Pakkivalo asiaa...
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Pakkivalo asiaa...
Tuleviin syksyn kisoihin tekisi mieli päivittää RAViin paremmat pakkivalot.
Käsittääkseni laki edellyttää pakkivalolta aina AR-merkintää (?).
Kuitenkin suurimmasta osassa as-kilpureita taitaa tuo merkintä pakkivaloilta puuttua(?)....
Kysymys kuuluukin: Tuleeko kisakatsastuksissa pahasti turpiin jos laitan nykyisten sumareiden tilalle ledi työvalot ??
Siviili leimaa en sinällään näe ongelman koska autossa on vaihtokytkin alkuperäiset pakkivalot / kisavalot.
Ei ainakaan tän vuoden leimassa helmikuussa ollut ongelma...
Onko siis väliä onko kyseessä sumuvalo vai työvalo, AR-merkintäähän siitä ei kuitenkaan löydy....
Entäs noiden määrä? Nyrkkisääntönä kait niin että kisa-pakkivalojen määrä on sama kuin alkuperäisten, mutta jos ei valaisin sinällään kuitenkaan täytä lain vaateita niin onkos sillä määrälläkään sitten väliä. Laittomat ne on siviili liikenteeseen joka tapauksessa...
Sattu vaan löytymään soppelin pienet ledi työvalot joita sais helposti 2kpl nykyisen yhden sumarin tilalle, eli 4 ledi valoa saisi mahdutettua perään komiasti.... Menee toki ehkä vähän yli, mutta kunhan mietin....
Ja tosiaan erityisesti kiinnostaa suhtautuminen noihin led työvaloihin kisa katsureiden (ja toki kilpakumppaneidenkin) suunnalta....
Kiitos !
Terveisin
Anssi V.
Käsittääkseni laki edellyttää pakkivalolta aina AR-merkintää (?).
Kuitenkin suurimmasta osassa as-kilpureita taitaa tuo merkintä pakkivaloilta puuttua(?)....
Kysymys kuuluukin: Tuleeko kisakatsastuksissa pahasti turpiin jos laitan nykyisten sumareiden tilalle ledi työvalot ??
Siviili leimaa en sinällään näe ongelman koska autossa on vaihtokytkin alkuperäiset pakkivalot / kisavalot.
Ei ainakaan tän vuoden leimassa helmikuussa ollut ongelma...
Onko siis väliä onko kyseessä sumuvalo vai työvalo, AR-merkintäähän siitä ei kuitenkaan löydy....
Entäs noiden määrä? Nyrkkisääntönä kait niin että kisa-pakkivalojen määrä on sama kuin alkuperäisten, mutta jos ei valaisin sinällään kuitenkaan täytä lain vaateita niin onkos sillä määrälläkään sitten väliä. Laittomat ne on siviili liikenteeseen joka tapauksessa...
Sattu vaan löytymään soppelin pienet ledi työvalot joita sais helposti 2kpl nykyisen yhden sumarin tilalle, eli 4 ledi valoa saisi mahdutettua perään komiasti.... Menee toki ehkä vähän yli, mutta kunhan mietin....
Ja tosiaan erityisesti kiinnostaa suhtautuminen noihin led työvaloihin kisa katsureiden (ja toki kilpakumppaneidenkin) suunnalta....
Kiitos !
Terveisin
Anssi V.
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
Peruutusvalot
Vaihtokytkimet on kielettyjä 2 kpl peruutusvaloja vain sallitaan ja omat on peitettävä
Nämä löyty KVG:llä alle minuutin, näitäkö haeskelit, vai jotain muuta?
