etu iskarit RAVistimeen
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
-
- Posts: 72
- Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
- Location: Ylöjärvi
etu iskarit RAVistimeen
Hei,
Tänään RAVin katsastuksessa tuli reikiä nolla mutta puhdas nolla oli myös oikean etuiskarin vaimennusteho. Tiesin kyllä että vähän huonosti se vaimentaa, mutta yllätys oli silti että se ei vaimenna ollenkaan... Ehkä RAVissa on vaan niin erinomaiset ajo-ominaisuudet, että yhden iskarin rikkoutumista ei juurikaan huomaa
Minkäslaisia etuiskareita tuohon RAViin on porukat laittanu? Tolpat taitaa olla ihan vakiot. Nyt rikkoutunut iskari on jokin säädettävä malli mutta ei kuitenkaan Bilstein. Nimeä en muista.
Tomi
Tänään RAVin katsastuksessa tuli reikiä nolla mutta puhdas nolla oli myös oikean etuiskarin vaimennusteho. Tiesin kyllä että vähän huonosti se vaimentaa, mutta yllätys oli silti että se ei vaimenna ollenkaan... Ehkä RAVissa on vaan niin erinomaiset ajo-ominaisuudet, että yhden iskarin rikkoutumista ei juurikaan huomaa
Minkäslaisia etuiskareita tuohon RAViin on porukat laittanu? Tolpat taitaa olla ihan vakiot. Nyt rikkoutunut iskari on jokin säädettävä malli mutta ei kuitenkaan Bilstein. Nimeä en muista.
Tomi
Vakiotolpassa (ei säätöjä ) BILSTEIN B6 Sport numero 34-030615
Täältä ostettu
Niin ja ne säädettävät iskarit on tod.näk. merkkiä KONI (esim. 8641-1319Sport)
Täältä ostettu
Niin ja ne säädettävät iskarit on tod.näk. merkkiä KONI (esim. 8641-1319Sport)
Ja halvemmalla saa täältä
http://www.gripendo.de
Tuolta olen 2 sarjaa pilsteinejä tilannu, molemmat on tullu hyvin.
Yks odottaa lähetystä takuuseen kun oli valmiiks sökö, mutta tuskin oli kauppiaasta kiinni...
Asiakaspalvelusähköpostikin puhuu ymmärrettävää englantia.
19e ottavat toimituskuluja
-Ville
http://www.gripendo.de
Tuolta olen 2 sarjaa pilsteinejä tilannu, molemmat on tullu hyvin.
Yks odottaa lähetystä takuuseen kun oli valmiiks sökö, mutta tuskin oli kauppiaasta kiinni...
Asiakaspalvelusähköpostikin puhuu ymmärrettävää englantia.
19e ottavat toimituskuluja
-Ville
Ehkä kannattaisi kysyä varaosaliikkeestä joka toimittaa Kahan maahantuomia osia. Ovat tehdastoimitustuotteita, mutta hinta vaikuttaisi olevan selvästi halvempi kun nuo Anssin linkittämät.
Ja jos esim. Sachs kelpaa, niin tuolta http://www.osamies.fi/tuotteet/Alusta_j ... /2/15/3857 Toimittaa todennäköisesti myös Bilsteiniä Kysymällä selviää
Ja jos esim. Sachs kelpaa, niin tuolta http://www.osamies.fi/tuotteet/Alusta_j ... /2/15/3857 Toimittaa todennäköisesti myös Bilsteiniä Kysymällä selviää
Meillä edessä juuri nuo Anssin linkittämät, uusilla Lesjöfors:n vakiojousilla.
Nyt viimeisen syksyn SM:n jälkeen toinen etuiskari alkoi paukkumaan ja sama on vaihdettu jo kerran takuuseen. 3-5 kisaa ajettu näillä särkyneillä. Mikähän ihme sen päälle käy. Mietin, että pitäisikö olla jämäkämpi jousi kaverina, vai mikä? Millaiset pohjaanlyöntikumit muilla on näiden kanssa? Itse lyhensin vakiosta ja laitoin sen osan, missä on valmiiksi isompi reikä. Pääsisikö pohjaamaan turhan rajusti? Niitä pohjaamisia kuitenkin kisan aikana tulee jonkin verran.
Olen ollut siinä uskossa, että näiden "up-side-down" bilsteinien kestävyys pitäisi olla hyvä.
Nyt viimeisen syksyn SM:n jälkeen toinen etuiskari alkoi paukkumaan ja sama on vaihdettu jo kerran takuuseen. 3-5 kisaa ajettu näillä särkyneillä. Mikähän ihme sen päälle käy. Mietin, että pitäisikö olla jämäkämpi jousi kaverina, vai mikä? Millaiset pohjaanlyöntikumit muilla on näiden kanssa? Itse lyhensin vakiosta ja laitoin sen osan, missä on valmiiksi isompi reikä. Pääsisikö pohjaamaan turhan rajusti? Niitä pohjaamisia kuitenkin kisan aikana tulee jonkin verran.
