Älywapaa-ST Kuopiossa 2019

Ennakkotietoa kilpailuista, tuloslinkkejä ja kisojen jälkipuintia.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
warremies
Posts: 33
Joined: Wed Aug 22, 2007 2:54 pm
Location: Siilinjärvi

Älywapaa-ST Kuopiossa 2019

Post by warremies »

Tämänvuotinen Älywapaa-ST ajetaan Kuopiossa viikolla 42, arki-iltana, iltahämärässä.

Tapahtumahan on autosuunnistusta muistuttava huumorihenkinen (auto)kilpailu.
Tämänvuotisena teemana on Kuopion UA:n toiminnan eri vuosikymmenet.

Pakollisena kilpailuvarusteena auto ja siinä vähintään yksi kuljettaja.
Lähtöpaikalla mahdollisuus koota useamman autokunnan joukkue ja osallistua siten myös joukkuekilpailuun.

Lisätietoa tulossa tuonnempana..

Tervetuloa eksymään ja ihmettelemään!
warremies
Posts: 33
Joined: Wed Aug 22, 2007 2:54 pm
Location: Siilinjärvi

Re: Älywapaa-ST Kuopiossa 2019

Post by warremies »

Reitti käytiin ajamassa läpi ja ihan se joutuisa pitäisi olla, ei mitenkään älyvapaa mutta sopivan kiemurainen.

Ratamestaripari ei eksynyt kertaakaan, kerran ei yksi katu löytynyt kuin vasta kolmannella yrittämällä, mutta se on ihan ymmärrettävää kun kartan painovuoden 1967 jälkeen on rakennettu moottoritie ja lehmät on laitumelta kaikonneet ym.

Tehtävärasteja vielä mietitään, siellä voi jo jotain älynystyröitä kihelmöivää ollakkin.. 8)
warremies
Posts: 33
Joined: Wed Aug 22, 2007 2:54 pm
Location: Siilinjärvi

Re: Älywapaa-ST Kuopiossa 2019

Post by warremies »

Kilipailu pidetään 15.10.2019 klo 18 alkaen, lähtöpaikka n. 150m korkeudella Kallaveden pinnasta. Tarkemmat tiedot Kilpailutoimiston sijainnista viimeistään maanantaina 14.10.

Reitti on n. 37,7km ja 1h 30min +tehtäviin käytetty aika.



Ennakkoilmoittautua saa osoitteeseen alyvapaa-2019(ÄT)meiliboxi.fi.
warremies
Posts: 33
Joined: Wed Aug 22, 2007 2:54 pm
Location: Siilinjärvi

Re: Älywapaa-ST Kuopiossa 2019

Post by warremies »

Ennakkoilmoittautuneita tuli jonkun verran.

Kilpailun lähtö Puijon tornin pihan P-alueelta. Ilmoittautuminen paikalla olevan autosuunnistus-SAABin luona. Kilpailutoimisto paikalla 17:30 alkaen, mukaan pääsee 18:30 saakka jonka jälkeen kilpailutoimisto siirtyy maalipaikalle KUA:n kerhotiloihin.

Tervetuloa!
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Re: Älywapaa-ST Kuopiossa 2019

Post by LVee »

Image

Kiitos, Hauska oli reitti ja tämä sokee kartturi ei muita kylttejä oikeestaan nähnytkään...
warremies
Posts: 33
Joined: Wed Aug 22, 2007 2:54 pm
Location: Siilinjärvi

Re: Älywapaa-ST Kuopiossa 2019

Post by warremies »

Kiitos ja anteeksi kaikille osallistujille.

