X-Tripin kytkentä

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Ilpo Ekola
Posts: 53
Joined: Thu Oct 04, 2007 6:15 pm
Location: Härmä

X-Tripin kytkentä

Post by Ilpo Ekola » Thu Jan 06, 2011 4:50 pm

Kuinka kytketään X-Trip jos ei käytetä anturia, vaan otetaan tieto auton nopeussignaalista? Eikös se kuitenkin niinkin onnistu? Ja toinen juttu kannattaako trippi yleensäkään kytkeä niin, kun kyseessä on etuveto vai aiheuttaako sutiminen liikaa epätarkkuutta? Olisko kenelläkään tietoa/kokemusta...

Åke
Posts: 495
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke » Thu Jan 06, 2011 7:47 pm

Epämääräiseen kysymykseen saa epämääräisen vastauksen: Kytkentä riippuu ihan autosta ja sen merkistä, mutta sen verran osaan sanoa, että nopeussignaaliin se kytketään, joko suoraan tai välipurkilla.. ;)


Eli, jos sulla tulee nopeussignaalina maa-pulssi, niin voit vetää sen suoraan x-tripille, jos se on taasen plussa-pulssi, niin tarvitset väliin muuntimen. Jos pulsseja tulee liian suuri määrä / kierros, niin tarviit taas muuntimen, jotta saa pudottettua osan pulsseista pois. Testattu on että ainakin 9 pulssia / renkaan kierros on vielä toimiva. Ja noita muuntimia tekee Jylhän Mika, eli sama mies joka tekee JC-Trippiä, joka taasen on sama värkki kuin X-trippi..

Jos se nopeusignaali tulee vaihteistosta, niin sutimisesta voi olla haittaa, ellei kyseessä ole auto joka ei sudi missään oloissa vähäisen tehon vuoksi (mulla on ollut tällaisia autoja, joten älä naura), koska matkan pituus voi heittaa yllättävän paljon. Mutta läheskään kaikissa autoissa sitä signaalia ei oteta vaihteistosta, vaan esim. ABS-anturilta, ja tuolloin se tieto voi tulla vaikkapa takapyörältä. On myös autoja, joissa on erillinen nopeusanturi, ja taaskin muualla kuin vaihteistossa.

Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 » Mon Jan 10, 2011 10:25 am

Mulla oli justyssä aikanaan anturi lukemassa kardaanin pultteja, ja jos nyt en ihan väärin laskenut, tuli pulsseja 120 nopeudessa ~270 kpl sekunnissa, enkä ainakaan justyn voimilla saanut tuota kummemin sekoilemaan. Pätkimistä aiheutti vain etäisyydelle jokseenkin herkkä anturi (HALL-anturi...) Tuo Åken mainitsema 9 pulssia/kierros tarkoittaa vain ~137Hz pulssitaajuutta.

Monessa ruiskutojotassa on nopeusmittarin takana pulssilähtö moottorinohjaukselle. Systeemissä on joku kytkin, joka antaa pulssia kun auto liikkuu. Tähän vain kompusta anturisignaali toiseen ja toiseen anturimaa, ja pulssia tulee juuri sopivasti.

-Ville

jkotajar
Posts: 39
Joined: Tue Oct 05, 2010 10:18 pm

Re: X-Tripin kytkentä

Post by jkotajar » Mon Jan 07, 2019 9:17 pm

Hieman aiheen vierestä, mutta parempaakaan otsikkoa en löytänyt, enkä tätä kysymystä varten viitsinyt uutta keskustelua aloittaa.

Onko X-Tripissä (punanäyttöinen) piilossa sama ominaisuus kuin JC-tripissä, eli ulkoisen näytön vaihto trippi- ja kellonäytön välillä?
Jos tämä on niin kuinkahan se toimisi?

Tästä tiedosta olisi paljon apua, kun suunnitellaan mittareiden asennuksia tulevaan kalustoon.


--
Jarno

Post Reply