Kisa ilman asemakilpiä, asemahenkilöitä ja kilpailukorttia?

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Kisa ilman asemakilpiä, asemahenkilöitä ja kilpailukorttia?

Post by Pepe »

Seuratessani tuota "Traxmeet-keskustelua" on tullut mieleeni, että voisiko otsikon mukainen kisa olla lähitulevaisuudessa mahdollista, mikä tuo lähitulevaisuus sitten lieneekään.
Mielestäni, tulkitessani lajin harrastajien osaamista, se lienee mahdollista.
Lähiviikkoina teen ehdotukseni toteutusluonnokseksi.
Nyt vain joku keksimään sen, miten kahden "kilven" koordinaattien välille saadaan se virtuaalinen viiva, joka autolla lävistetään ja siitä saadaan kuittaus ja/tai aika pulikkaan tai jonnekin.

Joku voi heti ajatella, että missä on kilpailijan oikeusturva, jos tulee joku toimimattomuus tai virhetoiminto.
Unohdetaan se tässä vaiheessa. Eihän kukaan kysele oikeusturvansa perään, vaikka katkaisee tukivartensa sisäkurvin kantoon. Tässä sentään saisi nautiskella koko kisansa loppuun asti.

Että kuinkas karttoja jaettaisiin. No ne otettaisiin postilaatikosta. Karttapostilaatikot ja mahdolliset opastekilvet olisivatkin ainoita mitä järjestäjän tarvitsisi rahdata maastoon.

Tuloslaskennassakin vain pulikka koneeseen ja tulos olis sitten siinä.

Luulisi helpottavan kisanjärjestäjän työtaakkaa.

Jos tosissaan tartutaan niin vaikeankaan asian toteuttaminen ei kestä kauan, eikä mahdottomankaan kuin vain vähän kauemmin.

Nyt vaan sitten ennakkoluulottomasti keksimään ja ideoimaan.
Pepe
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Kyllä tuollaista pepe on päässä pyöritelty jo useampia vuosia.

Nykyään rupeaa olemaan jo kohtuuhintaisia laitteita tuollaisen toteuttamiseen. Suurin ongelma tuossa on se reitti GPS viivan analysointi ja GPS:n epätarkkuus. Mihinkään pieneen pipertämiseen ei GPS:n (tän hetkinen) tarkkuus riitä. Vaihtoehtoisten urien välimatka täytyy olla joitain kymmeniä metrejä että edes kohtuullisen luotettavasti tuota pystyisi analysoimaan.

Helpoiten toteutettava voisi olla sellainen ratkaisu että ainoastaan "kilpien" paikat merkitsevät. Eli gps viivasta etsittäisiin kilpien koordinaatteja ja sen perusteella saataisiin puuttuvat taulut. Tuosta vielä astetta simppelimpi ratkaisu olisi että kilpailija tekee reittipisteen jokaisesta löytämästään kilvestä, se helpottaisi automaattista analysointi paljon.

Tälläinen ratkaisu muuttaisi kilpailijan käyttäytymistä reitillä, koska jokaisen kilven läpi olisi ajettava, se ei riitä että kilven näkee viereiseltä uralta. Myös jälkeenpäin havaitun kilven paikkaus tulee paljon hankalammaksi koska jokainen paikon jälkeinen kilpi täytyy käydä ajamassa uudestaan. Tosin ei kyllä varmaan mikään huono asia tuokaan..

Toistaiseksi aika tuollaisen testin toteuttamiseen on puuttunut, mutta ehkä sellainen vielä jonain kauniina päivänä saadaan toteutumaan. Joka tapauksessa jommasta kummasta armonlaaksonajosta tullaan keräämään dataa tuollaista testiä varten, kerta säännöt sen tänä vuonna sallivat.

Mutta joka tapauksessa tekniikka tuollaisen jo mahdollistaa. Toteutuksessa (ja rahoituksessa) on vielä pieniä aukkoja.
AMa

Re: Kisa ilman asemakilpiä, asemahenkilöitä ja kilpailukortt

Post by AMa »

Pepe wrote:kuinkas karttoja jaettaisiin. No ne otettaisiin postilaatikosta.
Tarkennetaan tätä vielä; kartat otettaisi nimenomaan sähköpostilaatikosta.

Ensimmäisissä kokeiluissa homma voisi vielä mennä niin(kin aataminaikuisesti?), että kilpailija tulostaa karttansa paperille kisaa varten.

Mitenkäs sitten karttojen jako kesken reitin? Ja tästä sellujalosteen käytöstä pitäisi päästä jotenkin eroon, eikö. Kehittyneemmässä versiossa se voisi mennä vaikkapa näin:

- Kilpailija saapuu lähtöön tai miehittämättömälle JRT:lle(!). Kilpailija lähettää kilpailijan sijainnin (koordinaatit) sisältävän viestin järjestäjän antamaan osoitteeseen. Kun järjestäjä on vahvistanut, että paikka on oikea (vaadittu JRT) ja annettu lähtöaika on koittanut, järjestäjä lähettää jaettavat kartat palautusviestinä. On sitten tietysti kilpailijan oma asia, miten suuresta näytöstä niitä karttojaan haluaa katsella (eli mitä laitetta kartan katsomiseen käyttää).