Olen ollut siinä uskossa, että näiden "up-side-down" bilsteinien kestävyys pitäisi olla hyvä.
Bilsteinissä ei ole vakiona nopean liikkeen vaimennusta, vaan se tehdään sinne erikseen shimmaamalla. Ilman tuota iskarit pohjaa herkästi ja lopputuloksen tiedätkin. Kittelä Kellokoskella tekee tuon muutoksen, ja sen jälkeen iskarit on aivan eri maata. Bemarissa mulla oli Kittelän tekemät Bilsteinit eikä ollut kestävyyden kanssa ongelmia. Turhan kovat oli alkuun, mutta sekin hoitui muutamalla uudelleen shimmaamisella.Jussi_K wrote:Olen ollut siinä uskossa, että näiden "up-side-down" bilsteinien kestävyys pitäisi olla hyvä.
Olettaisin ja edellyttäisinkin että tällaisessa halpis USD patruunassakin se bump stop on männän varressa, eli patruunan sisässä alapäässä (niinkuin "oikeassakin" USD Bilsteinissä). Eihän tuohon näkyvään liukupintaan oikein mitenkään saa sitä pohjaanlyöntikumia toimimaan.
Mutta, mutta... minulla on täsmälleen sama set-up jousia myöten ja alle 1000 km (hyvin nättiä ja varovaista ajelua) alkoi toinen puoli kolista. Uutta tilalle ja rikkinäinen meni tehtaalle takuutarkastukseen ja palautetta odotellaan. Arvelin että olipa harvinainen sattuma, mutta taitaakin olla susia nämä "kuluttajamallin" Bilsteinit. Oikeilla purettavilla Bilsteinin versiolla Tercelissä ei ole yli 10 v. rusikoinnin jälkeenkään mitään ongelmia...
Kuulostaisi siltä että Ravissa jousi ja iskari saattaa päästä pohjaamaan niin että se (toivottavasti) sisällä oleva pohjaanlyöntikumikin pohjaa läpi. Ja mikäli näissä säästömalleissa lienee (on) tingitty hydraulisesta päätyvaimennuksesta niin totaalinen pohjaaminen saattaa rikkoa jotain. Tämä ei perustu muuta kuin villeihin arvailuihin, kun ei ole kuvia tämän säästömallin sisuksista. Jos trendi jatkuu niin saattaa olla että kohta tehdään ruumiinavaus yhdelle
EDIT. Åke ehti jo heittää väliin, minä hidas... Lisäyksenä siis että nyt puhutaan RAVin omiin tolppiin tulevista patruuna USD (sealed-sekunda) malleista eikä kunnon purettavista Bilsteineista. Itse vaimennuksesta ei mitään valittamista, kun nyt kestäisivät...
Mutta, mutta... minulla on täsmälleen sama set-up jousia myöten ja alle 1000 km (hyvin nättiä ja varovaista ajelua) alkoi toinen puoli kolista. Uutta tilalle ja rikkinäinen meni tehtaalle takuutarkastukseen ja palautetta odotellaan. Arvelin että olipa harvinainen sattuma, mutta taitaakin olla susia nämä "kuluttajamallin" Bilsteinit. Oikeilla purettavilla Bilsteinin versiolla Tercelissä ei ole yli 10 v. rusikoinnin jälkeenkään mitään ongelmia...
Kuulostaisi siltä että Ravissa jousi ja iskari saattaa päästä pohjaamaan niin että se (toivottavasti) sisällä oleva pohjaanlyöntikumikin pohjaa läpi. Ja mikäli näissä säästömalleissa lienee (on) tingitty hydraulisesta päätyvaimennuksesta niin totaalinen pohjaaminen saattaa rikkoa jotain. Tämä ei perustu muuta kuin villeihin arvailuihin, kun ei ole kuvia tämän säästömallin sisuksista. Jos trendi jatkuu niin saattaa olla että kohta tehdään ruumiinavaus yhdelle
EDIT. Åke ehti jo heittää väliin, minä hidas... Lisäyksenä siis että nyt puhutaan RAVin omiin tolppiin tulevista patruuna USD (sealed-sekunda) malleista eikä kunnon purettavista Bilsteineista. Itse vaimennuksesta ei mitään valittamista, kun nyt kestäisivät...
Häh?
Soittelin aikanaan kittelälle kun se yksi patruuna oli paska, ja meinas että saa senkin avattua ja korjattua. Kyse oli B8 patruunasta, joka oli autossa johon samaan jousijalkaan saa myös B6 patruunaa joka on pidempi ja erilaisilla arvoilla.
Että mimmosia nää ravistimien B6:t on?
