KolariRAVilla viivalle!

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

rhinoe
Posts: 17
Joined: Wed Jul 22, 2015 5:25 pm

Re: KolariRAVilla viivalle!

Post by rhinoe » Wed Jul 18, 2018 2:49 pm

Etenee! Uusi tavoite on valmistuminen syksyn SM:iin.

Kevätalvella Ravi kävi jo lämmittellemässä Ritolassa, kun Jari Valtaala/Autohuolto Valtsu napautti koppaan viimeisen päälle AS-turvakaaret.
Koska luokkasäännöistä ei tarvinnut välittää, laitettiin oviputkista toinen menemään oviaukon alalaitaa, jotta autoon kulku olisi helpompaa.
Koria ei myöskään riisuttu aivan täysin, vaan alkuperäinen kattoverhoilu jätettiin paikallee, jotta myös kattoluukkujen käyttö onnistuu.
RAV:in sisätilan korkeudesta on myös tässä mielessä hyötyä - Pitkänkään kuskin kypärätön pää ei kolise kaariin.
Asiaan auttaa myös aikaisemmin madalalettu lattia, jolloin penkit mahtuvat paikalleen liukukiskoineen ja korkeussäätövaraakin jää molempiin suuntiin.

Iso kiitos ja suositus erityisesti turvakaariasioissa Autohuolto Valtsulle!

Image
Image

Uuden tuulilasin myötä KolaRAVi alkaa nyt olla ajokunnossa ja ensimmäinen shakedown-harkkarikin sillä jo ajettiin Ähtärissä hyvällä menestyksellä. Tekniikka kesti ja auto on nopea.

Image

Isoimpina hommina jäljellä on vielä mm. vitosvaihteen korjaus, perämurikan ripustuksien ja moottorituentojen päivitys sekä tietenkin varustelu ja koristelu.

rhinoe
Posts: 17
Joined: Wed Jul 22, 2015 5:25 pm

Re: KolariRAVilla viivalle!

Post by rhinoe » Tue Dec 18, 2018 11:20 pm

Laitetaas taas puolivuotispäivitystä:

Image©Jimi

Ravin "versio 0.8-alpha" on nyt ajanut shakedownina useamman kansallisen kilpailun ja toiminut moitteet. Koluttu on mm. Ritolan SM-NEZ, Seinäjoen harkkari , Valkeakosken SM ja Riihimäen Syyseksytys, eikä isompia ongelmia ole vielä tullut eteen. Autossa on ollut kunnollisen kompun sijasta tabletilla toimiva GPS-trippi, johon nollaus oli toteuttu USB-hiiren piirilevyllä ja jalkakytkimellä. Ajoi asiansa! Muuntenkin auto on varusteltu oikeastaan lähtöpaikan parkkiksella ja valaistuksenakin on ollut väliaikaisia lainavaloja.

Ainoat shakedownissa esiintyneet viat olivat kaasupolkimen irtominen tulipellistä (korjattu läpipulttaamalla), takatukivarsien puslien heikko kunto (uudet tilattu) ja n. puoli kisaa tuntunut voimansiirron tärinä/meteli (joka hävisi tauolla itsestään). Kokonaisuutena siis onnistunut shakedown.

Syksyn aikana tehtyä:
  • Etupalkki pudotettu maahan ja hitsailtu kasaan
  • 5-vaihde korjattu (osat 33395-42012, 33336-42040, 90364-28023 eBaystä Arabiemiraateista n. 140e)
  • Korjattu kylki maalattu alkuperäiseen väriin automaalaamossa
  • Turvakaaret pensselöity mustalla Maston Hammerilla
  • Nelipyöräsuuntaus
  • Kilpa-auto katsastus meni läpi ilman huomautuksia
Seuraavaksi ohjelmassa on auton varustelua, johon jo suunnilleen kaikki osat on hankittuna. Realistinen aikataulu on saada valmiiksi v0.9-beta talvikisoihin ja v1.0-RC heti kevätkauden alkuun.

