Page 1 of 1

Kutun kierros, kiitokset Cupin voittajille

Posted: Mon Aug 17, 2009 8:58 am
by Pepe
Ylitettiin vinottain ojaa vähän vierestä, "paremman näköisestä" kohdasta. Oikea etupyörä putosi ruohikon läpi siltarummun vierestä ojan pojalle ja vasen takapyörä jäi ilmaan yli metrin korkeudelle. Apuajajan puolelta päästiin ulos ja maahan alas. Kylki näytti taivaaseen. Painopiste oli niin sopivasti, ettei takapyöraa saatu kahden miehenkään painolla alas. Lyhyen tuumaustauon jälkeen, todettiin nyt tarvitaan järeämpää kalustoa. Ei kun taivaan puolelta autoon puhelimia ja numeroita etsimään. Tällä välin oli jo mennyt viisi kanssakilpailijaa näkyä ihastellen.
Sitten perään tulla tupsahti vähän "raskasta kalustoa". Se oli ruskea Audi. Meiltä kysyttiin, että onkos pojilla köyttä. Vastattiin, että ei se tolla.... Audista tuumattiin, että kokeillaan nyt kun kerran pysähdyttiinkin. Ei kun köyttä etsimään. Ihme tapahtui ja Mazda 323 nousi ylös.
Ainakin 150 sekutipistettä hukkui Audilta avuliaisuuteen. Matka jatkui ja hetken päästä eteen tupsahti, väli-AT. Että tämäkin vielä. Ei meistä niin väliä, mutta Audi ajaa vielä kilpaa ja saa avustusvirhepisteet tuplana.
Väli-AT:n ansiosta saivatkin siis 300 virhesekuntia avustustappiota. Ei hyvä. Onneksi ei tullut vielä toista väli-AT:ta. Ja onneksi meikäläinen ei tuhrinut kahta sekuntia lisää sen köyden kanssa. Näin meni voitto sinne, minne se suorituksen perusteella kuului.
Että kiitosta vaan vielä kerran. Päästiin mekin sitten vielä nautiskelemaan loppumatkasta.
Mitä opimme tästä. On suuri riski auttaa kanssakilpailijaa ennen väli-AT:ta. Aina ei käy yhtä hyvin.
Jos siis haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa auttaa kaveria vasta väli-AT:n jälkeen.

Posted: Mon Aug 17, 2009 10:48 am
by Pepe
Niin, mihinkähän tuota väli-AT:kin tarvitaan. Niiden käyttämisellähän ei ole minkäänlaista Suorituksen mukaista vaikutusta. Ainoastaan Salainen vaikutus: tuplaamaan sitä edeltävät myöhävirheet, muttaa salaa. (Siis yhden virheen myöhäsekunnit SEKÄ väli-AT:lta, että JAT:ilta.) Virheittentekohetkellä ei tiedä, että onko rangaistus yksinkertainen vai kaksinkertainen, vai ehkä jopa kolminkertainen. Tätä kai se ei ole joskus aikojen alussa tarkoitettu tarkoittamaan. Joskus vaan keksittiin että, koska laji silloin perustui keskinopeuden noudattamisen osaamiseen, suunnistuksen lisäksi, että tarviihan silloin olla salaisia aikatarkastus asemia. Nykylajissa niillä on ainoastaan mielivaltainen vaikutus tulosluetteloon, eikä mitään tekemistä suoritusparemmuuden kanssa.
Ei ole ollenkaan järjen vastaista, jos säännöt muutettaisiin niin, että salaiset AT-asemat antavat ainoastaan ennakkovirhepisteitä.

Poistettakoon säännoistä siis salaiset välimyöhät, joilla on ainoastaan sattumanvarainen ja mielivaltainen vaikutus tulosluetteloon, eikä mitään tekemistä itse suoritusparemmuuden kanssa.

Posted: Mon Aug 17, 2009 12:32 pm
by Timo
Ja vastaisen varalle: pidetään se köysi mukana ja jos jäädään jumiin, kiinnitetään köysi valmiiksi autoon ja heilutellaan toista päätä ohiajaville kilpakumppaneille niin kyllä me ainakin pysähdymme nykäisemään. Kun köysi on valmiina niin auttajalta menee aikaa ehkä minuutti.

Jos AT-sääntöjä spekuloidaan niin kannatan muistaakseni erään autosuunnistajan ehdotusta että AT:lla ennakot ja myöhät nollautuisi. Nythän normaalisti (=riittävän kovat pyynnit pyörityksellä) ennakko-AT:n myöhät (yleensä tahattomia) ja ennakot (yleensä tahallisia) ovat saman arvoisia: yksinkertaiset myöhäsekunnit tuplautuvat JAT:illa ja kolminkertaiset ennakkosekunnit muuttuvatkin kaksinkertaisiksi kun JAT:illa tulee vähemmän myöhiä.

Posted: Mon Aug 17, 2009 12:51 pm
by Ari
Onneksi tällä avustustarinalla oli kaikin puolin onnellinen loppu.

AS-hengen mukaisesti toimitaa siis edelleenkin :!: Aiemmilta vuosilta on varmaa tietoa on siitäkin, että SM-kärkiparit ovat auttaneet ennakkoon pahimman kilpakumppaninsa pois hangesta. Ja kisa jatkuu...

Tuosta sääntömuutosehdotuksesta voitaisiin jatkaa keskustelua sääntöosiossa: http://www.autosuunnistus.net/phpBB2/vi ... .php?t=769

Posted: Mon Aug 17, 2009 1:23 pm
by joteam1
Timo wrote:Ja vastaisen varalle: pidetään se köysi mukana ja jos jäädään jumiin, kiinnitetään köysi valmiiksi autoon ja heilutellaan toista päätä ohiajaville kilpakumppaneille niin kyllä me ainakin pysähdymme nykäisemään. Kun köysi on valmiina niin auttajalta menee aikaa ehkä minuutti.
Juurikin näin.
Ja jos autettavalla "on homma hanskassa" ts. köysi valmiina ja KUSKI autossa, niin auttajalla ei siihen montaa sekuntia mene. Jos se ei siitä n. 1/2 minuutissa lähde, niin ei se sillä kalustolla lähde ts. auttajan ei kannata pilata kisaansa jäämällä pohtimaan miten sen sieltä saa.