AS-sääntöihin tehdyt muutokset vuodelle 2020

Lajiryhmän tiedotteille. Ei keskustelumahdollisuutta.

Moderator: Moderaattori

Post Reply
Timo
Posts: 99
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

AS-sääntöihin tehdyt muutokset vuodelle 2020

Post by Timo » Thu Nov 21, 2019 10:57 am

Sääntökirja 2020 on julkaistu täällä: https://www.autourheilu.fi/site/assets/ ... 112019.pdf

Muuttuneet kohdat näkyvät kappaleen sivussa vihreänä viivana. Sääntömuutosten kohokohdat:

10.12 Ennakkoharjoittelu
Myös kilpailun aikainen tarkoituksellinen ennakkotutustuminen kilpailualueeseen on kielletty, kuten jakson alueelle meno ennen miehittämättömällä ennakko-AT:lla käyntiä.

70.3.1 Kilpailukonsultti
Kansallisissa kilpailuissa ei tarvita enää erikseen maastovalvojaa, tuomariston puheenjohtajaa ja tuomaristoa, vaan yksi henkilö (käytännössä maastovalvoja) hoitaa nämä roolit kilpailukonsultin nimikkeellä.

70.10 Arvokilpailut ja niiden lähtöjärjestys
Tasapistesääntöä muutettu. Kohdassa ”Se, jolla on huomioon otettavista kilpailuista enemmän voittoja, toisia sijoja, kolmansia sijoja, jne.” on huomioitava, että ratamestarin hyvityspisteet eivät ole sijoituksia, eli tasapisteissä kilpailemalla hankitut sijoitukset ratkaisevat ensimmäisen vertailukohdan. Lähtöjärjestys määräytyy jatkossa vain kartanlukijan sijoituksen mukaisesti.

70.11 Arvokilpailuiden ratamestareiden hyvittäminen kyseisen vuoden SM- ja Cup -pisteitä laskettaessa
Tämä on kokonaan uusi käytäntö kisantekijöiden kannustamiseksi. Hyvitykseen oikeutetut ratamestarit on ilmoitettava lajipäällikölle vuoden loppuun mennessä. Kotimaisen arvokisan ratamestarin hyvityspisteet annetaan vain ratamestarille, ei ratamestarin kilpailijaparille ellei tämä ole toinen ko. kilpailun ratamestariksi ilmoitettu henkilö. Ratamestarin hyvityspisteet merkitään sarjapistetaulukkoon R-kirjaimella, joka korvataan toteutuneella pistemäärällä (sama kuin suurin pistemäärä kilpailijana saavutetuista pisteistä) viimeisen osakilpailun jälkeen. Ratamestaripisteet eivät siten vaikuta lähtöjärjestykseen seuraavissakaan osakilpailuissa.
Jatkossa voidaan harkita parhaiden pisteiden tuplaamisen sijaan kiinteää pistemäärää, joka olisi hieman vähemmän kuin 100.

Hyvityksen saamiseksi ratamestareilla on oltava päätoimitsijalisenssi kilpailuluvan hakemiseen mennessä. Päätoimitsijalisenssien anomisesta ja koulutuksista tiedotetaan myöhemmin lisää.

AS-lajiryhmän puolesta,
Timo Leppäkorpi

Post Reply