Image

Image

Image

rhinoe
Posts: 17
Joined: Wed Jul 22, 2015 5:25 pm

Re: KolariRAVilla viivalle!

Post by rhinoe » Sun Feb 17, 2019 12:52 pm

Image

Klapitehtaan kierros ajettu auton osalta onnistuneesti läpi, ensimmäistä kertaa "kisavarustuksessa". Ensituntuma autosta on mainio ja päällimmäisenä Golfin jälkeen erottui ajamisen keveys. Talvikisojen vähäisyyden vuoksi panostettiin rengasbudjetti suoraan kesärenkaisiin ja lumikourut ajettiin läpi auton mukana tulleilla Nokian Hakkapelliitta CQ C-kitkarenkailla. Vaikka painetta pudotettiin 1,2bar saakka, oli rengastus aivan kohtuuttoman liukas ja auton "takavetomaisuus" tuli kyllä opeteltua hyvin. Ensi talveksi nastaa alle.

Tässä tammikuun aikana tehtyjä päivityksiä:

Pohjapanssariksi laitettiin 2mm teräksestä valmistettu Koy Sheriff -pohjapanssari. Toimitusaika oli kuukausia ja panssari valmistettiin tilauksesta Venäjän tehtaalla. Istuvuus kuitenkin erinomainen AS-henkisiin kolahduksiin varmastikkin riittävä suoja. Panssari nojaa etupalkkiin keskeltä metalli/kumikorokkeella, joka jakaa voimaa hyvin.
Testimielessä panssariin kokeiltiin hybridi-komposiittirakennetta ja päälle niitattiin 6mm PE300-polyeteenilevy. Seuraillaan kisojen kertyessä, miten muovi kestää pohjakosketuksia.

Kiinalaisille punaisille hinauslenkeille luvattiin kahden tonnin kesto, mutta molemmat katkesivat ensimmäisessä hinauksessa, jota sitäkin päästiin perjantaina preliminääri-harkkarissa harjoittelemaan. Soveltuvat lähinnä ovekahvoiksi. Panssarin etuna on myös se, että alkuperäiset hinauslenkit jäävät vapaiksi.

Image

Kompuksi löytyi sattumalta käyttämätön JC-Trip kahdella lisänäytöllä. Tästä kiitos kilpakumpanille amoracing! Kompu upotettiin mankan paikalle ja lisänäytöt sijoitettiin kojetaulun yläreunaan siten, että ne eivät peitä näkymään ollenkaan. Signaali saatiin anssin ohjein Ravin speed-signaalia hyödyntämällä ja toimii erinomaisesti. Alle mahtui vielä muutama katkaisin lisävarusteille ja tupakansytytin korvattiin USB-laturilla mahdollisia tabletteja varten. Myös ratti vaihdettiin Golffissa hyväksi todettuun malliin, joka omaan makuun tuo ainakin reilusti fiilistä! Kuvan jälkeen on Kompun johdot viety siistimmin kojetaulun sisältä ja rattiin ilmestynyt töötin nappi.

Image

Valot olivat isoimman työn takana. Tavoitteeksi otettiin, että yksikään lamppu ei saa tulla etupuskurin yli, joka vaati konepellin lyhentämistä aukaisemisen mahdollistamiseksi. Paikalle syntynyt avoin aukko täyttyi kuitenkin hyvin valoista.