Tarkoituksenahan oli lähteä Puijon tornin pihasta ja poiketa tieltä parkkipaikan kautta jossa oli ensimmäinen tietokilpailukysymys, "Mikä on Puijon tornin lentoestekorkeus?" ja tuo luku on painettuna karttaan ihan siihen viereen. Siitä rullailtiin mäkeä alas nykyiseen liikennevaloristeykseen. Tämä kuvattiin 1970 kartalla ja peitepiirroksella vanhan ajan tyyliin. Vaikeutuksena tässä oli, että kartassa oleva tie on kaivettu pois jo 70-luvulla ja nykyinen tie on kymmeniä metrejä lähempänä sähkölinjaa joka on yhä kuitenkin vielä samassa kohdassa kuin 60-luvulla. Lienevätkö lähes kaikki joko menneet tai meinanneet mennä jo tässä harhaan. Jatko ei ollut kovin paljon helpompaa vaikka erikoispiirros (kartta) olikin piirretty viikko sitten, kun vaihtopiste käsitteenä ei ollutkaan selvillä monelle. Ratamestari ja purkuauto opastivat hieman eksyneitä lampaita oikeaan suuntaan.
Sitten oli parkkipaikan läpiajo jossa oli tarjolla ihan keskellä tuo Lassen kuvaama selvästi näkyvä kyltti. Lisäksi pakun takarekisterilven paikalle laitettu pienempi kyltti.
Täältä kun olisi selvitty kunnialla niin päästiin taas 1970 kartalle ja kohti kaupungin keskustaa. Nyt olivat kaikki kadut ja risteykset kuten nykyisinkin.

Kaupungin läpi ajelua Asemakatua pitkin, grillin kulmalta kohti entistä Lääninhallituksen taloa ja kohti Väinölänniemeä!

Kun päästiin rantaan, oli aika valmistautua rata-ajoon, ja olisi pitänyt olla tarkkana mitä ajomääräys sanoo. "Ajetaan 9 kierrosta, muista tulla toisella kierroksella ratavarikolle!".
TT-ajoissa käytetylle ratavarikolle (nykyisin P-alue) oli järjestetty tehtävärasti, jossa huolestunut huoltomies tiedusteli autokunnalta miksi sitä nyt jo tänne tullaan kesken lähdön, ja "Mikä on auton rengaskoko?". Oikeasta vastauksesta pisteitä ja väärästä ei. Rastimies ohjasi tehtävän suorittaneet suoraan jatkoon ilman sakkokierroksia.

Sitten lähdettiin kohti Männistöä, jossa rautatiesillan risteyksen kohdalla taas kysymys. "Mikä oli suurin työllistäjä Männistö-Itkonniemi -alueella vuonna 1967?". Vastausvaihtoehdoista kävi tuohon aikaan vain yksi, joka on myös kartassa kirjoitettuna.

Seuraavaksi käännyttiin Männistön entisen kansakoulun (nyk. palvelutalon) kulmalta Linnanpellolle päin 1970 kartalla ja peitepiirroksella.
Katuja pitkin ajellessa tultiin seuraavalle tehtävärastille, perinteinen tikanheitto. Nyt ei tauluna ollut normaali mökkitikkataulu, vaan kilpailun logo, jossa eri väreihin osumalla sai sitten jonkun verran pisteitä.
Samalla kartalla jatkettiin vielä reilun matkaa pientäkin pienempiä katuja pitkin takaisin kansakoulun risteykseen.

Koulun risteyksessä vaihdettiin karttaa ja päästiin jo 70-luvun matkailukartalle sekä samalla lopetettiin peitepiirrosten käyttö.
Tässä oli maisema muuttunut sen verran, että kokonainen kaupunginosa oli ehditty rakentaa kartassa olevaan metsikköön ja kaatopaikan päälle. Noh, teitä pitkin sitä pitikin ajella..

Käytiin välillä kiepautus Kelloniemessä missä on ajettu ratakilpailu 80-luvulla, nyt ei sinne oltu ripoteltu mitään tehtäviä.

Edelleen jatkettiin matkailukartalla pieniä katuja moottoritien ali ja Inkilänmäelle.