Korollan tolpat toimii ku junan vessa vaikka ryskitty on, pohjaankin kun jousi on turhan löysä.
-Ville
Soittelin aikanaan kittelälle kun se yksi patruuna oli paska, ja meinas että saa senkin avattua ja korjattua. Kyse oli B8 patruunasta, joka oli autossa johon samaan jousijalkaan saa myös B6 patruunaa joka on pidempi ja erilaisilla arvoilla.
Että mimmosia nää ravistimien B6:t on?
Korollan tolpat toimii ku junan vessa vaikka ryskitty on, pohjaankin kun jousi on turhan löysä.
-Ville
RAV etuiskarit
Kuten Tomi olet varmaan jo huomannut, niin ko. Ravissa on Spaxin säädettävät iskarit
Pohjaan lyömistä voi ainakin vähentää vaihtamalla jäykemmät jouset eteen. Olen laittanut omaani 5-ovisen dieselmallin jouset (2000-2005). Langan paksuus on 0,5mm paksumpi ja se on 3 cm pitempi jousi kuin vakio. Lesjöfors nro 4092591.
Pohjaan lyömistä voi ainakin vähentää vaihtamalla jäykemmät jouset eteen. Olen laittanut omaani 5-ovisen dieselmallin jouset (2000-2005). Langan paksuus on 0,5mm paksumpi ja se on 3 cm pitempi jousi kuin vakio. Lesjöfors nro 4092591.
Re: RAV etuiskarit
Minä olin Kittelän kanssa puheissa vielä kauemmin sitten ja minulle jäi mielikuva ettei kaikkia näistä patruunoista saa järkevästi purettua tai kannata alkaa availemaan. Voi ihan hyvin olla että muistan väärin ja olen kerrankin ihan mielelläni väärässä Sehän olisi hyvä homma jos näitäkin pystyy tuunaamaan, täytyy ottaa yhteyttä Kittelään jos vaivat jatkuu.Baas 009 wrote:Soittelin aikanaan kittelälle kun se yksi patruuna oli paska, ja meinas että saa senkin avattua ja korjattua.
Re: RAV etuiskarit
Patruunaa on kahta kokoa/mallia, en muista varmasti mutta olikohan 36 mm:stä ja 40 mm:stä. Pienempiä ei pysty (tai ei ainakaan kannata) avata ja shimmata tai huoltaa, tai ainakaan Kittelä ei noita tehnyt jokunen vuosi sitten. Isompia huolletaan ja shimmataan sitten asiakkaan toiveiden mukaan.anssi wrote:Minä olin Kittelän kanssa puheissa vielä kauemmin sitten ja minulle jäi mielikuva ettei kaikkia näistä patruunoista saa järkevästi purettua tai kannata alkaa availemaan.Baas 009 wrote:Soittelin aikanaan kittelälle kun se yksi patruuna oli paska, ja meinas että saa senkin avattua ja korjattua.
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
-
- Posts: 72
- Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
- Location: Ylöjärvi
Terve
Oho.. täällähän olikin vilkasta keskutelua aiheesta. Ehdin tässä jo pistää saksasta tilaukseen sellaiset B6 patruunat, jotka toivon mukaan saa vakiotolppiin asennettua ensiviikolla.
Mielenkiintoista kuulla noista Bilsteinien kestävyysongelmista. Justyssä ainakin Bilsteinit kesti vuosia mutta hajosivat toki siinäkin lopulta. Samallahan se jousikin tietysti vaihtuisti jäykempään kun iskareita vaihtaa. Toivotaan että kestää.. Noh, pitää ajaa rauhallisesti ja voihan noita tilata Saksasta uudet joka kisaan
Mielenkiintoista kuulla noista Bilsteinien kestävyysongelmista. Justyssä ainakin Bilsteinit kesti vuosia mutta hajosivat toki siinäkin lopulta. Samallahan se jousikin tietysti vaihtuisti jäykempään kun iskareita vaihtaa. Toivotaan että kestää.. Noh, pitää ajaa rauhallisesti ja voihan noita tilata Saksasta uudet joka kisaan
Woz Trading Oyjari willner wrote:niitä ohuempia bilsteineja korjailee ja huoltaa jyväskylän lähellä firma voz- racing. firma sijaitsee leppävedellä sepänpolulla. .
Sepänpolku 2
41310 Leppävesi - Finland
http://www.woz.fi
Siinä asennushommassa olis kova sana tällainen työkalu. Minun tilauksessa ei tullut mukana. Seuraavaa paukkua vaihtaessa joutuu joko hommaamaan suosiolla tuollaisen lätkän tai tekemään kolmannen version omavalmisteesta...TomiViitala wrote:...... jotka toivon mukaan saa vakiotolppiin asennettua ensiviikolla.
Last edited by anssi on Thu Jan 03, 2013 9:21 pm, edited 1 time in total.