AS Säännöt 2010

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe » Thu Nov 05, 2009 7:52 pm

Kiitos sääntöjen kirjoittajille Emitiin paneutumisesta.
Olen Emitin käytön kannattaja.
Olen myös asioiden yksinkertaistamisen kannattaja. (Olen nähnyt kuinka ne Ameriikassa saavat aikaan yksinkertaisestakin asiasta 130 sivuisen sopimuksen, kun yrittävät tukkia kaikki kuviteltavissakin olevat porsaanreiät).
Kaikessa yksinkertaisuudessaan Unto vähän aikaisemmin kirjoitti juuri sen mitä olisin halunnut itsekin kirjoittaa, jos olisin osannut.
Ehdotan, että kiitämme kaikki Untoa ja toivomme että saataisiin tämä käytäntöön ja sääntöihin heti kun se on mahdollista.

P.S. Ja sitten vielä se kirjoittaminen. Eiväthän ne "ihmissuunnistajatkaan" Emittiä leimatessaan minnekään mitään kirjoittele.

Niin, asiat useinkin ovat varsin yksinkertaisia: "Sovitaan kuinka tehdään, ja sitten vain tehdään niinkuin sovittiin."
Pepe

hjh
Posts: 9
Joined: Tue Oct 31, 2006 6:53 am

Post by hjh » Fri Nov 06, 2009 7:51 am

Åkelle..........Jos oikein muistan JAT pitää sijoittaa sääntöjen mukaan selkeään suunnistuskohteeseen...onko jokin valtatien vasen laita tai keskellä lentokenttää mielestäsi sellainen? Jos on,niin ne ovat sijoitetut sääntöjen vastaisesti. Entä kello ja kellonaika?? Ei säännöt edellytä myöskään X-tripin käyttöä. Miten sitä voisikaan käyttää jos ei ole kelloa ko kilpa-autossa jonka maksiminopeuttakaan ei säännöissä määritellä! Ei säännöissä tarvitse kaikkea olla esim kilpailijoiden min /max äö puuttuu - onneksi?

Åke
Posts: 495
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke » Sun Nov 08, 2009 10:31 pm

Forssan koulutuksessa selvisi iso osa asioista. Editoin edellisiä kirjoituksiani ja kirjoitin kommentit/selvennykset lihavoidulla aina kyseiseen kohtaan.

Vielä jäi itselleni epäselviä asioita, mutta suuri osa niistä koskee ratamestareita/kilpailun tekijöitä, ja kun nuo asiat ei suoranaisesti itseäni kosketa, niin paras olla niistä sitten välittämättä, ainakin toistaiseksi.

Toiminta EMIT-ULA:lla askarruttaa eniten, mutta niin varmasti kaikkia. Itse en ole vielä keksinyt että miten esimerkiksi tiedän koska edellinen kilpailija on ULA:lla leimannut, mutta eiköhän se siitä. Ja kuten edellä totesin niin tuloslaskennan vuoksi saattaa jäädä harvinaisiksi nuo EMIT-ULA-asemat.

jari willner
Posts: 238
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner » Mon Nov 09, 2009 9:19 pm

Åke wrote:
Toiminta EMIT-ULA:lla askarruttaa eniten, mutta niin varmasti kaikkia. Itse en ole vielä keksinyt että miten esimerkiksi tiedän koska edellinen kilpailija on ULA:lla leimannut, mutta eiköhän se siitä. Ja kuten edellä totesin niin tuloslaskennan vuoksi saattaa jäädä harvinaisiksi nuo EMIT-ULA-asemat.
jos edellä menevä on lähtenyt asemalta se ei vaikuta sinuun. ennakossahan ei saanut lähteä. jos olet jonossa voit tarkkailla edellä lähtevää ja valita seuraavan minuutin lähtöajaksesi.

