Page 3 of 5

Posted: Thu Feb 02, 2012 11:12 pm
by AnssiVee
No nyt on lisävalojen tukiraudat uusittu ja siistitty. Myös sellainen tuiki tarpeellinen ominaisuus saatiin lisää kuin säätö....

Syntyivät Motonetin venepuolelta löytyneistä haarukkavanttiruuveista. On vieläpä oikein rosteria....:-)
Haarukka tökätty maskin reikien läpi ja rst pultti toiselle puolelle (tärinän vaimennukseksi kumi väliin).

Lamppuun tuleva pää on tapilla johon tulee jousisokka pitämään tapin paikallaan. Kohtuu näppärä irrottaa jotta saa pellin auki.
(Vaikkakin, edelleen olen vakuuttunut siitä ettei kyseisessä kulkineessa peltiä pahemmin tarvitse availla....:-))

Kontramutterit kun avaa niin korkeus säätö onnistuu käsin. Ja kontrat takas kiinni niin pysyy säädöissään.

Pari kuvaa: http://kuvablogi.com/blog/36795/

-Anssi

Posted: Fri Feb 03, 2012 3:11 pm
by Baas 009
Ei hullumman näköinen systeemi..

Onks toi sokkatappi (lampun pää siis) kuin tiukka paikkaansa? Tommoisissa on usein välystä hieman, ja jäykistävä vaikutus kärsinee jos on väljä. Meinaan yleisin ongelma valojen kanssa on suht korkeataajuinen vipatus, pienellä amplitudilla. Tietty kun vetää vantin sellaiseen asentoon että pänittää koko ajan kevyesti taaksepäin niin saa välyksetkin pois...

Mites aiotte valot suojata osumilta? Isoissa ämpäreissä näytti olevan ns. läpinäkyvä kivisuoja, ei varmaan yhtään huono systeemi.

-Ville

Posted: Fri Feb 03, 2012 4:17 pm
by AnssiVee
Haarukkavanttiruuvien mukana tulleet tapit vaikuttivat jo kaupassa hieman väljiltä, joten ostin suosiolla kokoa suuremmat ja porasin haarukoihin sitten niille sopivat reiät. Toi lampun "lipareeseen" porattu reikä saattaa toki tärinästä muokkautua suuremmaksi ajallaan. Se jää kevyesti väännöksiin, joten toivotaan että toi viimeistää minimoisi värinät...

Isoissa on juu noi mukana tulleet läpinäkyvät suojat jotka eivät ainakaan viime viikonlopun kokemuksilla näyttäisi haittaavan valokuvioita tms.
Huonona puolena näyttäisi ettei biltemasta ainakaan tällä hetkellä saa erikseen noita pelkkiä suojia jos joskus hajoavat.

Sumareille ei varmaan sen parempaa suojaa tehdä. Ovat ton auton mukana tulleet suht vanhan oloiset ja jo melko kulahtaneet. Kyllähän noilla vielä jonnekin näkee. Muutin vielä viime kisan jälkeen noiden kiinnitystä niin pääsee suuntaamaan paremmin.
Täytyy katsoa sitte kun noi joskus uusitaan että tehdäänkö niille jotain suojausta.

-Anssi

Posted: Mon Feb 06, 2012 9:38 am
by geeza
Baas 009 wrote:Isoissa ämpäreissä näytti olevan ns. läpinäkyvä kivisuoja, ei varmaan yhtään huono systeemi.
Koitettiin vasta takas kotiin ajaessa ottaa ne pois (silloin vasta säädettiinkin...) ja ne "linssittää" hiukan. Äkkiä heittäisin, että kivisuojien kanssa paremmat montulle, keila vähän levisi sekä pysty- että vaakasuunnassa. Liikenteessä voi olla aika pistävä hajavalo. Eikä ainakaan vielä sulaneet ne kivisuojat siihen pysyvästi... :)

Posted: Mon Feb 06, 2012 10:25 am
by Åke
Bilteman lisävalojen kivisuojat leikkaa valotehosta 11%, jos sillä mitään merkitystä on. Tosin se osittain selityy sillä jos keila suojien kanssa leviää.

Posted: Tue Feb 07, 2012 10:49 pm
by AnssiVee
Okei, aika paljon... Kiitti tiedosta!

Hyvin noissa tuntuu valoa riittävän. Äkkiseltään hinta/laatu suhde vaikuttaa olevan OK.