Inkilänmäellä oli liikennemerkkiaiheinen tehtävä, "Paljonko on matkaa lähimmälle liikennemerkille ja mikä se on?". Paikalle tuotiin pari metriä kaupungin laittaman pysäköintikieltomerkin taakse tietyön ja kapenevan tien merkki, mutta lähimpänä oli kuitenkin tien poikki menevän kevyen liikenteen väylän reunassa ollut "Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty", pisteitä sai enempi merkin tietämyksestä ja vähempi etäisyydestä. Osa kilpailijoista ajeli ihan sujuvasti tämän rastin ohi, ei varmaan huomanneet "tark-as" kylttiä.

Pikkuisen matkaa ajetiin vielä vanhalla matkailukartalla kunnes vaihdettiin kaupungin karttapalvelun varmasti ajanmukaiseen verkkopalvelusta tulostettuun karttaan.

Uudella kartalla ohjattiin kilpailijoita ajamaan mutkan kautta suoraan, eli Niiralan kautta keskustaan päin Teatterin kulmalle asti.

Risteyksessä kysymys, "Montako rakennusta oli Lääninsairaalan alueella 1910-luvulla?" Alueella oli viimeiseksi Savonia-AMK:n sosiaali- ja terveydenhoitoalan koulutusta, nykyisin rakennustyömaa. Työmaan suoja-aidassa on alueen historiasta kertovia piirustuksia 1890-, 1910- ja 1940-luvulta. Vastaus olisi löytynyt sieltä.

Eteenpäin mennessä parin risteyksen jälkeen oltiin Huuhanmäen juurella, tosin takapuolella, entisen tanssilavan vieressä.
Täällä oli tehtävärastina taskupysäköinti. Pysäköintiä oli vaikeutettu peruutuksella kulman taakse pihaan. Lisämausteena sopivasti sijoittuneet pienet porsaat, joita varomaton kuski ei välttämättä huomannut kuin vasta ikävän vinkaisun jälkeen. Pisteitä sai onnistuneesta pysäköinnistä, mutta menetti taas alle jääneistä eläimistä.
Tämä rasti jouduttiin laittamaan kiinni kun kilpailijoita ei enää meinannut kuulua kohtuullisen ajan kuluttua ja rastin pitäjän piti lähteä saunaan ja nukkumaan, että jaksaa taas aamulla herätä lähtemään palkkatöihin.

Taskupysäköintiperuutuksen jälkeen oli ohjattua siirtymistä kohti Levästä ja maalia.

Viimeisenä tehtävänä tuli ohjeen mukaan kuvata kolmen peräkkäin asetetun kuormalavakauluksen sisällä olevat kappaleet ja antaa kartanlukijan laskea kappaleiden lukumäärä kuvista. Lain mukaan kädessä pidettävien medialaitteiden käyttö on kuljettajalta ajon aikana kielletty, jos puhelinta/kameraa piti kädessä kun siirsi autoa seuraavan kuvattavan kohteen kohdalle, niin ei ainakaan tässä menestynyt.

Sitten maaliin kerholle.

Ajatuksena oli tuoda 50-v juhlakilpailuun perinneosuus 60/70-luvulta peitepiirroskartalla ja sitten sopivasti noita tehtäviä joista saa selville menestyksen tai menetyksen..
Ekana mokana oli, ettei alkuhässäkässä muistanut laittaa esille ohjetta, mitä sieltä reitin varrelta pitäisi etsiä, eli kylttejä.
Toisena mokana taas, että ei tullut ollenkaan ajateltua a-suunnistusta tuntemattoman olevan ihan pihalla jo tuosta vaihtopistejutusta ja etsivän jotakin oikeasti puuttuvaa juttua autoa ympäröivästä maailmasta sillä kohdalla..

Leuka rintaan ja rohkeasti kohti uusia pettymyksiä.

Mallirivi, kylttikartta tai jotakin viikonlopun aikana ja eiköhän tästä sopasta silti saada ensi viikon alussa voittajat leivottua, jotka puolestaan pääsevät ensi vuonna tekemään ihan oman reitin.
warremies
Posts: 33
Joined: Wed Aug 22, 2007 2:54 pm
Location: Siilinjärvi

Re: Älywapaa-ST Kuopiossa 2019

Post by warremies »

Tulokset käsiteltiin tuomariston kokouksessa ja julkistetaan nyt vastalauseajan jälkeen.

