Mitäs tämän jälkeen?

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Matias
Posts: 29
Joined: Tue Jun 01, 2010 6:25 pm
Location: Lahti

Mitäs tämän jälkeen?

Post by Matias »

Nyt kun Kanta-Hämeen harkkarisarja on saatettu onnellisesti loppuun ja meidät vasta-alkajat on totutettu lajiin, niin olis kiva jatkaa kun "rauta on kuumaa". Mutta miten? Pitäiskö hankkia loppuvuodeksi kallis lisenssi ja mennä joukkoon tummaan ajamaan muutamat loppuvuoden kisat kovassa seurassa? Vai olisko mitenkään mahdollista että näissä Hämeen maisemissa järjestettäisiin vielä helppoja E ja C luokille tarkoitettuja harjoituskisoja, joissa orastavaa taitoa voisi vielä hioa ennen ensi vuoden tosikoitoksia? Kisathan voisivat olla pelkästään em. luokille ja kenties jopa "bannattuja" A ja M luokkalaisille.

Varikkokeskusteluissa olen myös ollut havaitsevinani, että lajin pariin toivottaisiin runsaasti uusia tulokkaita. Voisiko tätä edesauttaa järjestämällä muutamia helppoja harjoituskisoja, joissa vasta-alkajillakin olisi menestymisen mahdollisuus; sekä mainostamalla lajia sekä näitä kilpailuja esim. positiivisten lehtiartikkeleiden muodossa sopivissa medioissa. Muistuu mieleen vielä kultainen 60-luku, jolloin ST ajot olivat todella suosittua kansanhuvia. Silloin järjestettävillä firmojenvälisillä tai "puulaakikilpailuilla" saatiin paljon uusia osanottajia lajin piiriin. Jonnekin he ovat vaan ajan myötä kadonneet. Monet seuratkin näyttävät olevan enemmän kiinnostuneita rallien järjestämisestä kuin autosuunnistuksesta, mutta kelläpä tavallisella tallaajalla on mahdollisuuksia kunnolla panostaa ralleihin pärjätäkseen niissä. Autosuunnistus sen sijaan tarjoaisi kohtuullisilla kustannuksilla mahdollisuuden "oikean" autourheilun pariin, sekä myös menestymismahdollisuuksia siinä.
eero
Posts: 397
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Matias puhuu asiaa ja tämä nykyjärjestelmähän kyllä näivettää tätä lajia, senhän kaikki voi huomata.

Varsinkin C-luokka josta laji aloitetaan, tulisi olla kertalisenssillä ajettavissa tai sitten lopettaa nuo C-luokan kisat kokonaan ja ajattaa C ja E luokat kisojen yhteydessä harkkareina vaan eipä taida säännöt sellaista sallia? Nythän lajiryhmä voisikin sitten tuumailla kuinka tätä asiaa tulevat viemään eteenpäin.

-vaskio on puhunut-
kAitSu
Posts: 52
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:42 pm
Location: Tuusula

Post by kAitSu »

Kertalisenssi takaisin ja heti. Ainakin arvokisoihin saataisiin hetimiten muutama pari lisää. Se miten muuten saadaan lisää harrastajia niin sitähän tässä on puitu jo vuosia. Ihmisillä on nykyään niin paljon tarjontaa vapaa-ajan viettämiseksi että as ei taida olla "trendikästä". Noh, jatketaan innokkaiden etsimistä:)
-kAitSu-
pertti.kokkonen3
Posts: 29
Joined: Wed Dec 24, 2008 12:41 pm
Location: nastola

Post by pertti.kokkonen3 »

Olisihan se mukava tulla mukaan kisoihin, mutta ei tällä nykysysteemillä kannata ostaa lisenssiä, varsinkaan, jos on tarkoitus ajaa muutama kilpailu.
Vieläkään en ymmärrä ,miksi aikanaan se (kertalisenssi) piti poistaa.Ja kuitenkin koko ajan käydään keskustelua siitä, kuinka tämä laji näivettyy, ja kohta ei löydy esim. arvokilpailuihin järjestäjiä, kun organisaation pitää olla isompi, kuin maksavien kilpailijoiden.
Syysterveisin.
Pertti Kokkonen
:(
SVee
Posts: 142
Joined: Mon Sep 22, 2008 7:46 pm
Location: Liminka
Contact:

Post by SVee »

Monet sanoo, ettei kertalisenssi ole ratkaisu kilpailijamääriin. Mielestäni sillä on yllättävän suuri vaikutus. Jos mietitään aloittelevaa "eksyjää", lisenssin hommaaminen ja seuraan liittyminen on aika suuri kynnys. Monelle riittää harjoitusajot. Esim. täällä pohjoisessa kilpailuja ei paljon kannata tehdä 3-4 lisenssin omaavalle parille. Kertalisenssillä saataisiin huomattavasti enemmän. Ja kun täällä ei ole kisoja, ei kannata lisenssiä lunastaa. Meistä katsottuna tän hetkiset kisat on kohtuullisen kaukana. Ajatellen suurempia määriä. Aina kuitenkin joku "hullu" täältäkin käy etelässä kisaamassa. Oulu/Raahe akselilla ollaan saatu kohtuullisen hyvin uusia lajin kokeilijoita käymään harkkareissa. Osa on koukuttunut lajista hyvästikkin, mutta moniko on hommannut lisenssin? Ei yksikään. Kansallisia pitäisi pystyä kokeilemaan ja huomata, että hyvinhän siellä pärjää muitten mukana. Sokeampikin huomaa, että siinä se kynnys on.
Syysterveisin: Seppo Vainikainen
Matias
Posts: 29
Joined: Tue Jun 01, 2010 6:25 pm
Location: Lahti

Post by Matias »

Ja miksi ylipäänsä mitään lisenssejä tarvitaan? Helsingin herroja lihottamaan vai? Taikka pakollista seuraan liittymistä? Firmojenväliset ja puulaakikilpailut pyöri aikanaan erittäin hyvin ilman mitään byrokratiaa. Ehkä juuri siksi ne oli niin suosittuja.
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Post by LVee »

Ehdottaisin kertalisenssin palauttamista ja E-luokan ottamisen mukaan kisoihin, joille tehtäisiin ns. "city"-reitti, sillä ainakin Raahessa on näkynyt muutamia uudehkollakin kalustolla ajavia, viime syksynä yhden parin auton mittarissa oli 3000km !!! Tarkoitan "city"-reitillä sitä että vois ainakin pari-kolme vuotta ajaa siviiliautolla ilman mittareita ym. lisäpanostusta autoon, ainoastaan rennolla mielellä löytämisen iloja kokemaan.... En tiiä onko tämä loppuun ajateltu ehdotus, mutta jotenkin se tulppa kansallisiin kisoihin siirtymiseen pitäisi poistaa... vai tarviiko? ajetaanko sittenkin vaan enimmäkseen harkkareita...
Matias
Posts: 29
Joined: Tue Jun 01, 2010 6:25 pm
Location: Lahti

Post by Matias »

No niin, ihan kivasti sain kirvoitettua mielipiteitä esiin. Ja kaikki tuntuu olevan suht`koht samaa mieltä. Milläs me nyt saatais nuo päättäjät ottamaan sen kertalisenssin uudelleen käyttöön, sekä organisaattorit tekemään helppoja harjoituskilpailuja E ja C luokille? Pitäiskö ihan ruveta kansalaisaddressia rustaamaan? :D
matti
Posts: 138
Joined: Wed Oct 04, 2006 2:44 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by matti »

Matias wrote:.....sekä organisaattorit tekemään helppoja harjoituskilpailuja E ja C luokille? ...
Osuit asian ytimeen.

Nyt vielä pitäisi tietää, keitä ovat nämä organisaattorit nykyisten järjestäjien lisäksi? :?

matti
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

En usko kovinkaan monen autosuunnistajan oikeasti halunneen kertalisenssin poistumista mutta käsittääkseni kertalisenssin väärinkäyttö jossain lajeissa oli syy poistaa se kokonaan kaikista AKK:n alaisista autourheilulajeista. Autosuunnistuksesta ei kai haluttu tehdä poikkeusta uuteen sääntöön. Kumma kyllä, Ruotsissa homma toimii ihan hyvin, samoin AL:n lajeissa EcoRun, tasanopeus ja autoslalom - ja perusteena on, että näissä lajeissa voidaan harrastaa normaalilla, turvakaarettomalla henkilöautolla ja niissä ajetaan normaalin liikenteen seassa. Haloo, miten AS tästä eroaa?