Taas alkais olemaan menopeli kisaa vaille valmis. Nyt lähdetään matkaan (todennäköisesti) nastapyörillä viime kertaisten kitkojen sijaan. Just ne veivasin alle tallissa. Täytyy käydä viel ennen kisaa ajelemassa, lähinnä sen takia että näkee etteivät ala vuotaa tai muuta. Kyseessä kuitenkin käytetty setti joka ei mulla ole vielä ollut ajossa.

-Anssi

Posted: Mon Apr 30, 2012 10:57 am
by AnssiVee
Vajaan kahden viikon päästä edessä siintävä Tanskan NEZ pakotti meidänkin autokunnan lopulta trippi kauppaan. Eltrip komeilee nyt koelaudassa. Tietoa liikkeestä tripille saadaan auton omalta eculta jollain "opto erottimella" (kartturi tietää tästä paaaaaljon enemmän kuin mää) :-) Asennus sujui lopulta suht vaivattomasti, kiitos hyvien ohjeiden ja vinkkejen. Yhtään väheksymättä kartturin roolia tässä asennuksessa. Kiitos !

Myös takakuraläpät askartelin. Lähinnä auton takapään puhtaana pitoa ajatelle, ulkonäöllisesti noista voi olla montaa mieltä...
Samalla oli pakko jyrkentää pakoputken viimeistä mutkaa täyteen 90 asteeseen. Sainpahan samalla hyvän (teko)syyn asentaa thyyning kromisen putken pään :D

Kattoluukut poistamalla (ja kontin kiinnikkeisiin laittamalla) tosta kuoriutuu melkein avoauto. Toivottavasti kesän kisoissa kelit suosii...
Kattoluukkujen reunat tuli putsailtua vahan kanssa. Kyllä nyt kehtaa tuulettaa :-)

Pohjapanssari on vieläkin vaiheessa ja ainakin Tanska ja ekat 9-sarjan harkkari ajetaan ilman.

Kuvia löytyy: http://kuvablogi.com/blog/36795/


Anssi V.

Posted: Mon Apr 30, 2012 10:20 pm
by Åke
AnssiVee wrote:Kattoluukut poistamalla (ja kontin kiinnikkeisiin laittamalla) tosta kuoriutuu melkein avoauto. Toivottavasti kesän kisoissa kelit suosii...
Ai teillä ei tuossa ollutkaan ilmastointia :D

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin tuo viilennyslaite taitaa olla melko harvinainen lisävaruste noissa?

Posted: Tue May 01, 2012 9:27 pm
by AnssiVee
Juu eipä noista taida monestakaan ilmakoneita löytyä.

Kylmää tuntu tulevan sisään ihan kivasti kun etummainen luukku oli vapun kunniaksi takaluukussa. Hyvinkää-Hikiä välillä meinas jo tulla kylmä....

Jotain hyödyllistäkin sain tänään aikaan kun kävin etujarrut läpi (samalla piti taas thyynata punaisella maalilla: http://kuvablogi.com/nayta/3515378/ ) ja sain tripin kalibroitua mittaradalla. Auto alkaa olemaan iskussa kisoihin ! :-)

-Anssi V.

Posted: Tue May 29, 2012 9:59 pm
by AnssiVee
Kellään tietoa www.4x4shop.fi kaupan tuotteista ja/tai toiminnasta ylipäätään ??

Laiskuus ja ajan puute iskee ravin panssarin kanssa...

Tota siis kattelin:
http://kaupat.gagar.fi/epages/Kaupat.sf ... ts/T240370

Onhan siinä toki 2mm teräkselle neliö hintaa, mutta muoto ois ainakin aika lähellä ilman isompia kikkailuita... vai onko...

Pienillä vahvisteluilla tosta vois saada kelposenkin...

-AnssiV.

Posted: Fri Jun 01, 2012 8:57 pm
by AnssiVee
Panssarin teko vihdoin vauhdissa. Ei tule 4x4 shopista, vaan aihio "laji toverilta" ja kiinnitykset koitan saada kyhättyä itse.

Etukiinnike ois jo raakileena paikoillaan:
http://kuvablogi.com/nayta/3565210/

Etupalkissa hinauslenkkien sisäpuolilla on valmiit M10 kierteet, joihin eteen tueksi/rungoksi tuleva putki kiinnitetään n.9 cm pitkien putken tumppien päihin. Tällöin putki on melko tarkasti kiinni keskellä nokkaa pitkittäin kulkevan alapalkin pohjassa. Pysty putken pätkät hitsaan vielä huomenissa kiinni vaakaputkeen ja katkaisen ylimääräiset vaakaputken päistä pois.
http://kuvablogi.com/nayta/3565211/

Pysty putkien ja hinauslenkkien väliin mahtuu sopivasti tallista löytyneet 10mm paksut latan pätkät jotka on tarkoitus hitsata kiinni pysty putkiin ja pultata läpi hinauslenkin. Etureunasta taas ylimääräinen kulma rälläkällä pois, tai ainakin sellaiseen muotoon että sitä onnistuisi hyödyntämään uutena hinauslenkkinä. Jos sellaista vaikka joskus tarvitsisi....
http://kuvablogi.com/nayta/3565212/
http://kuvablogi.com/nayta/3565213/

Huomenissa jatkuu, jos keli sallii... :-)


-AnssiV.