Voiton ratkaisi ylivoimainen pistejohto tarkalla ajolla ja tehtävissä onnistumisella.

Voittajapari: Kari Suhonen-Helena Suhonen, Team perunavelli, 4613p.
Toiseksi sijoittuivat: Jarno Iivanainen-Juho Soininen, Team Maruti, 3406p.
3. sija: Jorma Räsänen-Joni Räsänen, Viiskymppiset, 3050p.
4. sija: Jari Pehkonen-Seija Fagerlund, Viiskymppiset, 2495p.
5. sija: Pekka Viippola-Lasse Vainikainen (purkuauto), Team Maruti, 1989p.
6. sija: Hannu Tuppurainen-Hannu Tuhkanen, Taxi1, 1951p.
7. sija: Anette Kukkonen-Senni Airaksinen, Airaksiset, 1907p.
8. sija: Heikki Reittu-Anni Paananen, 1670p.
9. sija: Antti Päivänsäde-Jani Päivänsäde, Taxi1, 1648p.
10. sija: Esa Väätäinen-Kalle Holopainen, Taxi1, 1575p.
11. sija: Timo Ruotsalainen-Valtteri Pasanen, 1403p.
12. sija: Kimmo Turkki-Minna Vilhunen, 1351p.
13. sija: Jarmo Mäkelä-Toni Mäkelä, Viiskymppiset, 1112p.
14. sija: Jorma Eskelinen-Marjut Eskelinen, 545p.
15. sija: Juhani Immonen-Ari Pakarinen, 500p.
16. sija: Juho Airaksinen-Antti Kukkonen, 386p.

Joukkueiden välinen sijoitus laskettiin kolmen autokunnan joukkueissa kahden parhaan pistetuloksella.

Voittajajoukkue: Viiskymppiset, Jorma Räsänen-Joni Räsänen, Jari Pehkonen-Seija Fagerlund, Jarmo Mäkelä-Toni Mäkelä, 5545p.
Toiseksi selviytyivät: Team Maruti, Jarno Iivanainen-Juho Soininen, Pekka Viippola-Lasse Vainikainen, 5395p.
3. sijoitus: Taxi1, Hannu Tuppurainen-Hannu Tuhkanen, Antti Päivänsäde-Jani Päivänsäde, Esa Väätäinen-Kalle Holopainen, 3599p.
4. sijoitus: Airaksiset, Anette Kukkonen-Senni Airaksinen, Juho Airaksinen-Antti Kukkonen, 2293p.

Palkittavia ovat joukkuekilpailussa 1. ja 2. joukkue pokaaleilla (1/joukkue), ja tämän lisäksi voittajajoukkue saa nimensä perinteisesti kerholla olevaan kiertopalkintoon.

Yleiskilpailun paras palkintohan on tietysti voittajille seuraavan kilpailun ratamestarin tehtävät, mutta sen lisäksi palkitaan myös 1. ja 2. pari pokaaleilla (1/autokunta).

Palkintojen jako 28.10.2019 klo 18:00 Kuopion UA:n kerhohuoneella.

HUOMIO!!
Päivitys 22.10.19 klo 21:17
Kuopion UA:n feispuukkisivulla jo huomattiin tekemäni kirjoitusvirhe, 6. ja 7. sija olivat menneet väärin päin, ja myös joukkueiden 3. ja 4. sija. Myöskin Taxi1 -joukkueen nimi puuttui yleiskilpailun sijoitusriveiltä. Korjasin tähän ylös nyt oikeat sijoitukset. Ei vaikutusta palkittaviin. Pahoittelen virhettä, en osaa näköjään kirjoittaa ja lukea yhtäaikaa edes omaa tekstiä..
Post Reply