Page 1 of 2

justyn puristukset hukassa

Posted: Thu Dec 10, 2009 8:20 pm
by jarkki
vaihdettiin nystyrään kansi, laiteltiin ajoitukset ym niin kuin pitää, ruvettiin starttaamaan mutta kun ei lupaakkaan, ei edes yski takaisin. kaikki ajoitusmerkit ovat kohdallaan mutta jakaja jää outoon asentoon eikä sitä saa omiin pultteihinsa kiinni sekä sen lisäksi p.paine mittari ei näytä mihinkään pyttyyn puristuksia. männät ym ovat ehjät.

lähinnä ihmetyttää nuo pusristukset ja tuo jakajan asento.

mikäli jollakulla on ollut samankaltaista ongelmaa joskus niin nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

Posted: Thu Dec 10, 2009 9:17 pm
by Jarkko Minni
Justyn ajoitus on henkimaailman hommaa...

Olikohan se niin, että kun nokan merkki on kohdalla niin alapyörä pitää olla 3:n merkissä, siis käännä kampea siitä monen viivan (eli syttymerkin) kohdasta yhden yli, eli 240 astetta eteenpäin ja sitten vain remmi kiinni ja yrittämään käyntiin. Tämä kuulostaa omituiselta, mutta kun nojaat sinne konehuoneeseen niin tajuat ohjeen.

Viime kesänä kolme iltaa ihmettelin poutsin Justyn ajoitusta/käymättömyyttä, mutta olen jo näköjään onnistuneesti unohtanut miten meni, mutta ainakin vielä kyseinen Justy toimii. Siinäkin tapauksessa jakaja osoitti ensin mihin sattuu ja edes pauketta ei startatessa kuulunut.

Muistaako joku tarkemmin/toisin?

Posted: Fri Dec 11, 2009 11:41 am
by jarkki
kuinkas tuo noin voi olla koska kampiakselin ajoitus on katsottu männän mukaan, eli ylä asentoon ja tuokin jakajan asento ihmetyttää koska nokka on nyt ajoituksissaan ja jakaja harottaa minne sattuu.

Posted: Fri Dec 11, 2009 2:55 pm
by KariM
En tiä auttaako tää mutta

http://www.saunalahti.fi/mamia1/justy/ajoitusmerkit.png

Mä onnistuin joskus vuosia sitten käynnistämään laitteen ajoitus yhden hampaan pielessä. Ei kuulostanut ihan hirveän terveeltä (jos kohta muutenkaan)... Nokka ei voi olla oikeassa ajoituksessa jos ei ole puristuksia.

Posted: Fri Dec 11, 2009 3:12 pm
by jarkki
juuri tuollakeinoin ne ajoitukset siihen on laitettu mutta kun ei pelaa niin ei pelaa

Posted: Fri Dec 11, 2009 4:55 pm
by KariM
Sitten on ajoitus kierroksen pielessä. Alakertahan kiepsahtaa kaksi kierrosta kun yläkerta vain yhden... Ohjeen mukaan tuo kuvan tilanne ja kolmossylinterin mäntä yläkuolokohtaan.

Posted: Fri Dec 11, 2009 5:11 pm
by Jarkko Minni
Tarkista, mihin suuntaan ykkösen männän ollessa ylhäällä nokat osoittaa, jos ajoitus on OK pitäisi nokkien leikkauslinjan (siis imu- ja pakonokkien kuvitteellisen keskikohdan) olla suoraan ylös- tai alaspäin (siis venttiilien pitäisi olla kokonaan kiinni, tai kaikkien samanverran auki).

Jos ajoitus on väärän sylinterin mukaan niin nokka on joko 120 tai 240 astetta pielessä ja silloin männän tullessa ylöspäin on aina joku venttiili auki ja siksi ei puristuksia muodostu.

Oletko tarkistanut ne kammen merkit, siimapyörästä vai sieltä nokkaremmin alarattaalta, ne merkit ei taida ole samassa kohdassa?