http://www.autoliitto.fi/liitto_ja_osal ... tourheilu/

Uskon kyllä, että lajiryhmä on tehnyt kertalisenssin palauttamisesta autosuunnistukseen hartiavoimin lobbaustöitä mutta tulokset vain ovat jääneet laihoiksi. AKK:lla on tutustumislisenssikin olemassa mutta sitä saa käyttää vain jässäreissä ja kerhojen välisissä kilpailuissa. <sarkasmi>Autosuunnistushan on toki paljon rajumpaa kuin jäsentenvälinen rallikilpailu.</sarkasmi>
boreham
Posts: 25
Joined: Sun Jan 06, 2008 3:29 pm
Location: PAIMIO

Post by boreham »

Mitäs jos autosuunnistus olisikin autoliiton puolella?

"AL-Sport lisenssin hinta on 40 € kaudella 2010"
"AL-Sport lisenssissä on sama vakuutusturva kuin AKK -peruslisensseissä"
"AL-Sport lajien kilpailuihin voi ottaa osaa myös tutustumislisenssillä, jonka hinta on 15€ / kerta. Tämä lisenssi hankitaan kisapaikalla. Tällöin Autoliiton tai AKK:n jäsenyys ei ole välttämätöntä"

Kannattaiskos miettiä...

Ja sitten se pakollinen miinus

"AL-Sport lisenssi on voimassa Suomessa"
Matias
Posts: 29
Joined: Tue Jun 01, 2010 6:25 pm
Location: Lahti

Post by Matias »

No niin, tässäpä ratkaisu pulmaan. Eikun AL Sport lisenssiä hankkimaan! Tai sitten niitä harjoituskisoja lisää :D !

Hienoa olis myös, jos noita tutustumislisenssejä sais lunastaa kisapaikoilta. Miten lie, onnistuuko?
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

tuossa on kyllä ideaa, MUTTA autoliiton puolelle siirtyneissä lajeissa on koettu kilpailu- ja kilpailijakato ainakin taloudellisuusajon puolella.
ei akk paljonkaan lajiimme panosta, mutta kilpailukalenterin ylläpito ja omat as-sivut pitävät kilpailuista tiedottamisen paremmassa tilassa kuin AL-puolella.
kertalisenssiä kaivattaisiin kyllä kipeästi, satunnainen harrastaja ei vahingossakaan siirry kansallisten kisojen puolelle harkkareista nykylisenssi käytännön voimassa ollessa :oops:
pertti.kokkonen3
Posts: 29
Joined: Wed Dec 24, 2008 12:41 pm
Location: nastola

Post by pertti.kokkonen3 »

Tästä vois vetäistä sellaisen johtopäätöksen, että kun joku on suuressa viisaudessaan jotain päättänyt,niin sitä ei enää voi muuttaa.
Historia toistaa itseään. Muistan kouluajoilta, hissan tunneilta että eräskin sotpäällikkö teki huonoja päätöksiä, totesi valittajille lakoonisesti" Minkä kirjoitin , sen kirjoitin". Että silleen.
PeeKoo :evil:
boreham
Posts: 25
Joined: Sun Jan 06, 2008 3:29 pm
Location: PAIMIO

Post by boreham »

Esim. taloudellisuusajo on AL:n laji mutta tiedot löytyvät myös AKK:n sivuilta. Voisiko olla vastaava kuvio AS:ssä? "Taloudellisuusajoa hallinnoidaan yhteistyössä Autoliiton kanssa."

Toki KITI on hyvä palvelumuoto kun silloin muutkin kuin lajin harrastajat näkee milloin kisoja on. Kilpailukalenterin ylläpito ei varmaan ole suurimpia ongelmia. Tälläkin hetkellä tää autosuunnistus.net on monipuolinen foorumi joten sen varmaan vois hoitaa tätäkin kautta. Mutta mitä siihen sanoo AKK, koska FIA:n alaisuudessa AKK suomessa hoitaa autourheilua ja Autoliitolla on autoilu ja turismi.

Myös 1 asia ihmetyttää vieläkin itseä: "AL-Sport lisenssin hinta on 40 € kaudella 2010, AL-Sport lisenssissä on sama vakuutusturva kuin AKK -peruslisensseissä!" Mistäköhän tuo peruslisenssin hintaero johtuu?
Post Reply