Käytännössä sähköposti ei olisi tuohon järkevin ratkaisu vaan web-pohjainen sovellus, joka hoitaa kaiken yhteydenpidon.

Näin vain julkisten asemien merkit ja Pepenkin mainitsemat mahdolliset opastekilvet olisivat ainoita, joita maastoon on vietävä (tärveltäväksi).

Kuten Esakin tuossa totesi, tekniikka mahdollistaisi tällaista jo nyt. Käyttökelpoinen toteutus vaatii vielä aika paljon kokeilua, kehittämistä ja tietenkin "mielin määrin kahvii ja tupakkaa" mutta ihan varmasti vielä joskus... 8)
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Ryhtykäämme siis valmistautumaan. 4-5 vuoden päästä saadaan Galilei, joka on näillä leveysasteilla paljonkin GPS:ää tarkempi.
(Tosin silloin meikäläisellä on jo lisenssinsaantivaikeuksia. No, silloin seuraisin kisaa mielelläni kotikoneelta. Tai sitten voitaisiin järjestää erikseen virtuaalikisa kotikoneella ajaville.)

Siitä, että mitä ne pulikat maksaa. Ne kai halpenee koko ajan. Ja kaikki on suhteellista.
Tässä esimerkki: Ostin kolme vuotta sitten esittelyauton. Nyt siitä meni ajovalo pimeäksi. Katsoin, että polttimon vaihtamiseen tarvitsee erikoistyökaluja. Vein merkkihuoltoon, jossa todettiin, että tässä on Xenon-valot. Todettiin, että vaihdetaan sitten saman tien molemmat polttimot. Tällä tavalla toimien kaksi polttimoa maksoi 257,38 euroa ja työ 81 euroa. Siis yhteensä 338,38euroa. Siis kahden vaihdetun polttimon hinnalla voisin lentää kolmeksi yöksi Milanolaiseen hotelliin syömään runsasta aamupalaa ja takaisin. Tai ostaa monta autourheilulisenssiä, tai maksaa neljän SM-osakilpailun osallistumismaksut tai ostaa 45 pulloa hyvää punaviiniä.

Että tämmöistä tänään.

P.S. Joku varmaan toteuttaisi tällaisen polttimonvaihtoprojektin vähän halvemmalla, mutta sepä ei vataisi sitten yhtä montaa pulloa punaviiniä.

Vähän meni tämä loppu itse asian viereen. Mutta unohdetaan koko polttimojuttu. Saan sen minäkin sitten pois mielestäni.
Pepe
HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Niinpä. On tuo AS vaan edullinen laji. Nyt on meikäläiseltä mennyt jo pelkiin polkupyöriin -saati sitten muihin urheiluvälineisiin - enemmän euroja, mitä koskaan AS-autoihin samassa ajassa.
Tuommoinen virtuaalisuunnistus kotona livenä lauantai-iltapäivänä ?, siitähän kotinörtti voisi jopa maksaa jotain!
mikky
Posts: 295
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki
Contact:

Post by mikky »

HAK wrote:Niinpä. On tuo AS vaan edullinen laji. Nyt on meikäläiseltä mennyt jo pelkiin polkupyöriin -saati sitten muihin urheiluvälineisiin - enemmän euroja, mitä koskaan AS-autoihin samassa ajassa.
Tuommoinen virtuaalisuunnistus kotona livenä lauantai-iltapäivänä ?, siitähän kotinörtti voisi jopa maksaa jotain!
Sitten joutuisi itse paistamaan kisamakkarat :(
pertti.kokkonen3
Posts: 29
Joined: Wed Dec 24, 2008 12:41 pm
Location: nastola

Post by pertti.kokkonen3 »

:D mikky osui asian ytimeen :D :D :D
eero
Posts: 390
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Kisaa ilman asemahenkilökuntaa on kokeiltu jo vuosia sitten. Homma toimi seuraavasti:

Kartanjako oli maastossa ja kartat oli nidottu puutolppaan ja niissä ohjeet kuinka edetä. Eli soitto karttaan merkittyyn numeroon josta ei vastattu vaan lähetin tekstiviestinä uuden lähtöajan ( jäi merkintä koska tulivatten ja samalla sain kontrolloitua etänä kilpailijoden etenemistä ja samalla syötellä aikoja tuloslaskentaan). Kaikennäköistä muutakin tuossa kisassa tuli kokeiltua esim. kisatilanteessa laskutoimituksen tekoa (keskituntinopeuden laskua) sekä peilattuja karttoja siirtymällä.

Tarttiskohan taas tuollainen värkkäillä... hmmm =)

-e-
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

eero wrote:Kisaa ilman asemahenkilökuntaa on kokeiltu jo vuosia sitten. Homma toimi seuraavasti:

Kartanjako oli maastossa ja kartat oli nidottu puutolppaan ja niissä ohjeet kuinka edetä. Eli soitto karttaan merkittyyn numeroon josta ei vastattu vaan lähetin tekstiviestinä uuden lähtöajan ( jäi merkintä koska tulivatten ja samalla sain kontrolloitua etänä kilpailijoden etenemistä ja samalla syötellä aikoja tuloslaskentaan).
Mutta vieläkös matkapuhelimet ovat pannassa AS-sessioissa?
Ei oo heleppoo....
Post Reply