Posted: Fri Dec 11, 2009 5:53 pm
by jarkki
merkit on katsottu kammen hihnapyörältä, ei laturin hihnapyörältä, pitänee kokeilla tuota kolmospytyn mukaan ajoittamista, nyt ajoitettu ykkösen mukaan kuten yleensä.

Posted: Sat Dec 12, 2009 1:27 am
by Åke
jarkki wrote:kuinkas tuo noin voi olla koska kampiakselin ajoitus on katsottu männän mukaan, eli ylä asentoon ja tuokin jakajan asento ihmetyttää koska nokka on nyt ajoituksissaan ja jakaja harottaa minne sattuu.
Justystä en mitään tiedä, mutta ainakaan Leonessa ei ole männät ylä- tai alakuolokohdassa kun ajoitusmerkki on paikallaan, vaan männät ovat puolivälissä, eli kaikki samassa kohdassa. Olisko nyt kuitenkin tuo kampiakseli väärässä kohdassa?

Posted: Sat Dec 12, 2009 10:25 am
by Jarkko Minni
jarkki wrote:merkit on katsottu kammen hihnapyörältä, ei laturin hihnapyörältä, pitänee kokeilla tuota kolmospytyn mukaan ajoittamista, nyt ajoitettu ykkösen mukaan kuten yleensä.
Niin muuten oletko huomannut, että ne kammen hihnapyörän merkkien vastapuolet on siinä muovisessa suojakotelossa, EI lohkossa.

Posted: Sat Dec 12, 2009 2:53 pm
by jarkki
kyllä se on huomattu että ne ovat kotelossa, pitää nyt koittaa jokkain keinoin saada tuo setvittyä, alkaa yksinkertaisesta hommasta tulemaan hiuksia pudottava remppa

Posted: Sat Dec 12, 2009 9:19 pm
by Åke
jarkki wrote:merkit on katsottu kammen hihnapyörältä, ei laturin hihnapyörältä
Siis oletko sä katsonut ne kiilahihnapyörältä? Kun se pitää katsoa siltä hammashihnapyörältä, kuten Karin linkistä näkyy.

Posted: Sat Dec 12, 2009 9:34 pm
by Jarkko Minni
Åke wrote:
jarkki wrote:merkit on katsottu kammen hihnapyörältä, ei laturin hihnapyörältä
Siis oletko sä katsonut ne kiilahihnapyörältä? Kun se pitää katsoa siltä hammashihnapyörältä, kuten Karin linkistä näkyy.
Itsekin katsoin siitä kiilahihnapyörältä, koska en laiskuuttani viitsinyt irroittaa sitä alapyörää pois edestä ja silloin pitääkin katsoa siitä 3. sylinterin merkistä, eli nokan merkin ja kolmossylinterin merkkien pitää kohdata. Juuri tuota yritin kertoa ekassa viestissäni

Tuon "pikku jutun" tajuamiseksi minulta menikin vain kolme iltaa, kolme sylinterisessä koneessa ei mikään normaali ajattelumalli toimi :lol:

Posted: Sun Dec 13, 2009 3:18 am
by jarkki
elikkäs ajoitukset on tällä hetkellä katsottu kampiakselin päähän tulevan hammashihnapyörän (ei kilahihnapyörän) ja nokkapyörän mukaan ykköspytyn ollessa ylhäällä kuten yleensä 4-sylinterisessä koneessa mutta taitaakin olla tämä kolmepyttynen ihan oma juttunsa

Posted: Sun Dec 13, 2009 10:53 am
by Jarkko Minni
Kävin tuolta romujen seasta katsomassa (ja kuvaamassa) KÄYNTIKUNTOISESTA koneesta ne merkit

Eli tässä tulee todella heikkolaatuisia kuvia ko. aiheesta

Kuva, jossa 3:sen merkki ja nokan merkki "kohtaavat"

Image

Ja selvennuksen vuoksi toinen kuva, jossa 1:sen merkki on kohdalla ja nokan merkki on jo sivussa.

Image

(siis nokan ajoituksen ollessa oikein molemmat kuvat toteutuvat)

Toivottavasti tämä selventää asiaa.