Åke
Posts: 495
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke » Mon Nov 09, 2009 10:44 pm

jari willner wrote:
Åke wrote:
Toiminta EMIT-ULA:lla askarruttaa eniten, mutta niin varmasti kaikkia. Itse en ole vielä keksinyt että miten esimerkiksi tiedän koska edellinen kilpailija on ULA:lla leimannut, mutta eiköhän se siitä. Ja kuten edellä totesin niin tuloslaskennan vuoksi saattaa jäädä harvinaisiksi nuo EMIT-ULA-asemat.
jos edellä menevä on lähtenyt asemalta se ei vaikuta sinuun. ennakossahan ei saanut lähteä. jos olet jonossa voit tarkkailla edellä lähtevää ja valita seuraavan minuutin lähtöajaksesi.
Kuvitteellinen tilanne: Tuloaika JAT:lle 17:00:22, valitsen uudeksi lähtöajaksi 17:04 ja siirryn EMIT-ULA:lle, kello on 17:04:40. EMIT-ULA:lla seisookin auto, mutta en näe leimausta. Onko edellinen kilpailija valinnut lähtöajaksi 17:03 tai aikaisemman, mutta jäänyt leimauksen jälkeen siihen seisomaan, tai leimannut hieman myöhässä. Vai onko kilpailija valinnut lähtöajaksi 17:04, jolloin minun pitää muuttaa valintani aikaan 17:05, koska en voi valita samaa kuin edellinen. Tai jos tuo edellinen on leimannut jo 17:04:01 ja kadonnut mutkan taakse ennen saapumistani paikalle?

Tuloslaskennallinen ongelma: Jos autoja on jonossa, niin aika saa ylittää 4 min. Tämä aika pitää verrata siis (käsin ?) JAT tuloaikaan, jos aika on enemmän kuin 4 min niin pitää selvittää kuka oli edellinen kilpailija ko. asemalla ja koska hän leimasi. Jos on alkupään asema, niin järjestys lopussa voi olla hyvinkin eri kuin ko. asemalla, edellinen kilpailija voi olla jopa keskeyttänyt. Käytännössä siis jos löytyy tuollainen yli 4 min aika, niin ko. kilpailijan kortit pitää pistää sivuun ja odottaa kunnes edeltävän leimauksen tehnyt kilpailija löytyy, käsin etsimällä.

Toisaalta en ainakaan itse löytänyt mitään rangaistusta tuosta vaikka aika olisikin valittu pidemmäksi kuin 4 minuuttia (ilman jonoa), joten taitaa olla turhaa vaivaa sitä edes tarkistaa?

jps
Posts: 26
Joined: Sun Nov 05, 2006 4:41 pm
Location: loimaa

Post by jps » Mon Nov 09, 2009 11:52 pm

Emit-JATin jälkeen voidaan käyttää uuden lähtöajan antavaa toista Emit-ULA leimasinta. Kilpailijan tulee siirtyä JAT-leimauksen jälkeen suoraan ULA-leimasimelle tai
jonoon odottamaan omaan vuoroa. Lähtöjärjestys on saman kuin Emit-JAT -leimasimelle saapumisjärjestys. Kilpailija
ottaa Emit-Jat saapumisajasta seuraavista kolmesta tasaminuutista uuden lähtöajan, jonka hän merkitsee seuraavalle
vapaalle riville kilpailukorttiin. (viimeistään lähtöajaksi = tuloaika minuutit + 4 minuuttia ) Emit-ULA leimasimella leimaus
suoritetaan valittua lähtöaikaa seuraavan minuutin kuluessa. Tuloslaskenta muuttaa lähtöajan leimausajasta poistamalla
sekunnit edeltäväksi tasaminuutiksi ( korttiin merkitty ULA ). Mikäli leimaus on suoritettu korttiin merkittyä lähtöaikaa
edeltävällä ajalla, saa kilpailija väärästä leimauksesta 600 virhepistettä. Jonossa oleva kilpailija ei saa ottaa samaa
lähtöaikaa edellä lähtevän kilpailijan kanssa, vaan lähtöajaksi valitaan seuraava vapaa tasaminuutti. Tämän kilpailija pystyy näkemään edellä lähtevän kilpailijan leimauksesta, minkä minuutin he ovat valinneet lähtöajaksi.

