Page 1 of 1

Apupisteet A, B, C ...

Posted: Mon May 18, 2009 10:02 am
by Ari
Nuutajärven kisapaikalla jutusteltiin leppoisassa hengessä reittiviivan lenkkien ajojärjestyksestä. Sen verran paljon jutusteluun osallistuneiden ajatukset poikkesivat toisistaan, että lienee syytä löytää se yhteinen käsitys siitä, mitä asiasta on säännöissä kirjoitettu ja/tai tarkoitettu. Mikäli tarvetta esiintyy, niin tehdään asiasta sääntömuutosesitys, mutta jutustellaan nyt vielä netissäkin siitä, miten kukin asian haluaisi olevan.

Itse olen asian oivaltanut seuraavasti:

LYHIN REITTI
Reittiviiva ajetaan aina lyhimmällä mahdollisella tavalla. Ratamestarilla on MAHDOLLISUUS selventää tätä lyhintä tapaa apupisteillä (A, B, C jne...). --> Katso kuva VE1 ja VE2

YHTÄ PITKÄT REITIT
Jos lyhintä mahdollista reittiä ei voi yksiselitteisesti päätellä, on ratamestarilla VELVOLLISUUS merkitä lenkkien oikea ajojärjestys käyttämällä apupisteitä (A, B, C jne...). Tällöin on käytettävä vähintään kahta apupistettä, tarvittaessa useampia. --> Katso kuva VE3

Image

Asiaan liittyvät sääntökohdat:

20.2. Reitinmäärittelytapoja koskevia määräyksiä
Tapa 1
Reitti määritellään viivapiirroksena.
Kiertosuuntanuolien ja apupisteiden avulla yksiselitteisiksi
määritellyt pistevälit on ajettava lyhimmällä
mahdollisella tavalla U-käännöksiä tekemättä.


30.3. Vaihtopiste
Reittiviivan apupisteitä (merkitään isoilla kirjaimilla
A, B, C jne.) saa käyttää ainoastaan selventämään ajojärjestystä.