Luonnos tulevaisuuden AS-kisaksi.
Posted: Sat Feb 06, 2010 12:40 pm
Siis ei asemakilpiä, ei asemahenkilöitä, ei kilpailukorttia.
Järjestäjällä vähemmän työtä:
-ei kilpien rahtausta
-ei asemahenkilöiden keräämistä, "rahtaamista", opastamista, ei asemakansioiden tekemistä
-ei kilpailukortin tarkastustyötä, eikä korttitietojen syöttöä tuloslaskennassa
Kilpailijan kannalta:
-ei tarvitse sählätä kilpailukortin kanssa =myös vähemmän jonoja
-ei tarvitse arpoa asemia
-kilven löytämisen ilo puuttuu. No, usein se ilo on kohdistunut väärään kilpeen
Kisa menee vaikkapa näin:
Ajetaan (siis kuljetetaan lähdössä käynnistettyä "pulikkaa") ajomääräyksen mukaisesti, järjestäjän lähdössä (ja reitillä) antamien karttojen avulla järjestäjän antama reitti. (reittiviivalla tai muulla tavalla ilmaistu)
-reitillä ei ole yhtään asemakilpeä
-kartassa on merkitty vaihtopisteet, kuten nykyisin.
-kaikki AT-asemat on merkitty karttaan vaihtopisteissä. (kaikissa vaihtopisteissä ei ole AT-asemaa)
-koska ei ole kilpiä niin AT-asema sijaitsee selvän kiintopisteen kohdalla (kuten vaitopisteenkin tulee sijaita)
-jokaisen AT-aseman lävistämisestä alkaa lävistysajalla uusi lähtöaika
-myös mahdollinen kartanottolaatikko on merkitty karttaan. Siinä ei kirjaudu aikaa. Siitä vain otetaan kartta, karttanippu tai karttakirjekuori
-ajoaikoja käytetään niillä AT-asemien välisillä osuuksilla, joilla tahdotaan, että kilpailijan tahdotaan ajavan erityisen siististi, ja/tai on satunnaisia hidastuksia (liikennevalot, ylikäytävä.....)
-AT-asemien ihanneajat, sekä AT- ja RT-asemien "koordinaattiviivat" ovat (järjestäjän "pulikalla") syötettynä tuloslaskentakoneeseen
-samoin sääntöjen kertoma väärien asemajärjestysten matematiikka on tuloskoneeseen ohjelmoituna.
Tuloslaskennassa sitten tämä reitin kiertänyt kilpailijan "pulikka" laitetaan tuloslaskentakoneeseen. Siellä se ajaa vikkelästi saman kisan uudelleen ja tuloslaskentakone ulostaa saman tien tuloksen.
Jos tuli hyvä tulos niin "pulikankuljettajat" ovat tyytyväisiä ja ehkä pokkaavat palkinnonkin. Jos taas tyytymättömyys on "pulikankuljettajien" vallitseva mieliala, niin ilmeisesti "pulikka" on möhlinyt omassa suorituksessaan, tai sitten ei.
Siitä sitten vaan kehitysongelmia ratkomaan (ne jotka näitä asioita enemmän ymmärtävät ja osaavat) ja yksinkertaisesti jalostamaan monimutkaisuuksia vältellen.
....että tämmöistä tällä kertaa.....
Järjestäjällä vähemmän työtä:
-ei kilpien rahtausta
-ei asemahenkilöiden keräämistä, "rahtaamista", opastamista, ei asemakansioiden tekemistä
-ei kilpailukortin tarkastustyötä, eikä korttitietojen syöttöä tuloslaskennassa
Kilpailijan kannalta:
-ei tarvitse sählätä kilpailukortin kanssa =myös vähemmän jonoja
-ei tarvitse arpoa asemia
-kilven löytämisen ilo puuttuu. No, usein se ilo on kohdistunut väärään kilpeen
Kisa menee vaikkapa näin:
Ajetaan (siis kuljetetaan lähdössä käynnistettyä "pulikkaa") ajomääräyksen mukaisesti, järjestäjän lähdössä (ja reitillä) antamien karttojen avulla järjestäjän antama reitti. (reittiviivalla tai muulla tavalla ilmaistu)
-reitillä ei ole yhtään asemakilpeä
-kartassa on merkitty vaihtopisteet, kuten nykyisin.
-kaikki AT-asemat on merkitty karttaan vaihtopisteissä. (kaikissa vaihtopisteissä ei ole AT-asemaa)
-koska ei ole kilpiä niin AT-asema sijaitsee selvän kiintopisteen kohdalla (kuten vaitopisteenkin tulee sijaita)
-jokaisen AT-aseman lävistämisestä alkaa lävistysajalla uusi lähtöaika
-myös mahdollinen kartanottolaatikko on merkitty karttaan. Siinä ei kirjaudu aikaa. Siitä vain otetaan kartta, karttanippu tai karttakirjekuori
-ajoaikoja käytetään niillä AT-asemien välisillä osuuksilla, joilla tahdotaan, että kilpailijan tahdotaan ajavan erityisen siististi, ja/tai on satunnaisia hidastuksia (liikennevalot, ylikäytävä.....)
-AT-asemien ihanneajat, sekä AT- ja RT-asemien "koordinaattiviivat" ovat (järjestäjän "pulikalla") syötettynä tuloslaskentakoneeseen
-samoin sääntöjen kertoma väärien asemajärjestysten matematiikka on tuloskoneeseen ohjelmoituna.
Tuloslaskennassa sitten tämä reitin kiertänyt kilpailijan "pulikka" laitetaan tuloslaskentakoneeseen. Siellä se ajaa vikkelästi saman kisan uudelleen ja tuloslaskentakone ulostaa saman tien tuloksen.
Jos tuli hyvä tulos niin "pulikankuljettajat" ovat tyytyväisiä ja ehkä pokkaavat palkinnonkin. Jos taas tyytymättömyys on "pulikankuljettajien" vallitseva mieliala, niin ilmeisesti "pulikka" on möhlinyt omassa suorituksessaan, tai sitten ei.
Siitä sitten vaan kehitysongelmia ratkomaan (ne jotka näitä asioita enemmän ymmärtävät ja osaavat) ja yksinkertaisesti jalostamaan monimutkaisuuksia vältellen.
....että tämmöistä tällä kertaa.....