Hei mutta jos vaistomaisesti tehdään hämäysleimaus ilman kapulaa, ihan vaan varmistaakseen et yltää leimasimeen ja takana tulija pistää korttiin aikaisemman lähtöajan jota ei tietenkään saa muuttaa eli sotkea 600vp tai ainakin ylimääräinen merkintä korttiin ja vieläpä seuraavillekin jos eivät olleet tarkkanäköisiä!
Jäädään odottelemaan omaa aikaa ja menoksi!
Toisaalta en ainakaan itse löytänyt mitään rangaistusta tuosta vaikka aika olisikin valittu pidemmäksi kuin 4 minuuttia (ilman jonoa), joten taitaa olla turhaa vaivaa sitä edes tarkistaa?
Mikäli kilpailija ei ota uutta lähtöaikaa Emit-Jatin saapumisajasta seuraavien kolmen tasaminuutin aikana eikä edellä olevia kilpailijoita ole
estämässä tätä mahdollisuutta, kilpailun johto voi määrätä kilpailijan uudeksi lähtöajaksi = tuloaika minuutit + 4 minuuttia.
Tällöin kilpailija on lähtenyt jaksolle myöhässä saaden aikarangaistukset muutetun lähtöajan mukaisesti mahdollisesti
tulevilta AT- ja JAT-asemilta.

Kylläpä tulee ehkä lisähommia muutenkin kiireisille johtohenkilöille ja varsinkin tuloslaskentaan!

Emit-ULA lähtöleimausta käytettäessä on seuraava pisteväli oltava ajoajalla ja
ajomääräykseen merkittävä UUSI lähtöaika = Emit-ULA:n aika + 1 minuutti.

Apuva mun pää on sekasin jo kartanluvustakin ja nyt viel lisää laskutoimituksia 4-5 tunnin kartantuijottelun sekaan, ei kiitos!
Kyllä pitää löytyy asemamiehii ojentamaan vaikkapa vaan kilpailukortin tahi seuraavat kartat tasaminuutilla lähtöjatilla "tai mikä ULA" se nyt onkaan, olis edes hiukan autourheilu meininkiä!
Ja mitä siitä jos joku hiukan peesaa, ompahan ainakin kilvanajon tuntua kun yrittää tiputtaa kautta hämätä takana olijaa, se kuuluu autourheiluun! Tuskimpa kukaan koko kisaa jaksaa peräs roikkuu, ei me ainakaa :wink:

Jukka Viljanen
Posts: 109
Joined: Mon Feb 19, 2007 1:52 pm

Post by Jukka Viljanen » Tue Nov 10, 2009 7:55 am

Eikö olisi kaikista selvin kun tullaan jati:lle esimerkiksi 17.00.22 ja siirytään heti JAT-ULA leimasimelle ja valitaan uusi lähtö aika esim. 17.04.00 ja leimataan emit kortti 17.04.00 voi tulla enintään noin kahden sekunnin heittoja jos osaa katsoa kelloa ja laitaa emit kortin lukijaan yhtäaikaa.Se olisi kaikille todellinen aika ei tarvitse tuloslaskennan katsoa korteista uutta lähtöaikaa ja vähennellä sekuntteja pois. ja jos on jonoa niin valitaan seuraava minuutti edellä lähtijän jälkeen.
"Eikö tämä olisi kaikille tasapuolinen kun leimaat kortin JAT ULA:lla ja sitten seuraavalla JAT:lla niin se aika on todellinen aika jaksolla"
JA TULOSLASKENTA TYKKÄÄ JA LUULISIN ETTÄ SUURIN OSA KILPAILIJOISTA ????