Lyhyiksi valoiksi valittiin xenonit, sillä syttymysnopeudelal ei niiden kohdalla ole merkitystä. 90mm xenon-hyväksytyt "Sisu" umpiot kiinnitettiin alkuperäisten umpioden muovirunkoon ja peitettiin peitelevyllä, johon porattiin reijät myös LED-parkeille. Seeker 404 LED-sumarit mahtuivat myös samaan laatikkoon. Auton iän vuoksi (rek 03/1995) ei lähivaloihin tarvita korkeussäätöä, eikä ilmeisesti pesureitakaan (asiantuntevat voivat tarkentaa ja korjataan tarvittaessa)
Pitkinä ja lisäpitkinä on lisävalaistusta MR-Tuotteen valikoimista ja ne todettiikiin ensimmäisessä kisassa erinomaisiksi AS-olosuhteissa. LED-paneelien kiinitykset rakennettiin alumiiniprofiileista ja on nyt erittäin helppo säätää, eikä minkäänlaista värinää esiinny.

Kaiki valot on myös releytetty uusiksi ja auton alkuperäisiä sähköjä käytetään ainoastaan herätteinä.
Image

Muille kabiinin varusteille rakennettiin oma sulake/reletaulunsa kartturin penkin taakse. Vastaavia jakokeskuksia löytyy myös konehuoneesta ja kojetaulusta. Tähän kiinni tuli mm. kuljettajan turvavyöt, pakkivalot, työvalot (joistaa lisää myöhemmin), puhelimet, karttalamput, incar-kameran virransyöttö, kartturin jalkakytkimet jne. Intercom asennettiin turvakaari-clampeilla katonrajaan vinoon siten, että se ei esta takanäkyvyyttä

Image

Lisäksi asennuksiin kuului mm. turvakaaren pehmusteita, suuri taustapeili, nousukahvoja, poljinpintoja, karttataskuja, juomapullotelineitä ja muuta enemmän ja vähemmän tarpeellisia pikkuparannuksia. Lopputuloksena työskentelytila alkaa miellyttämään omaa silmää pikkuhiljaa, mutta kisakokemusten karttuessa varmasti vielä parannettavaa löytyy.

Image

Ennen seuraavia kisakoitoksia olisi tarkoitus vaihtaa takatukivarsien puslat, laittaa kesärenkaistus ja -vanteistus kuntoon sekä myös hieman kohentaa ulkokuortakin kilpa-automaisempaan suuntaan. Tervetuloa tutustumaan autoon harkkareissa!

jukka p
Posts: 44
Joined: Sat Oct 07, 2006 7:31 am
Location: Aitoo

Re: KolariRAVilla viivalle!

Post by jukka p » Mon Feb 18, 2019 8:58 am

Muistaakseni ksenon-lähivalot vaativat automaattisen korkeussäädön, ja se ei riipu auton iästä.
Juuri nyt en ehdi kaivella säännöksistä, mutta lukijoista varmasti löytyy niitä, jotka muistavat asian
varmemmin ja löytävät pykälätkin järkevällä työmäärällä.

amoracing
Posts: 20
Joined: Mon Mar 27, 2017 3:26 pm

Re: KolariRAVilla viivalle!

Post by amoracing » Mon Feb 18, 2019 8:11 pm

Trafin ohje 21970 sanoo seuraavaa:

"1.7.1995 alkaen auton lähivalaisimien tulee täyttää suuntausvaatimukset kuormituksesta riippumatta. Vaatimusten täyttymiseksi autossa voi olla valaisimien korkeudensäätölaite tai jousituksen tasonsäätö taka-akselilla."

Ja myöhemmin
"1.10.2000 –9.7.2011 käyttöön otetuissa autoissa automaattinen suuntauksen säätö ja pesulaite vaaditaan ainoastaan tehokkuudeltaan yli 2000 lumenin kaasupurkauslähivaloissa. Pesulaitetta ei vaadita takautuvasti ennen 1.10.2000 käyttöönotetun auton jälkiasennetuissa kaasupurkausvaloissa."

-> Riippuu ensimmäisestä käyttöönottopäivästä
-> Ennen 1.10.2000 automaattista korkeudensäätöä ei tarvita
-> Ennen 1.7.1995 minkäänlaista korkeudensäätöä ei tarvita.

Post Reply