ECE/EEC Device Function Markings:
Signal Lamp Markings, Front and Rear
A Parking lamp (also called "position lamp", "city light",
"sidelight")
AR Reversing (backup) Lamp
F or B Rear Fog Lamp
IA Retroreflector
R Tail (rear position) Lamp
S1 Brake (stop) lamp
S3 Centre High Mount Stop Lamp (3rd brake light)
1 Front Turn Indicator for use more than 40mm away from low
beam headlamp axis
1a Front Turn Indicator for use more than 20mm and less than
40mm away from low beam headlamp axis
1b Front Turn Indicator for use less than 20mm away from low
beam headlamp axis
2a Rear Turn Indicator
5 Side Turn Signal Repeater
SM1 Sidemarker lamp
SM2 Sidemarker lamp
RL Daytime Running Lamp (DRL)
Forward Illumination Lamp Function Markings:
B Fog lamp
C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
HC Low (dip) beam headlamp, halogen
HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge
(HID Xenon)
DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID
Xenon)
A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
RL Daytime Running Lamp ("DRL")
PL Plastic lens (may occur with any of above markings)
Lähde
ECE/EEC Device Function Markings:
Signal Lamp Markings, Front and Rear
A Parking lamp (also called "position lamp", "city light",
"sidelight")
AR Reversing (backup) Lamp
F or B Rear Fog Lamp
IA Retroreflector
R Tail (rear position) Lamp
S1 Brake (stop) lamp
S3 Centre High Mount Stop Lamp (3rd brake light)
1 Front Turn Indicator for use more than 40mm away from low
beam headlamp axis
1a Front Turn Indicator for use more than 20mm and less than
40mm away from low beam headlamp axis
1b Front Turn Indicator for use less than 20mm away from low
beam headlamp axis
2a Rear Turn Indicator
5 Side Turn Signal Repeater
SM1 Sidemarker lamp
SM2 Sidemarker lamp
RL Daytime Running Lamp (DRL)
Forward Illumination Lamp Function Markings:
B Fog lamp
C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
HC Low (dip) beam headlamp, halogen
HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge
(HID Xenon)
DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID
Xenon)
A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
RL Daytime Running Lamp ("DRL")
PL Plastic lens (may occur with any of above markings)
Lähde
Niinpä vähän arvelinkin... Kiitos suuren ja mahtavan EU(stoliito):n noita tarkennuksia saa hakeakin hiukan. Suomen lakiteksteissä viitataan kintaalla "ECE johonkin" tai "EU blaa blaahan"...
Siellähän se peräytysvalon merkintä on ihan selvästi ja yksinkertaisesti selostettu
Siellähän se peräytysvalon merkintä on ihan selvästi ja yksinkertaisesti selostettu
Peruutusvalojen määrä
Eikös peruutusvaloihin sovelleta kahdennussääntöjä aivan normaalisti? Vai onko AKK:n säännöissä jotain erityistä tästä asiasta?
Laki- ja asetustekstit sanoo peruutusvaloista seuraavaa:
- 1.1.1984 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa peruutusvalo on pakollinen
- peruutusvaloja saa olla 1 tai 2 kpl symmetrisesti asennettuna
- 1.1.1989 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa peruutusvalon tulee olla hyväksytty E 23 -säännön mukaan (merkintä valossa AR)
- peruutusvalon tulee sijaita 25 - 120 cm korkeudella maasta
- 10.07.2011 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa valaisimien asennuksen tulee olla hyväksytty direktiivin 2007/35/EY mukaisesti
- 1.1.1984 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa peruutusvalo on pakollinen
- peruutusvaloja saa olla 1 tai 2 kpl symmetrisesti asennettuna
- 1.1.1989 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa peruutusvalon tulee olla hyväksytty E 23 -säännön mukaan (merkintä valossa AR)
- peruutusvalon tulee sijaita 25 - 120 cm korkeudella maasta
- 10.07.2011 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa valaisimien asennuksen tulee olla hyväksytty direktiivin 2007/35/EY mukaisesti
Re: Peruutusvalojen määrä
Vanhaa keskustelua kompaten:jukka p wrote:Eikös peruutusvaloihin sovelleta kahdennussääntöjä aivan normaalisti? Vai onko AKK:n säännöissä jotain erityistä tästä asiasta?
Katsastuskonttorilla olivat sanoneet, että peruutusvalot voi kahdentaa E-hyväksytyillä peruutusvaloilla. Tokihan tarkoitus on mennä ettenpäin, "mutta ei ku"
Re: Pakkivalo asiaa...
Kun tuolla Lammin harkkarissa katsastajakaksikko vinoili laittomista peruutusvaloista, niin Motonetista löytyy ledivaloa, jossa AR-merkintä. Tänään semmosen kiinnitin ja kirkkaalta näyttää. Nyt vaan odottamaan illan pimentymistä.