Leena
Posts: 33
Joined: Thu Dec 21, 2006 9:33 am
Location: Päijät-Häme

Post by Leena » Fri Nov 13, 2009 9:52 pm

Tunnustan heti kättelyssä, että en ole uusia sääntöjä ehtinyt lukea enkä osaa sanoa, koska ehtisin niitä tarkemmin pohtia. On ollut vähän muuta puuhaa...

Näitä "voorumikirjoitteluja" oon sentään ehtinyt vähän vilkaista. Ja ihan pakko on sanoa, että lakatkaan nyt hemmetissä heti suunnittelemasta, miten uusia sääntöjä voi käyttää kilpailijoiden kiusaksi ja kannustamasta muutamia kokeilunhaluisia! Kokemuksesta voin sanoa (sekä kilpailijana, että valvojana), että kirjoitettiin hevosenkenkä-sääntö tai mikä hyvänsä sääntö miten tahansa, aina löytyy ratamestari, jonka pääasiallisena tarkoituksena on jujuttaa kilpailijoita, kun ei muuten saa riittävän vaativaa reittiä aikaiseksi. Sääntöjen puitteissa, tietenkin! Se on vaan niin kivaa. Tuntee itsensä taas ihan teekkariksi tai vähintäänkin ammattikoululaiseksi.

Mekin keksittiin peruskoulussa kaikkea kivaa. Meitä oli kerran sattumalta useampi luokasta ulos heitetty oppilas yht´aikaa koulun pihalla joutilaana. Aikamme kuluksi nostettiin yksi Fiat 600 poikittain koulun ovisyvennykseen. Molemmista puskureita jäi viitisen senttiä seinään. Ja ai, kun oli hauskaa!

Voitaisko pistää pystyyn sellainen skaba, että äänestettäisiin aina vuoden "nokkelin" (lue: kieroin) ratamestari ja hän saisi palkinnoksi seuravan vuoden Teekkari-ST:n ratamestaroinnin? Siellä saisi sitten tämä neropatti kikkailla kaikin mahdollisin keinoin ja sitten katsottaisiin maalipaikalla kenen leukaan sattuu!

Ja lopuksi äänestys: käsi pystyyn kaikki ne, jotka edellä käydyn keskustelun valossa ovat ensi vuonna valmiita hoitamaan tuloslaskennan!

jasu
Posts: 42
Joined: Tue Aug 21, 2007 8:13 am

Post by jasu » Sat Nov 14, 2009 8:50 am

Leena wrote:.... Ja ihan pakko on sanoa, että lakatkaan nyt hemmetissä heti suunnittelemasta, miten uusia sääntöjä voi käyttää kilpailijoiden kiusaksi ja kannustamasta muutamia kokeilunhaluisia...
Ainakin minun tarkoitus oli kirjoituksellani vain kyseenalaistaa koko hevosenkenkä-säännön muuttamisen mielekkyys/järkevyys (kuten alla oleva lainaus kertoo), onko se aikaisempi sääntö ollut niin epäselvä, että tällainen sääntömuutos piti yleensä tehdä????
jasu wrote:...Tämä ei varmaankaan ollut se sääntömuutoksen alkuperäinen idea :?: ...
Odotin josko sääntömuutoksen ideoija hieman valottaisi mistä muutostarve on syntynyt. Pallo on nyt heitetty lajiryhmälle vai kuka näiden uusien sääntöjen takana nyt sitten onkaan, odotamme vastausta.

EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT » Sat Nov 14, 2009 3:27 pm

Leena wrote:Ja lopuksi äänestys: käsi pystyyn kaikki ne, jotka edellä käydyn keskustelun valossa ovat ensi vuonna valmiita hoitamaan tuloslaskennan!
Hep, mutta niissä kisoissa ei käytetä emit-ulaa.

Jos tulokset oikeasti lasketaan, mutkista oikomatta, täytyy kaikkien luokkien kaikki tulokset laskea ennenkuin ensimmäistäkään tulosta voidaan ripustaa narulle. Myös niiden jotka on keskeyttäneet. Vai miten muutoin tarkkaillaan ettei emit-ulalta olla lähdetty toisten peesissä? Tai että emit-ulalta on lähdetty samassa järjestyksessä kuin edelliselle jatille on tultu. Tai että letka tapauksissa on lähdetty minuutin välein. Tai..

