päällä hyppien tehtyihin testeihin :D .

Etujousitus on vielä ratkaistava jotenkin. Todennäköisesti testaan jonkun painavakoneisen (VR6?) MK3 Golfin etutolppia. Maailmalla ovat ainakin noilla korotelleet kakkoskoppaisia. Samalla saisi varmaan vaimennukseenkin lisää jämäkkyyttä myös etupäähän. Tuollaisia tolppia saa tarjota.

Hankintalistalla olis myös 4 ovisen isolasiset etuovet. Siis sellaiset, jossa peili on normaalikohdassa, eikä puolessa välissä ovea kuten alkupään kakkoskoppasissa. Jos jollain lojuu tuollaiset nurkassa, niin laittakaa vinkkiä.

Tällaista tällä kertaa, nyt pitää lähteä talliin tekemään ostoslistaa pakoputkea varten.

Hyvää Uutta Vuotta!

-petteri
Post Reply