Posted: Sun Jun 03, 2012 8:54 pm
by AnssiVee
Panssari kävi jo paikallaan, mutta tuli pois etutuennan hitsailua ja maalilla fiksailua varten. Etupäätä sain vielä nostettua hieman ylemmäksi "muotoilemalla" rälläkällä poikkiputkea ja lyhentämällä pystyputket.
Nyt kulkee niin läheltä pakoputkea ja alapalkkia kuin voi. Kaikki panssarin läpimenevät pultit vaihtuu vielä kupukantaisiin lukkoruuveihin niin ei nappaa kiinni.
Pari kuvaa:
http://kuvablogi.com/nayta/3569634/
http://kuvablogi.com/nayta/3569635/
Lisää tulee kun saan sen huomenna lopullisesti kiinni.

-AnssiV.

Posted: Wed Jun 06, 2012 8:52 pm
by AnssiVee
Panssari valmis ja kiveenkin kolautetta jo riksun harkkarissa :D

Takapää tai oikeestaan tarkemmin keskiosa sais vähän nousta. Täytyy tutkia kun kerkee... Nyt siellä on toki pieni vara että jos se vähän kolahtaa niin joustaa ja ottaa iskun siten ehkä pehmeämmin vastaan...

Tankin ja rungon välissä sopivaa oksaa odotellut bensaputkikin sai samalla suojan itselleen. Kiitos suojaus vinkistä toiselle RAVurille !

Kuvia: http://kuvablogi.com/blog/36795/1/

-AnssiV.

Re: RAV4

Posted: Fri Apr 11, 2014 8:25 pm
by anssi
Kaimalla on loistavan ytimekkäästi nimetty topic täällä, joten laitetaan tänne viikon ravivinkki.

Mikäli etupäästä kuuluu epämääräistä kopinaa (muutakin kun kavionkopsetta) kannattaa ajankuluksi tarkastaa kallistuksenvakaajan kiinnityskumien kunto. Toyota on fiksusti käyttänyt samaa kiinnityshevosenkenkää useammassa mallissa kiinnittämään vakaaja etupalkkiin (tai runkoon) alkaen noin 12 millisestä ruikusta tällaiseen 23 mm jöötiin. Ongelma on vain että näin paksulla tangolla kumia jää enää muutama hassu milli ohuimpaan kohtaan. Parisataatuhatta pappa-ajelua näyttää riittävän syömään kumikannaksen ohuimmasta kohdasta tangon alta läpinäkyväksi. Lisääntynyt välys aiheuttaa epämääräistä muksahtelua ja kolinaa. Puslien vaihto on lähes naurettavan helppoa, tällainen amatöörikin selviää alle tunnissa (viikossa).

Eläinaiheessa pysyen samalla kannattaa viikon V65 riviin ruksia myös vakaajatangon päiden "koiranluiden" kunnon tarkastus. Mikäli alkuperäisissä ei tunnu välystä ja liikkuvat tahmeasti niin ei kannata vaihtaa. Ainakaan mikäli ei hanki alkuperäisiä (tai vastaavaa laatua??) olevia uusia. Halvimmat tarvikenivelet saakin vaihtaa sitten vuosittain.

Tässä vielä kuvadokumentaatiota, 1 kuva valehtelee tunnetusti enemmän kuin tuhat sanaa:

Image

Re: RAV4

Posted: Mon May 12, 2014 8:50 pm
by okulaari
Hirnuuko muilla Ravin laatikko vedättäessä tai moottorijarrutuksissa. Kytkin pohjassa on hiljainen. Armonlaakson jälkeen hirnuu kovempaa ja rosoisemmin joten takaraivoon hiipii ajatus mahdollisesta laatikon laakeriviasta. Kyllähän raveis kuten muissakin toyotan malleissa sellainen pieni hurrur kuuluu muttei sentään noin kova. Puolikuuro ysikymppinenkin suoristaa koukkuselkänsä ja katselee peloissaan moista menijää.
Toki Micran laakerivikainen laatikko rohisi samaan tyyliin kun sen aikoinani ostin ja rohisi sen jälkeen vielä reilut 40 tkm.