Åke
Posts: 495
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke » Sat Nov 14, 2009 11:06 pm

EsaT wrote:täytyy kaikkien luokkien kaikki tulokset laskea ennenkuin ensimmäistäkään tulosta voidaan ripustaa narulle. Myös niiden jotka on keskeyttäneet. Vai miten muutoin tarkkaillaan ettei emit-ulalta olla lähdetty toisten peesissä? Tai että emit-ulalta on lähdetty samassa järjestyksessä kuin edelliselle jatille on tultu. Tai että letka tapauksissa on lähdetty minuutin välein. Tai..
Mitenkäs keskeyttäneiden kortit tarkastetaan jos kilpailijat ovat vaan soittaneet kilpailun johtajalle ja ilmoittaneet keskeyttävänsä. Ja häipyneet kortteineen kotimatkalle kilpailukeskuksessa käymättä?

Tepi S
Posts: 128
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:10 am
Location: Tetroit

Post by Tepi S » Sun Nov 15, 2009 3:07 pm

Åke ei taas lue kirjoitettua tekstiä 8) . Kyse on EMIT kisasta ! Lähdetkö emitti taskussa kotiin jos bimmeri hajoo ? Tai samakait tuo eihän se maksa kuin jotain 50€ :wink: . Tuota en kyllä ymmärtänyt että pitää tarkistaa tulojärjestys JAT:ille ja että on sama JAT:ulalla tuossa on 3min aikaa joten hyvin tuossa pariautoa ohitta ( jos vaikka on mennyt pusikkoon pissalle) :oops:

Åke
Posts: 495
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke » Sun Nov 15, 2009 5:26 pm

Tepi S wrote:Åke ei taas lue kirjoitettua tekstiä 8) . Kyse on EMIT kisasta ! Lähdetkö emitti taskussa kotiin jos bimmeri hajoo ?
Sulla on kapea ajattelutapa :D Mulla on ollut vaan niin varakkaita karttureita että niillä on oma emit, ei tarvii palautella ;) Tosin täähän oli vain teoreettista, eihän BMW:llä joudu keskeyttään, jos ei vihaiset kannot käy päälle...

Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki » Fri Nov 20, 2009 10:19 pm

No ei oo porukalla heleppoo!!! :lol:
Ei oo heleppoo....

Eero Koski
Posts: 14
Joined: Tue Sep 04, 2007 4:27 pm
Location: Laihia

EMIT-säännöt

Post by Eero Koski » Tue Jan 26, 2010 12:52 pm

Kauden alkua odotellessa tuli selailtua läpi uusia sääntöjä.

Joskus EMIT-AT/JAT jonossa olen huomioinut virheellistä käsitystä EMITin toiminnasta, joka on etenkin nyt EMIT-ULA käytössä erittäin merkityksellistä.

Huomiona kaikille:
Lähtöleimasimella kello käynnistyy, kun kortti otetaan irti leimasimesta, mutta tavallisella "rastilla" eli JAT:lla/AT:lla kellonaika rekisteröityy, kun kortti laitetaan leimasimeen.

Ohjeissa mainitaan kyllä, että lähtöleimauksessa pitää korttia nollata "vähintään 10s" ja kello lähtee käyntiin, kun kortti poistetaan leimasimesta. Oleellinen tieto olisi myös, että JAT:lla tilanne on toinen.

Pahimmillaan tilanne voi olla seuraava:
Valitaan EMIT-ULA lähtöaika 14.10, Ajetaan leimasimelle ja laitetaan kortti leimasimeen 14.09.55 ja pidetään korttia "varmuuden vuoksi" 15sek luullen leimausajan olevan 14.10.10 vaikka todellisuudessa kortti rekisteröi 14.09.55. -> 600vp

Post Reply